kysymys koskien bussihiplareita! Auttakaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "luluti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"luluti"

Vieras
Haluaisin kysyä, onko kenelläkään muulla ollut samanlaisia kokemuksia ja mistä tämä voisi johtua...

Olin tulossa 2 viikkoa sitten noin 11:00 yövuoron jälkeen töistä kotiin bussilla. Pääkaupunkiseudulla. Viereeni istui vanhempi mies (en edes kiinnittänyt huomiota). Mies istui jotenkin epämääräisen leveästi, mutta ajattelin, että se on ehkä ihan tavallista, kuitenkin ne bussin penkit on aika kapeat. Mies alkoi työntelemään ensin kyynärpäillä (?) kylkeeni. Alkuun uskoin, että se johtui vaan bussin heilumisesta ym. Mutta liikkeet vaan syveni. Yritin parantaa asentoa ja painautua lähemmäs ikkunaa. En sanonut mitään, koska tilanne vaikutti niin absurdilta. "Ihan kuin joku vanha mies mukamas tahalteen mua hiplailisi"... Mies sitten eteni niin ronskisti että länttäs kätensä mun reidelle ja alko sitä hieromaan. Siinä vaiheessa löin miestä kyynärpäällä, mies ryhdistäytyi ja jäi samantien pysäkillä pois. Tilanne oli jotenkin niin pimeä, että en voinut uskoa että se edes tapahtui.

Tänään olin myös tulossa töistä kotiin yövuoron jälkeen (just pääsin kotiin kirjoittamaan tätä viestiä) ja jossain vaiheessa tunnen kun joku hieroo sormillaan mun kainaloita ja kylkiä (!!!). Käännyn katsomaan taakse ja siellä istuu ihan kivan näköinen nuorempi mies (tosin jonkun turkkilaisen näköinen?). Taas naiivina tyttönä ajattelin, että ei tommonen nuori hyvännäköinen mies ketään bussissa hiplailisi. No se jatkaa ja yrittää työntää käsiään syvemmälle. Siinä vaiheessa tajusin, mitä siis oikeesti tapahtuu, käännyin ja käskin häntä lopettamaan. Mies vaan katto mua, hymyili sillai virneellä ja sanoi "okei". Sit taas se kuitenkin jatkoi. Taas käännyin ja sanoin tuimasti, että hänen täytyy nyt oikeesti lopettaa se hiplailu" Yritin vielä puhua kovaan ääneen, jotta muut bussissa istuneet kuulisivat, mutta kukaan ei ainakaan kääntynyt katsomaan. Se jatko vielä jne. ja vaihdoin istumapaikkaa kauemmaksi hänestä. Kun jäin bussista pois, mies oli siellä vielä ja se vaan tuijotti ja hymyili mulle.

Kertokaa hyvä ihmiset, mikä mussa on vialla ja onko tää vaan huonoa sattumaa??? Kuinka usein tämmöstä tapahtuu? Olin jo ekan kerran jälkeen niin järkyttynt, mut sit vielä toisen kerran??

Olen 27-vuotias, ihan kivannäköinen (saan miehiltä muutenkin huomiota suht. paljon) tavallinen nainen ja HUOM! myös hyvin peittävästi tavallisesti pukeutunut. Tänään esimerkiksi musta takki, sen alla kanervanvärinen mekko ja mustat kangashousut. Ei ollut erityisen korkeita korkoja, ei paljoa meikkiä, ei siis mitään! Ihan tavallisen näkönen, pipo päässä ym.

AARGH!! Kai tää on vaan sattumaa, jotenkin niin vaikee uskoo tätä, kun ei ole aikaisemmin julkisissa tapahtunut näin törkeää hiplailua.

On ollut samanlaisia kokemuksia, mutta 25 vuotta ja 25 kiloa sitten. Toi on todella ahdistavaa ja ärsyttävää. Mä aloin tekemään niin - hoikka kun olin - että laitoin olkalaukkuni viereiselle penkille. Tarvittaessa siirsin sitä itseäni vasten, jos viereeni tuli joku istumaan. Laukku piti kuitenkin vierustoverin riittävän etäällä minusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25893687:
On ollut samanlaisia kokemuksia, mutta 25 vuotta ja 25 kiloa sitten. Toi on todella ahdistavaa ja ärsyttävää. Mä aloin tekemään niin - hoikka kun olin - että laitoin olkalaukkuni viereiselle penkille. Tarvittaessa siirsin sitä itseäni vasten, jos viereeni tuli joku istumaan. Laukku piti kuitenkin vierustoverin riittävän etäällä minusta.

