kysymyksiä painonvartijoihin ym. liittyen

• Viestiketjun aloittaja pikku77
  • Ensimmäinen viesti
pikku77
Olen tässä aikani laihduttanut painonvartijoiden pisteillä, ja tällaisia asioita pohdin. Tässä tulee aika monta sekalaista kysymystä, mutta kiva jos edes johonkin joku osaisi vastata!
- Voiko laihduttaa niin kauan kun itse jaksaa, siis vaikka vuoden putkeen jos on tarvetta. Eikö elimistö totu siihen, että käy aina säästöliekillä?
- Pitääkö kukaan ns. pisteettömiä päiviä, niin ettei laske mitään syömisiä? Eihän nyt yksi mässäyspäivä silloin tällöin haittaa(siis jos menee juhliin tms.)?..voihan sitä säästää pisteitä, mutta joskus vaan ei huvita olla niin tarkka
- Tietääkö joku pisteet alle 70-kiloiselle naiselle ja miehelle, jos haluaa pysyä tavoitepainossaan, ei siis laihduttaa? Onko miesten pisteytyssysteemi sama kuin naisten ruokien osalta?
- Miten saatte paivän kalsiumtarpeen tyydytettyä pisteiden kanssa? Minusta tuntuu, että kun saa vain 18 pistettä syödä, on maitotuotteissa niin kauhean paljon pisteitä täyttävyyteen nähden, eli sitten on nälkä jos syö esim. juustoa leivällä...
- Mitä suosikkiruokia teillä on, sellaisia mistä tulee täyteen pienin pistein?
- Ja sitten viimeinen kysymys, paljonko tulee pisteitä peruna-sipulisekoitusesta?
Olihan siinä muutama kysymys, kiitos jos joku vastaa!

Tara-Milana
K: Voiko laihduttaa niin kauan kun itse jaksaa, siis vaikka vuoden putkeen jos on tarvetta. Eikö elimistö totu siihen, että käy aina säästöliekillä?
V: Itseasiassa painonvartioissa yritetään pitää huoli siitä, ettei elimistö joutuisi ns. säästöliekille. Ruokavalion kautta, siis ruokaa "paljon", mutta terveellisesti. Pisteet putoaa sitä myötä kun laihtuu.

K: Pitääkö kukaan ns. pisteettömiä päiviä, niin ettei laske mitään syömisiä? Eihän nyt yksi mässäyspäivä silloin tällöin haittaa(siis jos menee juhliin tms.)?..voihan sitä säästää pisteitä, mutta joskus vaan ei huvita olla niin tarkka
V: Tähän painonvartijoilla on liikuntapisteet ja pisteiden säästämismahdollisuus. Eli liikunnalla voi "tienata" 12pistettä viikossa ja joka päivä voi säästää 4pistettä. (Näitä ja liikunta pisteitä ei voi säästää viikolta toiselle, saman viikon aikana pitää käyttää).

K: Tietääkö joku pisteet alle 70-kiloiselle naiselle ja miehelle, jos haluaa pysyä tavoitepainossaan, ei siis laihduttaa? Onko miesten pisteytyssysteemi sama kuin naisten ruokien osalta?
V:
1 oletko
nainen 7 pistettä
mies 15 pistettä
2 ikä
18-20 5 p
21-35 4
36-50 3
51-65 2
yli 65 1 p
3.mikä on painosi nyt.merkitse painosi 1.kymmenluku. esim jos paino 87 merkitse silloin 8
4.kuinka pitkä olet
alle 160 1p
160 tai pidempi 2p
5. millainen on päivittäinen työsi
pääasiallisesti istumatyötä 0p
pääasiallisesti seisomatyötä, osittain istumatyötä 2 p
pääasiallisesti liikkuvaa, osittain seisomatyötä 4 p
fyysisesti rasittavaa 6p
6. haluatko
pudottaa painoasi 0p
lopettaa laihduttamisen ja pitää painosi nykyisellä tasolla 4 p

K: Miten saatte paivän kalsiumtarpeen tyydytettyä pisteiden kanssa? Minusta tuntuu, että kun saa vain 18 pistettä syödä, on maitotuotteissa niin kauhean paljon pisteitä täyttävyyteen nähden, eli sitten on nälkä jos syö esim. juustoa leivällä...
V: Jos ei saa maitotuotteista (vähärasvainen juusto, vähärasvainen jogurtti, rasvaton maito jne.) tarpeeksi, kannattaa käyttää kalsiumtabletteja.

