Kysymys vauvan syömisistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja isä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

isä

Vieras
Mulla sellanen tilanne, että lapsia kolme. Työmatkalta kun palasin, niin kotona lasten kanssa odotti mummo, rouva oli pakannut tavaransa ja muuttanut toiselle paikkakunnalle, lapset jää kuulemma mulle. Kaikki on sujunut yllättävän hyvin, lapset on ottaneet tilanteen tosi hyvin, mutta vähän on itsellä sellanen peukalo keskellä kämmentä olo. Puolivuotias on tähän asti ollut täysi-imetyksellä, nyt olen antanut korviketta. Mutta sitä menee tajuttomia määriä, pitäis varmaan kiinteitä alotella? Millä alotan? Millasella määrällä? olen koittanut netistä kaivaa tietoa, mutta vähän ristiriitaisia vastauksia tulee, joku käskee aloittaa perunalla joku taas hedelmällä ja jonkun mielestä ei missään nimessä hedelmällä vaan puurolla. Nyt olen antanut illalla maissivelliä pullosta ja se ainakin näyttäisi sopivan. Mutta miten maissista saa sosetta? Antaisinko tänään perunaa?

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
ootko tosissasi? Vai onko provo!?

No olen tosissani. Meillä oli emännyys kotiäitinä ja vastasi ruokailuista, en minä muista enää millä isommat ruokailunsa alotti. Ensi perjantaina olen menossa neuvolaan, mutta jollain tarvisi alotella ennen sitä, kun korvike ei vauvan vatsaa täytä.

Kun kaikki lapset ovat yksilöitä ja jokaisen kohdalla menetellään vähän miten on totuttu.

Parhaat neuvot saat kun soitat Paikkakuntasi Neuvolaan ja kysyt neuvolantädiltä PUOLUEETTOMIA ja valtakunnallisia ravitsemussuosituksia lapsellesi. Numeron voit vaikka googlettaa tai etsiä paikallislehdestä TERVEYSPALVELUT tms. kohdalta. Voisit toki myös kysyä neuvoa sukulaisilta, mutta suosittelen kuitenkin neuvolan puoleen kääntymistä... Vaikka lapset näyttävätkin ottavan tilanteen hyvin,. voi todellisuus olla toista. Voisit samalla soittaa kunnan/kaupungin perhetyöntekijälle ja kertoa tilanteesta. Ammatti-ihminen voisi jututtaa lapsianne ja huolehtia heidän turvallisuudestaan eron aikana.

Tsemppii!

Nyt menee hiukan varsinaisen asian vierestä mutta tulikos tämä tilanne ihan puskista? Tai siis oliko jotain tällaista odotettavissa lasten äidin osalta? Jos juttusi on totta niin otan osaa.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Kun kaikki lapset ovat yksilöitä ja jokaisen kohdalla menetellään vähän miten on totuttu.

Parhaat neuvot saat kun soitat Paikkakuntasi Neuvolaan ja kysyt neuvolantädiltä PUOLUEETTOMIA ja valtakunnallisia ravitsemussuosituksia lapsellesi. Numeron voit vaikka googlettaa tai etsiä paikallislehdestä TERVEYSPALVELUT tms. kohdalta. Voisit toki myös kysyä neuvoa sukulaisilta, mutta suosittelen kuitenkin neuvolan puoleen kääntymistä... Vaikka lapset näyttävätkin ottavan tilanteen hyvin,. voi todellisuus olla toista. Voisit samalla soittaa kunnan/kaupungin perhetyöntekijälle ja kertoa tilanteesta. Ammatti-ihminen voisi jututtaa lapsianne ja huolehtia heidän turvallisuudestaan eron aikana.

Tsemppii!

Me ollaan ensi perjantaina menossa neuvolaan keskustelemaan aiheesta.

Alkuperäinen kirjoittaja isä:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
ootko tosissasi? Vai onko provo!?

No olen tosissani. Meillä oli emännyys kotiäitinä ja vastasi ruokailuista, en minä muista enää millä isommat ruokailunsa alotti. Ensi perjantaina olen menossa neuvolaan, mutta jollain tarvisi alotella ennen sitä, kun korvike ei vauvan vatsaa täytä.

meinasin vaan, että aika raju tilanne! tsemppiä. ei sillä niin väliä millä aloittaa, antaa sitä mikä maistuu ja 6 kk voi antaa kaikkea paitsi oikeaa maitoa, pinaattia, pähkinää yms, kaikki ihan tavalliset käy eli just hedelmät, marjat, peruna, porkkana, maissi jne. Kysele neuvolasta. Hyvin sä pärjäät!

Alkuperäinen kirjoittaja gh:
Voit aloittaa perunalla. Meillä menty aina viikko per maku:)

Maissivelliä olen antanut nyt kolme päivää, pitäisikö perunan kanssa vielä odotella?

Ei pidä, senkus annat vaan perunaa. Jos et osta valmiina, teet siis itse, soseuta hyvin ja lisää joukkoon hieman korviketta.

