Kysymyksiä kristityille. Tarvitsen vastauksia kipeästi.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mistä sielu löytää ruumiinsa, kun se on multana ja tuhkana pitkin tantereita?
Mutta kun elämää eletään ainoastaan eteenpäin! Eihän nuo planeetatkaan peruuta, vaikka uutisissakin puhuttiin vasta Jupiterin ja Venuksen kohtaamisesta. Ne ohittavat toisensa läheltä, eivät koskaan varsinaisesti "kohtaa". Uskon, että sielu syntyy hengen myötä aina omaksi yksilökseen, eikä etsi uutta asuinsijaa, kuten kukan tuoksu:cool:
Miksi muuten biisin nimi voi olla soul sacrifice? Laitoin samalta yhtyeeltä uudemman biisin sulle. Tuhkalla sulatellaan lumia, koska musta lämpenee aina auringossa. Täytyisi maalata asfaltit / betonit valkoiseksi, jos halutaan, ettei lämpö nouse liikaa. Mut eipä se ole sun asia yksin(y)
 
vierailija
Mutta kun elämää eletään ainoastaan eteenpäin! Eihän nuo planeetatkaan peruuta, vaikka uutisissakin puhuttiin vasta Jupiterin ja Venuksen kohtaamisesta. Ne ohittavat toisensa läheltä, eivät koskaan varsinaisesti "kohtaa". Uskon, että sielu syntyy hengen myötä aina omaksi yksilökseen, eikä etsi uutta asuinsijaa, kuten kukan tuoksu:cool:
Miksi muuten biisin nimi voi olla soul sacrifice? Laitoin samalta yhtyeeltä uudemman biisin sulle. Tuhkalla sulatellaan lumia, koska musta lämpenee aina auringossa. Täytyisi maalata asfaltit / betonit valkoiseksi, jos halutaan, ettei lämpö nouse liikaa. Mut eipä se ole sun asia yksin(y)
Kiitos tilauksestanne. Nyt tiputettiin yksi so möhkälte taivaalta - kts. tuoreet uutiskuvat Lapista. Se on nyt merkkinä teille korkeimmasta voimasta. Teitä kuullaan.
 
vierailija
@Echo
Ja kirkkojen oppejahan ei todellakaan tulisi kyseenalaistaa? Lukaiseppas tarkkaavaisesti Raamattua ja vertaa sitä kirkon oppeihin.

Jumalaan uskovia on määrältään maailmassa eläviin ja eläneisiin ihmisiin nähden valtavan paljon (määrä tietenkin pienenee koko ajan, varsinkin länsimaissa). Mutta mitäs Kristus sanoo Jumalan valtakuntaan pääsevien määrästä?


”Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.’»”
Matteus 22:14


Myös Paavalin asemaa tulisi tarkastella hieman kriittisemmin: Apostolien teoista käy ilmi, että kaikki Krituksen opetuslapset olivat täysin Paavalin periaatteita vastaan. Paavalin teksteissä ei myöskään löydy Kristuksen oppeja.

Jo Pietari tiesi varoittaa Paavalin tekstien väärin ymmärtämisestä:

”Samaa hän sanoo kaikissa kirjeissään, joissa puhuu näistä asioista. Niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, mitä tietämättömät ja haihattelevat ihmiset omaksi tuhokseen vääristelevät niin kuin kaikkia muitakin pyhiä kirjoituksia.”
2. Pietarin kirje 3:16

Jos olet kiinnostunut ymmärtämään enemmän tästä, voin mieluusti lähettää sinulle tutkielmani, joka käsittelee aihetta, kunhan olen sen saanut käännettyä suomeksi.
 
@Echo
Ja kirkkojen oppejahan ei todellakaan tulisi kyseenalaistaa? Lukaiseppas tarkkaavaisesti Raamattua ja vertaa sitä kirkon oppeihin.

