Kysymyksiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vastauksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vastauksia

Vieras
Kun alkaa rytmiä tekemään 4-6kk vauvalle, onko ok ruoka-ajat aamupala, lounas, välipala, päivällinen, välipala ja iltapala?

Tarjotaanko aamupuuron kanssa maitopullo?

Kuinka syötätte sellaiselle 5kk puuron? Annatteko maitoa pullosta välillä aina, ettei puuron syöminen käy liian kuivaksi? Enhän itsekään söisi puuroa juomatta välillä.

Entäs koska vauvaa voi alkaa syöttämään esim babysitterissä tai vuoteessaan vaan ojentamalla maitopulloa vauvalle? Kuinka kauan läheisyyden takia tarvitsisi syöttää sylissä?

Mä jättäisin ehkä ton yhden välipalan pois tuolta päivällisen ja iltapalan välistä, riippuu tietysti vähän unirytmistäkin, mutta viis ruokaa meillä on ollut kaikilla aina.

Puuro ollaan annettu aina hedelmä- tai marjasoseen kanssa, päälle vettä nokkamukista. Maito ollaan annettu aina tuttipullosta ja syötetty sylissä. Sänkyyn ei olla annettu maitopulloa.

Alkuperäinen kirjoittaja vastauksia:
Kun alkaa rytmiä tekemään 4-6kk vauvalle, onko ok ruoka-ajat aamupala, lounas, välipala, päivällinen, välipala ja iltapala?

Tarjotaanko aamupuuron kanssa maitopullo?

Kuinka syötätte sellaiselle 5kk puuron? Annatteko maitoa pullosta välillä aina, ettei puuron syöminen käy liian kuivaksi? Enhän itsekään söisi puuroa juomatta välillä.

Entäs koska vauvaa voi alkaa syöttämään esim babysitterissä tai vuoteessaan vaan ojentamalla maitopulloa vauvalle? Kuinka kauan läheisyyden takia tarvitsisi syöttää sylissä?

Ruoka-ajat on O.K.

Itse antaisin maito tai vesihömpsyt puuron välissä, muttei kuitenkaan niin, että lapsi täyttää mahansa pelkästään sillä nesteellä. Ehkä vesi olisi siksi parempi antaa puuronsyötön välissä, jos tuntuu, että lapsi nestettä tarvitsee. JOS jää nälkäiseksi vielä puuron jälkeen voi antaa maitoa lisäksi.

Itse syöttäisin sitterissä siihen asti, kun lapsi osaa istua. Sänkyyn en maitoa antaisi lapsen itse juotavaksi.

no meillä ainakin kesti tosi kauan, ennenkuin toi 5 ateriaa päivässä toteutui. jos lapsi herää aikasin, voithan sä antaa ekaksi ateriaksi sen maitopullon, puuro sit vähän myöhemmin ja vähän maitoa lisäksi?

olikohan toi viimenen kysymys ihan tosissaan kysytty..? jos pullosta syöttäsin, niin niin kauan sylissä syöttäisin kuin syö sitä pulloa :/

Meidän puoltoista vuotias syö aamupalan,lounaan, vellin kun käy päikkäreille,päivällisen,välipala jugurtin ja illalla puuro plus velli kun käy nukkumaan. Vilkas poika joka kuluttaa paljon :) Tähän asti syötetty sylissä, nyt annan "unipullot" sänkyyn...nukahtaa siinä samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no meillä ainakin kesti tosi kauan, ennenkuin toi 5 ateriaa päivässä toteutui. jos lapsi herää aikasin, voithan sä antaa ekaksi ateriaksi sen maitopullon, puuro sit vähän myöhemmin ja vähän maitoa lisäksi?

olikohan toi viimenen kysymys ihan tosissaan kysytty..? jos pullosta syöttäsin, niin niin kauan sylissä syöttäisin kuin syö sitä pulloa :/

Oli se viimeinenkin kysymys ihan tosissaan kysytty; siksi, että sose annetaan babysitterissä ja vauva alkaa välittömästi vaatia maitoa perään, jolloin on helpompi ojentaa pulloa sitterissä istuvalle vauvalle, kuin ottaa syliin, hakea hyvää asentoa ja sitten vasta antaa maitoa jo huutavalle vauvalle.

