kysymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöljä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöljä

Vieras
Moi.
Olisin kysynyt teiltä, että kuka voi jäädä äitiyslomalle 50 pvää ennen laskettua aikaa?
Mitenkäs alkaako äitiysraha tuleen siitä kuusta asti, jos jää tuolle varhennetulle äippälomalle? Koska se äitiysraha rupee tulemaan, jos jää normaaliin aikaan äippälomalle?
Vaikuttaako tuo jotenkin äitiysloma pituuteen?
Kannattaako minun esim. jäädä varhennetulle äippälomalle, kun olen töissä? Vai kannattaako jäädä sairauslomalle (palkallisia päiviä vielä jäljellä yli 40).
Toivottavasti joku ymmärtää tän kysymyksen en kehtaa kysyä keneltäkään, kun kaikki pitää ihan tyhmänä....

Kannattaa mielummin jäädä saikulle. Jos jäät varhennetulle on se sit äippäloman loppupäästä pois. Rahat tulee muistaakseni jälkijunassa. Eli jos äippäloma alkaa 1. pv ni rahat tulee sit loppukuusta. Oikaskaa joku jos oon väärässä.

Kelan sivuilta löytyy tietoa näistä asioista.

Siellä myös löytyy tieto siitä että kun jäät äitiyslomalle voit nostaa ensimmäisen kerran äitiyspäivärahaa lasketun ajan edellisenä arkipäivänä eli siis jos laskettu aika on esim. ti 6.9. niin rahaa tulee ekan kerran ma 5.9. tämä siis koskee ainakin normaalisti aloitettua äippälomaa.
Äitiysloman voi oman valinnan mukaan aloittaa joko 50-30pv ennen laskettua.

Yhteistyössä