Kysymys hyvän itsetunnon omaaville

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Essi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Essi

Vieras
Ärsyttääkö sinua ihmiset jotka keskustellessanne usein vertaavat itseään sinuun nostaen itseään sinun yläpuolellesi, esim. jos olet kertonut että sait lopputilin, niin tämä vastaisi että en minä vaan ikinä ole saanut lopputiliä. Tai jos kerrot laihdutuksestasi, sanoisi että onneksi minulla ei ole ikinä ollut tarvetta laihduttaa. Jos kerrot että asut kerrostalossa, sanoo että en minä vaan ikinä voisi asua kerrostalossa, onneksi meillä on varaa asua omakotitalossa.

Nämä olivat siis vain esimerkkejä. Itselläni on huonohko itsetunto, jota kyllä kovasti olen vuosia yrittänyt parantaa. Mutta olen miettinyt johtuuko se, että minua ko. piirre ihmisissä ärsyttää, siitä että minulla on huono itsetunto ( jonka kyllä pyrin peittämään ) vai onko se ihan normaalia että se ärsyttää. Vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitan. :-)

Mä en tunne ketään ihmistä joka tekis noin...sis tuohan on jo sangen töykeetä :o

Jos mun painonpudotukseen tulis joku kommentoimaan siten, että "onneksi minulla ei ole ikinä ollut tarvetta laihduttaa", niin siitä äänensävystä riippuen millä asia oltais ilmaistu mä joko vastaisin että sanos muuta ja nauraisin tai sitten ärsyyntyisin ja sanoisin, että "onneksi ei, mutta jos ei ole tosiaan sulle ylipainoa suotu, niin ei ole kyllä järkeäkään" ;)

Täytyy sanoa, etten muista milloin viimeksi olisin törmännyt tuollaisiin ihmisiin!

Jotenkin tuollainen typeryys ei sinällään hetkautua minua. Tarkoitan, etten osaa tuollaisesta loukkaantua, mutta yleisellä tasolla ärsyttää ihan hulluna se, että tuollaisia möläyttelijöitä ylipäätään on olemassa. Siis miten joku voi olla niin moukka!

Mua ärsyttäisi, mutta kun jään itsekseni päästyäni tuollaisesta tyypistä eroon, pääajatus mulla on se, että on surku, kun toisen tarvitsee omaa olemistaan pönkätä tuollaisilla kommenteilla. Eli sillä hetkellä ärsyttää, pidemmän päälle ei, ei jää mitenkään kummittelemaan tai saa ajattelemaan, että onko mulla oikeasti jokin pielessä

No tietenkin se on ärsyttävää, mutta hyvin pintapuolisesti. Toisinaan siihen törmää...välillä nimittäin tuntuu, että jos ihminen on itsevarman oloinen niin sille saa ilmeisesti sanoa mitä sylki suuhun tuo. En kuitenkaan ota itseeni, sitä se hyvä itsetunto kai teettää? En myöskään "anna samalla mitalla takaisin", koska eihän tuollaisia itsetehostuksellisia kommentteja tarvitse pudotella jos on oikeasti hyvä olo itsestään ja tekemisistään.

Ap:n esimerkki sopii aikas hyvin meidän yhteen naapuriin ja hänen kanssaan on kieltämättä aika kurja keskustella, koska keskustelusta ei ikinä tule mitään, koska naapuri halua aina kommentoida minun sanomisiani niin että keskustelu loppuu siihen. Onneksi tuollaista ihmisiä on aika vähän tullut vastaan ja nykyään naapuri saakin olla omissa oloissaan, jos ei kerran osaa tai halua keskustella saman tasoisesti, vaan pitää aina olla neuvomassa ja olla olevinaan parempi kuin me muut.

Mä myös liitän tuollaisen heikkoon itsetuntoon. Yksi ystävistäni sitä tekee ja hänellä on välillä aika huono itsetunto. Välillä taas on niin voimansa tunnossa. Yritän ymmärtää ja ohittaa kommentit, mutta välillä ärsyttää silti.

Yhteistyössä