Kysymyksiä teille joilla on MAALÄMPÖ!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raksa-akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
itse olen jokapäivä kotona 3lta ja miks pitää jokapäivä käydä kaupassa? :D:D:D jos tuo on sun selitys ettet kerkeä puita sytyttää ja heittää välillä muutamaa klapia pesään niin oot sie saatanan laiska :D ja mitä sie vieläki niitä peltejä vahtaat ko käyt syömässä niitä leikkeleitä sieltä jääkaapista niin vilkaset sitä takkaa vai mikä sulla nyt on ja niitä on muuten varaavia nyt lämmitän kerranviikkossa ja sitten jos siellä ei ole hiillosta laitat ne pellit kiinni menee yhtäkauan ko laitat sen gotlerin suuhun jos oot nukkumaan menossa vilkaset sinne takkaan jos on hiilos niin jätä sen niinku raolleen = ei kokonaan kiinni vaan vaikka 2cm kolon jätät sinne :D

huvittavaa ko täällä vedetään heti herneet nokkaan ko kerrotaan faktat :D minun sähkölasku oli huhtikuulta 82€ lämpö ja kulutus jos maalämmönomistajat ei sitä kestä niin se on sitten kyynel :D ai niin on huono puoliki jos sinua lohduttaa mulla on välillä sisällä 23astetta ja välillä 25 oot onnellinen ko oot laittanu 10 osan sinun talon arvosta lämmitysjärjestelmään ja voit siellä nauttia tasaisesta 24,2444c lämpötlasta olen siittä kyllä vähän kade

Kannattaa oikeasti miettiä jaksaako niitä puita kantaa vielä 70-vuotiaanakin, kun maalammön omistajan ei tarvitse sitä tehdä ja siinä vaiheessa maalämmön asennuskustannukset on jo moneen kertaan maksettu. Nuoremmallekin voi tulla sairaus tai vamma joka estää puulämmityksen käytön.

Taloon, jossa asun, laitettiin maalämpö vastikään ja on kyllä ihanan helppo, huoleton systeemi. Vanhempani laittavat myös, tulevaisuutta ajatellen sata kertaa parempi vaihtoehto kuin puu/kallis sähkö (jonka hinta ei ole ainakaan laskussa).

[QUOTE="vieraana";29909619]Vanhempani laittavat myös, tulevaisuutta ajatellen sata kertaa parempi vaihtoehto kuin puu/kallis sähkö (jonka hinta ei ole ainakaan laskussa).[/QUOTE]

No ei nyt ehkä ihan 100x parempi. Nykyaikaiset puulämmityskattilat on tolkuttoman hyviä. Automatiikka sammuttaa, jne, joten meininki on vähän erilaista kuin vanhoilla vermeillä.
Varsinkin maaseudulla missä puuta on mahdollisuus saada lähes ilmaiseksi (esim tuulenkaadot) ja on jo valmiiksi vähän kalustoa sen hakemiseen on puulämmitys hyvä vaihtoehto. Vuoden puut tekee yllättävän nopeasti kun on työkaluja siihen.

Jos ei enää jaksa lämmittää tuolla systeemillä, niin epäilen että silloin ollaan jo valmiita palvelutalon asukkaaksi ja silloin sopivasta lämmitysmuodosta huolehtii joku muu. Kuten lumitöistäkin, yms.

Alkuperäinen kirjoittaja puulämmittäjä;29909718:
No ei nyt ehkä ihan 100x parempi. Nykyaikaiset puulämmityskattilat on tolkuttoman hyviä. Automatiikka sammuttaa, jne, joten meininki on vähän erilaista kuin vanhoilla vermeillä.
Varsinkin maaseudulla missä puuta on mahdollisuus saada lähes ilmaiseksi (esim tuulenkaadot) ja on jo valmiiksi vähän kalustoa sen hakemiseen on puulämmitys hyvä vaihtoehto. Vuoden puut tekee yllättävän nopeasti kun on työkaluja siihen.

Jos ei enää jaksa lämmittää tuolla systeemillä, niin epäilen että silloin ollaan jo valmiita palvelutalon asukkaaksi ja silloin sopivasta lämmitysmuodosta huolehtii joku muu. Kuten lumitöistäkin, yms.

