Kysymys palsatan uskovalle, eli ekkolle

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Nukahdin välissä jo, kirjottelen pari asiaa.

Joku mainitsi käskyn "älä tapa". Se oikea muoto on "älä murhaa", ja kuten Suomen laissa, tappo on eri asia kuin murhaaminen.
Jeesus myös varoitti nimenomaan murhaamisesta. (Toki pikaistuksissaankaan ei saa tappaa)

Lavea tai oikeastaan hyvin perinteinen, juutalainen tulkinta tarkoittaisi siten, että tappaminen on sallittua näissä tapauksissa: eläimen tappaminen, sotiminen ja kuolemanrangaistus.
Suomen Puolustusvoimissakin on kenttäpiispa.

Kuolemanrangaistus on vähän niin ja näin. Mä oon sitä mieltä että murhaajalle pitää antaa elinkautinen tai ainakin huomattava vankeusrangaistus (15-20 v), koska 100 % varmaa syyllisyyttä voi harvoin osoittaa. Ja jokaiselle, murhaajallekin pitää antaa mahdollisuus tulla uskoon ja pelastua.

Mutta entäs kun Israel suoritti hyökkäyssotia? Siellä alueella jonka valtasivat, oli räikeitä epäjumalanpalvelijoita. Ja ne ei olleet mitään höttö-New Age-Pirjoja vaan ne mm.uhrasivat lapsiaan jumalille.

Ja mihin asutat yli 2 000 000 ihmisen kansan joille pitää löytyä koti? Autiomaahanko, jossa ei ole vettä ja mikään ei kasva? Vehreät alueet Israelissa oli asutettu.

Tää on hirveen vaikea ymmärtää, jos ei ota iankaikkisuusnäkökulmaa esiin. Se että tapettiin viholliskansat Jumalan ihmeellisesti avustamana ("10 ajaa takaa tuhatta") tai ei annettu noitanaisen elää, suojeli enemmän porukkaa iankaikkiselta kadotukselta kuin se, että oltaisiin annettu synnin kukoistaa.
Koska lähi-Idässä ei ollut Jumalan mieleistä porukkaa kuin juutalaiset, ja jos he olisivat luopuneet uskosta, niin ei olisi missään oikeaa uskoa.

Ja jos uskomme Israelin hyökkäyssotien historiallisuuteen joista lukee lähinnä Raamatussa (tosin huolella dokumentoituna), niin meidän pitää huomata miten paljon Jumala auttoi heitä, ihmeiden kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Ja - jos edelleen uskomme että VT:n tarinat Jumalan tekemistä ihmeistä sodassa ovat totta- jos Jumala haluaa jollekin porukalle eli lähinnä juutalaisille oman alueen, niin siinä ei auta Maamme-laulukaan. Jumalan on koko maapallo, ja Hän voi määrätä jonkun alueen jollekin uskovalle porukalle.
Silloin Jumala on juutalaisten vastustajien pahin vihollinen.

Kuolleenmeren rannalla meressä, siinä kohti mistä israelilaisten kerrotaan astuneen kuivan meren poikki, on merenpohjassa vaunujen rattaita ja vanteita. Mielenkiintoista. Meressä rattaita. Egyptiläisten vaunut? ;)
 
ja jos ’pelastuu’ niin pitääkö sitten vapauttaa ilman rangaistusta?
Ei. Mennään maallisten lakien mukaan eli kakku lusitaan loppuun, vaikka yliluonnollisessa maailmassa se mies on vapaa.

Vitsi kertoo uskoontulleesta rikollisesta, joka aneli tuomarilta vapautusta.
"Armahda herra tuomari, mun entinen minäni, vanha Aatami teki ne rikokset, mutta nyt olen uusi mies."
Tuomari: "Saatte linnaa monta vuotta."
Mies:"Miksi, olen uusi luomus?"
Tuomari: "Se tuomio tuleekin teidän entiselle minällenne."
 
vierailija
Ja - jos edelleen uskomme että VT:n tarinat Jumalan tekemistä ihmeistä sodassa ovat totta- jos Jumala haluaa jollekin porukalle eli lähinnä juutalaisille oman alueen, niin siinä ei auta Maamme-laulukaan. Jumalan on koko maapallo, ja Hän voi määrätä jonkun alueen jollekin uskovalle porukalle.
Silloin Jumala on juutalaisten vastustajien pahin vihollinen.

