Kysymys imetyksen lopettamiseen liittyen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sini123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sini123

Vieras
Hei!

Lapseni on vain päiviä vaille vuoden ja tarkoitus on lopettaa imetys kokonaan. Imetyskertoja vuorokaudessa on enää kaksi: aamuyöllä ja päiväunien jälkeen. Millä korvaan nämä syötöt? Annanko tavallista korviketta vai vieroitusvalmistetta? Tavallista maitoa ei vielä mene tarpeeksi per vuorokausi, olen antanut sitä vasta vain puuron seassa, mutta puuroa maitoon tehtynä ei lapsi vielä muutamaa lusikallista enempää suostu syömään. Hapanmaitotuotteita syödään jonkin verran joka päivä.

Kiitos avusta!

Periaatteessa vuoden ikäisen ei enää tarvitse ravitsemuksellisesti syödä yöllä. Siksi voit siirtyä ihan hyvin antamaan yöllä esim. vettä, koska hampaillehan maito ei ole hyvästä yöllä annettuna. Voi olla, että lapsesi jättää sillä tavalla yösyötön pois, koska ei saakaan enää herkkua, vaan ainoastaan vettä.

Vuoden ikäisenä voi siirtyä juomaan tavallista maitoa. Jos se ei kelpaa lapsellesi, niin voit vaikka sekoittaa korvikkeeseen tavallista maitoa ja joka viikko vähennät sekoituksesta korvikkeen osuutta, jolloin lapsi tottuu vähitellen siihen tavalliseen purkkimaitoon.

Yleensä suositellaan, että jätetään yksi imetys per viikko pois, jotta rintasi tottuvat imetyksen lopettamiseen ja lapsellekin imetyksen lopettaminen ei ole niin traumaattista.

Maitoa kannattaa antaa juomana kaikilla aterioilla. Mehuille tai muille juomille ei ole vielä tarvetta, sillä maito on ihan elintärkeä valmiste varsinkin alle 2 vuotiaille.

Tiedän, ettei tämän ikäisen tarvitse syödä yöllä, mutta siksi olen antanut maitoa aamuyöllä vielä, kun imetyskertoja on vain se kaksi vuorokaudessa tuo mukaanlukien eikä maitotuotteita mene vielä tarpeeksi, jotta päivättäinen kalsiumintarve täyttyisi. Ongelma on se, että vaikka yritän antaa ruoan kanssa maitoa (rintaa tai korviketta pullosta), ei juo. Ainoastaan vesi menee.

Anna sitten vaikka vettä tai mehua,jos niitä juo. Ja tiedän suositukset,mutta kyllä minä annoin siihen asti kunnes tavan maito rupesi uppoamaan.

Maitotuotteita pitäis mennä se 5-6dl, eli työnnä sitä puuroihin ja kaikkiin mahollisiin ruokiin. Anna jogurttia,juustoa tai jäätelöä välipalana.

Yhteistyössä