Kysymys vauvan pulauttelusta - apua kaivataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ihmettelen"

Vieras
Eli sellaista olen nyt tässä ihmetellyt kun meidän poika (3kk vanha) on syönyt rintamaitoa ja korviketta alusta asti. Onnistuin saamaan korvikkeen osuuden todella pieneksi imettämällä runsaasti. Oli päiviä ettei poika tarvinnut lisämaitoa ollenkaan ja oli tyytyväinen. Neuvolassa paljastui kuitenkin ettei paino ollut noussut tarpeeksi ja aloin sitten antamaan normaalin imetyksen lisäksi enemmän korviketta. Huomasin vain että rintaa syötyään poika saattoi pulauttaa todella reippaasti mutta saatuaan korviketta, ei juuri ollenkaan. Annan siis aina ensin rintaa ja sen päälle korviketta. Monesti poika pulauttaa jopa rinnalla ollessa muttei juuri ikinä pullosta saadun korvikkeen jälkeen. Mitään allergiaoireita kuten ihottumaa ei ole ja ihan tavallista tuttelia olen lisämaitona antanut. Ensin siis tulkitsin pojan puklailut sen merkkinä että masu on täynnä mutta lisättyäni korviketta olen huomannut että ihan hyvin menee ne eikä tule bumerangina takaisin toisin kun rintamaito. Mistä mahtaa siis olla kysymys. Olen soittamassa huomenna neuvolaan aiheesta mutta ajattelin kysyä jospa palstalla joku tietäisi aiheesta.

Refluksia. Missä asennossa imetät? Kokeile jos vauva olis vähän pystymmässä, siis pää koholla.

Meillä siirryttiin kokonaan Omneo-korvikkeeseen, annettiin gefilus-D-tippoja ja kohotettiin sängynpäätyä. Tissistä vauva kieltäytyi 3kk iässä.

Ihan perinteisesti vauva sylissä pääpuoli vähän koholla, voisi tietty olla enemmänkin. Ollaan opeteltu viime aikoina eroon rintakumista, voisiko sillä olla osuutta asiaan?

Kyllä yritän röyhtäyttää mutta tuntuu tosissaan puklaavan jo rinnalla ollessa. Voiko olla että vaan ahmii ja saa sitten liikaa ilmaa rintaa syödessä? Harmittaa vaan jos imetys nyt kaatuu tähän kun koko alkuun pääseminen oli taistelun takana.

Tai sit sulla on suihkutissit, eli maitoa tulee niin paineella, että vauva haukkoo lisänä myös runsaasti ilmaa, jolloin pulauttele herkemmin. Pullosta maitoa tulee vain imiessä. Kokeile erilaisia imetysasentoja, kyljellään sängyllä tms. Ja röyhtäytä vaikka välillä kesken tissin syömisen.

Meillä taas gefilus-D-tipoista tuli järkyttävät mahakivut, piti vaihtaa Jekovitiin. Tommee Tippee -tuttipullo on toiminut meillä, lapsi ei saa siitä liian helposti maitoa, joten ei ilmaakaan pääse niin helposti ruokatorveen. Röyhtäytys joka väliin, vaikka kesken imetyksenkin, jos paljon pulauttelee.

Täytyypi kokeilla näitä neuvoja. Kiitos kaikille! Onko kellään tietoa että mitkä ruoka-aineet voisi sitten olla sellaisia mitkä aiheuttaisi pulauttelua? En syö juurikaan leipää ja olen vältellyt ns kaasuruokia. Muuten lapsi on siis todella tyytyväisen oloinen eikä vaikuta esim. vatsakipuiselta.

Mä imetin myös rintakumilla ja yritin siitä eroon, mutten onnistunut. Rintakumin välistä menee helposti ilmaa. Me oltiin ihan lastenosastolla tutkimuksissa refluksin takia. Mulle sanoi lastenlääkäri, että jos äiti joutuu liikaa karsimaan ruokavaliota, on parempi lopettaa imetys. Oon se ensimmäinen vastaaja. Meillä ei allergioita testattu, kun se Omneo auttoi. Imetys tosiaan loppui kun vauva oli 3kk. Nyt kun tarkemmin mietin, niin silloin loppui refluksikin. Mä olin karsinut ruokavaliota liikaa.