Jumalaan uskovia on määrältään maailmassa eläviin ja eläneisiin ihmisiin nähden valtavan paljon (määrä tietenkin pienenee koko ajan, varsinkin länsimaissa). Mutta mitäs Kristus sanoo Jumalan valtakuntaan pääsevien määrästä?


”Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.’»”
Matteus 22:14


Myös Paavalin asemaa tulisi tarkastella hieman kriittisemmin: Apostolien teoista käy ilmi, että kaikki Krituksen opetuslapset olivat täysin Paavalin periaatteita vastaan. Paavalin teksteissä ei myöskään löydy Kristuksen oppeja.

Jo Pietari tiesi varoittaa Paavalin tekstien väärin ymmärtämisestä:

”Samaa hän sanoo kaikissa kirjeissään, joissa puhuu näistä asioista. Niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, mitä tietämättömät ja haihattelevat ihmiset omaksi tuhokseen vääristelevät niin kuin kaikkia muitakin pyhiä kirjoituksia.”
2. Pietarin kirje 3:16

Jos olet kiinnostunut ymmärtämään enemmän tästä, voin mieluusti lähettää sinulle tutkielmani, joka käsittelee aihetta, kunhan olen sen saanut käännettyä suomeksi.
Ehkä laitoin väärän sanan kun kun puhuin kirkoista.
98% maailman kristillisistä yhteisöistä on samaa mieltä että uskon kautta Jeesukseen pelastuu, niinhän apostolit sanoi "Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut". Tuo on niin vuorenvarma asia että siitä en jaksa ees vääntää.

Vaikka olisi maailman pahin murhamies niin saa synnit anteeksi vaikka minuuttia ennen kuolemaansa, jos kääntyy Jeesuksen puoleen. Pelastukseen ei tarvita hyviä tekoja.

Sit pitemmän päälle, jos uskoontullutta ei kiinnosta pätkääkään Jeesus vaan jää pyörimään entisissä synneissään, niin se uskonelämä ei pääse kasvamaan, se näivettyy ja niitä hyviä tekojakaan ei tule.
Kyllä uskonelämän pitää näkyä tekoina, mutta niitä tekoja ei tehdä enää paniikinomaisesti, jotta pelastuisi, vaan siitä ilosta että on jo uskoontulossa pelastunut.
Ja tekoja tärkeämpää että on yhteys Jeesukseen koko uskonelämän ajan.

Pietari ja Paavali oli yhtä mielipide-eroa (ympärileikkaus) huolimatta veljiä ja työtovereita. Jeesus itse ilmestyi Paavalille ja sanoi tästä tulevan Jumalan ase pakanain keskuuteen.
Pietarin tuo kirjoittama kohta puhuu Paavalin puolesta:

Samaa hän sanoo kaikissa kirjeissään, joissa puhuu näistä asioista. Niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, mitä tietämättömät ja haihattelevat ihmiset omaksi tuhokseen vääristelevät niin kuin kaikkia muitakin pyhiä kirjoituksia.”

Tulkinta:
"Veljemme Paavali kirjottaa samaa kuin mekin, mut vähän kimurantisti ja viilaa vaikeita teologisia asioita, ja koska se kirjottaa vaikeesti, niin MUUT, eli ei-uskovat tai harhaoppiset ihmiset vääntää tyhmyyksissään ne sen oppiasiat kieroon."

Missä sä näet tuossa Raamatun lauseessa riidan Pietarin ja Paavalin välillä asiakysymyksissä?

Paavali oli saanut lapsuudessaan korkean juutalaisen kasvatuksen, oli fariseus ennen.
Pietari oli tavallinen pulliainen. Paavalin tekstityyli on sen takia ihan erilaista kuin Pietarilla.

Esim.Paavalin Roomalaiskirje on mestariteos. Se on täynnä sola gratia-jutskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko Paavalista kirjoittanut vieras muuten edes uskossa?

Pistetääs tähän Raamatun yks kuuluisin lause, pienoisevankeliumi:
Joh.3:16.
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän.

