Kysymys yli puolivuotiaita vauvoja imettäville

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imettäjä

Vieras
Hei!

Meillä on 8kk vanha poika joka ei ole saanut koskaan muuta kun rintamaitoa. Vauva syö tissiä vielä yölläkin, mikä ei minua haittaa, mutta olen miettinyt että kannattaisiko minun antaa hänelle ennen yöunia korviketta. Kovasti kiinnostaisi oletteko te muut imettäjät antaneet lisäksi korviketta vai ihan vaan pelkkää rintamaitoa.

Imetin esikoista 1v4kk ikään eikä koskaan saanut korviketta (no okei, sairaalassa synnyttyään kahtena päivänä, kun mun maito ei ollut vielä noussut). Eipä tuo juo tavallistakaan maitoa nykyään (ikää yli 2v). Korvikkeella olisi kai ollut helpompi totuttaa tavallisen maidon makuun, mutta en mä sen takia antaisi sitä kuitenkaan.

Korvikkeen ravintoarvo ei ole rintamaitoa kummoisempi, että jos pidempien yöunien toivossa sitä korviketta meinasit antaa, niin se ei välttämättä auta. Ennemmin vaikka sit puuroa illalla, jos se pitäisi nälkää paremmin.

Niin sorry toi aloitus eli saa kiinteitä viisi kertaa päivässä. Puuroa ei oikein tykkää syödä ja sekoitan siihen paljon hedelmäsosetta. Mietin vaan että jos saisi kunnon satsin maitoa kertaheitolla illalla josko ainakin eka unijakso pidentyisi. Nyt herää n. kahden tunnin välein.

Meillä siirryttiin rintamaidosta suoraan tavalliseen maitoon, eli välissä ei annettu mitään korvikkeita. Syötätkö illalla kunnon iltapuuron? Neuvolasta vinkattiin myös antamaan esim. ruisleipää illalla, pitää paremmin nälkää kuin puuro. Tosin minun lapset on puuron syönnistä huolimatta kumpikin tainnut jatkaa tissin syömistä pisimpään juuri yöllä, päivällä ei enää välttämättä ole syöty ollenkaan. Imetin 1,5 vuotiaaksi asti, jolloin tissi jäi itsestään pois.

meijän vuodenikäinen syö tissiä, yölläkin, mutta nytkun on oli yli vuoden saa myös lehmänmaitoa ruuan kanssa. Imetin 10kk ikään pelkästään(sai tietty kiineteitä), en antanut korvikkeita, 10kk iässä alkoi saada hapanmaitotuotteita ja sit tavanmaitoo.

Jos ei puuro uppoa, voithan kokeilla velliä pullosta. Korviketta paksumpaa. Tai sit enempi hedelmäsosetta. Meillä tuossa iässä iltapuuro oli pikemminkin hedelmäsosetta puurosilmällä. Jotain kiinteää mahaan illalla vaikka sit lihasosetta jos ei puuroa.

Tuon ikäinen alkaa myös jo tottumuksesta syödä yöllä eikä välttämättä nälkäänsä. Unikoulun paikka?

Kuten joku jo sanoikin, korvikkeen ravintoarvo ei ole rintamaitoa parempi. Sillä tuskin yöunet muuttuvat :) Tuonikäinen heräilee rinnalle usein muistakin syistä kuin nälän herättämänä. Miten kiinteitä menee, entä tissiä päivisin?

[QUOTE="aloittaja";28580465]Niin sorry toi aloitus eli saa kiinteitä viisi kertaa päivässä. Puuroa ei oikein tykkää syödä ja sekoitan siihen paljon hedelmäsosetta. Mietin vaan että jos saisi kunnon satsin maitoa kertaheitolla illalla josko ainakin eka unijakso pidentyisi. Nyt herää n. kahden tunnin välein.[/QUOTE]

En usko, että isommalla maitosatsilla ois mitään vaikutusta unipätkään. Eiköhän lapsellasi ole mahatäynnä puuron ja imetyksen jälkeen, turhaa sitä mahalaukkua väkisin on singuttaa.

Kuten joku jo sanoikin, korvikkeen ravintoarvo ei ole rintamaitoa parempi. Sillä tuskin yöunet muuttuvat :) Tuonikäinen heräilee rinnalle usein muistakin syistä kuin nälän herättämänä. Miten kiinteitä menee, entä tissiä päivisin?

Kiinteitä syö n. sellaisen pienen piltti purkin verran per syömiskerta. Tissiä syö vaihtelevasti. Joskus ei päivällä suostu syömään tissiä kuin kolme kertaa vaikka kyllä hänelle sitä tarjoan useaan kertaan päivässä.

Ei mitään korvikkeita enää noin isolle vauvalle mun mielestä. Lisää iltapuuroon margariinisilmä tai öljyä loraus jos maku ei mene liian vieraaksi. Muutenkin jos on huono syömään, öljylisä joka ruokaan. Varmana pitää nälkää paremmin kuin korvike jota antamalla sitten taas imetys ja maidontuotanto saattaisi kärsiä.

ihan turha korvikkeita alkaa juottamaan, kun olet selvinnyt noin hienosti ilman niitä.

Monet vauvat syövät yöllä. Jäi vähän epäselväkis, MIKSI haluaisit sitä korviketta juottaa?

Ei korvikeitta, ne ei vaikuta ainakaan siihen yöuniin ja ei kylläkään mitään vellejä pullosta. Puuro kannattaa kokeilla ihan puurona ettei siihen sekoita kauheesti sitä sosetta.