Alkuperäinen kirjoittaja hopsula:
Nyt menee hiukan varsinaisen asian vierestä mutta tulikos tämä tilanne ihan puskista? Tai siis oliko jotain tällaista odotettavissa lasten äidin osalta? Jos juttusi on totta niin otan osaa.

Vaimolla oli ollut jotain juttua vanhan tutun kanssa kun oli ulkona viimeksi, ilmeisesti tämä herra on pyyhkäissyt vaimolta jalat alta (ja järjen päästä).

Jos vauva jo puolivuotias,niin perunaa vaan soseeksi ihan haarukalla..Bataatti käy kans aloitussoseeksi hyvin ja on nopea keittää pehmeäksi.Purkkiruokia löytyy kans kaupan hyllyiltä lukematon määrä jo tuonikäselle..

selvä, tosi hyvä homma! Äkkiseltään tulee mieleen että äidin (Yllättäen) tullut lähtö voi järkyttää lasten perusturvallisuudentunnetta, jolloin he voivat alkaa tuntea että kuka tahansa voi kadota heidän elämästään milloin tahansa. Se voi tehdä heistä arkoja ja ripustautuvia. Pyri tukemaan lapsia ja kerro heille ettäö sinä olet aina heidän kanssaan eikä heidän tarvitse pelätä mitään. Kerro myös että äiti Rakastaa heitä, mutta äidin oli lähdettävä muualle. Helposti tuossa tilanteessa lapset alkavat syyttää itseään äidin lähdöstä. Olis tosi hyvä jos äiti vaikka soittais lapsille ja kertois et rakastaa heitä jollon lapsilla olisi turvallista olla. Miten oot muuten ajatellu toimia jatkossa? jäätkö koti-isäks vai laitatko lapset hoitoon vai tuleeko teille hoitaja vai miten?

Alkuperäinen kirjoittaja n:
selvä, tosi hyvä homma! Äkkiseltään tulee mieleen että äidin (Yllättäen) tullut lähtö voi järkyttää lasten perusturvallisuudentunnetta, jolloin he voivat alkaa tuntea että kuka tahansa voi kadota heidän elämästään milloin tahansa. Se voi tehdä heistä arkoja ja ripustautuvia. Pyri tukemaan lapsia ja kerro heille ettäö sinä olet aina heidän kanssaan eikä heidän tarvitse pelätä mitään. Kerro myös että äiti Rakastaa heitä, mutta äidin oli lähdettävä muualle. Helposti tuossa tilanteessa lapset alkavat syyttää itseään äidin lähdöstä. Olis tosi hyvä jos äiti vaikka soittais lapsille ja kertois et rakastaa heitä jollon lapsilla olisi turvallista olla. Miten oot muuten ajatellu toimia jatkossa? jäätkö koti-isäks vai laitatko lapset hoitoon vai tuleeko teille hoitaja vai miten?

Nyt olen palkattomalla ja koitin anoa kesälomat heti ensi kuun alkuun. Katsotaan meneekö läpi. Työnantajan kanssa on ollut puhetta että saisinko siirtyä vähän "kevyempään" työtahtiin nyt ja onneksi tuntuu ymmärtävän asian. Jos ei onnistu, niin täytyy vaihtaa työpaikkaa. Puhetta on ollut mummon kanssa josko hän alkaisi hoitaa vauvaa ja isommille haettais päiväkotipaikkaa. Toinen vaihtoehto on tietysti tuo hoitaja kotiin, jota en ole edes tullut ajatelleeksi. Kelalta voisi varmaan siitä kysellä? Siitäkään ei vielä tietoa ole, että saako vaimo silti äitiysrahan, vaikka vauva ei hänen luonaan asu?

Maissivelliä olen antanut nyt kolme päivää, pitäisikö perunan kanssa vielä odotella?

Ei tartte anna vaan sitä perunaa. Vauva ei syö sitte aluksi mitään kattilallista pottuja;)

Annan siis lounaalta perunan soseutettuna ja korvikkeella höystettynä, toivottavasti laskee.

Ei tartte anna vaan sitä perunaa. Vauva ei syö sitte aluksi mitään kattilallista pottuja;)

Annan siis lounaalta perunan soseutettuna ja korvikkeella höystettynä, toivottavasti laskee.

Jos saat aluksi annettua pari lusikkaa nii ok. Voit tehdä isompia annoksia kerralla ja annostella ne jääpala muottiin ja pakasteeseen.

Hyvin laski peruna, en uskaltanut sitten enempää edes antaa kun monta lusikkaa meni kovalla kiirreellä ja hyvällä halulla. Nyt tuli hyvin uni ja tyytyväisempää pikkukaveria saa hakea. Hyvinhän tämä taitaa sujua.

Jos tää on totta, niin mistä tollasia äitejä sikiää? Itsekin tiedän yhden samoin toimineen äidin, alkoi menojalkaa vipattaa kun oli nuorena avioitunut. Mutta että lapsetkin pitää hylätä?

Yhteistyössä