kysymys kotihoidon tuesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle tuli palkkatulon verokortti, joten soitin verotoimistoon ja muutin sen sosiaalietuuksien verokortiksi (korkeampi veroprosentti). Korttia ei tarvitse toimittaa Kelaan, kun sanoo verotoimistoon, että laittaa sen sieltä suoraan Kelaan.

Kela tekee siitä ennakonpidätyksen tiedossaan olevan pidätysprosentin mukaisesti. Kela saa ennakonpidätystietosi yleensä palkkaa varten määritetystä verokortistasi.

Kun palkan verokorttia käytetään kotihoidon tuen ennakonpidätyksessä, korotetaan pidätysprosenttia 2 prosenttiyksiköllä, koska tuesta ei tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkasta. Kotihoidon tuen ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 prosentin suuruisena, jollet hae veroviranomaiselta muutosverokorttia kotihoidon tukea varten.

Muutosverokortti

Jotta kotihoidon tuesta tehtävä ennakonpidätys ei olisi liian pieni tai liian suuri, sinun kannattaa tarkistaa ennakonpidätysprosenttisi esim. veroprosenttilaskurilla (www.vero.fi). Etuutta varten voit hakea muutosverokortin veroviranomaiselta. Prosenttia voi korottaa ilman muutosverokorttia ilmoittamalla kirjallisesti haluamansa pidätysprosentin Kelaan.

Muutosverokortti lasketaan koko vuoden tulojen mukaan. Kun haet verovirastosta muutosverokortin kotihoidon tukea varten, sinun tulee ottaa mukaan tiedot kuluvan vuoden tuloista sekä niistä tehdyistä ennakonpidätyksistä. Jos haet muutosverokortin verkossa, voit ilmoittaa tulo- ja ennakonpidätystiedot palvelussa.

Kela saa ennakonpidätystietosi sekä etuutta varten haetun muutosverokortin suoraan veroviranomaiselta. Kela ei kuitenkaan saa verottajalta sivutuloa varten määritettyä prosenttia. Jos siis saat kotihoidon tuen lisäksi palkkaa tai verotettavaa etuutta, sinun on itse toimitettava sivutuloprosentti Kelaan. Toimita verkokortti Kelaan myös, jos käytät lähdeverokorttia tai portaikkoverokorttia. Ellet toimita portaikkoverokorttia Kelalle, pidätys on 60 %. Lue lisää etuuden verotuksesta www.vero.fi.

kiitos! minulle tuli postissa vuoden 2010 verokortti ja mietin, että, koska tulen saamaan kuitenkin myös kuntalisää, niin tomitanko sen sitten kuntaan ja kela ottaa sitten mitä ottaa, vai mitenhän kannattaa tehdä?

Yhteistyössä