Kysymys lapsiveden menoon liittyen + pari muuta asiaa synnytyksen käynnistymisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Täällä joku taannoin kirjoitt, että lapsiveden mentyä ei tarvitse häthätää olla menossa sairaalaan, vaan voi ihan rauhassa ja normaalisti olla ja oleskella kotona. Mulla on itsellä ollut toisenlainen käsitys, ja jäin tuota nyt esikoistani odottavana miettimään, että miten onkaan. Kuitenkin olen kuullut myös, ettei lapsiveden menon jälkeen sais enää kauheasti liikuskella. Että miten tuo nyt sitten on? Onko ensisynnyttäjän parempi lähteä sairaalaan jo siinä vaiheessa kun se lapsivesi menee - ellei siis sitä ennen ole tarttenut mennä supistusten vuoksi? Ja tuli nyt mieleen niistä supistuksistakin... Miten se nyt olikaan, että missä vaiheessa niiden perusteella sinne synnärille olisi lähdettävä? Ja ja... Sitten tuli mieleeni sellainenkin homma, että voiko sinne synnärille mennä ihan vaikka taksilla, jos ei nyt muuta kyytiä ole - ettei nyt kuitenkaan tarttis ambulanssia tilata? Ja vielä tyhmääkin tyhmempi kysymys: Mitä, jos lapsivedet sattuu menemään taksissa? :D Siis kai se taksikuski siitäkin jotain laskuttaa..

Aivan normaalisti olen ollut ja liikuskellut vesien mentyä ja odotellut supistuksia. Ei siinä nyt hyvänen aika tarvitse makaamaan heittäytyä. Ei sairaalassakaan tarvitse maata vaikka vedet olis menneet.

Jos lapsi on laskeutunut ts. napanuora ei voi luiskahtaa esiin ei oel mitään hätää. Jos taas vesienmentyäkään lapsi ei ole laskeutunut, voi napanuora tulla ulos ensin ja sit pitää maata kintut koholla jne.

Jos lapsi on kiinnittynyt (neuvolassa kertovat) niin silloin ei tarvi kiirehtiä. Jos lapsi ei ole vielä laskeutunut ja kiinnitynyt, on vaarana että napanuora voi luiskahtaa sieltä välistä ulos ja kuristaa pikkuista. Eli riippuu tilanteesta. Jos olet epävarma, soita synnärille kun tilanne käsillä. Ja jos se lapsivesi on vihreää, niin sitten samantien synnärille.

Ja taksiinhan aina voi ja kannattaakin ottaa mukaan vaikka jätesäkki ja pari isoa pyyhettä niin voi ne pyllyn alle laittaa vahingon varalta ja ihan omaankin autoon suosittelen.
Ja noista suppareista, sit kun tulevat 5-10 minuutin välein säännöllisesti muutaman tunnin ajan pikkuhiljaa voimistuen tai koet että tarvit kivunlievitystä jo aiemmin tai jos epäilyttää tilanne muuten vain.

Terkkarina sanoisin näin: Sairaalaan pitäisi lähteä menemään lapsiveden menon jälkeen. Sairaalaan menotapa määräytyy sen mukaan, onko lapsi laskeutunut ja kiinnittynyt synnytyskanavaan. Onko tästä ollut neuvolassa puhetta? Maaten eli ambulanssilla pitäisi mennä siinä tapauksessa jos lapsi on vielä korkealla eikä ole laskeutunut synnytyskanavaan (tällöin napanuora voi luiskahtaa esiin kun lapsen pää ei ole esteenä). Omalla autolla/taksilla voi mennä jos lapsi on laskeutunut ja mahdollisesti jo kiinnittynyt ( jos taksilla menet, ota joku pyyhe allesi niin et joudu maksamaan jos jotakin lorahtelee).

Suosittelen nyt kuitenkin ensitilassa ottamaan yhteyttä omaan synnytysairaalaasi ja kysymään sieltä! Kuitenkin sairaalaan on mentävä infektioriskin kasvamisen myötä jos lapsivesi menee!

Mulla vedet lähti menemään pikkuhiljaa ja en suin päin rynnänny sairaalaan vaan soitin miehelle ja oottelin sitä kotiin ja pakkasin sen sairaalakassin :D En tiedä miten on, jos vedet menee yhtäkkiä kaikki. Ja täällä oli ensisynnyttäjille ohje, että sairaalaan vaikka ei supistele, mutta vedet menee. Ja näin tehtiin ja kotiin tultiin takas odottelemaan supistuksia. Sitten takaisin sairaalaan, kun kotona ei enää kipujen kanssa pärjää. Ja varmasti voi taksillakin mennä, riippuu tietty kuinka pitkä matka on. Ehkä kannattaa ottaa taksiin mukaan jotain penkille suojaksi, koska aivan varmasti taksi laskuttaa, jos penkit sotkeentuu :)

Läheskään kaikki synnytykset ei ala lapsiveden menolla. Mulla esim. on jokainen eli kolme kertaa puhkastu ne salissa, vain pari tuntia ennen lapsen syntymää...

Mä lähdin heti sairaalaan, kun lapsivesi meni, koska se oli vihreää eli vauva oli kakkinut siihen. Huolesta huolimatta oli mukavaa, että ei tarvinnut arpoa mennäkö vai eikö mennä :) .