Kysta munasarjassa (endometriooma?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Varpunen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Varpunen"

Vieras
Minulla löydettiin huhtikuussa kysta munasarjasta, joka aiheuttaa jokapäiväistä kipua alavatsalla, selässä sekä vasemmassa reidessä. Kipu on jomottavaa ja välillä vihlontaa, kuin puukoniskuja tökittäisiin. Kivut ovat pahimmillaan liikkumisen ja syömisen jälkeen. Lisäksi minulla on alusta alkaen ollut virtsaamisvaivoja sekä yhdyntäkipua. Kystaa seurailtiin ahkerasti ja puolitoista viikkoa sitten päättivät laittaa leikkausjonon jatkoksi. Endometrioomaa vahvasti epäilevät, mutta selvinnee vasta leikkauksen jälkeen.

Ongelmana onkin, että virtsaamisvaivat ovat nyt neljän päivän aikana äityneet hirvittävän pahaksi. Vessassa joutuu käymään pahimmillaan viiden minuutin välein, koska rakko ei tyhjene kunnolla ja virtsa tulee ulos todella heikosti. Aikaisemmin sain jo vaivoihin antibioottikuurin, mikä poisti oireet noin 1,5 viikoksi.

Soittelin sitten tänään naistentautien poliklinikalle ja kysyin, mitä tehdä. Hoitaja puhelimessa oli kovin mukava, mutta totesi erikoislääkärin olevan kesälomalla. Hän palaa vasta juhannuksen jälkeen, jolloin voi yrittää jouduttaa leikkausaikaa. Muussa tapauksessa hoitaja kertoi tähystyksen menevän loppukesään. Neuvoi vain yrittämään olla pissaamatta niin usein. Jos olo käy sietämättömäksi, niin ovet osastolle ovat avoinna. En tosin ymmärtänyt kysyä, että mitä siellä sitten tapahtuisi, vai tapahtuisiko mitään. Kerran aikaisemmin olen jo kieltäytynyt osastolle jäännistä. Koen, ettei siellä makoilusta ole mitään hyötyä, kerta eivät aio leikata.

Ongelma onkin, etten tiedä kuinka pystyn odottamaan paria kuukautta leikkausta. Olen jo niin väsynyt näihin kipuihin, jotka rajoittavat vahvasti elämistä. Nyt päälle vielä nämä virtsavaivat, jotka vievät järjen. Myös ulostaminen tuntuu ilkeältä, silloin kun sitä tulee. Vatsa on kovalla, kerran kahdessä päivässä sitten ripulilla. Hoitajan mielestä nämä oireet ei liity kystaan. Mihin sitten?

Alan jo toivomaan, että tuo kysta puhkeaisi tuolta itsestään pois. En jaksa ja tuntuu, ettei sairaalassa ymmärretä tätä. Tai sitten ei vain ole resursseja. Tulin tänne ruikuttamaan, josko löytyisi kohtalotovereita. Olisi kiva kuulla kokemuksia! Kiitos, ja kivaa kesänjatkoa jokaiselle. :)

Sun kannattais soitella sinne osastolle uudestaan. Leikkausta odotellessa sun olis varmasti hyvä katetroida se pissa pois, kerran pissaamisesi on noin huonoa. Tiedätkö, onko sulla rakko täynnä virtsaa ja vain vähän tulee pois vai pieni määrä virtsaa jo tekee hädän? Mutta tosiaan, jos rakko on koko ajan täynnä, niin toi itsekatetrointi vois olla hyvä juttu.

Mulla oli muutama vuosi sitten samanlainen tilanne, munasarjassa kysta joka aiheutti _ihan hirveitä_ kipuja. Kesäaika ja naistentautien osasto kiinni, en halunnut lähteä toiseen kaupunkiin leikkaukseen joten sain särkylääkkeitä ja ohjeen, että jos kivut yltyy ihan hirveiksi niin päivystykseen sitten vaan, sieltä kai ois päässyt hetimiten leikkuriin...
Ja endometrioomaksi paljastui patologin tutkimuksessa.

Okei, kiitos vinkistä! Enhän minä ole tollasesta kuullutkaan, siis että sen voi tehdä itsekin. Tuosta virtsaamisesta on vaikea sanoa.. Välillä tuntuu, että rakko on ihan täynnä, muttei sieltä tule kuin liru ulos. Välillä taas kuitenkin uskon, että ihan se pieni määrä aiheuttaa hädäntunteen.

Hei.