Toi on oikeesti tosi ahdistavaa. En pysty ymmärtämään, et mikä saa semmosta aikaan... Ku en tätä suoranaisesti ole näin tapahtunut koskaan! Onko tässä alkavassa keväässä jotain, mikä saa miehet sekaisin? Huhhuh. Toivonmukaan ei tapahdu enää tai seuraavalla kerralla tuun kyllä tirvaseen ja sit mä keskustelenkin seuraavaksi poliisien kanssa. Mitä tossa tilanteessa pitäisi tehdä? Siis huutaa vielä kovempaan ääneen et "LOPETA TOI HIPLAILU PERVO!"

mulle kävi samalla tavalla joskus ruuhkabussissa keskellä päivää, vaihdoin paikkaa. Jälkikäteen harmitti etten kovaan ääneen tehnyt viereisillekin ihmisille selväksi mitä tyyppi tekee.

En oo vielä törmännyt yhteenkään naispuoliseen ihmiseen (kenen kanssa siis aihe tullut puheeksi), joka ei joskus olisi kokenut samankaltaista ahdistelua jossain tilanteessa. :( eli valitettavan yleistä.

[QUOTE="luluti";25893724]Toi on oikeesti tosi ahdistavaa. En pysty ymmärtämään, et mikä saa semmosta aikaan... Ku en tätä suoranaisesti ole näin tapahtunut koskaan! Onko tässä alkavassa keväässä jotain, mikä saa miehet sekaisin? Huhhuh. Toivonmukaan ei tapahdu enää tai seuraavalla kerralla tuun kyllä tirvaseen ja sit mä keskustelenkin seuraavaksi poliisien kanssa. Mitä tossa tilanteessa pitäisi tehdä? Siis huutaa vielä kovempaan ääneen et "LOPETA TOI HIPLAILU PERVO!"[/QUOTE]
Keväällä voi olla vaikutusta. Tuo huudahdus saattaisi tepsiä :D

[QUOTE="vieras";25893729]mulle kävi samalla tavalla joskus ruuhkabussissa keskellä päivää, vaihdoin paikkaa. Jälkikäteen harmitti etten kovaan ääneen tehnyt viereisillekin ihmisille selväksi mitä tyyppi tekee.

En oo vielä törmännyt yhteenkään naispuoliseen ihmiseen (kenen kanssa siis aihe tullut puheeksi), joka ei joskus olisi kokenut samankaltaista ahdistelua jossain tilanteessa. :( eli valitettavan yleistä.[/QUOTE]

Hyvä tietää, et on yleistä. Tai siis tietenkin valitettavaa ja inhottavaa, mutta mä vaan mietin, et miten tää nyt on voinut mun kohdalle sattuu jo kaksi kertaa. Et onko mun olemuksessa jotain vikaa.

Tuota saa varmaan useimmat hauskannäköiset naiset kokea; ainakin itse ikävuodesta 13 noin ikävuoteen 45... enkä tiedä josko siinä iässä muuta tapahtui kuin että opin ottamaan kasvoilleni pysyvästi sellaisen ilmeen että yritäkin niin kuolet.

Mitä tuolle ilmiölle voi tehdä? Nykyinen mieheni ei ollut uskoa kun kerroin hänelle. Edellinenkin oli epäuskoinen, kunnes näki joitain tilanteita sivummalta itse. Tietysti asiat hämmensi nuorena valtavasti, ja myöhemminkin aina uudestaan, ja tosiaan sitä ihmetteli mikä itsessä on vikana.

Opetus: itsessä ei ole mikään vikana, mutta näissä miehissä on, ja yhteiskunnassa joka peittelee tätä ilmiötä ja sallii sen tapahtuvan. Tätä tapahtuu teidän tyttärille ja siskoille, ja moni heistä ei kehtaa edes kertoa asiasta. Kyllä maailmassa on vielä paljon korjattavaa...

No mä olen asunut suurehkoissa etelä-suomalaisissa kaupungeissa sekä tyttönä Lounais-Suomessa maaseudulla.

Olen asunut myös ulkomailla, mutta en nyt laske niitä kokemuksia tähän mukaan... kulttuurieroja on maiden välillä toki.

En ole mielestäni mikään missi enkä isopovinen, mutta kurvikas, punertavanruskea tukka, lyhyehkö ja hennonpuoleinen nainen. Tyttäreni ovat samanlaisia, ja saaneet ikävä kyllä samanlaisia kokemuksia. Naamani on tavallinen (meikattuna minusta saa ihan nätinkin).

