kysymys ylipainoisille ja normaalipainoisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pirkkå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pirkkå

Vieras
Jos olet ylipainoinen syötkö kevyt tuotteita ja tarkkoiletko kaloreita?Onko tuotteesi vähärasvaisia ja makeutettuja?

Jos olet normipainoinen, syötkö tavallista ruokaa sen kummempia ajattelematta?

Molemmille kysymys: kuinka usein syöt roskaruokaa, makeisia, limsoja tms.?

Kysyn siksi että aloin karpata ennen raskauttani ja jatkoin karppausta raskauden aikana, tosin sen mukaan mitä olen kyennyt syömään. Aion palata tiukalle karppaukselle imetyksen ajaksi. Eli vähähiilihudraattiselle ruokavaliolle. En siis kyttää kaloreita, ainoastaan hiilareita.
Mutta kysymyksen idea piilee siinä, että aikaisemmin yritin pudttaa painoani kaikilla kevyt- sokeriton tuotteilla ilman tulosta. Ihan sama liikuinko vai liikuinko paljon, jos tuli tuloksia, seuraavalla viikolla paino tuplaantui. Eli minä väitän että oikea ruoka, se jossa vähiten hiilareita ja lisäaineita yms. on ruokaa jolla voi valita painon pudotuksen.
Uskon siis siihen että ruokateollisuus ruokkii ylipainoisuutta ja tekee perheille "tarpeita" ruuan suhteen.

Kannatan kasviksia, kokonaisia lihapaloja, oikeita aitoja rasvoja(joita ei ole tehty), pähkinöitä ja marjoja. Hedelmät menettelee, mutta niukasti hedelmiä. Makeannälkään luonnon lakua ja tummaa suklaata. Nyt kun tulee grillattua satsaan 80% makkaraan( eli 80 % lihapitoisuus).

Niin eli alkuperäiseen kysymykseen: suositko ns. terveystuotteita?

Olen hieman ylipainoinen ja en tarkkaile kaloreita tai osta välttämättä kevyttuotteita. Syön harvoin herkkuja. Nyt oon laihtunut nopeasti ja reippaasti kun oon vaan syönyt vähemmän. Ei kerkeä juuri vastasyntyneeltä syödä :D tai ehkä kerkeäisi muttei vaan jotenkin ole ruokahalua ja saattaa mennä päiväkin etten syö yhtään mitään. Tarkoituksella en siis laihduta ja nämä kilothan tulevat nopeasti takaisin jotka ovat nyt näin helpolla lähteneet.

En syö mitään kevyttuotteitta, mieluiten täysrasvaisia. Välttelen lisäaineita ja liian käsiteltyjä tuotteita kun ostan ruokaa kotiin. Roskaruokaa syön vähintään kerran viikossa (juuri kävin ruokiksella mäkissä big tasty- aterialla majoneesin kera) ja lisäksi vähintään kerran viikossa leivoksen, karkkia ja muuta herkkua. Syön kyllä myös paljon vihanneksia ja hedelmiä. BMI:ni on 16,7.

mitat 165/55 (raskaana rv 25, normisti paino 50)

- syön tavallista kotiruokaa, herkuttelen noin 1-3 kertaa viikossa. Annoskoot on kohtuullisia, harvoin santsaan ja otan lautaselle esim 1 perunan, 5 lihapullaa, keitetyttyjä kasviksia + salaattia ja maha täyttyy.

- roskaruokaa
limsoja en ollenkaan ja joskus TODELLA harvoin saatan ostaa pullon light limua.
Harvoin makeisia, enemmänkin sipsejä. Joskus leivon myös ja teen reseptit terveellisemmällä vaihtoehdolla, käytän makeutusainetta mieluummin kuin sokeria jne.

Vältän keinotekoisesti makeutettuja tuotteita. Esim. jugurtit. Valitsen kyllä muuten sellaisia tuotteita joissa esim. vähemmän lisättyä sokeria tai ei lisättyä sokeria. Juon rasvatonta maitoa ja suosin vähärasvaisia maitotuotteita.

En juo oikeastaan ikinä limsaa, syö sipsejä, pizzaa, hampurilaisia tms. roskaruokaa. En myöskään siideriä, olutta tai muuta alkoholia.

