Kysymyksiä peräruiskeesta-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja axlrose
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

axlrose

Jäsen
23.06.2009
656
0
16
Onko ihan rutiini toimenpide??
Rupesin tässä miettimään, että millä perusteilla sen tekevät? jos siis itse sanon että ois tarvetta, niin antavat, vai meinaavatko laittaa joka tapauksessa?

Huomenna viimeistään ittelläni käynnistys edessä jos ei tänään jo käynnistetä tai synny itsekseen, niin tuli mieleen että silloin ei varmaan tapahdu tätä "luonnollista suolen tyhjennystä" niinkuin monilla supistusten alkaessa.
Eli tuon peräruiskeen joutuu sitten ottamaan..
vähän kuulostaa inhalta, en siitä paljoa tiedä, onko se siis sama ku suolihuuhtelu eli vettä tonne takamukseen :D

Niin ja sitä vielä, että mitä mieltä näin yleisesti, kannattaako tyhjennystä ottaa, varsinkin kun on kyseessä hyvin todennäköisesti käynnistetty synnytys :)

8v sitten kemissä oli ainakin yleistä.tiedä sitten tänä päivänä. Viime vuonna pyysin peräruisketta (jo aiemmin kun tehtiin synnytys suunnitelmaa) mutta sitä ei sitten ehditty antaa..

Ei sitä kannata pelätä :) Ja ei se ole sama kuin suolihuuhtelu, ei siis vettä takamukseen, vaan pieni ehkä vähän voidemainen aine laitetaan suoraan siitä tuubista takapuoleen.

No mun kokemus on sellainen et käynnistettiin to aamuna, supistukset alkoi heti säännöllisinä ja kovina 10min välein. Synnytyssaliin mentiin kuitenkin vasta 36 tunnin päästä, en nukkunut, en saanut kivunlievitystä. Salissa synnytys eteni nopeesti mutta kakka tuli myös. Kätilö siinä tilanteessa sitten huomautti mulle et miksen mä ollut pyytänyt peräruisketta. No, ihan siitä syystä et olin ensisynnyttäjä enkä tiennyt missä vaiheessa sitä kuului pyytää, eikä kukaan maininnut asiasta minulle missään vaiheessa enkä todellakaan kivuiltani sitä muistanut. Joten muakin kiinnostaisi tietää missä vaiheessa sitä kuuluu pyytää niin et en seuraavalla kerralla taas aiheuta harmia kätilölle...

Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
No mun kokemus on sellainen et käynnistettiin to aamuna, supistukset alkoi heti säännöllisinä ja kovina 10min välein. Synnytyssaliin mentiin kuitenkin vasta 36 tunnin päästä, en nukkunut, en saanut kivunlievitystä. Salissa synnytys eteni nopeesti mutta kakka tuli myös. Kätilö siinä tilanteessa sitten huomautti mulle et miksen mä ollut pyytänyt peräruisketta. No, ihan siitä syystä et olin ensisynnyttäjä enkä tiennyt missä vaiheessa sitä kuului pyytää, eikä kukaan maininnut asiasta minulle missään vaiheessa enkä todellakaan kivuiltani sitä muistanut. Joten muakin kiinnostaisi tietää missä vaiheessa sitä kuuluu pyytää niin et en seuraavalla kerralla taas aiheuta harmia kätilölle...

Toi mulla oli kanssa pointtina, että kun voi synnytys venyä tai päinvastoin kaikki tapahtua ripeästi, ni tietäis sitten varautua siihen että joutuu itse sen pyytämään.... en sillä että ois huono kätilö yms kun sullekkaan ollut asiasta maininnut, mutta vähän itseänikin ihmetyttää että mistäs minäkään, ensisynnyttäjä voisin tietää mikä on oikea aika peräruiskeen annolle, ja varsinkin onko se tarpeellinen :D

MÄ oon toisaalta sitä mieltä että ei kannata ottaa jos suoli on toiminut loppuun asti normaalisti. Sitä löysää tulee nimittäin sitte vielä synnytyksessäki, vaikka kuin käy vessassa niin ei tyhjene kokonaa. sit jos on kärsinyt ummetuksesta niin kannattaa ottaa, kova kakka voi hidastaa synnytystä. mulle ei ole koskaan laitettu. kerran laitoin itse kotona ennnen lähtöä

Taysissa ainakin kaksi ja puoli vuotta sitten kaikille annetiin peräruiske. Kätilö pisti pienen vesiperäruiskeen ja sitten vessaan.
Mulle itselle se oli TODELLINEN helpotus koska vatsani ei ollut toiminut pariin kolmeen päivään ja monen tunnin rajut supistukset eivät sitä saanet toimimaan.
Yhtään kamalaa se ei ollut ja aionkin seuraavalla kerralla pyytää sellaisen jos sitä ei enää normaalisti tarjota.