Kuolleenmeren rannalla meressä, siinä kohti mistä israelilaisten kerrotaan astuneen kuivan meren poikki, on merenpohjassa vaunujen rattaita ja vanteita. Mielenkiintoista. Meressä rattaita. Egyptiläisten vaunut?
No sinulla on varmaan kuvia rattaista? Ei tuota muuten tietenkään voi uskoa
 
Juutalaiset ovat kumman vahvoilla silloin kun ovat omassa maassaan, joka perustettiin v.1948.
6 päivän sodassa Israelin kimppuun hyökkäsi 4 arabimaata, joita tuki 5 muuta maata sekä Neuvostoliitto.
He julistivat tavoitteekseen Israelin pyyhkäisemisen maailmankartalta. Toisin kävi.

Mutta tuo oli vanhaa hyvää aikaa 1960-luvulla. Nykyään Israel on maallistunut, Tel Aviv on pride-kulttuurin keskus, joten -kuten juutalaiset vietiin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniin kun olivat tottelemattomia- ei Jumalan käsi välttämättä enää kauaa suojele Israelia.

Jos verrataan Israelia Venäjän hyökkäyssotiin, niin Israel ei meinaa levitä. Se on tyytyväinen tuonkokoisena kuin on, vaikka aikaisemmin on ollut paljon isompi (toki palestiinalaiset tuo harmaita hiuksia).
 
vierailija
Emmä oo ikinä osannu aatella että Jumala tappais ihmisiä kuolemassa, vaikka pistää hänet jossakin vaiheessa kuolemaan.
"Jumala tappoi raa'asti Vilho-papan vanhainkodissa." Eiköhän se että joku kuolee vanhuuttaan tai syöpään tai autokolarissa, ole elämän kiertokulkua.
Ja jos/kun tykkäät evoluutiosta, niin siinäkin on se kuolema: mikset syytä luontoa siitä että kaikki kuolee joskus?

Jumala antaa jokaiselle myös ensin sen elämän, kaikki on Häneltä.
Ai eikö Jumala vedenpaisumuksessa tappanut aika paljon porukkaa? Entä Jobin tarina? Okei, se oli saatana, joka sen Jobin perheen tappoi, mutta Jumala antoi siihen luvan, että anna mennä vaan. Eli vähintään avunanto.
 
vierailija
Mulle on aina ollut vähän epäseslvää, että mitä osia raamatusta kristittynä pitäisi noudattaa ja mitä ei. Siis toki osaan jättää huomiotta esim. sen että aviorikkojat pitäis kivittää hengiltä ja vain naapurimaasta saa ottaa orjia, mutta siellä on paljon kohtia, jotka ei ole niin selviä. Saako nainen puhua seurakunnassa? Saako sunnuntaisin (tai muuna lepopäivänä) tehdä töitä? Tämä on kuitenkin ihan kymmenessä käskyssä tämä lepopäivän pyhittäminen, mutta eipä sitä kovin moni noudata. Hankalaa tässä ruuhkavuosien aikana varsinkin. Jotain siellä puhutaan myös hiusten leikkaamisesta ja naisten hiusten peittämisestä, joita noudattavat nykyään vain muslimit. Mutta pitäisikö kristittyjenkin? Paljon on vaikeita kohtia siellä.
 
vierailija
Echon usko on niin heikko.
Maailmankaikkeuden luojalleko olisi mahdottomuus edistää lemmikkikansansa lebensraumia muilla tavoilla kuin antaa heille ohjeita kuinka parhaiten suoritetaan kansanmurhia, tapetaan poikalopset, äidit ja kotieläimet, mutta säästetään neitsyet sotasaaliiksi juutalaisille ja raiskataan muutaman päivän suruajan jälkeen?
 
