Kysymys villanpesu- ja hoitoaineesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinäemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Heinäemo

Jäsen
01.04.2009
168
0
16
Yritin saada jotain selvyyttä tähän kestovaippainfon sivuilta, mutta eipä siellä oikein kukaan tuntunut vastaavan, joten josko täällä joku tietäis.. :)

Oon tehnyt ite muutamia hahtuvaisia villavaippahousuja ja lisääkin ois tarkotus tehdä, mutta pohdiskelen tota pesemistä. Mulla on Sonett-merkkistä villanhoitoainetta, joka sisältää 15-30 % lanoliinia ja 15-30 % oliivisaippuaa. Tolla ajattelin housut huoltaa ennen käyttöä, mutta sitä ennen ne pitäis vissiin pestä. Pesuainetta en ole vielä hankkinut, mutta kun katselin esim. Ulrich-merkkistä pesuainetta, niin sekin sisältää lanoliinia sekä oliivipohjaista saippuaa. Määristä en tosin tiedä, että onko tossa saippuan osuus sitten suurempi kun tossa hoitoaineessa.. mutta jotenkin tuntuu hassulta, että ensin pestään ja sitten laitetaan hoitoaine ja molemmat on kuitenkin koostumukseltaan periaatteessa samaa. Eli onko villanhoitoaineessakin peseviä ominaisuuksia tai riittäiskö pesuaineen lanoliini, kun ei tossa varsinaisessa hoitoaineessakaan ollu sitä lanoliinia kun sen maks 30 %?

Kiva jos joku jaksoi lukea epämääräsen selostuksen ja vielä tietäiskin jotain asiasta. ;)

Mullakin ois noita pesupähkinöitä, mutta en viittiis koneeseen heittää vaan kahtia housuja ja käsin jos pesee, niin eikös niistä pidä tehdä sitä liuosta, eikä jotenkin senkään tekeminen tunnu omalta jutulta.

Minulla on villanpesuainetta ja -hoitoainetta.

Minä ostin siis villanpesuainetta, joka sisältää myös lanoliinia. Sillä pesen, jos on näkyviä tahroja ja tein myös sen alkupesun. Siinähän on myös sitä saippuaa mukana. Pesen aina käsin, mutta joskus saatan lingota koneessa. Alkupesussa käytin lisäksi myös "kissasaippuaa", jotta vaipat hiukan huovuttuisivat. Resoreihin sitä ei kuitenkaan tarvitse.

Silloin tällöin ja myös tuon eka pesun jälkeen jätän vaipat lisäksi siihen lanoliiniin (villan hoitoaine) yöksi. Tätä en tee joka pesun jälkeen, koska pesuaine itsessään sisältää sitä lanoliinia. Mutta pesen kuitenkin vaipat aina tuolla pesuaineella ennen lanoliinikylpyä vaikka ne eivät olisikaan nähtävästi likaisia.

Kysele lisää, jos vastaus oli liian epäselvä. Meillä ainakin on näin toiminut vaipat tosi hyvin.

Vinkiksi muuten, että meillä Oulusta ainakin saa semmoista luomulankaa myös. Se on paljon tuota hahtuvaa pehmeämpää ja ei niin "kutittavaa". On hiukan kalliimpaa, mutta tulee ihanissa pastellin väreissä eikä sitä tarvi "keriä".

Yhteistyössä