Kysymys teille,joilla kolme pientä lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohtakolmenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohtakolmenäiti

Vieras
Hei!

Meille syntyy pian kolmas lapsi, ja esikoinen ei ole vielä ihan 4v. Viimeaikoina olen törmännyt siihen, että ihmiset päivittelevät ääneen, kuinka jaksamme kolmen pienen kanssa. Olen ollut kummastunut, sillä en ole itse kyseenalaistanut missään vaiheessa jaksamistani. Toki tiedän, että kahden keskistä aikaa joka lapsen kanssåa erikseen tulee vähemmän, mutta koen että muuten pystyn kyllä huomiota antamaan. Syliin pääsee aina ja jos on asiaa, olen aina valmis kuuntelemaan.

Teen kotiruokaa ja hoidan kodin tarpeellisimmat kotityöt, mutta en stressaa erityisemmin siitä, vaikka välillä tuleekin syötettyä lapsille nakkeja ja ranskalaisia tai jos jonain päivänä koen helpommaksi vain laittaa dvd:n pyörimään. Ulkoillaan paljon, kahdesti päivässä, ja mies hoitaa lapsia ja tekee kotitöitä, minkä töiltään ehtii.

En myöskään oleta, että tuleva vauva olisi mitenkään helppo, sillä kahdella ensimmäisellä oli rankka vauva-aika, mutta kaikesta selvittiin hyvin. Miksi muut sitten tuntuvat ajattelevan, että olemme hulluja kun haluamme kolmannen? Aloin jo itsekin epäillä, että onko tässä nyt jotain mitä emme tajua... Luulen, että meidän vahvuutemme on se, että toimimme miehen kanssa tiiminä, järjestämme molemmille omaa aikaa ja emme ota liian vakavasti esim. juuri sitä, voiko välillä antaa valmisruokaa tai jos nurkissa pyörii muutama villakoira. Elämä on! :) Mutta te, joilla on kokemuksia, niin olisi kivaa kuulla miten arki sujuu kolmen pienen kanssa. Tai heräsikö tästä meidän tilanteesta jotain ajatuksia :)

Hyvin jaksoin itse silloin kun pojat oli pieniä. Itselläni kolme poikaa neljän vuoden sisällä. Elämäni parasta aikaa kun olivat pieniä. Itse hoidin enkä hoitoon vienyt. Kerhossa kävivät kerran viikossa isommat. Nyt jo kaikki koulussa ja ikävöin aikaa kun kaikki olivat kotona. Tsemppiä sinulle, ap! Ja onnea!

Meilläkin kolme pienellä ikäerolla. Hyvin on pärjätty, ihanaa kun ovat yhtä aikaa pieniä. Lapsista on todella iloa toisilleen, vaikka joskus tappelevatkin. Ja koen itsekin pääseväni helpommalla, kun lapsill on yhteiset leikit. Asennekysymys sanoisin. Ja myös meille päiviteltiin, ihan neuvolassakin :/ Älä välitä, itse tiedät parhaiten. Onnea ja nauti!!

Meillä 4 viiden vuoden sisään ja hyvin sitä on jaksanut :) vaikka sitä joka puolella varoteltiin kuinka rankkaa tulee olemaan. Lapset todella viihtyvät yhdessä. Toki vauva-aikana on aika-ajoin ollut kiirettä ja käsien riittämättömyyttä, mutta siitä on selvitty. Ja kyllä sitä aikaa löytyy jokaiselle lapselle, kun vaan järjestää asiat niin. Ihmiset, jotka pelotteleeovat useinmiten niitä, joilla ei ole kokemusta eikä uskallusta.
Onnea, hyvin se menee. Rennolla elämänasenteella pääsee jo pitkälle :)

Meillä kolme vanhinta syntyivät 4 vuoden sisällä ja hyvin pärjättiin..Ja on pärjätty myös neljännen ja viidennen synnyttyä.Kuten joku sanoikin,asenne kysymyskin on miten pärjää.Ja meille on kolmannesta eteen päin kauhisteltu mutta älä välitä mitä toiset sanoo:)

Ajattelet juuri kuin minä. Mulla oli 4 pientä yhtä aikaa. Enkä kokenut sitä mitenkään rankkana. Kun ei tee asioita nipotuksella ihtelleen vaikeeksi, niin hyvin menee. Lapsista oli seuraa toisilleen, silloin tein kotitöitä. Kahdennkeskistä aikaa lapsen kans ei olut, mutta se että pitäs olla on höpötystä. Kun muuten saavat huoomiota ja hellyyttä.