K: Mitä suosikkiruokia teillä on, sellaisia mistä tulee täyteen pienin pistein?
V: Tähän jätän vastaamatta (kun en niin tuota ruokaa tykkää laittaa).

K: Ja sitten viimeinen kysymys, paljonko tulee pisteitä peruna-sipulisekoitusesta?
Olihan siinä muutama kysymys, kiitos jos joku vastaa!
V: Tuokin mun pitää sit tarkistaa rompulta. HUPS. Ei toiminu romppu, pitää etsii romppu jostain tonne koneeseen. Joten vastausta ei tähän nyt löytynyt.

Oleppa hyvä. =)

anni67
K-- Ja sitten viimeinen kysymys, paljonko tulee pisteitä peruna-sipulisekoitusesta?
V
--Peruna-sipulisekoitus (kesäpöytä) 1 pss 500gr 5.5pojoo
Peruna purjosekoitus (kesäpöytä) 1pss 400gr 4pojoo.

Pumbaali
Minä tunnustan että olen joskus pitänyt "Piste vapaita päiviä" tyyliin syömpä mitä haluan. Tämä ihan siksi että kun pudotettavaa on se 25 kiloa niin siinä vierähtää aikaa ja joskus tuntuu ettei jaksa enää yhtään pistettä. Silloin olen tavallaan nollannut tilanteen sillä yhdellä päivällä. Se on riittänyt ja auttanut jaksamaan taas.

Odyssia
Tässä aivan ihana kevyt vaihtoehto kasvisruuasta pitäville:

Ota pieni uunivuoka
Siivuta kesäkurpitsaa juustohöylällä vuoan pohjalle niin että pohja peittyy
pilko päälle kerros purjoa
pieni purkki veteen säilöttyä tonnikalaa
mausteita maun mukaan, mutta itse laitan hiukan suolaa, mustapippuria ja pitsamaustetta
päälle purkki tomaattipyrettä tai kevyesti ketsuppia
uusi kerros purjoa
vielä päälle kesäkurpitsaa siivutettuna
kaiken kruunaa kerros juustoa esim. Polar 5% siivuina
oreganoa päälle jos tykkää

paistetaan uunissa 225 asteessa noin tunnin
tarkkaile juuston käyttäytymistä ja laita päälle folio jos tummuu liikaa ja laske lämpötilaa.
paistosta kannattaa myös painella puulastalla kypsymisen aikana

On todella herkullista ja hyvää!

Pisteitä tulee tonnikalasta (pieni purkki 1 piste, iso 150g 3 pistettä)
tomaattipyre nolla, ketsuppi 3rkl ilmaista päivässä nolla
juustosta menee sen mukaan montako siivua laitat, omaan vuokaani ei mahdu kuin muutama eli 2-3 pistettä. Laske kaikki yhteen ja jaa summa annoskoolla eli montako annosta saat vuoasta.

Reilun ja täyttävän aterian saat yhdellä annoksella tätä ja lisäämällä lautaselle perunaa. Keitetyt perunathan ovat 1 piste per peruna, mutta aterialla aina 2 pistettä vaikka söisit enemmänkin.

Ainamarina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2004 klo 15:56 Tara-Milana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2004 klo 15:42 Ainamarina kirjoitti:
Hui kun kova sensuuri on paikkareiden sivuilla. Sinne meni mun tiedot,mut onneksi saan ne täältä ja moni muukin,kun mainostin vähän tätä sivua :D
?

Siis tuon laskentatavan!

Odyssia
Painonvartijoiden nettisivuilla on todellakin hirveä sensuuri! Mitään poikkipuolista siellä ei saa sanoa heidän toimintatavoista tai puhua muusta kuin heidän tuotteista ja systeemeistä. Muutoin viestit joko poistetaan osittain tai kokonaan. (kokemusta on :D )

Olen havainnut, että siellä on kysyvän turha kuvitella saavansa apua tai neuvoa. Vastaukset on aina joko "mene ryhmään" tai "me maksamme ohjeista, emme jaa niitä muille ilmaiseksi". Mielestäni tämä on itsekkyyden huippua. Samassa veneessä kun ollaan, miksei kaveria voisi auttaa jakamalla jo olemassa olevaa tietoa? Itse ainakin yritän välittää kaiken mahdollisen tiedon ja taidon, joka minulle on laihdutusajoiltani kertynyt. Sitä samaa toivoisin myös muille. Eihän laihdutuksen pitäisi olla mikään salaseura, sillä se kuitenkin koskettaa valtaosaa naisväestöstä...