Herkuttelen yleensä kekseillä kahvin kanssa, irtokarkeilla kun vuokrataan leffoja ja joskus jäätelöllä. Annoskokoni ovat varmasti liian isoja ja syön liian vähän kasviksia. Lisäksi liikun liian vähän. :/

Alkuperäinen kirjoittaja pirkkå;23707237:
Jos olet ylipainoinen syötkö kevyt tuotteita ja tarkkoiletko kaloreita?Onko tuotteesi vähärasvaisia ja makeutettuja?

Olen ylipainoinen. Ja siinä mielessä oikein klassinen esimerkki, että syön terveellistä ruokaa muuten, mutta mätän päivittäin herkkuja :( :( Ja kun sanon, että mätän.. niin todellakin mätän, isoja määriä. Roskaruokaa ei tule syötyä usein, ehkä max parin kuukauden välein puolikas kotipizzan normaalipizza.

Mutta sitä karkkia, suklaata, keksiä... yäk, oikein itteänikin ällöttää! Limuja juon jonkin verran, tai oikeastaan niistäkin pelkästään Light colaa.. ei oo terveellistä sekään! Ylläpitäää turhaan sitä makeannälkää.

sain aikoinani eräältä "karppausgurulta" ohjeen, että tulisi pyrkiä siihen, että ruokailee ainoastaan 3 kertaa päivässä. Vaihtaa maidon kermaan. Eli aterialla syö juutsoa maidon edestä ja lisää kahviin/teehen kermaa. Nälän yllättäessä voisi syödä pähkinöitä välipalaksi... mutta ideana se, että joka aterialla sen verran proteiinia, ettei nälkä yllätä. Voin sanoa, että minun kohdallani toimii, mutta raskauden vuoksi, olen syönyt 4 kert. päivässä. Aina ja joka kerralla parsakaalta, tomaattia, porkkanaa...jne. joko kermassa haudutetuina tai voissa paistettuina.
Peruna, riisi ja makaroni ovat meillä harvinaisia. Ja silloin kunn niitä on ne oviat toäysjyväisivä.
Voin sanoa seisovani tämän suokavalion takana, ainoa kaikista kokeilemistani tavoista voida hyvin joka todella on toiminut. Suosittelen kaikille jotka haluavat pudottaa painoaan, päästä suolistohiivasta eroon tai joilla on sokeririippuvaisuutta.

[QUOTE="Mii";23707330]Olen ylipainoinen. Ja siinä mielessä oikein klassinen esimerkki, että syön terveellistä ruokaa muuten, mutta mätän päivittäin herkkuja :( :( Ja kun sanon, että mätän.. niin todellakin mätän, isoja määriä. Roskaruokaa ei tule syötyä usein, ehkä max parin kuukauden välein puolikas kotipizzan normaalipizza.

Mutta sitä karkkia, suklaata, keksiä... yäk, oikein itteänikin ällöttää! Limuja juon jonkin verran, tai oikeastaan niistäkin pelkästään Light colaa.. ei oo terveellistä sekään! Ylläpitäää turhaan sitä makeannälkää.[/QUOTE]

Lisää vielä, että esim jogurtteja en syö, paitsi joskus maustamatonta, en syö vaaleaa leipää ja muutenkin vähän leipää ja niin edelleen. Alkoholia en käytä, ja juomana pääasiassa vesi.

Olen reilusti ylipainoinen. Laihduin ennen raskauskimaraa kun söin vähemmän kuin kulutin. Lihoin, kun söin enemmän kuin kulutin. Riippumatta siitä mitä söin. Kunhan käytin kaiken mitä suustani lappasin alas, laihduin 25kg/4kk.

en paljonkaan mieti mitä syön kun se sattuu olemaan hyvää ja jos mieli tekee(katson kyllä että olisi vähän edes kevyttä)..syön kovasti herkkuja(karkkia) ja limsaa

viikolla teen yleensä kotiruokaa(its syön n.3kertaa päivässä),ja sitten viikonloppuna usein käymme hesessä kun se on lapsen suurinta herkkua

Olen normaalipainoinen (BMI 20), enkä kyttää kaloreita. Turhia hiilihydraatteja minäkin kartan, eli vältän vehnämössöleipiä ja yletöntä perunan ja pastan syömistä. Mutta niitäkin kyllä syön välillä tarpeen vaatiessa, eli ei minulla jää työpaikkaruokalassa syömättä tämän takia. Ja hedelmiä syön paljon. Leipää syön itse asiassa kaikenkaikkiaan aika vähän, ehkä parina päivänä viikossa aamupalalla.