*Muoks* Ei mulla ainakaan mitään löysää valunut enää ponnistus vaiheessa vaan suoli tyhjeni sillä yhdellä kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei sitä kannata pelätä :) Ja ei se ole sama kuin suolihuuhtelu, ei siis vettä takamukseen, vaan pieni ehkä vähän voidemainen aine laitetaan suoraan siitä tuubista takapuoleen.

Mulle annettiin ihan perinteinen vesihuuhtelu ennen synnytystä, 8 vuotta sitten! Ei ollut mikään ihana elämys ja p*ska tuli synnytyksessä kuitenkin pöydälle...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MÄ oon toisaalta sitä mieltä että ei kannata ottaa jos suoli on toiminut loppuun asti normaalisti. Sitä löysää tulee nimittäin sitte vielä synnytyksessäki, vaikka kuin käy vessassa niin ei tyhjene kokonaa. sit jos on kärsinyt ummetuksesta niin kannattaa ottaa, kova kakka voi hidastaa synnytystä. mulle ei ole koskaan laitettu. kerran laitoin itse kotona ennnen lähtöä

Nyt viimeset kaks viikkoa ellei kauemminkin ni on toiminu vatsa taas normaalisti ku lopetin rautakuurin... Joo tosiaan ei se peräruiske välttämättä sitä estä etteikö ponnistaessa tulis tavaraa myös... kylhän sitä sinne "Kehittyy" kokoajan lisää :D täytyy nyt sit katsoa :) jos tulee isokin hätä ennen synnytystä tai suppareitten aikana ni tuskin sitten otan ....

Alkuperäinen kirjoittaja axxl:
Alkuperäinen kirjoittaja Kätilökö sen pruuttaa:
sisään vai itse vessassa? *nolona*

Mun mielestä se kätilö sen laittaa ja sit mennää vessaa :D mut entäs jos ei ehdi :o hehe

Oot siinä vessan lähellä... Kyllä sen olon huomaa, kun tulee pakottava tarve mennä vessaan. Voithan sää itekkin laittaa ruiskeen. Käyt hakemassa apteekista Mikrolaxia ja tuikkaat peppuun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja axxl:
Alkuperäinen kirjoittaja Kätilökö sen pruuttaa:
sisään vai itse vessassa? *nolona*

Mun mielestä se kätilö sen laittaa ja sit mennää vessaa :D mut entäs jos ei ehdi :o hehe

Oot siinä vessan lähellä... Kyllä sen olon huomaa, kun tulee pakottava tarve mennä vessaan. Voithan sää itekkin laittaa ruiskeen. Käyt hakemassa apteekista Mikrolaxia ja tuikkaat peppuun.

Totta :D

Mulla käynnistys oli parisen viikkoa sitten. Lekuri käski kätilön laittaan peräruiskeen, että saa suolen tyhjennettyä, kun lääkärin mielestä tuntui kovalta/täydeltä. Kätilö vähän ihmetteli, mutta sanoi, että kun on kerta ihan lääkärin määräys... Ei kuulema ainakaan siellä enää nykyaikana käytetä. No, sitä vettä laitto putkea pitkin valumaan. Sit mun piti mennä vessaan ja yrittää pidätellä niin kauan kuin voin. Ja sit istuinkin pöntöllä aika kauan... Mun oli pakko pitää omasta nenästä kiinni, kun tuntui, että tulee oksennus siitä hajusta. Mut mulla tyhjeni suoli kerralla, eikä tullut mitään edes ponnistusvaiheessa. Ei mikään ihana kokemus...

Alkuperäinen kirjoittaja JuhlaMokka:
Mulla käynnistys oli parisen viikkoa sitten. Lekuri käski kätilön laittaan peräruiskeen, että saa suolen tyhjennettyä, kun lääkärin mielestä tuntui kovalta/täydeltä. Kätilö vähän ihmetteli, mutta sanoi, että kun on kerta ihan lääkärin määräys... Ei kuulema ainakaan siellä enää nykyaikana käytetä. No, sitä vettä laitto putkea pitkin valumaan. Sit mun piti mennä vessaan ja yrittää pidätellä niin kauan kuin voin. Ja sit istuinkin pöntöllä aika kauan... Mun oli pakko pitää omasta nenästä kiinni, kun tuntui, että tulee oksennus siitä hajusta. Mut mulla tyhjeni suoli kerralla, eikä tullut mitään edes ponnistusvaiheessa. Ei mikään ihana kokemus...

ok. :D no onneks mä en ainakaan ole syönyt mitään ihmeempää täs parin päivän aikana, et ei mitää kananmunia ym :D :laugh:

Yhteistyössä