Mulla ollut endometrioomia ja endo tietty muutenkin. Sehän aiheuttaa kaikenlaista ulostuskipua, virtsavaivoja, hirvittäviä kuukautiskipuja. Mulla tyhjennettiin yksi endometriooma punktion yhteydessä, molemmista on poistettu 2xskopiassa tuollaiset. Ennen leikkausta viimeistä laihduin ihan anorektiseksi, koska vatsa sekoili(runsaasti kipulääkkeitä).
Mulla on endoa todistetusti myös rakossa, suolessa. Näitä ei saada pois, kuin poistamalla osan suolta ja rakkoa. :( Mulla operaatiot on tehty yksityisellä, koska en halunnut kipujeni vuoksi odottaa julkiselle.
Nyt kolmannen raskauden jälkeen toisessa munasarjassa jälleen tuollainen kysta. Ei auta lääkitykset.
Endometrioosiyhdistyksellä on oma keskustelupalsta, jos kiinnostaa. Siellä meitä kohtalotovereita riittää.
Toivottavasti sulla ei ole kyse endosta!! Voimia kuitenkin!

Heips! Minulla oli myös kysta, vasemmassa munasarjassa, määrättiin leikkausaika nopeasti, ja kun menin vastaanotolle, ajatuksena sopia leikkauspäivä ja kertoa toimenpiteestä, oli kysta puhjennut itsellään, siinä oli lääkäri ihmeissään, kun mitään kystaa ei ultraäänilaitteella enää näkynyt missään :)että näin.

Jep, minä sain kanssa ihan samat ohjeet. Päivystykseen, jos kivut käy sietämättömiksi. Lääkäri sanoi, että kun se hetki koittaa, niin sen kyllä sitten tietää. Ja tämä kesäaika tosiaan hidastuttaa tuota hoitoa, sitä se hoitajakin puhelimessa harmitteli.

Oireiliko sulla "Nanne" se kysta mitenkään? Oliko se minkä kokoinen? Tuollaista kohtaloa minäkin tälle pirun kystalle toivon, mutta jotenkin näiden kipujen kanssa epätoivo on jo iskenyt pahasti.

Hei.

Mulla ollut endometrioomia ja endo tietty muutenkin. Sehän aiheuttaa kaikenlaista ulostuskipua, virtsavaivoja, hirvittäviä kuukautiskipuja. Mulla tyhjennettiin yksi endometriooma punktion yhteydessä, molemmista on poistettu 2xskopiassa tuollaiset. Ennen leikkausta viimeistä laihduin ihan anorektiseksi, koska vatsa sekoili(runsaasti kipulääkkeitä).
Mulla on endoa todistetusti myös rakossa, suolessa. Näitä ei saada pois, kuin poistamalla osan suolta ja rakkoa. :( Mulla operaatiot on tehty yksityisellä, koska en halunnut kipujeni vuoksi odottaa julkiselle.
Nyt kolmannen raskauden jälkeen toisessa munasarjassa jälleen tuollainen kysta. Ei auta lääkitykset.
Endometrioosiyhdistyksellä on oma keskustelupalsta, jos kiinnostaa. Siellä meitä kohtalotovereita riittää.
Toivottavasti sulla ei ole kyse endosta!! Voimia kuitenkin!

No mieluummin endo kuin pahanlaatuinen munasarjakasvain...tää on siis mun mielipide. Olin helpottunut, kun röntgenkuvassa pahalaatuiselta näyttänyt tilanne paljastui leikkauksessa "vain" endometrioosiksi, vaikka ei sekään tietysti unelmadiagnoosi ole.

Voiko tuommoinen kysta aiheuttaa kivan toiseen jalkaan? Mulla on kanssa kysta munasarjassa ja nyt pari päivää sitten alkoi jalka kipeytyä. Ensin se oli pelkkä reisi, vähän kuin puutunut. Nyt kipu on levinnyt pohkeeseen, reiteen ja alaselkään. Kävely on vaikeaa, tuntuu kuin joutuisi raahaamaan jalkaa perässä. Lisäksi siinä on jatkuva kipu myös paikalla ollessa. Ihan kuin se olisi puutunut ja vetäisi suonta. Onko muilla ollut?

HEI!

Minulla oli myös muutama vuosi sitten samanlainen tilanne, en pystynyt ilman itkua käymään vessassa, kivut olivat ihan kauheat! Siitä lääkäriin, gynelle, viikon päästä pääsin jo laparoskopiaan koska epäilynä oli munasarjasyöpä tai endometrioosi. Molemmissa siis jotkut kasvainmerkkiaineet samat, ja ne aineet oli mulla koholla, ja kun ei voitu tietää kummasta kyse, äkkiä leikkaukseen.

