Kysymys elatusmaksuista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihme-juttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihme-juttu

Vieras
Ex puolisoni esitti lastenvalvojan luona tilinauhan, jossa oli vain 6h työtä kahdelta viikolta, vaikka hän tekee täyttä 80h per 2 viikkoa työtä. Tuloja jäi puuttumaan noin 300 € käteen jäävästä osuudesta. Mies todettiin laskelmissa maksukyvyttömäksi hoitamaan lapsemme elatusta ja kela maksaa minulle elatustuen.

Nyt ihmettelen tuota maksukyvyttömyyttä, kun miehen vuosiansiot ovat noin. 30.000 €. Pohdin selvittääkö kela millään tavalla esim. verotustiedoista, jos on valehdellut tulonsa, vai luottavatko vain lastenvalvojan laskelmiin? Minullehan ei tuo maksamattomuus tai muu vaikuta, koska kela sen kuitenkin hoitaa, mutta on todella julmaa, että mieheni ilmoitti lastenvalvojan läsnäollessa, ettei tule ikinä ostamaan lapselleen yhtään mitään, kun minä saan lapsilisän ja elatustuen (jota hän ei siis edes maksa penniäkään, ja selvästi kadehtii lapselle tulevia tukia/lisiä).

Mitä olette mieltä... Katsookohan kela jälkikäteen verotustietoja tai lastenvalvoja? Ihmetyttää tuo päätös. Ja noiden ex-miehen sanojen jälkeen, tekisi mieli ilmoittaa asiasta kiusallakin johonkin.

Kela ei selvitä sitä millään tavalla. Kysyin vastaavanlaisessa tilanteessa sitä kela-kerttu nettipalvelusta.
Eli jos elatusvelvollinen pääsee tuohon nolla rajaan tai et maksaa vähemmän ja loput tulee kelasta niin sillätavoin selviää koko elatusvelvollisuuden ajan, sitä ei kontrolloida millään tavalla.
Sulla on tosin mahdollisuus ottaa hänen verotietonsa verotoimistosta ja toimittaa ne lastenvalvojalle tai ottaa asianajaja ja viedä tuo käräjäoikeuteen. Mutta siis se jää sun tehtäväksi, mitenkään muuten se ei etene.
Aika kumma juttu et näin on :O

No eikös kela kuitenkin karhua kaikki maksamansa elatustuet isältä jossain vaiheessa??

Jos on todettu ettei pysty maksamaan elareita niin silloin ei karhua. Mutta varmasti ap:n exän tapauksessa karhuaa takaisin jos saavat tietää, että miehellä olisikin maksukykyä.

Itse maksan elareita 80€/kk koska maksukyky ei enempään riitä, näin on laskettu. Kela maksaa lähivanhemmalle loput eikä karhua multa mitään. Eri asia olisi jos en maksaisi tuota 80 euroa ja lähi hakisi sitäkin Kelasta, niin silloin Kela karhuaisi multa tuota 80 euroa.

Käräjäoikeuteen niin siellä katsotaan faktat. Mun exä ilmoitti tonnin vähempi käteen kuussamitä todellisuudessa sai kun työnjohtaja kirjoitti todistuksen että on kertaluontoinen urakkalisä ollut. Käteen saa yli 3000 euroa kuussa ja maksaa saman kuin kelakin. En ole jaksanut asiasta tapella ja kuukauden päästä ei enää tartte.

No eikös kela kuitenkin karhua kaikki maksamansa elatustuet isältä jossain vaiheessa??

Perii siinä tapauksessa, että elatusvelvollinen jättää maksamatta. Mutta jos tehdään sopimus jossa elatusvelollinen maksaa joko ei mitään tai vähemmän alentuneen maksukyvyn vuoksi niin valtio piffaa koko lystin, eikä sitä peritä mistään. Ei sen näin pitäisi mennä...

Perii siinä tapauksessa, että elatusvelvollinen jättää maksamatta. Mutta jos tehdään sopimus jossa elatusvelollinen maksaa joko ei mitään tai vähemmän alentuneen maksukyvyn vuoksi niin valtio piffaa koko lystin, eikä sitä peritä mistään. Ei sen näin pitäisi mennä...

Jaa miksi ei pitäisi mennä? Miksi pitäisi laittaa esim. mut entistä ahtaammalle laittamalla loput elareista Kelan perittäväksi? Kun ei ole varaa maksaa kuin 80 euroa ja sekin tuntuu isolta summalta mun palkkatuloilla. Että mut pitäisi sitten laittaa vielä ulosottoonki tuon lisäksi? Tai kun olin opiskelija niin olisi pitänyt koko elarit laittaa perintään?

No meidän tapauksessa ex huomasi mokanneensa, kun vaati elatusmaksun tarkastamista myöhemmin. Ei hoksannut, että olisi tuolla laskelmalla selvinnyt, vaan kuvitteli varmaan, että pääsen kelan tuella rikastumaan. Haukkui lastenvalvojan luona ahneeksi. En jaksa hänen kanssaan nyt vääntää, mutta toukokuussa 2015 tulee asia uudelleen esille. Näin sovittiin sitten lopulta lastenvalvojan kanssa. Aion siellä kyllä mainita koko vuoden ansioista, jos tuo taas jonkun puutteellisen tilinauhan.
Jotenkin vain tuntuu kohtuuttomalta, että hän vain ilmoitti, ettei osta ikinä lapselleen mitään minun saamien lapsilisien ja tukien vuoksi. Tiedän että on hyviä ja huolehtivia isiä, jotka maksavat mielellään omien lasten elatuksesta, mutta tämä on mielestäni käsittämätöntä puhetta isältä. Mahtaa kadehtia lapen tukia, omaa lastaan?!

