kystasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietoja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietoja?

Vieras
Onko muilla Elleillä kokemusta kystasta munasarjassa ? Ilmeisesti se on aika yleistä.

Gynen käynnin yhteydessä ultrattiin ja toisen munasarjan takana näkyi kaksi kystaa, n. 3 senttiä halkaisijaltaan. Niiden sijaintipaikka (kohdun ja suolen) välissä selittäisi kivut, joiden vuoksi lääkäriin hakeuduin. Kystat olivat sen malliset ja näköiset, ettei gynen mielestä voi olla endometrioomia, suurin todennäköisyys on että ne ovat puhkeamattomia munarakkuloita. Endoa olin itse epäillyt vuosia jatkuneiden oireideni perusteella, puhkemattomat munarakkulat eivät voi kuitenkaan niin kauaa oleilla siellä. Merkkejä endosta ei näkynyt, mutta ultralla sitä ei voi myöskään sulkea pois.

Kystan pitäisi itsestään hävitä. Kuinka kauan teillä on mennyt siihen ? Tunteeko sen ""poksahtamisen""? Ovuloinko nyt vaikka kysta onkin, vai pitääkö vauvahaaveet haudata joksikin aikaa ? Menkat on ollu aivan normaalit pillereiden lopettamisen jälkeen, ei välivuotoja, eikä ruskeeta tiputtelua. Jos kyseessä ei ole puhkematon munarakkula, mikä se voi olla ?

Kiitos jos joku jaksaa vastata:)

Vuosi sitten hakeuduin lääkäriin vasemmalla puolella alamahaa olevan kipuilun vuoksi. Lääkäri ultrasi huonolla laitteella munasarjat ja huomasi vasemmalla puolella 4cm kokoisen lokeroituneen kystan munasarjassa. Sain tämän jälkeen lähetteen naistentautien polille parin päivän kuluttua tästä, jossa katsoivat paremmalla laitteella sen rakenteen.

Kyseessä oli lokeroitunut (en enää oikein muista mitä se tarkoittaa, mutta ilmeisesti hieman pidempään munasarjassa kasvanut ja oleillut) keltarauhaskysta, joka oli nyt kasvanut sellaiseksi, että se painoi joitakin hermoja ja aiheutti kipuja. Minulla kipuili ihan vasen jalkakin toisinaan reippaasti kävellessä. Lääkärit antoivat ohjeet mitä tehdä jos se puhkeaa tai jos alkaa kovasti oireilla. Kuulemma jos se puhkeaa, niin kivut ovat niin kovat, että sairaalaan heti vaikka ambulanssilla. Pelkäsin puhkeamista kamalasti, ja seuraavan kontrollikäynnin jälkeen (oli noin 2kk päästä) sitä ei enää ollut. Lääkäri ihmetteli hieman, kun en muistanut minkäänlaisia kipuja kokeneeni missään vaiheessa, mutta sanoi, että joskus kystan puhkeaminen ei aiheutakaan mitään ja se ns. tyhjentyy, ei ""puhkea"".

Mulle kerrottiin, että kysta oli keltaurahasen aiheuttama rakkula, joita aina ilmestyy joissakin kierroissa enemmän tai vähemmän tai ei ollenkaan. Yleensä ne ovulaation/kuukautisten väliaikana häviää ihan itsestään, joskus lokeroituvat, kuten mulle kävi. Silloinkin ne häviää yleensä itsestään jossain vaiheessa. Suosittelen kuitenkin, että tarkkailet nyt olojasi. Jos kysta puhkeaa, on kipu varmasti helvetillinen ja joudut sairaalaan kipulääkitykseen. Jos se jatkaa kasvamistaan, on se tietenkin vaarassa repiä munasarjoja, joten tarkkaile jos alkaa kipuilemaan esim. juuri jalat tai nivuset, ja epäilet sitä kystan aiheuttamaksi. Niin, mulle annettiin siksi kontrollikäynti-aika 2kk päähän, jotta katsottiin jatkoiko kysta kasvamistaan.