siirihiiri
mää saisin 2p enempi päivälle tolla uudella laskennalla, mutta ku mulla on se romppu, mis ei oo tota uutta "syö paljon pastaa" juttuu, niin voinko käyttää tota uutta laskentaakaan?? vai meenkö rompulla (jos nyt innostun) ja vanhalla pistemäärällä 18pv.ssä... toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkotan :/

Odyssia
En kyllä suosittele alle 18 pisteen laihdutusta ellei painoa ole alle 60 kiloa! Vaarana on, että elimistö menee totaalisesti säästölle eikä paino putoakaan. Itse vaan alkaa voida huonostii.

18 pistettähän tarkoittaa käytännössä noin 900 kilokaloria, joka on huomattavasti vähemmän kuin ns. normaali päivittäinen energiantarve. Ihminen kuluttaa keskimäärin noin 70 kaloria tunnissa pelkästään elimistön ylläpitoon tarvittaviin toimintoihin. Jos tähän lisää liikunnan (normaalinkin hyötyliikunnan), kulutus luonnollisesti nousee.

Katselin tuota laskukaavaa tuolla edellä. Sen mukaan ei minun matematiikalla edes alle 18 pisteen tulokseen pääsekään. Eikä sitä suositella Painonvartijoissakaan. Kohtuus kaikessa. Terveydellä ei kannata leikkiä. Maltillinen painonpudotus takaa pysyvämmän lopputuloksen.

tulppu
tietääkö joku miten imetysaikana voi laskea pisteitä. vanhan kaavan mukaan minulla on 18, uuden 20 pistettä päivässä. periaatteessahan imetysaikana ei sovi laihduttaa vai kuinka?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2004 klo 20:14 tulppu kirjoitti:
tietääkö joku miten imetysaikana voi laskea pisteitä. vanhan kaavan mukaan minulla on 18, uuden 20 pistettä päivässä. periaatteessahan imetysaikana ei sovi laihduttaa vai kuinka?
jos lapsi on saa pelkkää rintaa pisteisiin lisätään 10 ja jos jos lapsi saa kiinteetäki ruokaa silloin pisteisiin lisätään 5 pojoa lisää

Pumbaali
Aika veikeä toi uusi laskutapa. Ennenhän pisteet määräytyivät suoraan painosta.
70kg tai alle 18p,
71-80 kg 20p,
81-90kg 22p,
91-100kg 24p
yli 100kg 26p.
Rompusta ei mulla ole kokemuksia mutta jotenkin oudolta tuntuu että se neuvoisi käyttämään vähemmän kuin 18p. Ehkä todellakin kannattaisi käydä juttelemassa palveluajalla jonkun ryhmänohjaajan kanssa. Ainakin täällä meillä päin saa apua vaikka ryhmässä ei kävisikään.
Minä saisin tällä uudella laskutavalla 2 pistettä vähemmän kuin tämän vanhan mukaan. Olen käyttäny vanhaa tapaa ja 2viikkoa -2kg cool.

Tara-Milana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2004 klo 15:34 Odyssia kirjoitti:
En kyllä suosittele alle 18 pisteen laihdutusta ellei painoa ole alle 60 kiloa! Vaarana on, että elimistö menee totaalisesti säästölle eikä paino putoakaan. Itse vaan alkaa voida huonostii.

18 pistettähän tarkoittaa käytännössä noin 900 kilokaloria, joka on huomattavasti vähemmän kuin ns. normaali päivittäinen energiantarve. Ihminen kuluttaa keskimäärin noin 70 kaloria tunnissa pelkästään elimistön ylläpitoon tarvittaviin toimintoihin. Jos tähän lisää liikunnan (normaalinkin hyötyliikunnan), kulutus luonnollisesti nousee.

Katselin tuota laskukaavaa tuolla edellä. Sen mukaan ei minun matematiikalla edes alle 18 pisteen tulokseen pääsekään. Eikä sitä suositella Painonvartijoissakaan. Kohtuus kaikessa. Terveydellä ei kannata leikkiä. Maltillinen painonpudotus takaa pysyvämmän lopputuloksen.
Painoa on alle 60kiloa.

Yhteistyössä