Kysymyksiä vauvaiästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaahan mulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaahan mulle

Vieras
Muutkin toki saa saman otsikon alla kysyä.

1. Miksi alle vuoden ikäisellä ei saa olla tyynyä?

2. Jos vieroitan yötissistä, loppuuko imetys muutenkin pian?

3. Saako lapsi syödä sormiruokana melooneja? myös hunajameloonia?

4. Miten helposti on allerginen kananmunalle?

5. Tuleeko lapselle tarjota vain valkuaista?

6. Kuinka paljon alle vuoden ikäisen pitäisi nukkua?

7. Kuinka pitkään kestävät hampaista johtuvat yöheräämiset? siis kuinka pitkään puhkeamisen jälkeen?

8. Voiko hampaiden tulo pistää pierettämään ja kakkaamaan tiheämmin?

Lisäilen kun muistan lisää.. Josko joku osais kertoa ensimmäisen lapsensa kanssa kotona olevalle äidille

Vaikeita kysymyksiä vaikka onkin jo useempi lapsi mulla.

1.Kai se tyyny voi aiheuttaa pienelle vauvalle tukehtumisriskin. Eikä vauvat muutenkaan tarvii tyynyä.
2. Ei meillä ainakaan ole yötissin lopetus vaikuttanut muuten imetykseen.
3. Melooneista ei oo hajuakaan et miks ei sais (?). en muista yhtään millon meil on syöty ekan kerran.
4. ei mitään tietoa.
5. ei kai (?)
6. vaihtelee tosi paljon.. yksilöllistä
7. tämäkin on niin yksilökohtaista että vaikea sanoa. joillakin pidempään ja joillakin ei ollenkaan.
8. Ei mitään hajua tuostakaan.. en oo kiinnittänyt huomiota.

Eipä tainnu musta olla apua

aika painostusta kun vaivaat toisia monella asialla. tämä on keskustelupalsta, ei tenttipalsta. p.s. esikoisella ei puhkeavat hampaat vaivanneet mitenkään. kuopusta kylläkin. järsi nelikuisena kovasti nyrkkiä ja oli levoton. tuttia ei halunnut.

Ei kaikkiin tartte vastatakkaan.. Ois kiva saada kaikkiin vastaus, mutta jos ei saa niin ei voi mitään. Vastailkaa ihmeessä vaikka ette tietäis kuin yhden vastauksen.

Lisäys tohon ykköskysymykseen. Mun lapsi nimittäin nukkuu perhepedissä, ja joka yö viimeisen 2 viikkoa se varastaa jommalta kummalta tyynyn, ja pistää siihen päänsä.. siis ihan kuin aikuiset. Samoin jossei tyynyä ole, niin peitonkulman pään alle, tai pehmokoiran.
Mietin onko se jotenkin vaarallista sen kehitykselle tms. että meneekö ranka vinoon tms.

Ja kiitos Finttu, taitaa meillä olla asia juurikin näin.

Hei kaverit pliis?
Kaikkeen muuhun te kirjottelette, muttette tämmöseen asialliseen kysymysmereen?
Toivoin niin täältä saavani vastaukset, kun neuvola on kiinni enkä voi sinne soitella.

.. jos lapsi aina hakee jotain päänsä alle nukkuessaan. Minäkin uskoisin, että tyynyä ei suositella juuri tukehtumisvaaran vuoksi. (1)

2. Ei yleensä. Joskus tosin kuulin että lapsi oli loukkaantunut tissirajoituksista niin pahasti, että on tehnyt rintaimulakon. Eli ei voi varmasti sanoa, mutta todnäk EI.

3. Mä oon antanu molempia, mutta en tiedä. Miksi ei saisi antaa ainakin yli 8kk??

4. Ei tietoa, en tunne ketään.

5. Kyllä kai muutakin saa tarjota, en ole kuullut moisesta rajoituksesta koskaan (?)

6. 10-20 h on villi veikkaus

7. Kun hammas on puhjennut se ei enää kipeile tai kutise. Joillain ei edes puhjetessa tunnu missään. Joten en usko että hampaitten tulo sen enempää vaikuttaa myöskään yöheräilyihin.

8. En tiedä.

mutta, voisiko vatsanväänteet johtua uusista kokeilluista ruoista? Meillä pienten vatsat reagoivat aina kun uusia ruokia kokeiltiin... ja sen huomasi myös öisin! Allergiaa ei ruuista kuitenkaan ole tullut vaan oireet tasoittuivat ajan kanssa.

mullakin aika paljon en tiedä vastauksia

Alkuperäinen kirjoittaja jespa:
.. jos lapsi aina hakee jotain päänsä alle nukkuessaan. Minäkin uskoisin, että tyynyä ei suositella juuri tukehtumisvaaran vuoksi. (1)

2. Ei yleensä. Joskus tosin kuulin että lapsi oli loukkaantunut tissirajoituksista niin pahasti, että on tehnyt rintaimulakon. Eli ei voi varmasti sanoa, mutta todnäk EI.

3. Mä oon antanu molempia, mutta en tiedä. Miksi ei saisi antaa ainakin yli 8kk??

4. Ei tietoa, en tunne ketään.

5. Kyllä kai muutakin saa tarjota, en ole kuullut moisesta rajoituksesta koskaan (?)

6. 10-20 h on villi veikkaus

7. Kun hammas on puhjennut se ei enää kipeile tai kutise. Joillain ei edes puhjetessa tunnu missään. Joten en usko että hampaitten tulo sen enempää vaikuttaa myöskään yöheräilyihin.