Lapsenteosta kystan aikana en osaa sanoa, mutta ei se kysta ovulointia käsittääkseni estä. Kannattaa kysyä lääkäriltä saatteko yrittää/aiheutuuko mahdollisesta raskautumisesta vaaraa sikiölle tai munasarjoille tms.

Mulla todettiin suklaakysta (endometriooma) oikeassa munasarjassa elokuussa -05, puhkesi helvetillisten kipujen kanssa lokakuussa-> viikko Jorvissa tulehdusarvojen nousun takia.

Nyt helmikuussa olin laparoskopiassa jossa uusinut kysta poistettiin ja samalla diagnostisoitiin endometrioosi joka oli levinnyt myös virtsarakon pinnalle.

Lapsenyritystä kohta 2 vuotta, NKLn hormonipolilla hoitojonossa. Endometriooman (ja endometrioosin) on todettu aiheuttavan lapsettomuutta joissakin tapauksissa, mutta varmuudella ei voida sanoa onko se ainoa syy. Kavala tauti joka voidaan todeta vain laparoskopiassa!

Kannattaisi sinunkin käydä endoon erikoistuneella gynellä omien epäilystesi takia, saadaksesi lähetteen tai edes varmuuden asiaan. Tsemppiä ihan miljoonasti, et ole yksin!

No tämä on sitten vain oma tarinani mutta toivottavasti saat siitä jotain:
ensimmäisen kerran minulla oli munasarjakysta ollessani 18v. ja sen jälkeen niitä on aina silloin tällöin löydetty. Aina on tyhjentyneet itsestään, muutaman kerran olen tuntenut kipua ja arvellut että nyt se sitten taas tyhjeni.
Lapsia on neljä. Nyt tällähetkellä haaveillaan vielä yhdestä vauvasta mutta haaveen estää tehokkaasti molemmissa munasarjoissa olevat isot kystat, näin lääkäri sanoi. Eli kystien sijainti on epäedullinen; eli munasolu ei pääse munajohtimeen. Sain primolut kuurin joka auttaa kystien häviämiseen, näin minulle taas lääkäri kertoi. Kivut on kyllä loppuneet että ehkä ne kystat on taas kadonneet... mene ja tiedä. Tälläinen tarina.

Kiitos teille tarinoista ja tsempistä.

Nyt tietää taas monipuolisemmin. Noista jalkaoireista, olen huomannut issias-tyyppistä kipua kystien puolella, saattaa siis johtua niistä. Kontrolliultraa minullekin suositeltiin parin kuukauden päähän, mutta aikoja ei ollut jaossa vielä niin pitkälle. Gyne ei ainakaan sanonut koteloitumisesta mitään, jos sen ultrassa olisi voinut nähdä. Hyvä tietää että jos tulee ""helvetillisiä kipuja"", niin ottaa sen vakavasti, eikä pistä näiden muuten niin monipuolisten hormonioireiden piikkiin:)

Mulla oli ensimmäinen kokemus kystistä kun olin vasta 12 vuotias. Koulussa alkoi sattua aivan järkyttävästi ala vatsa. Ambulansilla mut vietiin sairaalaan ja matkalla sairaalaan menin shokkiin, koska kipu oli niin kova. Siellä ne sitten arpo että mihin mut viedään kun iän puolesta ei voinu viedä naisten tautien polille. Matkalla lähti taju. Olin hiestä märkä ja ihan jääkylmä, suonia oli mahdoton löytää tippaa varten. Lääkäri sitten lähetti mut ultraan, jonne pääsyä odottaessa kipu yhtäkkiä loppui. Lääkäri sanoi että kyseessä oli kysta, joka puhkesi.