vierailija
Mulle on aina ollut vähän epäseslvää, että mitä osia raamatusta kristittynä pitäisi noudattaa ja mitä ei. Siis toki osaan jättää huomiotta esim. sen että aviorikkojat pitäis kivittää hengiltä ja vain naapurimaasta saa ottaa orjia, mutta siellä on paljon kohtia, jotka ei ole niin selviä. Saako nainen puhua seurakunnassa? Saako sunnuntaisin (tai muuna lepopäivänä) tehdä töitä? Tämä on kuitenkin ihan kymmenessä käskyssä tämä lepopäivän pyhittäminen, mutta eipä sitä kovin moni noudata. Hankalaa tässä ruuhkavuosien aikana varsinkin. Jotain siellä puhutaan myös hiusten leikkaamisesta ja naisten hiusten peittämisestä, joita noudattavat nykyään vain muslimit. Mutta pitäisikö kristittyjenkin? Paljon on vaikeita kohtia siellä.
Noin karkeasti ottaen niin Vanhaa testamenttia voi pitää juutalaisten juttuna ja meidän kristittyjen kannattaa pitää ohjenuoranamme Uutta testamenttia.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Ai eikö Jumala vedenpaisumuksessa tappanut aika paljon porukkaa? Entä Jobin tarina? Okei, se oli saatana, joka sen Jobin perheen tappoi, mutta Jumala antoi siihen luvan, että anna mennä vaan. Eli vähintään avunanto.
Ootko sä hyväksynyt kuoleman ylipäätään? Mulle on selvää että täältä lähdetään joskus.

Ihmiskunnassa on jonkun arvion mukaan elänyt 100 mrd ihmistä yhteensä. Enemmänkin olis, jos jotkut eivät olis kuolleet nuorena.
Haluaisitko että ne kaikki steppais täällä asuttamassa ja saastuttamassa maapalloa?

Tai eläimet? Pelkästään hiiripopulaatio jos kasvais eksponentiaalisesti, niin se ois muistaakseni äkkiä joku talon korkuinen määrä.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Ootko sä hyväksynyt kuoleman ylipäätään? Mulle on selvää että täältä lähdetään joskus.
Echon jumala nyt sattuu vain olemaan siinä määrin suurpiirteinen, ettei sen nyt niin nokonnuukaa ole kuinka täältä lähdetään.
Jos et halunnut alistua Vanhan testamentin juutalaisille, Jumala hieman avusti valittua kansaansa suorittamaan kansanmurhia, raiskaamaan neitsyitä ym. hirveykstä.
Jotenkin näistä Echon jumalan ohjeista tulee mieleen Ukrainan tilanne, jossa yksi diktaattori antaa käskyn hyökätä vieraalle maaperälle ja joukoilleen vapaat kädet toimia tuhotakseen kokonaisen kansan.
SIllä erolla tietenkin, etteivät Venäläiset tapa kaikkia asukkaita ja kotieläimiä, vie neitsyitä omaan maahansa raiskattavaksi, eivätkä käsittääkseni murhaa myöskään kaikkia poikalapsia.
Outoa kuinka paljon yhteistä vanhan testamentin juutalaisten jumalalla on yhteistä Putinin kanssa, perin outoa.
 
Echon jumala nyt sattuu vain olemaan siinä määrin suurpiirteinen, ettei sen nyt niin nokonnuukaa ole kuinka täältä lähdetään.
Jos et halunnut alistua Vanhan testamentin juutalaisille, Jumala hieman avusti valittua kansaansa suorittamaan kansanmurhia, raiskaamaan neitsyitä ym. hirveykstä.
Jotenkin näistä Echon jumalan ohjeista tulee mieleen Ukrainan tilanne, jossa yksi diktaattori antaa käskyn hyökätä vieraalle maaperälle ja joukoilleen vapaat kädet toimia tuhotakseen kokonaisen kansan.
SIllä erolla tietenkin, etteivät Venäläiset tapa kaikkia asukkaita ja kotieläimiä, vie neitsyitä omaan maahansa raiskattavaksi, eivätkä käsittääkseni murhaa myöskään kaikkia poikalapsia.
Outoa kuinka paljon yhteistä vanhan testamentin juutalaisten jumalalla on yhteistä Putinin kanssa, perin outoa.
No ei se ole niin nokonuukaa miten täältä lähdetään.

Jeesus itse lähti täältä hyvin kivuliaasti, kansan vihat niskassa. Jumala itse heitti Poikansa kivuliaaseen kuolemaan. Jumala kärsi itsekin.
 
vierailija
Ootko sä hyväksynyt kuoleman ylipäätään? Mulle on selvää että täältä lähdetään joskus.

Ihmiskunnassa on jonkun arvion mukaan elänyt 100 mrd ihmistä yhteensä. Enemmänkin olis, jos jotkut eivät olis kuolleet nuorena.
Haluaisitko että ne kaikki steppais täällä asuttamassa ja saastuttamassa maapalloa?