Joo kela ei peri kun on maksukyvytön ja se on ihan ok. Ei ole lapsen vika, jos vanhemmalla ei ole maksukykyä ja elää pitää. Mutta pointti oli se, että meidän tapauksessa mies ilmoitti lastenvalvojalla väärät tulot ja en ymmärrä miten 30.000 €:n vuosituloilla voi olla maksukyvytön.

Mietin siis että tarkistetaankohan lastenvalvojan päätöstä esim. verotustiedoista ja kela voisi myöhemmin lähteä karhuamaan maksamiaan tukia, kun huomaa että maksukykyä oli sittenkin. Mutta tässä ketjussa taisi jo tulla vastaus, ettei sitä kontrolloida millään tavalla, vaan luottavat lastenvalvojan päätökseen. Että hyvin selvisi ex lapsensa elatuksesta.

Ex puolisoni esitti lastenvalvojan luona tilinauhan, jossa oli vain 6h työtä kahdelta viikolta, vaikka hän tekee täyttä 80h per 2 viikkoa työtä. Tuloja jäi puuttumaan noin 300 € käteen jäävästä osuudesta. Mies todettiin laskelmissa maksukyvyttömäksi hoitamaan lapsemme elatusta ja kela maksaa minulle elatustuen.

Nyt ihmettelen tuota maksukyvyttömyyttä, kun miehen vuosiansiot ovat noin. 30.000 €. Pohdin selvittääkö kela millään tavalla esim. verotustiedoista, jos on valehdellut tulonsa, vai luottavatko vain lastenvalvojan laskelmiin? Minullehan ei tuo maksamattomuus tai muu vaikuta, koska kela sen kuitenkin hoitaa, mutta on todella julmaa, että mieheni ilmoitti lastenvalvojan läsnäollessa, ettei tule ikinä ostamaan lapselleen yhtään mitään, kun minä saan lapsilisän ja elatustuen (jota hän ei siis edes maksa penniäkään, ja selvästi kadehtii lapselle tulevia tukia/lisiä).

Mitä olette mieltä... Katsookohan kela jälkikäteen verotustietoja tai lastenvalvoja? Ihmetyttää tuo päätös. Ja noiden ex-miehen sanojen jälkeen, tekisi mieli ilmoittaa asiasta kiusallakin johonkin.

No saathan sinä elarit Kelan kautta. Eikö olisi helpompaa pysyä väleissä eksän kanssa, se olisi lasten kannaltakin parempi.

Eli jos tehdään nolla sopimus vaikka 18 vuodeksi niin valtio maksaa vaikka isästä olisi tullut miljonääri tällä aikaa??
Ei Kait toi nyt noin voi mennä.

Mulle tehtiin nollasopimus kun lapsi oli 13 vuotias ja lastenvalvoja sanoi että on voimassa siihen asti kunnes lapsi täyttää 18 vaikka tuloni nousisivat kuinka paljon. Syynä se että exä tienaa niin hyvin ja maksaa mulle liian pientä elatusmaksua yhdestä.

Jkk. Joo saan kelalta tuen, en sitä purnaakkaan ja ehdottomasti lapsen takia pitää yrittää pysyä väleissä. Vaan kun ex ei halua olla kanssani missään tekemisissä. Ei myöskään halua yhtään ylimääräistä tavata lastaan vaikka olen sanonut että saa soitella ja hakea jos on ikävä. Ei näköjään ole. Tuosta tuesta kyselin kun ex:llä ei valheellisten tulotietojen takia kulu latiakaan lapseensa kun kela hoitaa tuen, mutta ei sillä tuella pitkälle pötkitä kun se ei riitä edes hoitomaksuun jonka minä maksan. En vain käsitä että kukaan isä voi ilmoittaa isoon ääneen ettei ikinä tule hankkimaan lapselleen mitään, minun valtiolta saamien tukien vuoksi. Siksi mietin, että oikein olisi jos kela tarkastaisi ja saisi jälkikäteen huomata ettei tulotietojen valehtelulla pitkälle pötkitä. Ja luulis 30.000 €:n vuosituloista riittävän muutama kymppi omalle lapselle. En paljon enempää itsekään tienaa ja polkupyörät, vaatteet ja harrastukset ym. on silti maksettava...

Niin ja korjaan vielä että en siis yhtään enempää tukea edes vaadi kuin tuon minimin, oli sen maksaja sitten isä tai kela. Mutta en ymmärrä isän asennetta. Eikö osta joululahjojakaan? "En ikinä osta mitään" sanoi... Enkä hyväksy tuota tulojen valehtelua. Kyllä oma vastuu pitää kantaa omasta lapsesta kun siihen oikeesti on maksukykyäkin, vaan ei halua.

Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja kerro, että isä on valehdellut tulonsa. Lastenvalvoja voi ehkä itse hankkia isän verotustiedot tai sitten pyytää ne isältä. Onhan tuo väärin, että isä maksattaa elatusmaksut valtiolla vaikka maksukykyä olisi itselläänkin.
Elatusmaksu kun on isälle ainoa velvollisuus joka on hoidettava, niin kyllä sinä voit ja pitääkin se häneltä vaatia. Kaikki muu on isän omasta halusta kiinni, valitettavasti. Eikä tässä kyse ole siitä, että kannattaisi kostaa isälle, vaan laittaa hänet hoitamaan velvollisuutensa.
Jaksamista!

Yhteistyössä