8. En tiedä.

mutta, voisiko vatsanväänteet johtua uusista kokeilluista ruoista? Meillä pienten vatsat reagoivat aina kun uusia ruokia kokeiltiin... ja sen huomasi myös öisin! Allergiaa ei ruuista kuitenkaan ole tullut vaan oireet tasoittuivat ajan kanssa.

mullakin aika paljon en tiedä vastauksia

Kiitos hyvistä vastauksista :)

Tuota viimeistä minäkin mietin, kunnes muistin ettei mitään uutta ole kokeiltu varmaan yli viikkoon. Siis en usko että siitä olisi. Itse mietin kun sanottiin että voi tulla kuumetta tai ripulia, niin meillä ei ole kumpaakaan noista, mutta mietin että miksi jos ripuliakin, niin miksi ei sitten ilmavaivoja?

Mutta ihana että jaksoit vastata :) KIITOS!

Mä en osaa vastata mihinkään noista, mut voin koittaa silti kahteen tunkea nokkaani. :D

Meinaakko yötissin poisjätöllä sitä, että automaattisesti maidontulo sit vähentyisi tms.? Jos meinaat, niin: Mua itseäni peloteltiin sillä, et jos en imetä/pumppaa öisin, maidontulo loppuu. :xmas: Oon kuitenki nyt pari kuukautta pumpannu vain kaksi kertaa vuorokaudessa (en voi enää imettää lainkaan), en öisin, eikä tuo ole vaikuttanut maidontuloon mitenkään. ...jos nyt auttoi...

Tyynystä: Meidän suvussa nuo taaperoikäiset on saaneet tyynyn, kun itse sitä pyytävät eli n. vuoden ikäisenä. Samanikäisenä varmaan saa meidänkin vauveli. ....kun itse sitä pyytää. :)

Alkuperäinen kirjoittaja kertokaahan mulle:

1. Miksi alle vuoden ikäisellä ei saa olla tyynyä? Ei se tarvi tyynyä. Meillä tyyny laitettiin siinä vaiheessa, kun lapsi alkoi laittaa pehmoleluja ja peittoa pään alle :)

2. Jos vieroitan yötissistä, loppuuko imetys muutenkin pian? Riippuu ihan tapauksesta. Vaikka meillä yöimetys loppui, maitoa tuli silti vielä monta kuukautta.

3. Saako lapsi syödä sormiruokana melooneja? myös hunajameloonia? Saa toki. Siemenet kannattaa poistaa.

4. Miten helposti on allerginen kananmunalle? En tiedä.

5. Tuleeko lapselle tarjota vain valkuaista? En muista kuulleeni tuollaisesta ohjeesta.

6. Kuinka paljon alle vuoden ikäisen pitäisi nukkua? Riippuu lapsesta. Yöunet + kahdet päikkärit.

7. Kuinka pitkään kestävät hampaista johtuvat yöheräämiset? siis kuinka pitkään puhkeamisen jälkeen? Meillä ei ollut yöheräämisiä hampaista johtuen.

8. Voiko hampaiden tulo pistää pierettämään ja kakkaamaan tiheämmin? Jossain vaiheessa vatsa oli ehkä vähän löysällä.

Lisäilen kun muistan lisää.. Josko joku osais kertoa ensimmäisen lapsensa kanssa kotona olevalle äidille

Alkuperäinen kirjoittaja kertokaahan mulle:

1. Miksi alle vuoden ikäisellä ei saa olla tyynyä? Vauvan pää on isompi suhteessa vartalon kuin aikuisella, joten tyyny saa pään luonnottomaan asentoon. Toisaalta tyynyllä saa mukavan kohon esim. räkätaudissa, kun hartiatkin ovat pään lisäksi siinä aikuisen isolla tyynyllä.

2. Jos vieroitan yötissistä, loppuuko imetys muutenkin pian? Päiväimetys pitää myös maidontuloa yllä.

3. Saako lapsi syödä sormiruokana melooneja? myös hunajameloonia? En tiedä ettei saisi.

4. Miten helposti on allerginen kananmunalle? Tunne useammankin joka on pienenä ollut, mutta meidän lapset onneksi eivät.

5. Tuleeko lapselle tarjota vain valkuaista? Koko munan ovat syöneet.

6. Kuinka paljon alle vuoden ikäisen pitäisi nukkua? Vastasyntynyt nukkuu lähes koko päivän ja isompi vähempi, mutta riippuu paljo lapsesta kuinka paljon nukkuu. Olisikohan jotain 14h, mitä meidän 1 vuotiaat ovat nukkuneet.

7. Kuinka pitkään kestävät hampaista johtuvat yöheräämiset? siis kuinka pitkään puhkeamisen jälkeen? ei tietoa

8. Voiko hampaiden tulo pistää pierettämään ja kakkaamaan tiheämmin? ei tietoa tähänkään

Ei näihin mihinkään ole yhtä oikeaa vastausta, joten vastailin vain omia mielikuvia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Huomenta!
Olisikohan täällä lisää tietäväisiä ihmisiä paikalla?

Uusi kysymys

Mitä tehdä kun vauva narskuttaa hampaitaan? Annanko vaan narskuttaa?

Kannatta puhua neuvolassa siitä. Mun käsityksen mukaan se ei ole terveellistä ja voi aiheutta esim pääkipuja.

mä voin vastata 4 kohtaan. eli mun käsittääkseni on aika usein kananmunalle allerginen jos on yleensä ottaen muutenkin allerginen monille asioille, varsinkin eläinkunnan tuotteille. meillä siis oli aluksi maito, kala ja kananmuna. nyt kuitenkin maito käytössä. mutta kala ja kananmuna ei.

Yhteistyössä