Kysymys Kelan papereista äitiyspäivärahaa haettaessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eka kertaa asialla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eka kertaa asialla

Vieras
Mä haen äitiyspäivärahaa viimeisten 6 kuukauden tulojen mukaan. Siinä sarakkeessa mikä pitää täyttää poikkeavien työtulojen perusteella, on kohta jossa kysytään tulonhankkimiskuluja -> työmatkakuluja. Mä kuljen viereisestä kunnasta toiseen omalla autolla ja kilometrejä tulee yhteen suuntaan 15. Kuuluuko mun täyttää siihen kohtaan oikeesti oma auto ja vaan arvioida mitkä kulut vois olla kuukautta kohti vai kuuluuko mun laittaa siihen julkisen liikenteen seutukortin hinta, kuten verotuksessakin käytetään työmatkakuluissa??

Auttakaa tyhmää :ashamed: !

Mä en tiedä miten se normaalisti menee, mutta mua kela KEHOITTI täyttämään ja kun täytin niin vähensivät sen äippärahasta syyksi sanoivat, että "saathan sä ne verotuksesta" ..

Eli itse jätän tällä kertaa täyttämättä !!

Ihan siitäkin syystä ettei äippäloman ajalta saa yhtään mitään verotuksesta piru vie!

Alkuperäinen kirjoittaja eka kertaa asialla:
Mutta eikös ne joka tapauksessa vähentele siitä arvioituja työmatkakuluja kun kuitenkin näkevät mun käyvän eripaikkakunnalla töissä?

Siitä en tiedä mutta itse päätin etten laita siihen mitään! Lähti viime äippärahasta nimittäin sievoiset summat!

Alkuperäinen kirjoittaja eka kertaa asialla:
Mutta eikös ne joka tapauksessa vähentele siitä arvioituja työmatkakuluja kun kuitenkin näkevät mun käyvän eripaikkakunnalla töissä?

sano niille, että kuljet fillarilla työmatkat. älä nyt ainakaan niitä oman auton mukaan mene ilmoittamaan, koska ne vähentävät ne kilometrit sun palkasta ja saavat siten "määrättyä" huomattavasti pienemmän rahan sulle!

Jos olisin tämän aikanaan itse tietänyt, en olisi verotuksessa ilmoittanut matkakuluja ollenkaan. Hitto, että v***ttaa vieläkin, kun oli 100 km matka ja se vähensi sitten niinpaljon kelan laskemaa palkkaa, että saan nyt sitten äippärahan sen viimeisen puolenvuoden tulojen mukaan. Jolloin olin työttömänä...

Yhteistyössä