Minullekin on sattunut vastaavaa, kerran bussikuski heitti tyypin ulos. Olen siis sanonut kovaäänisesti lopeta. Joskus olen vaihtanut paikkaa.

Ja kyllä tätä sattuu muuallakin kuin busseissa.

Multa on myös yritetty ostaa seksiä, niin 18-vuotiaana kuin yli 4-kymppisenäkin.

Enkä minäkään pukeudu mitenkään provosoivasti tai halvasti.

Kyllä tuommoisia jonkun verran on. Ap:lla kävi vaan huono tuuri, kun tuli kaksi tapausta noin lähekkäin. Jos minulle kävisi noin, haluaisin nolata tuon hiplarin perin pohjin eli huutaisin kovalla äänellä apua ja sanoisin että mies kävi minun kimppuuni. Poliisitkin voisi kutsua, että tyyppi säikähtäisi tosissaan. Tuohan on seksuaalista häirintää, todisteita on kyllä vähän vaikea esittää, jos kukaan ei sattunut kiinnittämään asiaan huomiota. Se vain että jos kaikki ilmoittaisivat noista tyypeistä, he olisivat pian poliisin vanhoja tuttuja ja siinä alkaisi kohta olla todistetta heitä vastaan. Eihän tuollainen ole vaarallista, mutta on raivostuttavaa jos samat tyypit jatkavat hommiaan aina uusien naisten kohdalla ja joku (nuori) nainen voi saada vaikka minkälaiset henkiset traumat tuollaisesta. Paras tapa ehkäistä tuollaista on varmaan se, että asiasta nostaa jumalattoman metelin. Ongelmana on vaan se, että ensimmäisellä kerralla tahtoo tyrmistyä niin pahasti, ettei osaa tehdä yhtään mitään. Tiedän kun on vähän vastaavaa tapahtunut itsellenikin. Seuraavalla kerralla kyllä huudan ja lujaa!

Ps. Se että sanoo: "lopeta", ei välttämättä sano muille matkustajille mitään, koska saattavat vain luulla että poikaystävä yrittää hiplata, eikä nainen halua sitä sillä hetkellä.

Alkuperäinen kirjoittaja no häh;25894036:
Niin että kurjaliston takalisto on sitten vapaata riistaa, mitäs että yksityisautoile???

Kohahdit ironiseen kommenttiin...

Tosiasia on, että monet hyvät miehet eivät tiedä mitä ne heidän paskapäiset lajitoverinsa bussien, markettien, metrojen ja katukäytävien varsilla puuhailee. Mistäs sen voisi mies tietää, jos ei sitä itse harrasta?

Eivät tiedä myöskään ne naiset, jotka eivät uhreiksi koskaan satu.

Ja me, jotka olemme uhreiksi päätyneet, mietimme mikä meissä on vikana... ja vaikenemme. Asiasta pitäisi enemmän puhua, ja ilmiö pitäisi selkeästi tuomita.

Itse olen vähän sua nuorempi mutta on myös samanlaisia kokemuksia, ihan päiväsaikaan. Kerran kun olin juuri tulossa kampaajalta havahduin siihen, että iäkkäämpi känninnen nainen mun takana rupes pörröttämään/hiplaamaan mun hiuksia...Olin teini ja mulkasin pahasti ja siirryin kauemmalla olevalle penkille. Kerran ratikassa vanhempi mies puristi takapuolesta. Kuulutin koko ratikalle mitä se teki ja osoitin vielä. Mies lähti ihan punasena seuravalla pysäkillä. Kerran kun odotin bussia niin havahduin siihen, että takana istuva intialainen? komeahko nuorimies oli noussut ja ruvennut hyväilemään mun niskaa hiusrajasta. Käännyin ympäri ja huusin sille täysiä, että mitä VITTUA! Se perääntyi tosi loukkaantuneena mun reaktiosta ja joku paikalla ollut vanhempi nainen kehtasi ruveta urputtamaan siitä että mä reagoin niin vahvasti "On se muutamaa muutakin naista tässä yrittäny..." (Sanoin sillekkin sitten pari valittua sanaa). Kaikki tapahtuneet pk seudulla. Olen tavallista nätimpi ja pienikokoinen ja pukeudun peittävästi. Mutta aika säännönmukasesti on saannut ahdistelua osakseen erityisesti ulkomaalasilta tosta 11 ikävuodesta eteenpäin.