[QUOTE="noo";28580777]Ei korvikeitta, ne ei vaikuta ainakaan siihen yöuniin[/QUOTE]

Korvikkeen sanotaan sulavan hitaammin, ja olen itse huomannut että vauva nukkuu korvikkeella pitempään, kun olen joskus joutunut antamaan. Joten kyllä se saattaa vaikuttaa, mutta en mä silti sitä antaisi, kun yöherätykset eivät ota liian koville :)

Teetkö ap puuron pumpattuun maitoon? Rasva pitää nälkää, joten pieni öljylisä saattaisi auttaa, jos et siis jo laita sitä. Ja hedelmäsosehan on kevyttä ja pitää nälkää huonommin kuin puuro tai maito, joten olisi hyvä jos sitä ei tarvitsisi antaa vauvan vatsaa täyttämään ja viemään tilaa paremmin nälkää pois pitävältä ravinnolta. Entä jos puuroa antaisi vain niin vähän kuin menee, jos vauva vastaavasti joisi sitten maitoa enemmän?

Kokemus on osoittanut, että 8-9 -kuisena lapsi alkaa heräillä ja vaatia yöpalveluita ihan kohtuuttomia määriä. Olen yleensä sinnitellyt kuukauden-pari, ja lopettanut koko imetyksen suivaantuneena 10-11 kk:n iässä. Ihan vaan saadakseni yörallin loppumaan.

[QUOTE="mammais";28581286]Ei korvikkeita, vellejä tms... Normaalit ruokailut + aamu- ja ilapuurot ja lopetat yösyöttämiset. Onko vauva tottunut nukahtamaan tissille?[/QUOTE]

Siis jos vauva kiinteistä ja imetyksestä huolimatta herää 2 tunnin välein syömään, niin sun ratkaisu on lopettaa yösyöttämiset? Ilman korvikkeita ja vellejä? Miten ajattelit tuon toteuttaa? :D

[QUOTE="Lissu";28581291]Siis jos vauva kiinteistä ja imetyksestä huolimatta herää 2 tunnin välein syömään, niin sun ratkaisu on lopettaa yösyöttämiset? Ilman korvikkeita ja vellejä? Miten ajattelit tuon toteuttaa? :D[/QUOTE]

En ole tuo jolta kysyt, mutta tokihan se ruoka alkaa maistumaan päivällä, jos ei yöllä saa mahantäytettä enää. Korvikkeita ja vellejä ei tarvitse antaa, vaan ihan puuroa, soseita jne.

Meidän vauvalla on nyt ikää 10 kk, kuukausi sitten lopetin yösyötöt. Tehtiin niin että mies nukkui vauvan kanssa viikon, aluksi tietty huusi rintaa mutta nykyään saa ekan tissimaidon vasta aamulla, klo. 5-6 aikaan ja sitten jatkaa unia. Ei enään nukahdakkaan tissille, vaan ihan ilman mitään lohdukkeita. Meilläkin sitä ennen syötiin 2 tunnin välein yöllä, nautiskeltiin rinnalla ja vaadittiin sitä tissiä pää punaisena. Eli suosittelen yösyöttöjen lopetusta tuon ikäiselle.. Se vaan vaatii itseltä vähän pitkää pinnaa ja paineensietokykyä :D

Meidänkään vauva ei tykkää velleistä eikä korvikkeista, eikä huoli esim. tuttipulloa, joten niitä meillä ei käytetä. Vuoden iässä aion vieroittaa ja tilalle otetaan lehmänmaito, ihan nokkamukista. Ei minusta olisi edes järkeä opettaa enään mitään ilta- tai yöpulloa, kun on näin pitkälle selvitty ilman eikä tämän ikäiset sellaisia tarvitsekkaan....

[QUOTE="mammais";28581286]Ei korvikkeita, vellejä tms... Normaalit ruokailut + aamu- ja ilapuurot ja lopetat yösyöttämiset. Onko vauva tottunut nukahtamaan tissille?[/QUOTE]

Vauva yöllä nukahtaa tissille. Kun laitan hänet nukkumaan, niin tissiä saa, mutta yritän että hän ei nukahda siihen vaan nukahtaisi niin sanotusti itse.

Kiitos kaikille vastanneille. Täytyy nyt yrittää näin aluksi saada vauva syömään puuroa paremmin. Olen hänelle tehnyt ihan kaurapuuroa jauhamalla tavallisia suurimoita pienemmiksi, mutta voisin kokeilla vaikka jotain toista lajia tai sitten jotain kaupan valmiita "parempia" puuroja. Ehkäpä lorautan jotain öljyä myös joukkoon. Tissimaitoa en myöskään ole puuron joukkoon laittanut. Ehkäpä sekin voisi toimia kun piirissä olisi hyvä ja tuttu maku :).

[QUOTE="Lissu";28581291]Siis jos vauva kiinteistä ja imetyksestä huolimatta herää 2 tunnin välein syömään, niin sun ratkaisu on lopettaa yösyöttämiset? Ilman korvikkeita ja vellejä? Miten ajattelit tuon toteuttaa? :D[/QUOTE]

Eihän korvikkeet ja vellit auta siihen yösyöttämiseen (ei ainakaan kaikille).
Yösyötöt lopetetaan lopettamalla eli ei anneta enään yöllä tissiä, voi mennä muutama yö. Meillä meni 2 yötä kun piti lasta pidellä sylissä ja nukkuakseen uudelleen.

Yhteistyössä