Kysymys teille, joilla on kiinteät alotettu etuajassa vauvalle siksi, ettei paino muuten ole noussut riittävästi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Minkä verran vauvalla viimesen 1kk aikana nousi paino, kun sitten päätitte aloittaa kiinteän ruuan antamisen? Minkä ikäinen vauva oli silloin?

Me aloitimme kiinteät esikoiselle 4kk iässä, kun paino oli kuukaudessä noussut vain 300g ja pituutta ei ollut tullut yhtään.

Samankokoisena syntynyt kakkonen taas kasvaa nyt 5kk iässäkin vielä hienosti pelkällä rintamaidolla.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, aikani kuluksi. :)

En tiedä vielä, mutta sama homma huolettaa.
Meillä on 4 kk. vauvan paino laskenut 2 viikossa 50 g, kiinteitä ei saada vielä aloittaa kun allergiatutkimuksen ja dieetit on kesken, lisämaito ollaan vasta aloitettu... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Meillä on 4 kk. vauvan paino laskenut 2 viikossa 50 g, kiinteitä ei saada vielä aloittaa kun allergiatutkimuksen ja dieetit on kesken, lisämaito ollaan vasta aloitettu... :/

Paljonko teidän vauva 4kk painaa??

Alkuperäinen kirjoittaja cv:
Mulle sanottiin neuvolassa et nykyajan suositusten mukaan kiinteet pitäs alottaa jo ajoissa ennen 6 kk, et paremmin tottuu ja jotain. Niin ne ajat muuttuu.

:D Jos jotain linkkejä sais noihin tutkimuksiin koska kuitenkin koko ajan tehdään tutkimuksia missä todetaan että 6 kk pelkällä rintamaidolla olisi ihanne. Kysymys on kuitenkin vauvan suoliston tottumattomuudesta vielä kiinteisiin, miksi niitä ei vielä aloiteta. Joko neuvolantätisi on todella tyhmä tai sitten sinä keksit asian päästäsi koska haluat jostain syystä syöttää lapsellesi jo kiinteitä.

Meillä aloitettiin kolmen kuukauden iässä. En muista grammamääriä, mutta kyllä se tilanne alkoi pikku hiljaa parantua. Ja meillä siis ongelmana oli jo aiemmin, että paino ei noussut, lisämaito ei korjannut tilannetta ja sitten alkoi pituuskasvu notkahtaa. No, diagnoosina olikin imeväisen syömisongelma, mitä ei kuulemma voi olla olemassa, näin olen kuullut monelta imetysihmiseltä. Selvä juttu...

Mulle sanottiin neuvolassa et nykyajan suositusten mukaan kiinteet pitäs alottaa jo ajoissa ennen 6 kk, et paremmin tottuu ja jotain. Niin ne ajat muuttuu.

Suositus on menny nimenomaan toisin päin. Eli ennen 4-6, nykyään 6kk.

Nytkin ku kävin 6 kk tarkastukses ja sanoin ettei tolla oo nälkä, et ei syö ku illalla kiinteitä, ni sano vaan et yritä vaan sitkeesti syöttää päivälläkin vaikkei maistuskaan. Onkohan mein terkka ihan ammattilainen.. Mut olen siis ollu itsekin siinä uskossa et 6kk on se aloitus-aika. Enneks terkkani repäs nää uudet suositukset. Ois kiva tietää et mistä se ne tempas.

Alkuperäinen kirjoittaja kia:

Hän painoi 3kk 1vkon ikäisenä neuvolassa 6660 g, sitten 3kk 3vkon ikäisenä polilla 6560 g.

Suositellaan 6kk, mutta makuannoksia erilaisia ruokia voisi antaa jo 4kk lähtien. Vauvan kehitys on nimittäin siinä vaiheessa 3 kk lähtien, että oppii syömään sosemaista ruokaa ja tottuu helpommin uusiin ruokiin. Itse aloitin 4kk iässä soseet ja aika pitkään meni ennenkuin ylksikään soseateria oli aterian "suuruinen". maito oli kuitenkin pääasiallista ravintoa.

Toi makuannos juttu tuli juuri uudessa koulutuksessa uutena tietona, netistä en osaa nyt mitään linkkiä antaa.

Niin ja tuo herkkyysvaihe on ohi 6kk iässä - lapset on tietysti yksilöitä mutta joillekinhan ruokailu takkuaa aiemmin. Ja mites se menikään 70-luvulla, tuoremehuja ja raasteita heti?

Nytkin ku kävin 6 kk tarkastukses ja sanoin ettei tolla oo nälkä, et ei syö ku illalla kiinteitä, ni sano vaan et yritä vaan sitkeesti syöttää päivälläkin vaikkei maistuskaan. Onkohan mein terkka ihan ammattilainen.. Mut olen siis ollu itsekin siinä uskossa et 6kk on se aloitus-aika. Enneks terkkani repäs nää uudet suositukset. Ois kiva tietää et mistä se ne tempas.

Olen kuullut synnärillä tätä: Ensin imetät ja sitten annat lisämaitoa, niin, että tulee kylläiseksi.
Kaikki, jotka tietää jotain imetyksestä tajuaa, että tämä on paras tapa lopettaa koko imetys. Mulle myös terkkari yritti vakuuttaa, että sitrushedelmiä ja mansikkaa pitää välttää. Nykyäänhän ei välttämistä enää varokeinona suositella, se oli vanha suositus. Oli aika koomista, kun hän paniikissa selasi oppaita ja koitti löytää tukea tälle säännölle, jonka minä kiistin. Huhuh, kantsii lukea itse ja olla hereillä!

Esikoiselle aloin antamaan kiinteitä 4 kk iässä ja kasvu hidastui sen myötä.
Nuoremmilla jatkoin pelkkää rintamaitoa ja kasvu hidastui 4 kk iässä.

Joten se siitä kiinteiden/maidon kasvattavasta vaikutuksesta. Nuoremmilla oli paljon helpompaa, kun ei tarvinnut siivota keittiötä joka ruokailun jälkeen ja pestä astioita.

Meillä paino ei ollut noussut 3-4 kuukauden aikana yhtään. Halusin imettää ja tehostin imetystä ja kävimme painokontrolleissa, mutta paino ei lähtenyt siitä sen enempää nousemaan, joten aloitimme kiinteät. Kuukaudessa paino laski 100g sen jälkeen, vaikka lapsi söi purkillisen kerralla 5krt päivässä. Pikku hiljaa paino lähti nousemaan, pieni tyttö oli vielä vuoden ikäisenäkin, 8,3 kiloa. Nykyään keskikäyrillä kasvava reipas 6-vuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja kia:

Hän painoi 3kk 1vkon ikäisenä neuvolassa 6660 g, sitten 3kk 3vkon ikäisenä polilla 6560 g.

Älä huoli. Yksi vauvan kakkakin voi painaa parisataa grammaa. :)

Yhteistyössä