Kysta :(

  • Viestiketjun aloittaja Khimaira
  • Ensimmäinen viesti
"minä"
Miten sulla kysta oireili? Mulla kaikenlaista epämääräistä oiretta, mm. epäsäännölliset kuukautiset, vatsavaivoja, kipuja ym. Pitäisi varmaan mennä lääkäriin..
 
"Vieras"
Mutta mulla on ollut munasarjakystia. Tähystyksellä leikkasivat, aina oli kuitenkin varauduttava siihen, että vatsa saatetaan avata kokonaan, jos ei tähystys onnistukaan. Kysta uusiutui pari kertaa, ja lääkärit epäilivät, että tulee vielä pahanlaatuiseksi, kun uusiutuu niin helposti, joten lopuksi leikkasivat toisen munasarjan pois...
 
Khimaira
[QUOTE="minä";25988438]Miten sulla kysta oireili? Mulla kaikenlaista epämääräistä oiretta, mm. epäsäännölliset kuukautiset, vatsavaivoja, kipuja ym. Pitäisi varmaan mennä lääkäriin..[/QUOTE]

Kipua ja painon tunnetta alavatsalla, vähän samantyyppinen painontunne kuin raskaana ollessa. Nyt myös ummetus vaivaa koska kysta saattaa painaa myös suolistoonpäin.
Hormonikierukasta huolimatta vasta oli 2 vkoa kestänyt vuoto, jota ei ole ollut 2,5 vuoteen ollenkaan. Eli varmaan johtui kystasta sekin.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";25988441]Mutta mulla on ollut munasarjakystia. Tähystyksellä leikkasivat, aina oli kuitenkin varauduttava siihen, että vatsa saatetaan avata kokonaan, jos ei tähystys onnistukaan. Kysta uusiutui pari kertaa, ja lääkärit epäilivät, että tulee vielä pahanlaatuiseksi, kun uusiutuu niin helposti, joten lopuksi leikkasivat toisen munasarjan pois...[/QUOTE]


Tyhjennettiinkö kystat sinulla vain vai otettiinko "kuoretkin" pois?
Jos tyhjennettiin niin oliko se aina se sama mikä uusiutui?
Säikähdin tuota, että voi tulla lopulta pahanlaatuisena.

Ja mitenköhän on kun olen jostain kuullut, että kun toinen munasarja poistetaan niin raskaaksi tulo vaikeutuu... Lääkäri sanoi, että ei vaikuta mitenkään, jos toinen poistetaan.

Itsellä on munatorvessa kysta, joka on ilmeisesti aina se sama mikä kasvaa, kun on tyhjennetty. Yleisiä nää kystat on ja nämä munasarjan kystat on ihan yleisiä
leikkau?sia lääkäreille. Kohdussa olevasta kystasta en osaa sanoa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25988609]Tyhjennettiinkö kystat sinulla vain vai otettiinko "kuoretkin" pois?
Jos tyhjennettiin niin oliko se aina se sama mikä uusiutui?
Säikähdin tuota, että voi tulla lopulta pahanlaatuisena.

Ja mitenköhän on kun olen jostain kuullut, että kun toinen munasarja poistetaan niin raskaaksi tulo vaikeutuu... Lääkäri sanoi, että ei vaikuta mitenkään, jos toinen poistetaan.

Itsellä on munatorvessa kysta, joka on ilmeisesti aina se sama mikä kasvaa, kun on tyhjennetty. Yleisiä nää kystat on ja nämä munasarjan kystat on ihan yleisiä
leikkau?sia lääkäreille. Kohdussa olevasta kystasta en osaa sanoa.[/QUOTE]

Yleensä munasolu irtoaa joka toinen kuukausi oikesta ja joka toinen kuukausi vasemmasta munasarjasta, eli kyllähän raskauden mahdollisuus tavallaan vähenee, kun jää vain yksi munasoluja lähettävä elin.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";25988609]Tyhjennettiinkö kystat sinulla vain vai otettiinko "kuoretkin" pois?
Jos tyhjennettiin niin oliko se aina se sama mikä uusiutui?
Säikähdin tuota, että voi tulla lopulta pahanlaatuisena.

