Kysymys niille jotka käyttävät/ovat käyttäneet minipillereitä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Siirryin kesällä yaz-yhdistelmäehkäisypillereistä veritulppa ym. pelon vuoksi käyttämään Sandoz-merkkisiä minipillereitä. Ovat toimineet muuten erittäin hyvin, mutta se kuukautisvuoto... Minua on infottu sen epäsäännöllisyydestä, siitähän paketissakin varoitetaan. Tilanteeni on kuitenkin sellainen, että vuotoa on nyt jo ainakin kuukauden ajan tullut joka ikinen päivä! Vuotoon ei liity menkkakipuja eikä vuoto ole kovin runsasta, pärjää tavallisella pikkuhousunsuojalla koko päivän eikä yöksi tarvitse mitään. Vuoto ei minua eikä seksielämääni mitenkään haittaa, mutta halusin vaan kysyä onko tämä vaaratonta ja normaalia? En viitsisi tällaisesta pienestä ongelmasta mennä gynelle ruikuttamaan, kun pillerit muuten toimii hyvin.

Mulle ei ole koskaan kirjoitettu yhdistelmäpillereitä migreenitaipumuksen takia.

Ensimmäiset minipillerit oli Cerazette-merkkisiä. Söin niitä vain n. 2 kk. Alusta asti kierto muuttui niin, että mulla oli "menkat" tasan 2 viikon välein aiemman n. 4-5 viikon sijaan. Siis ihan säännöllinen 14 päivän kierto ja vuoto kesti 10 päivää putkeen. Ei tosin ollut niin runsasta kuin menkkavuoto aiemmin, mutta kiusasi itseäni, kun oli tosiaan vaan 3-4 vuodotonta päivää välissä. Siinä sitten sattumalta seurustelusuhde päättyi samaan aikaan, niin olin tosi onnellinen, että sain jättää ne Cerazetet pois.

Kun aloin seurustella uuden poikaystävän kanssa, rupesin syömään Microluton-pillereitä. Ne toimi ongelmitta n. 6 kk. Sitten alkoi sama 14 päivän kierto, mikä oli Cerazetten kanssa ollut. Lopetin pilleriehkäisyn siihen ja sen jälkeen on käytetty kondomia, nyt jo kolme vuotta.

Luulen, että pillereiden aiheuttama tiputteluvuoto ei ole niinkään vaarallista, mutta itse vaan kyllästyin siihen jatkuvaan vuotoon, stressasi, enkä sen takia halunnut jatkaa minipillereitä. Hormonito ehkäisy sopii hyvin ja on huolettomampaa. Voi olla, että myöhemmin (lasten jälkeen) harkitsen kierukkaa, mutta ei vielä. Joku gynekologi joskus sanoi, että sen ei pitäisi aiheuttaa tiputteluvuotoa.

Yhteistyössä