Kysymys siitä pienestä erosta mikä on ahdasmielisyyden ja ahdasmielisyyden välissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lunacy sioux
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lunacy sioux

Aktiivinen jäsen
02.08.2006
6 381
0
36
eh...
Pisti eilen yöllä taas silmään yhdessä ketjussa kun uskovainen palstalija alkoi kutsua toista palstalijaa suvaitsemattomaksi ja uskonnonvastaiseksi. Huvittavaa sinänsä että tämä morkattu palstalainen on naimisissa muslimin kanssa. Siitä aloin ajatella (jälleen kerran) mikä on ahdasmielisyyttä ja mikä ei.
Samainen nimimerkki samassa ketjussa kritisoi mm jehovan todistajia. Eli meneekö se näin; jos olet luterilainen niin sinulle suvaitsevaisuus tarkoittaa sitä että kaikkien täytyy uskoa että raamattu on jumalan sanaa? Ja jos ei siihen usko on suivaitsematon? Mutta samalla itse voi olla suvaitsematta jehovan todistajia, muslimeja, hinduja ym uskontojen kannattajia?

Vai mitä se suvaitsevaisuus on?
Ja mikä tekee ihmisestä ahdasmielisen?

Tänään suvaitsevaisuus oli sitä, että on oikein pelotella ihmisiä jollain viivakoodeilla ja mikrosiruilla, mutta oli väärin kritisoida uskovien tapaa tehdä ihme ufohyökkäyksiä.

Eli olin ahdasmielinen, kun minusta pedon merkki ei ole otsaan laitettu viivakoodi. :/ Ja pilkkasin, kun ihmettelin, uskooko joku oikeesti niin. lisäksi tuli selväksi, että en ole oikeasti uskova, koska en usko tähän viivakooditeoriaan. :xmas:

Tota mäki joskus mietin, miks sellanen ihminen on suvaitsematon ja ahdasmielinen joka ei ajattele samoin ku toinen henkilö? Ei se just o suvaitsematon ja ahdasmielinen jos ei o valmis ymmärtämään et kaikki ajattelee omalla tavallaan ja ihan yhtä oikee ajatustapa voi olla jollaki muulla vaikka olis erilainen ku se oma.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mä en suvaitse mitään, mikä vahingoittaa mitään tai ketään henkisesti tai fyysisesti.

Onko mahdollista edes elää niin, ettei vahingoita ketään, edes henkisesti?

Ainakin voi yrittää ja sehän on ihan hyvin ajateltu.

Mä suvaitsen uskonnoissa ne uskonnot jotka NYKYPÄIVÄNÄ hyväksyy jo naisen ja miehen tasa-arvon :) Suomessa ainakin kristinusko ( olen itse luterilainen alun perinkin kasvatukseltani, joten tiedän mistä puhun..) on tasa-arvoista muutamia poikkeuspappeja ja tyyppejä lukuunottamatta. Elämän"tiedoissa" ainakaan hindut ei hunnuta vaimojaan tai lapsiaan :-) suomessa jne.

Kaikkea ei tarvitse suvaita. Jos uskonnon nimeen lapsesta asti opetetaan että toiset on toisia arvokkaampia..Kuten joissakin uskonnoissa miehet on naisten yläpuolella. Sitä ei mielestäni tarvitse opettaa omiakaan lapsiaan suvaitsemaan.

Enkä tästä huolimatta ole suvaitsematon. Olen vain huuhaa-hunnutuksen vastustaja. Antaa kaikkien naisten päättää vasta 18 vuotiaana haluavatko pitää huntua vai eivät ja siihen asti antaa lapsen kasvaa rauhassa ilman sovinistista "naista suojelevaa" potaskaa.

Kristinuskoa kritisoin sen verran että seksuaali asioissa voisi vähän höllätä.. ja taitaa olla jonkun verran nyt 90- ja 2000 luvulla höllännytkin!

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ainakin voi yrittää ja sehän on ihan hyvin ajateltu.

Samaa mieltä, tuumin vain sitä, voiko sitä tähän suvaitsemisasiaan liittää olematta aika armoton, no jos voi, toivottavasti myös itseä kohtaan =)

Yhteistyössä