Kysymys ksylitolipastilleista/päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti
Ihmetyttää
Te joiden lapset saavat päiväkodissa ksylitolia ruoan jälkeen niin antavatko aikuiset sen heille vai onko se purkki jokaisen lapsen omassa lokerossa ja ottavat niitä itse halutessaan?

Meillä lapset vaihtovat päiväkotia ja suuresti ihmettelen tätä käytäntöä että jokainen vie itse purkin ja lapsi itse huolehtii sen ottamisesta ruokailun jälkeen. Huomasin vaan että täysi purkki oli lapsillamme tyhjentynyt parissa viikossa! Ja yhtenä aamuna kun toin lapsia niin yhdellä pojalla oli suu täynnä ksylitol pastilleja! Kysyin asiaa päiväkodista ja heillä ei kuulemma ole mahdollista niitä jakaa, olisi liian hankalaa heille pitää 20 eri lapsen purkkia pöydällä.

Edellisessä päiväkodissa henkilökunta tilasi nuo pastillit ja rahasti ne vanhemmilta ja jakoi ruokailun jälkeen yhden per lapsi. Mielestäni oli ehdottomasti parempi vaihtoehto.

"vieras"
Meidän päiväkodissa ne on henkilökunnalla ruokailutilassa jossain rasiassa missä jokaisella lapsella siis oma purkki, ja purkissa nimi. Lusikalla antavat sieltä ruokailun jälkeen.

Onhan se vähän hankalaa mutta pienten ryhmässä ei vaan voi niitä purkkeja antaa jokaiselle käsiin.

"pastilli"
meillä pojan päivähoitopaikassa oli sellainen automaatti mistä lapset saivat ottaa ruokailun jälkeen yhden ja tämä automaatti nostettiin sitten kaappiin ruokailun jälkeen. tyttären päivähoitopaikassa hoitotäti jakoi jokaiselle rasiasta lusikalla antaen ruokailun päätteeksi yhden pastillin....

"omena"
Pojan ryhmässä jokaisella on oma pastillipurkki, mutta niitä säilytetään tarjottimella ja aikuiset huolehtivat pastillin ottamisesta ruuan jälkeen. Joten kyllä se onnistuu eikä nyt ihan hirveästi kuormita henkilökuntaa. Omassa päiväkodissani tehtiin yhteistilaus ja rahastettiin vanhemmilta. Se on munkin mielestä yksinkertaisempaa niin.

päiväkoti tilaa ne ja jakaa miten jakaa. En ees tiiä. Kerran kysyivät vaan että saako antaa.

Eikä oo kukaan rahaakaan pyytänyt, kaipa ne sitte kuuluu hintaan :)

Mutta ymmärtääkseni tämän kylän toisessa päiväkodissa ei käytetä ollenkaan kun on muka niin hankalia...

"maris"
Meilläkin päiväkoti tekee ryhmätilauksen ja rahastaa vanhemmilta 5€/vuosi. Jakotilanteesta ei kyllä ole mitään hajua, mutta luulisin, että hoitajat sen tekevät.

Yhteistyössä