Vanhemmillani samalla lämmöllä lämpenee myös navetta ja kaksi muuta rakennusta eli todellakin kannattaa. Lisäksi tietysti lämmin vesi. Vaikka puut tehdään ja haetaan omasta metsästä, on kyllä aikamoinen homma lämmittää (pohjoisessa Suomessa) kahta taloa pitkän talven yli. Säästöä tulee niinkin, että ne puut tehdään ja myydään :) Sitten vanhana on hyvä olla lämpimässä kodissa ilman ylimääräistä työtä.

Ovat kyllä laskeneet omat laskelmansa ja säästävät huomattavasti + pystyvät todella pitämään talot lämpiminä. Puun + sähkön kanssa niin ja näin.

Mummoni taas sairastui 60-vuotiaana fibromyalgiaan, joka aiheuttaa valtavat krooniset kivut. Ja ei, ei missään nimessä ollut silloin valmis palvelutalon asukkaaksi eikä ollut myöskään jatkuvan avun tarpeessa, mutta puulämmitys leivinuunilla + takalla kävi hankalaksi. Lumityöt oli joka tapauksessa "tilattu naapurista". Helppo sekä lämmitys oli siis helpotus myös tuossa tapauksessa. Sitä vain ei nuorena aina ajattele kaikkea.

Jokainen tietysti tekee omalle kohdalleen omat laskelmansa ja sillä hyvä.

[QUOTE="vieraana";29909755] Mummoni taas sairastui 60-vuotiaana fibromyalgiaan...[/QUOTE]

Harmillista, hyvin harmillista.

Sairaudet ovat aina oma lukunsa ja niihin ei oikein voi varautua. Minusta omakotitalossa on sen verran aina puuhaa, että se ei oikein sovi kaikille vaikka olisi mikä lämmitysmuoto tahansa. Tosin epäilen että nuo 400-500 neliön tontit ovat varmaan aika helppohoitoisia.

Omassa lähipiirissä on paljon sellaisia vanhuksia paljon jotka lämmittävät puulla. Osalle tuodaan jo puut valmiiksi pihaan, mutta lämmittävät vielä itse. Osa tuskailee huomattavasti enemmän lumitöiden kuin lämmityksen kanssa. Toivon, että kaikki pystyvät olemaan loppuun asti kotona, koska ovat kaikki aika puuhakkaita tapauksia.

Jokainen päättää kuitenkin itse. Kompromissi se on kuitenkin aina, koska muussa tapauksessa pitäisi vaihtaa lämmitysmuotoa elämäntilanteen mukaan.

Sanoiksie että maalämpö on huoleton? joka ikinen yönukkua pelkoperseessä että millon se leviää :D sano sittenkö oot 70vuotias että onko maksanu ittensä täysin takaisin ko otat kaikki huoltokorjaus kustannukset huomioon ja 70vuotiaana on jo asunnot maksettu ja perhemuuttanu pois niin lämmitän vaikka pelkästään sähköllä jos en jaksa puita hakea :D maalämmönymmärrän nimen omaan näihin isoihin halleihin/maatiloille siellä sähkölaskut olisi aivan käsittämättömiä mutta jos mulla menee keskimäärin lämmitys+käyttö n100€/kk (keskiarvo) niin en näe kyllä mitään järkeä investoida 13 000-18 000€ lämmitysjärjestelmään se on minun mielipide, ostakaa hyvintehdyt tiivit talot johon on villat laitettu hyvin niin ei sitä sähkö kovin paljoa mene

>sanoiksie että maalämpö on huoleton? joka ikinen yönukkua pelkoperseessä että millon se leviää

Jos tulee vika, laite vaihtaa sähkölle. Ei siis ole pelko käyny mielessä

> oot 70vuotias että onko maksanu ittensä täysin takaisin ko otat kaikki huoltokorjaus kustannukset huomioon

Pienessä talossa (120m2) haukkuu hintansa 30vuodessa huoltokuluineen.
200m2 kohdalla jopa joka kymmenes vuosi.

200m2 talossa pienentää co2 päästöjä sen mitä kaksi autoamme tuottaa (työmatkat 120km/pv).
Tai jotain sinnepäin.

Yhteistyössä