Kysymys kotihoidon tuen hoitolisästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyvä

Vieras
Miten määritellään perheen bruttotulot? Tarkoitan siis sitä, että tarkoittaako perheen bruttotulot juuri sen hetkistä tuloa, jolloin myös kotihoidontukea saadaan? Vaikuttaako asiaan esim. edellisen 6 kk tulot vai miten tämä menee? Ja lasketaanko se kotihoidon tuen hoitoraha ja mahdollinen hoitolisä tuloiksi? Meneekö näistä veroa?

Meni aika monimutkaiseksi, mutta jospa joku yrittöisi selventää asiaa :) Kiitos!

ok, näin mä vähän arvelinkin. meillä tätä vielä mutkistaa se, että mies on yrittäjä... tulot on mitä sattuu :) eli en pysty ite arvioimaan, eikä oo mitään palkkukuitteja. verottajalta ne tiedot kai sitten saa, mutta ne ei tietenkään koskaan oo ajantasalla.

Nykyään tarvitsee kuluneen vuoden tilinauhat ja edellisen vuoden. Näiden perusteella lasketaan kuukausitulot keskimäärin.
Hoitorahaa, hoitolisää, lapsilisää ei lasketa näihin tuloihin mukaan. Vero menee ihan normaalisti, kuten hoitorahastakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nykyään tarvitsee kuluneen vuoden tilinauhat ja edellisen vuoden. Näiden perusteella lasketaan kuukausitulot keskimäärin.
Hoitorahaa, hoitolisää, lapsilisää ei lasketa näihin tuloihin mukaan. Vero menee ihan normaalisti, kuten hoitorahastakin.

:o No en mä kyllä tarvinnut kuin puolison viimeisimmän palkkanauhan!

Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

:o No en mä kyllä tarvinnut kuin puolison viimeisimmän palkkanauhan!

Niin no tietenkin viimesimmässä näkyy vuoden kertyneet tulot.
Mä laitoin viime kuussa menemään ja ei tarttenut viime vuodelta, koska hain tarkistusta hoitolisään vuoden lopussa ja oon siis toimittanut marras- tai joulukuun tilinauhan, jossa näkyy koko vuoden tienestit. Jos en olis tota tarkastusta sillon hakenut, niin nyt ois pitäny toimittaa edellisvuoden tuloselvitykset.

sitä vaan tässä pohdin, että miksi asiaan vaikuttaa edelliset (edellisen ja nykyisen vuoden) tulot? jos vaikka tulotaso tippuu myös miehellä jostain syystä olemattomiin, niin eihän se tarkoita, että niitä aikaisempia tuloja olisi säästössä.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyvä:
sitä vaan tässä pohdin, että miksi asiaan vaikuttaa edelliset (edellisen ja nykyisen vuoden) tulot? jos vaikka tulotaso tippuu myös miehellä jostain syystä olemattomiin, niin eihän se tarkoita, että niitä aikaisempia tuloja olisi säästössä.

Jos tulot on muuttunut niin tietenkin tämän hetkiset tulot huomioidaan.

No ja voihan hittolainen... Sitä täytyypi sitte varmaan ruveta liiton sivuilta tulostelemaan lippulappusia kelaan.. Mies kun oli viime vuoden liiton päivärahalla ja nyt töissä. Paska. Luulin että pääsen helpolla tästä hommasta ees. Mutta eipä sitä sitte

Multa ne kyseli kaikkea mahdollista kahteen kertaan...

Just selvitin esimerkiksi että äidin vuosiloman aikainen palkka vaikuttaa hoitolisään jos pitää äitiyslomalta kertyneen vuosiloman hoitovapaan aikana. Joten kannattaa pitää se - vaikka ei virallisesti sitä pitäisikään, niin silti pitää "vahvistaa" se jollekin ajalle - vanhempainrahakauden aikana.