Mistä sä löydät tuosta lauseesta ihmisen omien tekojen osuuden? Ihmisen tehtävä on vain uskoa=ottaa Jeesus ja hänen sorvaamansa pelastuspaketti vastaan.
 
Ja siis vielä kirkoista/seurakunnista:kyllä mä tiedän että suurin osa kristityiksi itseään tituleeraavista ei ole uskossa, luterilaiseen kirkkoon kun voi kuulua vaikka saatananpalvojatkin. Ei seurakuntarekisteriin kuuluminen pelasta.

Suomen luterilaiseen kirkkoon kuuluu 80-90% kansasta, mut varsinaisia uskovia on jonkun arvion mukaan max.10%.

Mutta silti se kirkon virallinen oppi eli sola fide, sola gratia (yksin uskosta, yksin armosta) on oikein.
Siitä tunnistaa seurakunnan jonka piirissä voi pelastua.
Miksi? Koska uskominen on yliluonnollinen juttu. Sen voi antaa vain Jeesus.

Se on sit eri asia miten mikäkin seurakunta sössii muissa asioissa, esim.katoliset hilluu marioiden ja pyhimysten kanssa, vaikka heidän korottamistaan ei Raamatussa löydy.
 
Vielä Paavalista kirjoittaneelle vieraalle:

Jos katsot laittamasi raamatunlauseen alkupuolen, niin siinä on 2 tärkeää sanaa:
rakas veljemme (Paavali).

Alkuseurakunta oli tarkkaa porukkaa, ja jos Paavali olisi oikeasti ollut vääräoppinen, niin sellainen olisi tituleerattu valheveljeksi ja kengän/sandaalin kuva olisi ollut sen takalistossa. Veljeksi ei päässyt kuka tahansa.

Samassa Raamatun kohdassa puhutaan vielä että Paavalille oli annettu viisaus, ei tyhmyys.

2.Pietarin kirje:
3:15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut...
 
vierailija
Kiitos tilauksestanne. Nyt tiputettiin yksi so möhkälte taivaalta - kts. tuoreet uutiskuvat Lapista. Se on nyt merkkinä teille korkeimmasta voimasta. Teitä kuullaan.
http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/68339
En mitenkään voi käsittää tuota logiikkaa, mutta onhan hyvä nähdä, että sellaisiakin on olemassa:geek:
http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/68339
Tuossa se, joka myönsi heti pikkusen erehtyneensä(y)
 
vierailija
"----eli ongo Jumalan sana teistä tullut? Taicka ongo se ainoastans teidän tygönne tullut?"

Tarkoittaa kuukautista kuunkiertoa, mitä koko luonto noudattaa, uskoit siihen tai et. Sitä voi ymmärtää, mutta ei kannata yrittää muuttaa, kuten ei muitakaan luonnonlakeja.
Tuon linkin takana on Paavalin sanoja, kertoi asioita niille, joilla oli tuohon aikaan hieno lähde ja varmaan sitä ovat jotkut yrittäneet suojella? Tunsivatkohan kiinalaiset Paavalin puheita - kaikkia tekstejähän on muunneltu aina tarpeen mukaan - paitsi niitä, mitkä ovat olleet saviruukuissa autiomaan hiekassa vuosisadat, tallessa :whistle:
 
vierailija
@Echo
Paavalin tehtävä oli levittää tietoa tästä uskosta, ja sen hän tekikin hyvin. Hänen ansiostaan meilläkin on mahdollisuus lukea Raamattua, ja tehdä itse päätelmät, ketä uskoa.

Aika näyttää, mitä Jumala asiaan sanoo, kun perustelet Hänen edessään tekojasi: ”Kirkko sano näin, Paavali sano näin jne.”

Tulemme kaikki olemaan oikeudenmukaisen Jumalamme edessä yksin, siinä ei Lutherit yms. seiso vieressä selittelemässä kirkonoppeja.