Ja mitenköhän on kun olen jostain kuullut, että kun toinen munasarja poistetaan niin raskaaksi tulo vaikeutuu... Lääkäri sanoi, että ei vaikuta mitenkään, jos toinen poistetaan.

Itsellä on munatorvessa kysta, joka on ilmeisesti aina se sama mikä kasvaa, kun on tyhjennetty. Yleisiä nää kystat on ja nämä munasarjan kystat on ihan yleisiä
leikkau?sia lääkäreille. Kohdussa olevasta kystasta en osaa sanoa.[/QUOTE]

Mutta kystalle jää jokin "kasvualusta", minkä takia tulee uudestaan. Raskaaksitulon kannalta ei ole kuulema merkitystä, normaalisti tulee vuoronperään munasarjoista, mutta nyt joka kuukausi samasta :) Ja olen raskaana tällä hetkellä...
 
Khimaira
Mä etsinkin netistä tietoa. Munasarjakystista oli enemmänkin tietoa, kohdussa olevista vähemmän : /

Mitenhän pitkä toipumisaika tuollaisessa on, onkohan kivulias toipuminen?
Kai se tehdään kuitenkin päiväkirurgisesti..
 
"Vieras"
Mä etsinkin netistä tietoa. Munasarjakystista oli enemmänkin tietoa, kohdussa olevista vähemmän : /

Mitenhän pitkä toipumisaika tuollaisessa on, onkohan kivulias toipuminen?
Kai se tehdään kuitenkin päiväkirurgisesti..
Mutta muistaakseni alle viikon sairasloma tuli ja sairaalasta pääsi samana iltana/seuraavana päivänä kotiin. Niitä pieniä tähystysreikiä mulle tehtiin neljä vatsaan, oli aika kipeä ja turvonnut vatsa muutaman päivän. Koko hommassa kamalinta oli mun mielestä dreeni, mikä laitettiin haavaan, tai oikeastaan sen pois ottaminen. Pyysin seuraavilla kerroilla, etteivät laittaisi sitä, jos ei ole ihan välttämätön ja toipuminen oli niillä kerroilla helpompaa.
 
Khimaira
No nii, kävin tarkemmissa gynen tutkimuksissa ja alatieultrassa. Kysta ei olekaan kohdussa vaan munasarjassa, tai tarkemmin sanottuna molemmissa munasarjoissa on kystat.
Toisessa nesteen sisältämä ja toisessa hankalamman näköinen, kiinnikkeellinen isompi kysta/ kasvain. Sain lähetteen naikkarille ja siellä sitten päättävät mitä tehdään.

Pelottaa kyllä, voi olla että tekevät avoleikkauksen :|:'(
Tuosta toisesta kystasta gyne sanoi että hyvin mahdollista että pitää poistaa munasarja kokonaan ja että se on sen näköinen kasvannainen, että vaatii leikkauksen joka tapauksessa.

Avoleikkkaus tehdään mun vanhasta sektiohaavasta, joten ihan samanlainen leikkaus kuin sektio toipumisen kannalta :|:O Ei oo kivaa :'(

Mitenhän pian aikaa voi odotella naikkarille/ kättärille?
 
Khimaira
Mä vielä nostan jos olisi kohtalotovereita...

Naikkarin aika on 3 vkon päästä, enkä oikeastaan tiedä mitä siellä tehdään- ei kai muuta kuin ultra..

Sitäkin jäin miettimään, kun gyne sanoi kohdun olevan erittäin hauras ja kiinnikkeinen. Kohdussa on myös vanhan sektiohaavan paranemattomuudesta johtuen usean sentin reikä :|
Tarkoittaakohan tämä kaikki epäsuotrasti sanottuna sitä etten saa enää koskaan raskautua :O:ashamed:
 
varokaa
Juuri luin lääkärin vastaaotolla jostain lääkärilehdestä että kystan leikkaamista EI SUOSITELLA, koska se aiheuttaa kiinnikkeitä (jok aiheuttaa lapsettomuutta) ja suurin osa kystista puhkeaa itsestään.
Niin kävi minullekin joskus 20v sitten. en suostunut leikkaukseen koska kukaan ei osannut kertoa MIKSI se pitää leikata kun ei vaivannut mitenkään. Itsekseen on jossain vaiheessa puhjennut
 

Yhteistyössä