Tai eläimet? Pelkästään hiiripopulaatio jos kasvais eksponentiaalisesti, niin se ois muistaakseni äkkiä joku talon korkuinen määrä.
Kyllä mä olen kuoleman hyväksynyt, mutta kansanmura nyt on vähän eri asia. Jumala ei kuitenkaan vedenpaisumisjutussakaan yhtään välittänyt vaikka tappoi lapsia ja vielä äitinsä kohdussa olevia syntymättömiä (viattomia) lapsia. Toisaalta onhan niitä ollut myöhemminkin. Thaimaan tsunamissa 2004 kuoli myös paljon lapsia.
 
vierailija
Joku uskovainne joskus sanoi, että kymmenen käskyä on sellaisia, mitä pitäisi noudattaa kaikkien kristittyjen. Mutta en kyllä näe, että näin tapahtuisi arkielämässä. Etenkin "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä. " ja "Muista pyhittää lepopäivä " ovat sellaisia, mitä moni ei noudata. Tästähän voidaan päätellä, että suurin osa uskovaisista on tekopyhiä. Sanovat, että pitää noudattaa sääntöjä, mutta eivät edes itse tee niin.
 
Joku uskovainne joskus sanoi, että kymmenen käskyä on sellaisia, mitä pitäisi noudattaa kaikkien kristittyjen. Mutta en kyllä näe, että näin tapahtuisi arkielämässä. Etenkin "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä. " ja "Muista pyhittää lepopäivä " ovat sellaisia, mitä moni ei noudata. Tästähän voidaan päätellä, että suurin osa uskovaisista on tekopyhiä. Sanovat, että pitää noudattaa sääntöjä, mutta eivät edes itse tee niin.
Uskovainen on 100 % pyhä koska on ottanut vastaan Jeesuksen 100 % pelastustyön, joka riittää (ja Jeesuksen itsensä). Mutta kyllä, hyvä huomio tuosta lepopäivästä.

Tosin poliisit, pelastustoimi, rajavartiosto, hoitajat jne.eivät voi pitää aina sunnuntaita lepopäivänä, vaan se vapaapäivä on joku viikkovapaa. Ja pienten lasten äideillä ja omaishoitajilla ei vapaita ole sitäkään.
Ja Jeesus sanoi että ihminen määrää sapattia, eikä sapatti ihmistä.

...ja alkuperäinen lepopäivähän on lauantai, mutta katolinen kirkko muutti sen sunnuntaiksi, oman hapatuksensa mukaan.
Mutta kyllä, 1 huilipäivä viikossa (y)

Sitä mä mietin että miten me uskovat käytetään väärin Jumalan nimeä?
 
vierailija
Löytyykö tollasta settiä oikeesti Raamatusta? Jo, niin enpä ihmettele että uskovat on niin sekaisin kuin seinäkellot.
Ilmeisesti löytyy

Säälin heitä kun elävät harhaista elämäänsä jotain olematonta kummitusta palvoen, peläten, rukoillen, koko ajan ajatellen
Mitä ajanhukkaa ja resurssien hukkaa, kai siellä on älykkäitäkin jotka voisi oikeasti olla hyödyksi oikeilla kunnon elämän aloilla
 
Ilmeisesti löytyy

Säälin heitä kun elävät harhaista elämäänsä jotain olematonta kummitusta palvoen, peläten, rukoillen, koko ajan ajatellen
Mitä ajanhukkaa ja resurssien hukkaa, kai siellä on älykkäitäkin jotka voisi oikeasti olla hyödyksi oikeilla kunnon elämän aloilla
Mitähän mä oon pelänny? Jumalan totteleminen on kivaa. :)

Ja iso osa uskovista on töissä, koulutettujakin ja takuulla hyödyksi elämän eri aloilla.
 
vierailija
Sitä mä mietin että miten me uskovat käytetään väärin Jumalan nimeä?
Monenkin uskovan olen kuullut kiroavan käyttäen jumalan nimeä. Jumalauta on ehkä tavallisin. Samoin voi hyvä jumala (eikä se muutu vaikka kääntäisi englanniksi: OMG). Itsekin tulee välillä käytettyä nimenomaan tuota jumalautaa tyyliin "Voi jumalauta, eikö se meteli jo lopu!"
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Ap. löytää vastauksen kysymykseensä perehtymällä teologian oppiaineisiin.
Seurakunnat järjestävät raamattupiirejä, joissa perehdytään mm. Vanhan Testamentin kirjoituksiin. Samalla oppii yleistä maailman historiaa.
Jos on ollut kristinuskon äärellä vasta kymmenen vuotta, tietenkin mielessä on paljon kysymysmerkkejä. Niin on minullakin vaikka olen syntymästäni lähtien ollut sanan äärellä.
Echo suhtautuu nuivasti valtion kirkkoihin.
Ateistien kanssa väittely on turhaa.
 