Minä uskon ja luotan vain siihen mitä Jumala sanoo, en ihmisiin. Näin tuskin homma voi kovin pieleen mennä.

Huomaa myös ero siinä, että Kristukseen voi uskoa tai sitten häntä voi uskoa.

Minun ei tarvitse uskoani puolustella, minun ainoa puolustukseni löytyy sinunkin kotoasi, Jumalan Sana, Raamattu.

”Jolla on korvat, se kuulkoon!”
Matteus 11:15 FB92
(Tai tässä yhteydessä: jolla Raamattu on, se lukekoon.)

”Olisipa heillä sellainen sydän, että he aina pelkäisivät minua ja noudattaisivat kaikkia minun käskyjäni. Silloin heidän ja heidän lastensa kävisi aina hyvin!”
5. Mooseksen kirja 5:29

Toivon sinulle, ja muille, ymmärrystä, ja armoa, jos ymmärrys ei riitä. Älä tyydy oppimaasi, pyri löytämään totuus.
 
vierailija
Mutta onhan se hienoa. Toisaalta mitä me ihmiset ollaan tässä kaikkeudessa? Olisi hienoa, jos voisin kysyä suoraan Jumalalta, mutten voi. Mikä on meidän tarkoitus? Itse olen työkalu. Pelkkä työkalu. Tarvitsen jonkin päänmäärän tai tarkoituksen. Ei mua ole muuten olemassa. Jos Jumala voittaa sen ahdistuksen päämäärättömyydestä pois, niin mitä jää jäljelle?
-aloittaja
On siellä eläimiä, lintujakin, jotka niitä siemeniä levittävät ympäriinsä:)
 
vierailija
@Echo
Paavalin tehtävä oli levittää tietoa tästä uskosta, ja sen hän tekikin hyvin. Hänen ansiostaan meilläkin on mahdollisuus lukea Raamattua, ja tehdä itse päätelmät, ketä uskoa.

Aika näyttää, mitä Jumala asiaan sanoo, kun perustelet Hänen edessään tekojasi: ”Kirkko sano näin, Paavali sano näin jne.”

Tulemme kaikki olemaan oikeudenmukaisen Jumalamme edessä yksin, siinä ei Lutherit yms. seiso vieressä selittelemässä kirkonoppeja.

Minä uskon ja luotan vain siihen mitä Jumala sanoo, en ihmisiin. Näin tuskin homma voi kovin pieleen mennä.

Huomaa myös ero siinä, että Kristukseen voi uskoa tai sitten häntä voi uskoa.

Minun ei tarvitse uskoani puolustella, minun ainoa puolustukseni löytyy sinunkin kotoasi, Jumalan Sana, Raamattu.

”Jolla on korvat, se kuulkoon!”
Matteus 11:15 FB92
(Tai tässä yhteydessä: jolla Raamattu on, se lukekoon.)

”Olisipa heillä sellainen sydän, että he aina pelkäisivät minua ja noudattaisivat kaikkia minun käskyjäni. Silloin heidän ja heidän lastensa kävisi aina hyvin!”
5. Mooseksen kirja 5:29

Toivon sinulle, ja muille, ymmärrystä, ja armoa, jos ymmärrys ei riitä. Älä tyydy oppimaasi, pyri löytämään totuus.
P.S. Ja vaikka olisikin niin, että saisimme tämän armon all-inclusive-paketin automaattisesti kun pappi kastelee päämme, lausumme jonkin uskontunnustuksen tmv, niin silti haluan täyttää Kristuksenkin mainitseman käskyn:
”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi.”
‭‭5. Mooseksen kirja‬ ‭6:5‬
Tämä tarkoittaa minulle, etten halua myöskään tehdä mitään mitä Hän on joskus nimittänyt vastenmieliseksi tai iljettäväksi.

Etkö sinäkin edes pyri miellytämään rakkaitasi niin, ettet ainakaan tuo heidän elämäänsä asioita, joita he ovat kertoneet avoimesti vihaavansa?
 

Yhteistyössä