kystan puhkeaminen/ovulaatio

• Viestiketjun aloittaja hilde
  • Ensimmäinen viesti
hilde
Hei. Osaisiko joku auttaa? Minulla tuli kp13-18 ruskehtavaa vuotoa, jonka olen ajatellut liittyvän ovulaatioon. Mutta nyt kp24 tuli paperiin sellasta ihan läpinäkyvää limaa, jonka aiemmissa kierroissa olen myös ajatellut liittyvän ovulaatioon. Milloinkohan minulla on nyt ollut ovulaatio (pitäisi vissiin alkaa tikuttelemaan) vai onko niitä ollut kahdesti? Ajattelin myös, että voisikohan se verinen ja limanen kausi kp13-18 olla ollut kystan puhkeaminen kun minulla kystia on. Tuleeko niistä yleensä ulos mitään kun ne puhkeavat? Sitä vain ajattelen, että kun nyt on kp29, että voisiko ajatella mahdollista raskautta ellei nyt pian ala menkoista kuulua..Tietäisikö joku vastauksen johonkin kysymykseeni? Kiitos kaikille!

mizar
Moi
Luultavasti ei ole kysta puhjennut, vaan jotain muuta. Kystä kun puhkeaa se sattuu, ja TODELLA paljon. Kokemusta nimittäin on. Alavatsa menee yhtäkkiä kipeeksi (siis näin mulla), ja kipu kovenee koko ajan niin ettei kohta pääse käveleen. Oon pariin otteeseen mennynnä ambulanssilla sairaalaan.
Siihen kipuun ei auta buranat, mulle laitettiin jotain morfiinin tapasta suonensisäisesti 2kertaa, ennenku kipu helpotti sen verran että lääkäri uskalsi koskea mahaan.
Kun se kysta puhkeaa se valuu verta vatsaonteloon, mikä aiheuttaa kivun.. emättimestä ei silloin tule mitään sellaista ulos mikä liittyisi kystan puhkeamiseen.
:)

N46
Ai jaa. Minulla kun kysta puhkesi, tuli emättimestä n. 10-15 cm pitkä yhtenäinen kapea ""riekale"" ulos.

Seuraava kysta jouduttiin leikkaamaan kun ei tullut itsestään ja kasvoi nopeasti, ehti repiä munasarjan rikki.

hilde
Moi taas. Kiitti vastauksistanne. On näköjään vähän erilaisia nämä kystat käytökseltään. Mun kystat on kerran yritetty leikata pois, mutta ne oliki liian ""vaikeita"" saada pois ja jätettiin sinne. Pahimmassa tapauksessa olisi kuulemma munasarjat jouduttu poistaan ja en ollu sellaseen riskiin vielä tässä iässä valmis. Mutta leikkaus ei ollu turha, musta löydettiin endoa ja se poistettiin. Mulla on kerran aikaisemmin ollu tällästä epämäärästä vuotoa kierron puolivälissä ja gyne sanoi että joskus voi näin olla ja jos ei muita oireita, niin ei vakavaa. Outoa vain sen pituus kun kesti 5 päivää. Meen nyt parin viikon päästä leikkauksen jälkeiseen kontrolliin, niin saa sit kysellä gyneltä. Nyt odotellaan kuukautisia...Tsemppiä kaikille!

Yhteistyössä