Kyssäri PESUPÄHKINÖISTÄ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Käyttöä 8kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Käyttöä 8kk

Vieras
Onko kellään tullut hajuhaittoja pesupähkinöiden pitkäaikaisesta käytöstä?

Tämä ei ole puolesta/vastaan gallup, vaan toivoisin saada kokemuksia, kun meidän vanha kone alkoi yhtäkkiä haista kuselle ja tunkalle. Olen 2 kertaa putsannut sitruunahapolla, ja käyttänyt välillä teollisia aineita, mutta aina tulee pyykistä tunkkaisen ja likaisen hajuista, lisäksi alkoi jäädä pyykkiin pesuainejäämäraitoja. Epäilen, että koneen termostaatti on rikki tai joku suodatin homma, mutta ei viitsis ostaa vanhan koneen tilalle uutta, ennenkuin olen ihan varma, ettei ongelma johdu pähkinöistä.

Tuo kuulostaa kyllä pesukoneen vialta. Siellä on jokin poistoputki tai suodatin tukossa. Ootko putsannut sen alla edessä olevan siivilän? Käytätkö pähkinöitä pussissa vai jauheena vai miten? Pääseekö ne pähkinät tai niiden osia sinne putkistoon poistoveden mukana?

Ei meilläkään mitään hajuja ole tullu, joskus kun omoa käytti niin kone ja vaatteet hais mut ei pähkinöitten kaa.
Huuhteliskohan se kone liian kuumalla vedellä?

Olen putsannut sen edessä olevan suodattimenkin. Käytän myös hajusteitakin huuhteluaineen muodossa mutta silti.. Ja tätä ei ollut siis alussa tätä ongelmaa. Käytön kokonaisena, en murskaa niitä (niinkuin jostain ohjeesta luin että pitäis muka murskata ne pesupussiin)

Viime desinfioinnin jälkeen lämpötila jäi vahingossa 90asteeseen myös seuraavalle pyykille, mutta mikään ei ollut mennyt pilalle. Ei edes Fisher Pricen ruokalappu, jossa lukee 30asteen käsinpesu. Eikä kutistunut vaatteita. Tuolloin pyykki oli puhtaan tuoksuista. En silti uskalla vääntää sitä napikkaa lopullisesti 90asteeseen, jos meneekin vaatteet pilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Älä käytä huuhteluainetta pesupähkinöitten kaa! Ei mitään järkeä, ainakaan jos ekologisista syistä peset pähkinöillä...

Siks aloin laittamaan kun vaatteet haisee niin pahalle. Laitan vaan pienen annoksen, en koko korkillista. Mies on tosi tarkka myös pyykistä ja valitti että on liian karheaa ja valitus loppui kun lorautin vähän huuhtista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Älä käytä huuhteluainetta pesupähkinöitten kaa! Ei mitään järkeä, ainakaan jos ekologisista syistä peset pähkinöillä...

Siks aloin laittamaan kun vaatteet haisee niin pahalle. Laitan vaan pienen annoksen, en koko korkillista. Mies on tosi tarkka myös pyykistä ja valitti että on liian karheaa ja valitus loppui kun lorautin vähän huuhtista.

Jos on karkeaa niin laita etikkaa.

Joo sanoisin myös että jätä se huuhteluaine pois ja käytä mieluummin loraus etikkaa ja muutama tippa eteeristä öljyä.

Vois kai se huuhteluainekin olla epäsopiva niiden pähkinöiden kanssa, ne pähkinäthän tulee sitten myös huuhdeltua samalla ja voi olla että niistä sitten irtoaa jotain karstaa.

Mutta laitat kai ne pähkinät pesupussiin kuitenkin? Mä kyllä ite murskaan ne, toimivat paremmin.

Joo pesupussiin laitan. Mulla aina aukeaa ne pussit, joten jos murskaisin, niin sitten olis kyllä muruja joka paikassa kun puolikkaatkin pyörii pyykin seassa irrallaan. Miten saatte ne pysymään pussissa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo pesupussiin laitan. Mulla aina aukeaa ne pussit, joten jos murskaisin, niin sitten olis kyllä muruja joka paikassa kun puolikkaatkin pyörii pyykin seassa irrallaan. Miten saatte ne pysymään pussissa?

Miä laita pussin narut solmuu ja rusetille.

Alkuperäinen kirjoittaja kiva olla likaisissa..:
Kuningaskuluttaja testasi nämä "eko"pesuaineet ja pesupähkinät kuten muutkaan pesuaineet eivät poistaneet tahroja..miksi ihmiset hurahtaa näihin?

Koska Bionan (eniten saponiinia, pesevää ainetta) pesupähkinöillä plus tarvittaessa tahrasuolalla saan vaatteet puhtaammaksi kuin tavallisilla pesuaineilla joita en voinut käyttää koneellisessa kuin mitättömän pienen määrän.
Eipä Omo pessyt mustikkatahroja pois vaikka laitoin "oikean määrän", mutta pesupähkinät pesevät.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja kiva olla likaisissa..:
Kuningaskuluttaja testasi nämä "eko"pesuaineet ja pesupähkinät kuten muutkaan pesuaineet eivät poistaneet tahroja..miksi ihmiset hurahtaa näihin?
Tahroihin pitääkin laittaa sappisaippuaa ensin.

Ihmiset käyttää noita koska ne on myrkyttömiä ja ekologisia.

Yhteistyössä