Kysymyksiä poikani opiskelupaikasta ja tulevaisuuden työmahdollisuuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Hänellä oli päättötodistuksen keskiarvo 9,55. Päätti mennä ammattikouluun merkonomiksi opiskelemaan, vaikka rahkeita olisi ollut ihan varmasti vaikka minne. Haluaa kuulemma kauppaan, esim. Prismaan töihin. Oli siellä TETissä ja se oli kuulemma hänen elämänsä parasta aikaa.

Mitä luulette, tuleeko hän saamaan merkonomin papereilla hyvin töitä? Jos ei siis jatkaisi opiskelujaan sitä pidemmälle. Onko merkonomeja paljon työttömänä? Olisiko antaa pojalleni (tai minulle) joitakin vinkkejä?

Miksei lue yo merkonomiksi? Noilla papereilla pitäis onnistua hyvin. Suosittelen että tekis opiskelujen ajan viikonloppu ym töitä siellä prismassa tai vastaavassa..
Merkonomin jälkeen voi opiskella esim tradenomiksi.
Pääasia että johonkin kouluun menee eikä jää kotiin makaamaan.

S-ketju on hyvä työnantaja, ainakin ystäväni tykkää. Kouluttavat paljon ja etenemismahdollisuuksia riittää.

S-ketju siinä mielessä parempi kuin K-kauppias kun S-ketjussa ei kukaan ole kauppias vaan korkeintaan myymäläpäällikkö. K-kauppiaat on yksityisyrittäjiä toisin kuin S-kaupan johtajat. Niillä on aina sama liksa tuli tulosta tai ei. Jos nyt sinne halajaa, koulutuksia oman kaupan puolelta sekin sitten vaatii.

Ovatko merkonomiopiskelijat saaneet jo opiskeluaikana töitä kaupoista tai muista vastaavista paikoista? Onko kenelläkään kokemusta? Hänelle kyllä varmasti viikonlopputyöt sopisivat mainiosti... :)

Ja aion ehdottaa myös tuota kaksoistutkintoa... Meneekö siinä yleensä 3 vuotta vai venyykö 4 vuoteen? Siinä siis saisi sekä merkonomin paperit että yo-lakin... :)

T. ap

Tulevaisuuden työmahdollisuudet ovat vain ja ainoastaan pojastasi itsestään kiinni, ei tutkinnosta.

Jos on tutkinto, niin se auttaa alkuun ja tärkeää hankkia työkokemusta jo opintojen aikana. Ja mikäänhän ei estä poikaasi menemästä vaikka iltalukioon merkonomin tutkinnon jälkeen, jos opiskelu kiinnostaa.

Voisiko tuohon talous- ja toimistopalveluihin (tarkastin nimityksen) erikoistunut merkonomi saada myös kaupoista töitä? Vai tuleeko väistämättäkin kirjanpitäjä tms.?

[QUOTE="Vieras";28637674]Voisiko tuohon talous- ja toimistopalveluihin (tarkastin nimityksen) erikoistunut merkonomi saada myös kaupoista töitä? Vai tuleeko väistämättäkin kirjanpitäjä tms.?[/QUOTE]
Miksei voisi. Itsestähän se on kiinni. Itse olen laskentatoimenlinjalta ja samalla kurssilla oli sellaisia, jotka valmistuttuaan olivat kaupassa töissä.

Selvä, kiitos myös poikani puolesta! :) muutkin saa toki vielä vastata kysymyksiini... Kommentteja otetaan vastaan erityisesti kaksoistutkinnon suorittamisesta ja merkonomiksi opiskelusta.

T. ap

Todella hyvä että poikasi on kiinnostunut ja motivoitunut, aivan liikaa on nuoria, jotka eivät edes tiedä mitä tahtovat. Merkonomista voi aina jatkaa opiskelua tradenomiksi, eli se ei sulje jatko-opintomahdollisuuksia mitenkään pois. Itse olen tradenomi ja S-ryhmällä töissä osastonvastaavana. Kyllä reippaalle nuorelle töitä löytyy jos tekee hyvin harjoittelunsa.

Kiitos kannustuksesta! :) ja totta, tärkeintä on, että tekee sitä mistä itte tykkää. Ei se palkka ole kaiken a ja o.
Kuten myös sanoit, eihän se sulje mitään jatkokoulutusmahdollisuuksia. Kiitos viestistäsi, tuli tosi hyvä olo :)

T. ap

Ehdottomasti kaksoistutkinto ja merkonomina suuntautuminen kirjanpitoon/taloushallintoon.

Kaupasta saa viikonlopputöitä/iltatöitä opiskelija helposti, jos on "hyvä tyyppi", tähän auttaa jos lapsi on opetettu työntekoon nuoresta pitäen.

Yhteistyössä