Kysymyksiä lasten nukkumisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh ja pöh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höh ja pöh

Vieras
Eli tässä nyt taas tällainen tilanne, kun asioista tehdään hankalia oman pään sisällä :D

Meillä on kaksi lasta; esikoinen 4 vuotta ja pienempi kohta 1,5 vuotta. Ollaan muuttamassa kuun vaihteessa uuteen kotiin. Lapset aloittaa myös elokuussa sitten päivähoidossa ja minä palaan töihin elokuun puolivälissä.

Meillä on tähän asti ollut tilanpuutteen takia sellainen tilanne, että ollaan kaikki nukuttu samassa huoneessa ja pienempi itse asiassa on nukkunut minun vieressä ns. perhepedissä. Hän on nyt joka tapauksessa siirtymässä omaan sänkyyn, kuten esikoinenkin siirty "aikoinaan" 1,5 vuoden iässä.

Mutta siis, uudessa kodissa olis nyt lapsille mahdollista tehdä oma huone. Tai he kyllä mahtuis nukkumaan myös vanhempien tilavaan makkariin, koska ollaan ostamassa heille kerrossänky.

Sitä mietin, että onko liian iso muutos muuttaa heidät tässä muuton yhteydessä heti omaan huoneeseen? Siis meinaan, kun isommalle tuntuu olevan muutenkin haikeaa lähteä uuteen kotiin ja pienempi ei ole vielä omassa nukkumista treenannu ollenkaan. Ja kun on hoidon aloitus ja muu samaan aikaan? Vai huolehdinko turhia?

Itse tunnet omat lapsesi parhaiten, mutta ehkä voisi kokeilla lapsille yhteistä huonetta? Heillä olisi siellä toisensa, mutta muuton yhteydessä saisitte heidät kuitenkin kätevästi pois teidän makkarista, jos se siis on tavoitteenne. Me ollaan lähdössä tänään viikoksi lomamatkalle 1, 5 v lapsen kanssa ja sieltä palatessa ajattelimme laittaa hänet omaan huoneeseen, vähän samalla idealla. Tähän saakka nukkunut meidän huoneessa omassa pinnasängyssään. Pari kuukautta sitten siirsimme hänen sänkynsä pois meidän sängyn vierestä, eli asteittainen siirto-operaatio on jo aloitettu. Saa nähdä kuinka käy, ei sen tarvitse olla kerrasta poikki, vaan takaisin voi siirtää jos tarve vaatii. :)

Minusta voit hyvin laittaa lapset muuton yhteydessä omaan huoneeseen, se on tavallaan yksi uusi juttu vain siihen lisää.. Tai sellainen luonnollinen juttu, että uudessa asunnossa nukutaan uudessa huoneessa. Ja varmaan ihan kivakin! Joku kiva yövalo, ehkä uudet petivaatteet..

Ja nimenomaan ajattelin tässä yhteistä huonetta, lapsista on toisilleen tukea ja turvaa sekä tietysti seuraa myös. Hyvin se menee!

Yhteistyössä