Monenkin uskovan olen kuullut kiroavan käyttäen jumalan nimeä. Jumalauta on ehkä tavallisin. Samoin voi hyvä jumala (eikä se muutu vaikka kääntäisi englanniksi: OMG). Itsekin tulee välillä käytettyä nimenomaan tuota jumalautaa tyyliin "Voi jumalauta, eikö se meteli jo lopu!"
Mä en pysty tuohon. Siis kyllä multakin pääsee välillä vittu tai perse kun tulee joku vastoinkäyminen, mutta Jumala on sen verran tärkeä mulle, etten pystys kiroilemaan Hänen nimensä avulla.
 
Uskovien synnit, eli mm.ilkeys, ahneus, töykeys, maailmallisuus ja "sydämen sivistymättömyys" jne.on vastenmielisiä Jumalalle.

Seurakunnissa puhutaan paljon rakkaudesta ja ok, mutta mun tekis mieli puhua semmoinen herätyspuhe joskus jossain seurakunnassa, että "älkää pettäkö puolisoitanne, maksakaa velkanne ihmisille, älkää ahnehtiko perintöjä jne."

Mutta.
Asiassa on toinenkin puoli. Uskoontulon jälkeenkin Jumala pitää ihmisellä valinnanvapauden. Uskovasta ei tule uskoontullessa robottia joka aivottomasti laulaa "hallelyyja" ja on pakotettu tekemään hyviä tekoja. Sen pitäisi tavallaan puhutella myös ei-uskovia, että ei tässä uskoontulossa tarvitse omasta tahdosta luopua väkisin, Jumala ei tee väkisin hulluksi.

Uskonelämä on kuin avioliitto. Mitä enemmän vietät puolisosi kanssa aikaa, sitä elävämpänä se rakkaus säilyy ja hehkut sitä rakkautta eteenpäin.
Jos pakoilet puolisoasi, tulee jotain muuta sydämeen sen tilalle, ja sen kuulee ja aistii muutkin.
 
9MM
Uskovainen on 100 % pyhä koska on ottanut vastaan Jeesuksen 100 % pelastustyön, joka riittää (ja Jeesuksen itsensä). Mutta kyllä, hyvä huomio tuosta lepopäivästä.

Tosin poliisit, pelastustoimi, rajavartiosto, hoitajat jne.eivät voi pitää aina sunnuntaita lepopäivänä, vaan se vapaapäivä on joku viikkovapaa. Ja pienten lasten äideillä ja omaishoitajilla ei vapaita ole sitäkään.
Ja Jeesus sanoi että ihminen määrää sapattia, eikä sapatti ihmistä.

...ja alkuperäinen lepopäivähän on lauantai, mutta katolinen kirkko muutti sen sunnuntaiksi, oman hapatuksensa mukaan.
Mutta kyllä, 1 huilipäivä viikossa

Sitä mä mietin että miten me uskovat käytetään väärin Jumalan nimeä?
Siis täh miten niin katolilaiset muutti. Miten mä muistan tän lauseen ja seitsemäntenä päivänä minä lepäsin? Mut tosta sun kommentoinnista noin muuten tuli mieleen. Mut miksi jumala antoi sinun väittämän mukaan nooan tyttären tulla raskaaksi tämän raiskauksen jälkeen? Jos siitä syntyi israelilaisia vastustava kansa? Et syntyi turhaa väkivaltaa? Et mikä pointti siinä oli?
 
Siis täh miten niin katolilaiset muutti. Miten mä muistan tän lauseen ja seitsemäntenä päivänä minä lepäsin? Mut tosta sun kommentoinnista noin muuten tuli mieleen. Mut miksi jumala antoi sinun väittämän mukaan nooan tyttären tulla raskaaksi tämän raiskauksen jälkeen? Jos siitä syntyi israelilaisia vastustava kansa? Et syntyi turhaa väkivaltaa? Et mikä pointti siinä oli?
No antaahan Jumala hedelmöityksen tapahtua, vaikka ois miten sairas parivaljakko panemassa :unsure:

Jumala antaa ihmisen tehdä aika paljon oman mielensä mukaan, vaikka noteeraa synnit.
Jos mä löisin jotakuta, niin ei sitä jokin näkymätön käsi estäisi.
 

Yhteistyössä