Kuulostaa aika hirvittän monelta aterialta jos kiinteitä meinaa 4-6 kk antaa kuus kertaa päivässä...? Tyttö syö nykyään 4-5 krt kiinteitä, ikää 11kk.

Tuo viimeinen kysymys oli vähän huolestuttava. Lapsi tarvitsee läheisyyttä koko ikänsä. Vähintään 1-vuotiaaksi pitäisin aina sylissä jos juo pullosta. Aivan kuten jos imettäisi vuoden ikään asti. Jos pullo pysyy pitempään, sylittelisin pitempään.

Pääsette muuten sitten aikoinaan pullosta helpommin eroon jos et anna sitä sänkyyn mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oli se viimeinenkin kysymys ihan tosissaan kysytty; siksi, että sose annetaan babysitterissä ja vauva alkaa välittömästi vaatia maitoa perään, jolloin on helpompi ojentaa pulloa sitterissä istuvalle vauvalle, kuin ottaa syliin, hakea hyvää asentoa ja sitten vasta antaa maitoa jo huutavalle vauvalle.

no, ihan yhtä nopeesti kun sä ojennat sen pullon, niin nappaat lapsen syliis. läheisyyttä ei voi olla liikaa, ja jos sä imettäisit, niin vauvahan olis sylkässä aina.

Eikös sitä sanota, että makuultaan juominen lisää korvatulehduksen riskiä. Meillä on lapset oppineet vasta reilun vuoden iässä pitämään tuttipulloa itse. Osanneet jo hyvin istua siinä vaiheessa ja juoneet esim. syöttötuolissa. Mutta monihan oppii aiemmin...Mä olen lopettanut sylissä syöttämisen siinä vaiheessa, kun ovat kiinteitä alkaneet syömään. Sitteriin olen syöttänyt ja juottanut. Aamuyösin kyllä syöttänyt puolinukkuvan lapsen sylissä. Kyllä sitä kerkiää sylissä pitämään sitten muutenkin...

Tuollaista ruokarytmiä mäkin olen noudattanut, paitsi päivällisen ja iltapalan välissä en ole mitään antanut. Pienempi juo kyllä tuon lisäksi ihan aikasin aamustakin (kuuden maissa) pullon maitoa, vaikka on jo vuoden. Mä olen välillä juottanut ensin, välillä ruuan aikana ja välillä ruuan jälkeen. Ei mulla siihen mitään kaavaa ole ollut.

Miten pitkiä välejä teille sitten tulee siihen soseen ja maitopullon väliin, jos se maito pitää aina antaa sylissä? Meillä on ainakin naama ja kädetkin välillä niin mössöissä, että sotkee varmasti kaikki paikat, jos syliin lähtee siinä soseen jälkeen nostelemaan. Huuto vaan alkaa heti, jos pullo ei ole heti soseen jälkeen suussa...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Kyllä sitä kerkiää sylissä pitämään sitten muutenkin...

mutta miksi ei voi pitää sitä syöttöaikaa sylissä?

Tokihan sitä voi...Mutta on niin helppo ollut lapsi syöttää ja juottaa sitterissä samalla. Kiinteitä on siinä ollut helppo syöttää ja maitoa olen saattanut antaa ruualla välissäkin. Ei sitä lasta ole viitsinyt edes takas laittaa. Meillä nuo lapset on olleet siinä sitterissä vyöllä kiinni ja ei sitäkään viitsi irroitella ja laittaa taas takasin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten pitkiä välejä teille sitten tulee siihen soseen ja maitopullon väliin, jos se maito pitää aina antaa sylissä? Meillä on ainakin naama ja kädetkin välillä niin mössöissä, että sotkee varmasti kaikki paikat, jos syliin lähtee siinä soseen jälkeen nostelemaan. Huuto vaan alkaa heti, jos pullo ei ole heti soseen jälkeen suussa...

Sitä mä ihmettelen kun jotkut tosiaan pitää niitä taukoja kiinteiden ja juomisten välillä. Silloinhan sitä lasta saa syöttää tosi monta kertaa päivässä! Mä koen helpoimmaksi syöttää ja juottaa samalla kertaa. Näin tulee siihen syömiseen selkeä rytmikin ja ei mene koko päivä sen syömisen kanssa.

Yhteistyössä