Rasvaa en varsinasiesti välttele, vaikka maitotuotteet nautinkin vähärasvaisina. Öljyjä käytän paljon, leivän päällä on ihan normaalia oivariinia.

Herkkuja syön, mutta en päivittäin. Yleisimmät herkut ovat tumma suklaa ja jäätelö. Ja jälkiruoka töissä aina.

Mielestäni suhtautumiseni ruokaan on terve. En oikein ymmärrä erikoiruokavalioita, jotka pahimmillaan rajoittavat jopa sosiaalista elämää.

Näissä ruokahommissa voin sanoa omasta kokemuksestani, että kaikki ei käy kaikille.

Mutta tässä oma ruokalistani jos jotakuta kiinnostaa ja haluaa kokeilla olisiko siitä itselleen apua.

aamupala: maustamaton tukkilainen jugurtti+ pähkinöitä(ilman suolaa)+marjoja

ruoka: lihaa/kalaa, kasviksia uunissa kerman kera tai paistettuna/haudutettuna voissa, lautasella: juustoja(feta, mozzarella tms.) tomaattia yms. ruokajuoma vesi

ruoka: sama setti kuin edellinen, ei koskaan leipää tai perunaa, joskus niukasti täysjyväriisiä/makaronia

iltapala: sama kuin aamupala, jos on nälkä.

ruisleipää: 1 tai 2 palaa/ päivä, jos tuntuu siltä.
Juon 1-3 litraa vettä päivän aikana ja aina kahviin/teehen kermaa.

Ruokaa laittaessa aina "aidot" raaka-aineet!

Olen ollut vuoden sisällä merkittävästi lihava ja nykyoloani on 2 kuukauden ajan määritellyt termi normaalipainoinen.

- Ollessani ylipainoinen ja ajassa ennen painontarkkailua. En laskenut kaloreita. Kevyttuotteista tuli käytettyä rasvatonta maitoa. Joskus tuli valittua sokeritonta virvoitusjuomaa, mutta en erityisesti valinnut tuotteita siksi, että ne olisivat sokerittomia, rasvattomia tai muuten vain vähäkalorisia.

- Nyt kun olen ollut vasta mahtavat 8 viikkoa normaalipainon puolella, tarkkailen mitä suuhuni pistän. Mutta en enää varsinaisesti laske kaloreita, joita harrastin projektinalussa. Käytin laihdutusprosessin aikana normaaleja tuotteita, en kevytmerkeistä muita kuin rasvatonta maitoa ja sokeritonta virvoitusjuomaa.

- Asun alueella jossa roskaruokapaikat ovat tyyliin matkailuvaunuun kyhättyjä grillejä.. tulee ranskalaisia, hampurilaisia sun muita grillituotteita syötyä vain muutaman kerran vuodessa. Kaupan eineksistä kun pariisinperunoita, ranskalaisia, pitsaa syön joskus 2 kertaa viikossa joskus en pariin viikkoon. Kotona omista raaka-aineista valmsitettuja pitsoja enkä tuoreista perunoista tehtyjä ranskalaisia laske roskaruuaksi. Makeisia syön viikottain. Juon myös virvoitusjuomia viikottain, en kuitenkaan joka päivä saati montaa lasillista kerralla.

Olen 169cm ja 60kg (norm.painoinen )
Syön kolesteroli ruokavalion mukaan.
Täysjyvä pastaa, paistijauhelihaa jne.
Äidilläni todettiin korkea kolesteroli joten osittain myötätunnosta muutin omat ruokatottumukset.
Suosittelisin muillekkin k.o ruokavaliota =)

olen ylipainoinen 160cm/75kg

Syön mitä sattuu. herkkuja pari kertaa viikossa. Suklaata ja sipisä lähinnä..
Tuore mehua joka päivä, leipää 4 palaa joista osa sämpylää..
"oikeaa" ruokaa kerran päivässä, ei siis eineksiä tai valmispakkauksesta
Paistan ruuan voissa , mutta leivällä margariinia

En olis lihava jos likkuisin enemmän (kokeiltu on). olen vain laiska liikkumaan ja siksi painoa kertynyt..

Yhteistyössä