Kysymys lapsen tuomasta ilosta useamman lapsen vanhemmille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

palma

Vieras
Ajatellaan, että ekan lapsen syntymä lisää vanhempiensa kokemaa iloa ja onnea 100%. Entä kun toinen lapsi syntyy, onko onnentunnetta sitten 200% enemmän kuin ennen lapsia? Entä lisääntyykö huolen määrä samassa suhteessa kuin lasten määrä?

Vaikea selittää mitä haen:) Kuvittelen niin, että esikoinen muuttaa kaiken ja loput lapset tulee vähän kuin siivellä, vaikka yhtä rakkaita ovatkin. Väkisinhän eka lapsi mullistaa enemmän kuin toka, eikö vaan..?

Tajuskohan kukaan:D

Ensimmäinenhän sen mullistuksen tekee ja sen kanssa kokee ekaa kertaa ne jutut.Toinen menee vähän niinkun samaa uraa, jotka on jo koettu.

Mutta se toinenkin ja ne seuraavat tuovat uusia juttuja joita ei esikoisen kanssa olisi kokenut, jolloin se kokemusten määrä kasvaa =)

Joo, ehkä periaatteessa on noin. Meille oli vain todella vaikeaa saada kakkosta ja itse ajattelin jo että meille ei ole tarkoitettu kuin yksi. Kun sitten viiden vuoden päästä esikoisen syntymästä tajusin olevani raskaana onnen ja pelon tunne oli valtava. Jokainen raskausviikko oli saavutus ja uusi lapsi sylissä lisäsi onnea sen 200 %. Huolen määrä vauvan kanssa ei samassa suhteessa lisääntynyt, joten oletan, että jos olisimme saaneet kuopuksemme yhtä helposti kuin esikoisen tilanne olisi ollut eri. Nyt kuopus on melkein 2 vuotta ja onnellisuutemme on palannut arkilukemiin ;)

En tiedä millä prosenttiluvuilla tätä onnea voi mitata, mutta taatusti olen PALJON onnellisempi nyt 5 lapsen äitinä kun aikoinaan ilman lapsia. Esikoinen mullisti toki elämää, mutta ihan samalla tavalla seuraavatkin lapset ovat sitä onnentunnetta lisänneet :D

Mä oon kokenut asian niin että ensimmäisen kanssa kaikki oli uutta ja ihmeellistä, toisen kanssa nautin vauva-ajasta eritavalla kun oli perusasiat jo hanskassa.
Nyt kun ovat isompia niin luonne on tullut selvemmin esiin ja sitä myöten erillaisuus ja onnellisuus 100% molemmista.

Mä tunsin esikoisen synnyttyä niin pakahtavaa rakkautta että ajattelin aina ettei sitä voi tuntea koskaan toista kertaa.
Lapsia viisi ja kyllä vaan koki =)
Huoltakin kantaa viisinkertaisesti nyt.

Juuri näin ajattelen kuin Etana E.:kin. Ja jos joku nyt vetäisee tähän sen kysymyksen, miksi sitten lisää lapsia, totean, että harvalle riittää yksi ainoa ystäväkään. Jokainen lapsi on myös oma persoona, joten kakkosen kanssa voi olla ihan äimän käkenä, vaikka luulee ekasta oppineensa. :)

minä en taas osannut iloita esikoisesta ehkä sillä 100% kuin vasta noin 1 vuotiaana. vaikea synnytys ja lievä masennus. tosiesta lapsesta osaisin nauttia heti laitoksella ja silloin onnentunne oli varmaan lukemissa 500% ainut mikä onnea masensi oli kun lapset olivat samaa sukupuolta tai siis ei se suoranaisesti minua masentanut vaan ne kommentit olipa harmi kun ette saaneet tyttöä kun molemmat lapset olivat poikia. Että niin vaan voi toisen tiputtaa onnensa kukkuloilta alas yksinkertiasilla harkitsemattomalla lauseella!

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
no en tajunnu en. :D
en oo ikinä miettiny onnellisuuden määrää..sitä joko on tai ei. :whistle:

Ai? Mä taas mietin sitä paljonkin:) Ei meillä ennenkään tylsää tai ilotonta ollut, mutta tuo lapsi on tuonut tullessaan niin paljon naurua, että eron entiseen huomaa. Mietin, että jos saadaan kolme lasta kuten haluaisin, elämän täytyy olla aika hillittömän hauskaa todella usein. Toki se tästä laantuu kun tulee uhmaiät ja muut hankaluudet, mutta elämä on kyllä tosi hyvää just nyt. Mä niin rrrrakastan tuota pikkuheeboa:D

Yhteistyössä