Endometrioosi oli diagnoosi. Kyllä sun tuossa tapauksessa pitäis päästä piakkoin lääkärille! Tsemppiä tilanteeseen, en voi sanoa muuta kuin että tiedän miltä susta tuntuu!!

didi: KYllä mulla säteili kysta jalkaankin, tai ajattelen että se säteili kun ei muutakaan syytä löytynyt. Mutta vain nivusiin ja reiteen säteili.
Ihan niinkuin sulla olisi kyse jostain iskiaksesta, välilevynpullistumasta, hermopinteestä...?

Kiitos viestistä! Mulla on seurattu pari kuukautta noita samoja arvoja kuin sulla silloin. Mullakin ne on jonkin verran koholla, pari viikkoa sitten se arvo oli 175, muttei siitä sen enempiä ole puhuttu. Endometrioosi-epäily on siis vahva, mutta ilmeisesti eniten siksi, että se kysta näyttää ihan selvästi endometrioomalta. Varmaksi ei tietty voi tietää. Syövästä ei ole edes puhuttu, siksi ei kai kiirehdikään hirveitä sen leikkauksen kanssa.

Mulla Didi kanssa säteilee reiteen se kipu ja vähän tuonne pohkeeseenkin. Jännä on sit kuitenkin se, että mua särkee enemmän tuota oikeanpuoleista jalkaa, vaikka se kysta onkin luultavasti vasemmalla. Eivät varmaksi osaa sanoa. Tosin mietin, että jos se olisi enemmänkin joku hermopinne, kuten ylläoleva ehdotti. Alaselkä tässä reistaa kaikista pahiten ja liikkeessä oleminen aiheuttaa ne puukonisku-kivut melkein heti.

Kyllä mulla itku meinaa tulla, kun kesä menee ollessa tämmönen vaivanen. Ei vaan tosiaan taida olla tarpeeksi iso vaiva, että kiiruhtaisivat sitä leikkausta enää tämän enempää.

Minulla löydettiin huhtikuussa kysta munasarjasta, joka aiheuttaa jokapäiväistä kipua alavatsalla, selässä sekä vasemmassa reidessä. Kipu on jomottavaa ja välillä vihlontaa, kuin puukoniskuja tökittäisiin. Kivut ovat pahimmillaan liikkumisen ja syömisen jälkeen. Lisäksi minulla on alusta alkaen ollut virtsaamisvaivoja sekä yhdyntäkipua. Kystaa seurailtiin ahkerasti ja puolitoista viikkoa sitten päättivät laittaa leikkausjonon jatkoksi. Endometrioomaa vahvasti epäilevät, mutta selvinnee vasta leikkauksen jälkeen.

Ongelmana onkin, että virtsaamisvaivat ovat nyt neljän päivän aikana äityneet hirvittävän pahaksi. Vessassa joutuu käymään pahimmillaan viiden minuutin välein, koska rakko ei tyhjene kunnolla ja virtsa tulee ulos todella heikosti. Aikaisemmin sain jo vaivoihin antibioottikuurin, mikä poisti oireet noin 1,5 viikoksi.

Soittelin sitten tänään naistentautien poliklinikalle ja kysyin, mitä tehdä. Hoitaja puhelimessa oli kovin mukava, mutta totesi erikoislääkärin olevan kesälomalla. Hän palaa vasta juhannuksen jälkeen, jolloin voi yrittää jouduttaa leikkausaikaa. Muussa tapauksessa hoitaja kertoi tähystyksen menevän loppukesään. Neuvoi vain yrittämään olla pissaamatta niin usein. Jos olo käy sietämättömäksi, niin ovet osastolle ovat avoinna. En tosin ymmärtänyt kysyä, että mitä siellä sitten tapahtuisi, vai tapahtuisiko mitään. Kerran aikaisemmin olen jo kieltäytynyt osastolle jäännistä. Koen, ettei siellä makoilusta ole mitään hyötyä, kerta eivät aio leikata.

Ongelma onkin, etten tiedä kuinka pystyn odottamaan paria kuukautta leikkausta. Olen jo niin väsynyt näihin kipuihin, jotka rajoittavat vahvasti elämistä. Nyt päälle vielä nämä virtsavaivat, jotka vievät järjen. Myös ulostaminen tuntuu ilkeältä, silloin kun sitä tulee. Vatsa on kovalla, kerran kahdessä päivässä sitten ripulilla. Hoitajan mielestä nämä oireet ei liity kystaan. Mihin sitten?

Alan jo toivomaan, että tuo kysta puhkeaisi tuolta itsestään pois. En jaksa ja tuntuu, ettei sairaalassa ymmärretä tätä. Tai sitten ei vain ole resursseja. Tulin tänne ruikuttamaan, josko löytyisi kohtalotovereita. Olisi kiva kuulla kokemuksia! Kiitos, ja kivaa kesänjatkoa jokaiselle. :)

Hei
Mulla on useampia noita nesterakkuloita ja sairaalassa kerrottiin että ne voidaan puhkoa,max 2 kertaa ja sitten ei pitäisi enää uusia. Eilen puhkesi ja tuska oli aivan sietämätöntä makasin 2,5h sängyn päällä..toivoen että taju lähtisi.koska pienikin liikahdus vaan tuotti enemmän kipua. Ei sanat riitä minkälainen se kipu on. Aamuyöllä alkoi vasta hellittää ja nyt n.30min puhkesi taas yksi mutta ei niin älytöntä tuskaa,vaikka liikkuminen vaikeaa ja vessa reissut kun rakko ei tyhjene kokonaan. Eikä viitsisi koko ajan käydä kun itku silmässä saa kävellä. Toivottavasti pääsen lääkäriin kohtapuoliin

Minulla kivut helpottuvat liikunnassa. Lepotilassa särkee ja säteilee koko pakaran ja oikeanpuoleisen reiden alueelle. Yritän olla ottamatta kipulääkkeitä kun ihan äärimmäisessä tapauksessa. Olen hyvin herkkä tuntemaan kipua, liittynee myös masennukseen. Masennuslääkkeitä en tällä hetkellä syö, mutta se on harkinnassa kun kipulääkitys loppuu. Toivottavasti niistä saan avun jossakin vaiheessa, koska uskon kipujen olevan enemmän psyykkkistä, vaikka kipu on todellista ja joskus kovaakin. Silloin on otettava kipulääke.

Oletko menossa leikkaukseen? Multa leikattiin 1,5 vuotta sitten dermoidikysta, munasarja ja -torvi. Olo helpotti heti leikkauksesta toipumisen jälkeen. Vatsa alkoi toimia normaalista ja kivut jäivät pois. Sitä ennen puoli vuotta yhtä tuskaa. Tsemppiä!

Elämä on ollut tuskaa loppukesästä saakka. Lokakuun alussa todettiin toiminnallinen kysta oikeassa munasarjassa 4,7cm. kävin kuukausi sitten pitkällisten kovien kipujen takia sairaalassa naisten akuutissa, totesivat että kaikki näyttäisi olevan hyvin, näkyi jotain varjostumaa joka viittasi puhjenneeseen rakkulaan. Kivut kuitenkin jatkuivat. Olin toissa viikonloppun niin suurissa tuskissa että reiteni kramppasivat nukkumaan mennessä, harkitsin jo ambulanssin soittamista. Söin päivittäin viisi kertaa burna600 ja tonnista panadolia, liikaa muttei nekään auttaneet. Viime tiistaina kävin naisten polilla erikoislääkärin ultrattavana. Taas kaikki hyvin. Kysta oli poissa. Varmaankin puhjennut juuri viikonloppuna, jotain "roippeita" vain näkyi. Loppuviikko oli kivun suhteen maltillisempi. Aloitin taas eilen ehkäisylaastarin viikon välitauon jälkeen. Tänä aamuna heräsin vaille neljä ihan järkyttävään polttavaan leimahtelevaan kipuun munasarjassa. Napsin särkylääkkeitä ja viimein 800mg buranaa ja tonni panadolia vei kivun pois 2h myöhemmin. En pystynyt lähtemään töihin. Nyt otin aamupäivällä 600mg buranaa ja painuin pehkuihin - vajaa 2 myöhemmin alkoivat ne järkyttävät kivut taas eikä hellitä ei. Mikä helvetti minulla on?!?! Tuntuu ettei kukaan ota minua tosissaan kun ne ultrakuvat näyttää niin positiivisilta. Mutta nämä kivut ovat jo ihan synnytyspolttojen luokkaa. Siitä ehkäisylaastaristako tämä taas leimahti?

Yhteistyössä