Kysymyksiä VANTAALAISILLE tai sinne vastikäänkin muuttaneille! (Miksei myös Espoo).

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muutto mielessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muutto mielessä

Vieras
Tarkoitus olisi katsella asuntoa Helsingin ulkopuolelta, kaipailen maalaismaisemaa :).
Haluaisin kuulla kokemuksia Espoosta ja varsinkin Vantaalta. Jos joku viitsii vastata, olen suurkiitollinen!

-Milloin muutit paikkakunnalle, ja tunsitko sieltä ketään ennestään?
-Mistä muutit ja miksi?
-Asumismuoto? (rivitalo kiinnostaa meitä)
-Parasta/huonointa asuinalueellasi?
-Onko asuntojen hinta/laatusuhde hyvä, mistä kautta hankit asunnon?
-Oletko tykännyt kaupungin palveluista, liikenneyhteyksistä ja terveydenhuoltojärjestelyistä?
-Tunsitko alueelta ihmisiä entuudestaan ja onko tutustuminen ollut helppoa, miten sen teit? (tällä on suuri painoarvo koska kaipaan yhteisöllisyyttä ja olen kyllästynyt siihen ettei kerrostalossa saa naapureihin mitään kontaktia)
-Millaiset välit sinulla on naapureihin?
-Mitä paikallisidentiteetillesi tapahtui, miten käsittelit "vantaalaisuuden" ja onko olo juureton?
-Mitä alueita suosittelet/et suosittele, omaan kokemukseen perustuen?

Iso kiitos vielä kerran <3!

-Milloin muutit paikkakunnalle, ja tunsitko sieltä ketään ennestään? En tuntenut. Muutimme Vantaalle v.2000 koko perheen voimin vanhempieni töiden perässä.

-Mistä muutit ja miksi? Tuolta perähikiältä. Pieni kaupunki Venäjän lähellä.
-Asumismuoto? (rivitalo kiinnostaa meitä) Kerrostalo.
-Parasta/huonointa asuinalueellasi?Parasta on lähellä olevat palvelut. Huonointa ihmiset. Täällä on räkälöitä joka lähtöön, halvat hinnat ja naapurit ovat sen mukaisia.
-Onko asuntojen hinta/laatusuhde hyvä, mistä kautta hankit asunnon? Isäni muutti tästä 2006 pois, siitä lähtien olen tässä asunut. Hinta-laatusuhde ok.
-Oletko tykännyt kaupungin palveluista, liikenneyhteyksistä ja terveydenhuoltojärjestelyistä? Joo no... Peijaksen sairaala on ihan OK. Kaupungin palvelut hyviä. Meiltä lähtee 200 metrin päästä muistaakseni kahdeksan bussilinjaa joka puolelle - Tikkurilaan, Helsinkiin, Mellunmäkeen, Vuosaareen jne.
-Tunsitko alueelta ihmisiä entuudestaan ja onko tutustuminen ollut helppoa, miten sen teit? (tällä on suuri painoarvo koska kaipaan yhteisöllisyyttä ja olen kyllästynyt siihen ettei kerrostalossa saa naapureihin mitään kontaktia) En tuntenut ketään, lapseni kautta olen tutustunut naapuruston muihin äiteihin ja kaksi heistä ovat erittäin hyviä ystäviä. Ihmiset ovat täällä valtavan ystävällisiä.
-Millaiset välit sinulla on naapureihin? Toisiin todella hyvät, suurimmaksi osaksi ystävälliset ja paria juoruämmää vihaan sydämeni pohjasta. Yleensä täällä kyllä käytännössä kaikki pitävät huolta kaikista.
-Mitä paikallisidentiteetillesi tapahtui, miten käsittelit "vantaalaisuuden" ja onko olo juureton? Ei. Olen Vantaalainen isolla V:llä.
-Mitä alueita suosittelet/et suosittele, omaan kokemukseen perustuen? Kaivokselaa suosittelen. Rauhallinen paikka oli ainakin kuusi vuotta sitten. Hakunilaa suosittelen myös. Vaikka täällä niitä juoppoja on, minut on yritetty ryöstää vain kerran.

XD

-Milloin muutit paikkakunnalle, ja tunsitko sieltä ketään ennestään? Olen asunut täällä ESPOOSSA koko ikäni.
-Mistä muutit ja miksi?
-Asumismuoto? (rivitalo kiinnostaa meitä) Omakotitalo
-Parasta/huonointa asuinalueellasi? Rauhallinen ympäristö, paljon samanikäisiä ihmisiä ja nuoria lapsiperheitä, neuvolapalvelut vieressä, koulut ok. Kauppa saisi olla lähempänä, mutta autolla hurauttaa Jumboon vartissa.
-Onko asuntojen hinta/laatusuhde hyvä, mistä kautta hankit asunnon? Rakensimme itse.
-Oletko tykännyt kaupungin palveluista, liikenneyhteyksistä ja terveydenhuoltojärjestelyistä?Olen tykännyt kaupungin palveluista, liikenneyhteydet saisi olla tiheämmät.
-Tunsitko alueelta ihmisiä entuudestaan ja onko tutustuminen ollut helppoa, miten sen teit? (tällä on suuri painoarvo koska kaipaan yhteisöllisyyttä ja olen kyllästynyt siihen ettei kerrostalossa saa naapureihin mitään kontaktia) Tutustuin neuvolan perhevalmennuksessa samanikäisiin tuleviin äiteihin ja isiin. Tunnen myös ennestään paljon ihmisiä täältä.
-Millaiset välit sinulla on naapureihin? Hyvät välit.
-Mitä paikallisidentiteetillesi tapahtui, miten käsittelit "vantaalaisuuden" ja onko olo juureton? Ei ole juureton, päin vastoin.
-Mitä alueita suosittelet/et suosittele, omaan kokemukseen perustuen? Suosittelen Espoosta Tapiolan aluetta, tai lapsiperheille Niipperiä.

Muutimme vuosia sitten töiden vuoksi pääkaupunkiseudulle ja alkuun asuttiin Vantaalla, nykyään Espoossa. Kaupunkia vaihdettiin myös töiden vuoksi. Rivitaloissa ollaan asuttu. Luonto ja pururadat on aina olleet lähellä. Joukkoliikenne ei ihan toimi missään, auto on ollut must. Vantaan terveydenhuoltoon olin tosi tyytyväinen, Espoo menettelee. Tosin nykyään lasten kanssa palveluja tarvitseekin ihan eri tavalla ja palveluja on karsittu. Jonkin verran olen tutustunut asuinpaikan ihmisiin kaikkialla. Enemmänkin itsestä kiinni, miten tutustuu ja miten paljon naapureiden kanssa viettää aikaa. Molemmat kaupungit on ok. Eniten on Espoossa yllättänyt lapsiin ja koululaisiin kohdistuneet säästöt. Vantaa tuntui monessa asiassa toimivan paremmin, vaikka käytettävää rahaa oli vähemmän. Kun saisi Espoon rahat ja Vantaan päättäjät, kunta ehkä toimisikin :D :D Eli ennen muuttoa kannattaa varmistaa koulut ja päiväkodit, ettei tule ylläreitä.

Yhteistyössä