Kysta alapäässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Kävin tänään pitkästä aikaa gynellä ja hän huomasi kystan ulkosynnyttimissä. Koska se ei häiritse, niin sille ei kuulemma tarvitse tehdä mitään. En tajunnut kysyä enempää ja nyt mietityttää että miksi siellä on sellainen?

Kävin tänään pitkästä aikaa gynellä ja hän huomasi kystan ulkosynnyttimissä. Koska se ei häiritse, niin sille ei kuulemma tarvitse tehdä mitään. En tajunnut kysyä enempää ja nyt mietityttää että miksi siellä on sellainen?

mullakin ollu monesti ne lähtee itsestään ajan kans pois.mulla ollu aina kontrolli käynti 3kk päästä löydöstä ja jos ei oo sillon lähteny.Niin harkitaan leikkausta.onneks aina itsestään pienentyneet ja lähteneet.

Mulla oli niitä toisen raskauden aikana. Niitä oli useita ja raskauden aikana ne suureni melkoisesti. Varmaan verenkiertoa oli enemmän ja olisko jotenkin paineen vaikutuksesta suurentuneet, en tiedä. Ne piti poistaa leikkaamalla, koska ne oli loppuraskauden aikana jo niin isot (1-1,5cm halkaisijaltaan), mutta synnytyksen jälkeen ne pieneni ja lopulta hävisi itsekseen.

[QUOTE="vierailija";26564431]mullakin ollu monesti ne lähtee itsestään ajan kans pois.mulla ollu aina kontrolli käynti 3kk päästä löydöstä ja jos ei oo sillon lähteny.Niin harkitaan leikkausta.onneks aina itsestään pienentyneet ja lähteneet.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta, mulle lääkäri sanoi että ei tarvitse tehdä mitään kun ei kerran häiritse. Ihme kun en itse ole sellaista edes huomannut, vaikka juuri tänään peilin avulla siistin karvat :D

Mulla ollut myös, vasemmassa munasarjassa yli 3cm kysta. Kontrollissa oli jo hävinnyt. Kuukautiskierto kuulemma vaikuttaa noihin kysyiin, ja useimmiten ne ovat harmittomia. Saitko gynelle kontrolliajan? (en tiedä kontrolloidaanko kaikkia kystia, mutta ainakin nuo yli 3cm)

Mulla ollut myös, vasemmassa munasarjassa yli 3cm kysta. Kontrollissa oli jo hävinnyt. Kuukautiskierto kuulemma vaikuttaa noihin kysyiin, ja useimmiten ne ovat harmittomia. Saitko gynelle kontrolliajan? (en tiedä kontrolloidaanko kaikkia kystia, mutta ainakin nuo yli 3cm)

En tosiaan saanut kontrolliaikaa. Olen myös kuullut näistä munasarjakystistä, mutta en koskaan kystasta ulkosynnyttimissä.

Raskausaikana mulla muuten oli kauhea sinertävä patti alapäässä, mutta luulin sitä suonikohjuksi. Olisko sekin sittenkin ollut kysta..?

[QUOTE="a p";26564502]
Raskausaikana mulla muuten oli kauhea sinertävä patti alapäässä, mutta luulin sitä suonikohjuksi. Olisko sekin sittenkin ollut kysta..?[/QUOTE]

Ainakin ne mun kystat oli ihan valkoisia. Valkoisia, kovia "nappuloita".

Mä luulen, että jos se ei haittaa mitenkään sun normaalielämää, et edes tarvitse kontrolliaikaa. Jos taas se alkaa kasvaa, et voi olla sitä huomaamatta (trust me) ja silloin hakeudut uudelleen lääkäriin. Voi olla, että se joudutaan siinä tapauksessa leikkaamaan.

Piti oikeen ottaa peili käteen ja kurkistaa. Ei siellä kyllä näy mitään valkoista ainakaan, yhden ihonvärisen pienen herneen kokoisen möykyn huomasin sisemmän häpyhuulen pinnalla. Oliskohan se kysta? On tuota värkkiä kursittu sen verran synnytyksen jälkeen kokoon etten tiedä mikä on normaalia ja mikä ei :D

Minulla todettiin klitoriksessa 2 cm läpimittainen kysta klitoriksen päällä joulukuun alussa 2012. Nyt eilen, kun lähdin pyörällä uimahallireissulle 6km, mahtoiko se puhjeta? Kun saavuin kotiin, alkoi tulla oudon näköistä vuotoa ja istuutuminen on kivuliasta. Onneksi sai lääkärille ajan 5 pivän päästä!

mulla klitoriksen vieressä sillä kohtaa jos ulompi häppäri alkaa eli ts. näiden välissä ihon alla löyty 6kk sitten pikku patti,n. 0,5-1cm kokoinen. Kävin tk:ssa ja arveli kystaksi. Käski varata ultra-ajan jonka röntgen-hoitaja tekee tk:ssa...en kuitenkaan koskaan varannu sitä,en luottanu röntgen-hoitajan sanaan... :( en kylläkään ole sen jälkeen tunnustellu ko. kohtaa..Pelkään niin perkeelisti syöpää,etten uskalla mennä lääkäriin :( Tosin tk-lekuri sanoi ettei se ole mikään syöpä ainakaan..

Jos ei vaivaa, ole kipeä tai merkittävästi kasva, ei vaadi toimenpiteitä. Tulehtuessaan muodostaa paiseen ja tarvii asianmukaisen hoidon: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00694

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä