Kysymys hautajaisista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kun teiltä on joku läheinen kuollut, onko joku ihminen yksin päättänyt miten esim. kukkien lasku tapahtuu?
Ihmetyttää, kun aiemmin on jokainen perhe saanut itse päättää laskevatko yhteisen vai esim. lastenlapset omat niin nyt tulikin tiukat määräykset ko. asiaan :o

Oikeasti, onko tosiaan niin että yksi diktaattori voi päättää kuinka asiassa toimitaan? Nyt meiltä tulee menemään kaksinkertainen summa pelkkiin kukkiin, kun tämä rouva sanelee ehdot... Ennen on ollut 1 kukkavihko/perhe (vanhemmat, lapset ja lapsenlapset). Nyt siis jokaiselta sukupolvelta PITÄÄ tulla omat.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
eihän nyt mitään sääntöä semmosissa oo ...?

Ei minustakaan ja olenkin luullut, että jokainen saa tehdä kuten parhaaksi katsoo. Olen ilmeisesti ollut vääässä :whistle:
Ja talviaika, hirveästi paleltuneita kukkia...

No kyllä me ollaan aina tehty niin että samassa taloudessa asuvat on olleet samassa. Ei siis niin että jokainen perheenjäsen (vanhemmat, lapset ja lapsenlapset) on samassa jollei asu samassa taloudessa. Oishan se nyt hölmöä jos mä oisin samassa kukkavihossa mun vanhempien ja sisarusten kanssa vaikka mulla on oma perhekin jo...

kuinka läheinen tämä diktaattori on ja mikä oli teidän suhteenne vainajaan? Jos on niin tärkeä asia tälle leskelle tämä, niin mitä jos pistäisitte alkuperäisen kukkalaitteeseen tarkoitetun summan kahteen osaan?
Meillä normisti yksi kukkalaite/perhe ja lapset heittäneet vielä ruusut hautaan

Meillä ukin hautajaisia ennen sovittiin YHDESSÄ, miten kukkien laskeminen tapahtuu. Lapsenlasten toive oli, että jokaiselta olisi yksi ruusu arkulle, ja loppujen lopuksi homma meni niin, et mummu laski ekaksi yksin omat kukkansa, sitten 5 lasta puolisoineen meni arkun ääreen yhtäaikaa, ja ikäjärjestyksessä lukivat muistosanat. Sit mentiin me lapsenlapset ILMAN puolisoita, jokaisella oli 1 valkoinen ruusu, vanhin serkuista luki yhdet yhteiset muistaosanat, ja yhtäaikaa laskettiin ruusut arkulle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
taitaa tuo diktaattori vaan haluta, että arkku näyttää mahdollisimman kauniilta (täydeltä) :(

näin luulen minäkin... Mutta luulisi lähes 100 vieraan kukista nyt tulevan ihan ok kumpu, vaikkei jokainen omaansa sinne kantaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Hewletin Paccardi:
kuinka läheinen tämä diktaattori on ja mikä oli teidän suhteenne vainajaan?

On vainajan tytär (yksi viidestä lapsesta) ja mieheni täti. Vainaja on siis mieheni isoäiti.
Sanoinkin miehelleni, että mitäs jos kaikki nuo 5 lasta alkavat sanella määräyksiä hautajaisten suhteen...

Jos on ollut lapsille läheinen ihminen (meillä isoisovanhemmat jääneet etäiseksi koska heillä on noin 40 jälkeläistä alenevissa polvissa) antaisin kullekin lapselle oman irtoruusun. Pienet lapset laittamaan yhteistä kukkavihkoa on vähän hassua.

Oman, läheisen mummini hautajaisiin olin ala-asteiässä halunnut ikiomat kukat ja oman värssyn ja äiti ne sitten minulle hommasi. Nyt aikuisena en pystyisi liikutukselta värssyä edes lukemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Nyt aikuisena en pystyisi liikutukselta värssyä edes lukemaan.

Mitäköhän ihmiset ajttelee, jollei sitä värssyä lue? Että laskee vain kukat, seisoo hetken ja menee pois. Onko jotenkin sopimatonta, vai pitäisikö yrittää sopertaa vaikka tuntuisi kuinka vaikealta?

Olen kyllä nähnyt joskus, että värssyä ei ole edes yritetty lukea, vaan kukat on vain laskettu. Tosin värssynkin voi valita sellaisen tai niin lyhyen, että sen kykenee lausumaan.

Yhteistyössä