kysymyksiä raskaus ajasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nanna"

Vieras
Hei!

Ajattelin kysyä muutamia mieltäni askarruttavia asioita..

Vauva kuume on kova ja yksi keskenmeno on takana.

Miten helposti keskenmenon jälkeen tulee yleensä raskaaksi? keskenmenosta on jo reilu puoli vuotta. Mutta nyt on tunne että olen valmis ja että uskallamme taas yrittää.

Pitääkö erityisesti alkuraskauden aikana varoa jotain urheilua? tykkään käydä salilla ja jumpissa, juoksu lenkeistä jne. Painojen nostamisesta myös. Joten tuo askarruttaa kovasti.

Voiko raskaana käydä konserteissa ja festareilla? pitääkö erityisesti varoa jotain asioita?
Pitääkö esim. alku raskauden aikana olla erityisen varovainen?

Onko mitään hyviä vinkkejä juhlissa käymiseen, miksi et juo -kyselyihin?

Tottakai uusi raskaus jännittää ja varmaan tulen ehkä "pelkäämään" sitä eri tavalla nyt kun tiedän ja kokenut kantapään kautta miten voi käydä.

Ja yksi kysymys vielä, viimeksi neuvola aika oli raskausviikolla 8 tai 9... milloin olisi hyvä käydä ensimmäisessä ultra äänessä? Kaupungilla se oli vasta miltei raskausviikolla 13. Mutta jos kävisi yksityisellä voisi päästä aiemmin, mutta onko siitä mitään hyötyä.?

Olen vihreä näissä asioissa joten siksi haluan selvyyttä mieltä askaruttaviin kysymyksiin, olen ainakin viisaampi sitten jos raskaus testi näyttää kahta viivaa :). On se kuitenkin meidän molempien iso toive..

Itse tulin keskenmenon jälkeen raskaaksi 3:n kuukauden kuluttua, tosin tämä uusi raskaus alkoi clomifeneilla kun takana lapsettomuutta. Kaikenlaista urheilua ja liikuntaa saa harrastaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu, ja voi käydä festareilla ja elää niin kuin muutenkin, kuitenkin tosiaan ilman alkoholia. Jos ei halua juoda, niin voi ostaa vaikka alkoholittomia siidereitä tai jos joku kysyy miksi ei juo, niin itse ainakin vain sanoin että ei tee mieli, tai sanoo vaikka että on joku lääkekuuri menossa jonka aikana ei saa juoda.

Jos haluaa että siellä ultrassa jotain näkyy, niin itse kun kävin viikolla 8, näkyi pienen pieni katkarapu sykkeen kanssa :)

Hei!

Voi kiitos kovasti miss_piggy että vastasit :).

Pääsitkö keskenmenosta hyvin yli?

Tietenkin haluan tehdä kaikki mahdollisimman hyvin että pienellä olisi sitten hyvä olla :). Toki tein jo ensimmäisessä raskaudessani kaiken niin hyvin kuin silloin tiesin, se ei vaan auttanut.. Tiedän etten voinut asialle mitään ja olen hyväksynyt sen. Ja sattuhan se tosi paljon, mutta silti en sitäkään kokemusta vaihtaisi vaikka se raskas olikin. :) nyt on tosiaan tullut se aika kun uskaltaa unelmoida ja haaveilla taas tulevaisuudesta.

Kiitos kovasti :) ja hyvää kesän odotusta!

Hei vaan,

kiitos kysymyksestäsi.

Nämä ovat aivan tavanomaisia huolia mitä joutuu mietitimään raskautta yrittäessä, varsinkin kun takana on keskenmeno. Keskenmeno on suuri suru ja sen joutuu käsittelemään kukin tavallaan, hyvä, että olet antanut itsellesi aikaa toipua niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Keskenmenon jälkeen raskaus on yhtä todennäköinen kuin ennenkin, on hyvä tietää että vielä kolmenkin keskenmenon jälkeen raskaus alkaa ja jatkuu onnistuneesti n. 70-80% raskauksista. En toki tarkoita, että sinulla on nyt todennäköistä, että keskenmeno tulee tulevissakin raskauksissa..
Raskauden aikana voit elää ja olla ihan normaalisti, mitään ei erityisesti tarvitse varoa. Nyrkkisääntö on, että se liikunta mitä olet harrastanut jo ennen raskaaksi tuloa, on ok myös raskauden aikana, poislukien tietysti esim. kamppailulajit yms. Kannattaa kuunnella omia tuntemuksia ja kehoa, jos joku tuntuu huonolta ajatukselta, kannattaa se mieluummin sitten jättää tekemättä. Itse et voi keskenmenoa aiheuttaa.
Uusi raskaus on varmasti ainakin alussa stressaavaa, sitä miettii koko ajan keskenmenoa. Ultraäänessä voit käydä varmentamassa raskauden kun raskaus on kestänyt n. 7-8 viikkoa, tällöin on nähtävissä jo sikiön sydänäänet.

Onnea uuteen yritykseen!