Kyssä monen lapsen äideille(joilla lapset pienellä ikäerolla)

DevilishDream

Aktiivinen jäsen
10.10.2007
1 114
0
36
Miten jaksatte? Saatteko omaa aikaa? Saatteko hoitoapua? Ite en muista paljoakaan siitä ajasta kun lapset oli ihan pieniä. Heillä ikäeroa 1v9kk. Molemmat nukkuivat hyvin ja olivat terveitä, mutta silti tuntuu että aikaa ei ollut paljon mihinkään. Saimme lapset välillä yökylään ja isovanhemat hoitivat muutoinkin joskus. Silti en haluaisi kokea uudelleen vauva-aikaa. Tuntuu niin raskaalta kun nyt muistelee. Ehkä en ole vauvaihmisiä kuten muutamat ystäväni. =) Siis onhan vauvat ihania, mutta omaksi en enää halua. :whistle:

Mein lapsilla on ikäeroa 1v 4kk ja se mun on pakko kertoa että täällä palstalla jopa yksityisviestein uhiteltiin miten kauhian kamala elämä mua odottaa kun kuopus syntyy. Vaan eipäs ollut kauheaa, ei edes vähän. Sain nukkua ja sain omaa aikaa halutessani ja saan sitä vieläkin. Tällä hetkellä lapset eivät ole sen vanhempia ku 3v ja 1v 7kk. Opiskelen ja lapset ovat hoidossa ja hyvin pyyhkii.

Kyllähän sitä on jaksettu, hmm omaa aikaa, no sitä on mulla itselläni aina iltaisin kun muut jo nukkuu, mies mukaan lukien, omaa yhteistä aikaa ei juurikaan ole, meillä on aina muksut mukana touhuamassa.

Keskimmäinen muksu alkoi sairastella jo ennen kun oli nimeäkään vielä saanut ja sitä ruljanssia kesti on/offina n. 3,5 vuotta, nyt voidaan jo ihan ok.

Meillä siis kahdella vanhimmalla lapsella ikä-eroa vajaa vuosi, ja nyt on tämä kuopus juuri täyttänyt vuoden, kun isommat ovat jo ekalla ja eskarissa.

Vanhimmat on 15 kk:n ikäerolla ja itse koin, että elämä helpottui kun toinen syntyi. Ei nyt ihan heti, mutta esikoisen ollessa ½-vuotias sitä piti viihdyttää kaikenaikaa, mutta kun toinen oli ½-vuotias esikoinen toimi sen hoviviihdyttäjänä ja mä sain touhuta omiani kun muksut leikki piilosta keittiön pöydän alla.

Meillä pääasiassa omalla perheellä huolehditaan lapsista, isovanhemmista ei apua. Pari kertaa pienempien lasten kummeista ollut joku täällä tunnin pari kun ollut sellaista menoa. Lapset 11, 9, 1v5kk ja 2 x melkein 7kk. Isommilla välissä 1v5kk, sit seuraavaan 8v3kk ja keskimmäisen ja kaksosten välissä 10kk. Omaa aikaa saadaan kyllä molemmat yksin kun vaan sovitaan. Molemmat pärjää lasten kanssa yksinkin. Oma "yhteinen" aika jää tällä hetkellä vähemmälle mutta sen aika tulee sit kun lapset vähän isompia. Meillä hyvä näin :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Meillä kolme lasta, ekalla ja tokala ikäeroa 1v3kk, tokalla ja kolmannella 1v6kk. Ei mun mielestä oo raskasta, isommat viihdyttää pientä aina välillä. Isovanhemmat auttaa välillä, harvoin päästään miehen kanssa yhdessä mihinkään, mutta kyllä se tästä. Ajateltiin jo silloin ku kolmosta tehtiin että yhteiset menot jää nyt vähälle, niin ei harmita vaikkaei mitään yhdessä ehditäkään tekemään.

Meillä on kolme lasta. Vanhin on 3,5 vee ja nuorin 2 viikkoa. Yksikään lapsi ei ole ollut kertaakaan yökylässä. Ja me miehen kanssa kahdestaan ollaan käyty syömässä koko vanhemmuus aikana ehkä 5-6 kertaa. Hoitoapua ei käytännössä saada kun satunnaisesti 2-3 tuntia. Välillä on raskasta, mutta mitä sitä ei omien lapsien eteen tekisi? Onneksi mulla on hyvä mies, joka viettää perheensä parissa käytännössä kaiken vapaa-aikansa.

Meillä 4v, 2v ja kaksoset 7kk. Isosiskoni auttaa, samoin äitini. Mulle on nykyään juhlaa, jos pääsen ilman muksuja kauppaan. Kyllä tässä pärjään, mutta on se silti aina ihanaa kun mies tulee töistä kotiin. Vauvat eivät aina oikein nuku kunnolla, sikäli kyllä hyvin rankkaa välillä. Ensin vaikea nukutusprosessi, sitten voivat herätä miljoona kertaa yössä. Onneksi mies tekee mielellään ruokaa jne.