kysymys esikoulusta

säästöpossu

Aktiivinen jäsen
19.12.2005
2 253
0
36
Montako tuntia viikossa on esikoulua?
Meidän kaupungin sivulla lukee että esikoulua on max.4h/pvä, onko siis esikoululaiset sitten päiväkodissa kun ne eivät ole esikoulussa? Vai tarkoittaako se että päivässä on 4h "esikouluohjelmaa" siis silloin kun tehdään kaikki tehtävät kirjassa ym?
Kun siis tilanne on se että esikoulu ei ole samassa tilassa kun päiväkoti niin onko esikoululaiset sitten koko päivän esikoulun omassa tilassa vai onko ne päiväkodissa ja sitten menevät yhdessä esikouluun neljäksi tunniksi?

Sori nyt tyhmiä kysymyksiä :ashamed: mutta poikani menee esikouluun vuoden päästä, nyt pitäisi hakea päiväkotipaikka sille ja mä mietin tässä miten kannattaa tehdä....

Kirjoista eivät tee täällä mtn tehtäviä. Joskus harvoin jonkun monisteen. Muilla tavoille opettelevat. Ja 4h on päivässä eskaria, meidän eskarissa on hoitokin(vaan eskareille) eli jotkut lapset menee sinne jo 07 ja heidät haetaan 16-17 kun taas pelkät eskarit 8.30-12.30.

Riippuu niin esikoulusta, että missä on. Jossain on pk:n yhteydessä, meillä on koulun yhteydessä.

Eskari on ilmainen ja sitä on tuon 4 h päivässä. Eskariaamun jälkeen voi hakea lapsen kotiin, mutta jos tarvitsee hoitopaikkaa iltapäiväksi, niin maksaa siitä iltapäivän hoidosta erikseen päivähoitotaksojen mukaan. Eli jos lapsi on ollut päiväkodissa ennen eskaria ja "hoitopäivä" on saman pituinen eskarinkin aikaan, on lasku yleensä halvempi. :)

Oletko varma, että tuohon esikouluun otetaan iltapäivähoitoa tarvitsevia lapsia? Jos, niin eiköhän sieltä joku hoitaja käy viemässä iltapäivähoitoporukan hoitopaikkaan. Jos tarvitset lapsellesi pidemmän hoitopäivän, niin ota selvää onko alueella eskaria, joka toimisi päiväkodin tiloissa. Muuten on lapselle tylsää rampata ees-taas monta kertaa päivässä. Varmista nyt kuitenkin päiväkodin johtajalta, että miten tuo ryhmä toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Kirjoista eivät tee täällä mtn tehtäviä. Joskus harvoin jonkun monisteen. Muilla tavoille opettelevat. Ja 4h on päivässä eskaria, meidän eskarissa on hoitokin(vaan eskareille) eli jotkut lapset menee sinne jo 07 ja heidät haetaan 16-17 kun taas pelkät eskarit 8.30-12.30.

Riippuu niin esikoulusta, että missä on. Jossain on pk:n yhteydessä, meillä on koulun yhteydessä.

kiitos, tätä mä just mietin että jos pk ei ole samassa tilassa niin onko lapsi kuitenkin siinä esikoulun tilassa koko päivän...

Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu:
Alkuperäinen kirjoittaja Platina:

kiitos, tätä mä just mietin että jos pk ei ole samassa tilassa niin onko lapsi kuitenkin siinä esikoulun tilassa koko päivän...

Täällä hoito on järjestetty samoissa tiloissa kuin eskari (eskari koulun yhteydessä ).

Mä luulen, että tiedän mitä tarkoitat :)

Meidän tyttö aloittaa syksyllä eskarin. Samalla kun eskarihakemus täytettiin, täytettiin myös kohta tarvitseeko lapsi eskarin lisäksi päivähoitoa. Laitettiin, että tarvitsee. On kyllä jo nyt päiväkodissa.

Olen ymmärtänyt niin, että päiväkodista yksi hoitaja vie ja hakee esikoululaiset koulun tiloihin, jossa eskari pidetään. Täällä esikoulu kuuluu päivähoidon alaisuuteen, mutta koulun yhteydessä nykyään järjestetään, koska pk:ssa ei ole tilaa. Ja muutenkin vissiin siirtymässä koulutoimelle eskaritoimintakin.

Kiitos kaikille :flower:

Meidän tilanne on siis sellainen että täällä meidän lähellä esikoulu ei ole samassa tilassa kun päiväkoti, ja haluan lapset toiseen kaupunkiin kouluun, sain jo tietää että se on mahdollista jos itse vien ja haen lapset. Esikoinen menee jo ensi vuonna esikouluun niin mietin jos kannattaisi hakea eskaripaikka toisessa kaupungissa (on siis samassa tilassa kun koulu) vai jos kannattaa hakea eskaripaikka täällä....
Mutta jos siinä toisessa kaupungissa on myös hoitomahdollisuus eskarissa niin sitten voisin hakea paikan sieltä niin hän ei joutuis vaihtaa, samat ystävät olisi sitten koulussakin...

Mä olin päivävuorossa ja eskari aukes 06.30 jonne vein pojan. Hoitomaksua siis meni klo 09.00 asti. Sitten eskaria loppui klo 13.00 jonka jälkeen hain pojan hoidosta klo 15.15. Ne joiden vanhemmat olivat vuorotöissä veivät lapsen vuoropäiväkotiin josta eskariin saatettiin ja saatettiin myös takaisin. Eskari koulunyhteydessä ja kesti 4 tuntia.

Yhteistyössä