Meillä on kolme lasta pienellä ikäerolla, esikoinen oli 3,5v kun nuorin synty. Nyt nuorin täyttää kohta vuoden ja hyvin meillä on sujunu. Ihana kun lapsista on seuraa toisilleen, tykkäävät leikkiä ja touhuta yhessä, vaikka välillä vähän tapellaanki ;)

Meillä oli aikanaan 3-vuotias ja kaksosvauvat. Olihan siinä kädet täynnä, mutta samanlaisella asenteella mentiin kuin ap: silloin ei ole niin väliä, jos vähän villakoirat juoksee. Teimme tärkeimmät kotityöt ja olimme lasten ehdoilla.
Muistan, kun neuvolantäti kerran sanoi (olin yksin lasten kanssa siellä), että hän kokee jo hermostuneisuutta/ahdistusta siinä tilanteessa ja että hiki tulee pintaan. Lapset saivat rokotteet ja itkeskelivät vähän siinä ja leikki-ikäinen mahtoi kommentoida omia juttujaan. Itse koin kyseisen tilanteen vielä hyvin hallittavaksi. Vastailin 3-vuotiaalle ja paijasin toista vauvaa, toinen oli turvakaukalossa, jota heijasin jalalla.
Tsemppiä apn perheelle, hyvin se menee teidän asenteella ja loistavalla yhteistyöllä.

Pojan perheeseen syntyi viime torstaina kolmas lapsi, enkä yhtään epäile etteivät pärjää. Onneksi talokin ehti valmistua. Esikoinen täytti samana päivänä viisi vuotta.

Miniä oli ilmoittanut työpaikallaankin, että haaveena on kolme lasta ja siellä asiaan suhtauduttiin hyvin :)

Teidän elämänne kuulostaa hyvältä ja viis veisaa muiden ihmettelyistä!

Onnea tulevan vauvan johdosta :)

Meillä kanssa kolme lasta alle neljän vuoden ikä erolla. Hyvin selvittiin vauva-ajasta. Olin kotona siihen asti, kun nuorin oli 2,5 vuotta. Nyt vanhin jo koulussa ja ihana seurata miten kaikki pojat leikkivät yhdessä. Nytkin vanhin ja nuorin touhuavat kahdestaan pihalla. Suosittelen itse lapsia pienellä ikä erolla, kun niistä on niin paljon seuraa toisilleen. Ei ole meillä ikinä tullut tilannetta, että joku valittaisi ettei ole kaveria. Rento asenne auttaa vauva- aikana. Ei kannata turhaan stressata siivoamisesta ja ruuanlaitosta. Paljon ulkoilua ja yhdessäoloa. Meillä auttoi paljon se, että mies osallistui paljon lasten ja kodin hoitoon. Ilman miehen apua olisi voinut olla välillä rankkaa, meillä ei ole auttavia mummoja arjessa mukana.

Kiitos kannustavista kommenteista :) Onko vielä muita kolmen äitejä kommentoimaan? Jotenkin sitä itse ajattelee niin että aika paljon on kiinni myös omasta asenteesta. Oletteko samaa mieltä?

Ai, niitä kommentteja olikin tullut iso liuta jo, ei vaan puhelin kaikkia näyttänyt. Ihanaa kuulla, että samassa tilanteessa olevissa perheissä ajatellaan samoin kuin meillä :) Kiitos kaikille, hyvä mieli tulee näitä lukiessa :)