Kysymys asuntolainan lyhentämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Olemme maksaneet asuntolainaa Osuuspankkiin jo muutamia vuosia samana eräpäivänä. Nyt kun olen jäänyt äitiyslomalle, muutin eräpäivää.

Maksoimme edellisen erän 26.4.
Uusi maksu oli jo 4.5.

Kuitenkin molempien summa oli kutakuinkin sama. Eikö koron osuus olisi pitänyt olla huomattavasti pienempi kun maksoimme kolme viikkoa normaalia aiemmin?

Eli alunperin olette aina maksaneet 26. päivä? Vaihdoit eräpäivän 4. päiväksi? Miten niin olisi pitänyt olla pienempi, jos tuo 4. päivä on uusi eräpäivä, niin ethän maksanut aiemmin.

Siis maksoimme edellisen lyhennyksen 26.4., seuraavan olisi pitänyt mennä vasta 26.5., mutta siirsimme eräpäivää kolme viikkoa aiemmaksi.
Eikö silloin koron osuus pitäisi olla siltä kuukaudelta pienempi? Koska jos olisimme tehneetkin niin että olisimme siirtäneet tuon 26.5. maksun hieman eteenpäin, 4.6. niin olisimme joutuneet maksamaan isomman koron.

jos teillä on silleen sovittu, että maksatte aina saman verran. jos korko on isompi tai pienempi, niin sit se muuttaa vaan sitä lyhennyksen määrää. ootko kattonut sitä maksettavaa summaa, mistä se koostuu?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
jos teillä on silleen sovittu, että maksatte aina saman verran. jos korko on isompi tai pienempi, niin sit se muuttaa vaan sitä lyhennyksen määrää. ootko kattonut sitä maksettavaa summaa, mistä se koostuu?

Ei ole sovittu että maksaisi aina saman verran vaan summa vaihtelee koron mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Siis maksoimme edellisen lyhennyksen 26.4., seuraavan olisi pitänyt mennä vasta 26.5., mutta siirsimme eräpäivää kolme viikkoa aiemmaksi.
Eikö silloin koron osuus pitäisi olla siltä kuukaudelta pienempi? Koska jos olisimme tehneetkin niin että olisimme siirtäneet tuon 26.5. maksun hieman eteenpäin, 4.6. niin olisimme joutuneet maksamaan isomman koron.

Ei pitäisi koska se on uusi eräpäivä, et ole maksanut mitään aiemmin, vaan eräpäivänä.

Eihän se siihen vaikuta, koska se oli eräpäivänä maksettu. Se on sama summa, ihan sama maksatko loppukuusta vai koska, on sen kuukauden ajalta kuitenkin se korko.

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
Eihän se siihen vaikuta, koska se oli eräpäivänä maksettu. Se on sama summa, ihan sama maksatko loppukuusta vai koska, on sen kuukauden ajalta kuitenkin se korko.

Juuri näin. Kyse on toukokuun korosta, joka on maksettava oli se eräpäivä milloin tahansa.

onko siinä lainamaksussa mitenkään sanottu, miltä ajalta se korko on?

Mun logiikan mukaan sen pitäisi olla pienempi, koska maksettu lyhyemmältä ajalta.

Ei sanota. Tällä samaisella logiikalla mäkin sen ajattelin, mutta näemmä pieleen meni ja nyt on tili tyhjä :D

Mun logiikan mukaan sen pitäisi olla pienempi, koska maksettu lyhyemmältä ajalta.

Eihän sitä ole maksettu lyhyemmältä ajalta vaan koko kuukaudelta. 26.4. on maksettu huhtikuun erä ja 4.5. toukokuun erä. Ei siis tuota eräpäivien välistä aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pinni:

Eihän sitä ole maksettu lyhyemmältä ajalta vaan koko kuukaudelta. 26.4. on maksettu huhtikuun erä ja 4.5. toukokuun erä. Ei siis tuota eräpäivien välistä aikaa.

Mä olen sen kaavaillut niin, että se korko tulisi niiden lyhennysten väliseltä ajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja pinni:

Mä olen sen kaavaillut niin, että se korko tulisi niiden lyhennysten väliseltä ajalta.

Ei tule kuin siltä kuukaudelta/ajalta jolta lyhennyksen maksatte

meidän asuntolainassa tuolloin kyllä maksettava summa oli pienempi, koska KORKOPÄIVIÄ OLI VÄHEMMÄN tuossa välissä. Eli noita korollisiä päiviä olisi minun logiikalla kertynyt vain nuo 26.4-4.5. välinen aika tuohon lyhennykseen. Seuraavan 4.6. tapahtuvan lyhennyksen summa olisi vasta pitänyt olla sama kuin aiemmallakin eräpäivällä.

Tosin tämä riippuu nyt juuri siitä, minkälainen laina ja lyhennyt teillä on. Jos on sellainen, että aina maksetaan sama summa, vaikka korko vaihtelisi (tällöin lainan lyhennysosuus riippuu korosta, jos korko on suurempi, lyhennysosuus pienempi ja jos korko pienempi, lyheyysosuus vastaavsti pienempi, mutta kuukausisumma pysyy aina samana). Jos teillä taas on sellainen laina ja lyhennys, että kuukausittainen summa vaihtelee koron mukaan (jos 12kk euribor, lyhennys pysyy silti 12 kk samana) tarkoittaen sitä, että joka kuukausi lainasta lyhenee sama summa, mutta korko tulee siihen päälle, niin tällöin tuossa teidän tapauksessanne summan olisi pitänyt olla pienempi nyt 4.5.

Eli todellakin riippuu täysin teidän lainan ehdoista.

Yhteistyössä