Koko ikäni oon kärsiny kystistä. Tietää aina että nyt taas puhkeaa kun tulee sellanen hillitön kipu ja kramppi. Viime vuoden maaliskuussa sitten taas alkoi kipu ja kramppi. Otin mulle kipuihin määrättyä särkylääkettä kun ajattelin että kohta se kuitenkin loppuu. No tällä kertaa ei loppunut. Menin päivystykseen, jossa jouduin odottamaan lääkärille pääsyä 7 tuntia ja kipu senkuin yltyi. Vihdoin päästyäni lääkärille sain suoraan lähetteen sairaalaan. Sairaalassa en enää jaksanut muuta kuin itkeä. Ultrassa näkyi että mulla oli kysta jonka halkaisija oli 8 cm. Lääkärit sitten sitä puristeli, huusin kuin hullu. Kysyipä lääkäri eräältä paikalla olleelta opiskelijaltakin josko hänkin haluaisi kokeilla. Tämä onneksi tajusi vastata että eipä hän taida kun näyttää niin kovin kivuliasta olla tuo painelu! Kysta oli hieman revennyt ja verta oli joutunut muun muassa mahalaukkuun. Minut määrättiin suoraan leikkaukseen, joka tehtiin tähystyksellä yöllä yhden aikoihin kolmen tunnin päästä ultraäänitutkimuksesta. Kahden päivän päästä kotiutettiin. Tähystyksellä tehdyssä leikkauksessa myös todettiin että mulla on endometrioosi. Olen koko ikäni kärsinyt epäsäännöllisistä ja kivuliaista ja runsaista kuukautisista ja tiputteluvuodosta.

Nyt sitten haluaisin aivan järjettömän kovasti äidiksi! Tai no, olen jo vuoden verran halunnut ja jatkuvasti se halu vaan kasvaa. Pelottaa vaan että jossen koskaan saakaan lapsia. Endometrioosihan on yksi yleisimmistä syistä lapsettomuuteen, 20% kaikista naisista, jotka eivät tule yrityksistä huolimatta raskaaksi kärsii endometrioosista. Ja 70%:lla niistä naisista, joilla on endometrioosi, on vaikeuksia tulla raskaaksi. No en ole vielä saanut avomiestäni yhtä innostuneeksi tästä lapsi-asiasta, joten eipä tämä vielä ole edes ajankohtainen murhe. Hän haluaa kyllä lapsia mutta ei juuri nyt, vasta parin vuoden päästä. (Yhdessä ollaan oltu 3 vuotta, ikää mulla 24 ja miehellä 28). Pelkään vaan että mitä kauemmin yrittämisen aloittamista lykkää sitä huonompi mahdollisuus on tulla raskaaksi. Tai raskaaksi tulemisesta voi kehittyä pitkäkin prosessi, mikäli joutuu turvautumaan hoitoihin. Siksi haluaisinkin aloittaa yrittämisen mahdollisemman pian. Mutta tämä taas onkin ihan eri keskustelun aihe.. :)

Tässä siis omat kokemukseni kystistä. Tsemppiä kaikille!

hj! Onpa järkyttävät kokemukset sulla kystista!
Omani on siis onnekkaammasta päästä tarinoita! Ylempänä kerroin että munasarjoissa on kystat ja toiveesta että ne katoaisivat! Ja Kyllä ultrassa ei enää näkynyt mitään.
Kystat olivat hävinneet! Näinkin voi siis käydä.
En tiedä oliko se primolut kuurin ansioita vai mitä mut pois on ja olen todella onnellinen siitä!
Tsemppiä kaikille asian kanssa tuskaileville!!

hj! Onpa järkyttävät kokemukset sulla kystista!
Omani on siis onnekkaammasta päästä tarinoita! Ylempänä kerroin että munasarjoissa on kystat ja toiveesta että ne katoaisivat! Ja Kyllä ultrassa ei enää näkynyt mitään.
Kystat olivat hävinneet! Näinkin voi siis käydä.
En tiedä oliko se primolut kuurin ansioita vai mitä mut pois on ja olen todella onnellinen siitä!
Tsemppiä kaikille asian kanssa tuskaileville!!

Kun mainitsit tuon primolutin, niin oliko sinulla primolut n 5 mg ja annostuksena 10 päivän ajan? Itselläni on kyseinen kuuri nyt kystan hoitoon jolla se pitäisi saada toivon mukaan pois, niin kauanko sinulla meni että menkat alkoivat, koska itselläni on jo 11 päivä viimeisestä pilleristä..

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä