Kysely nuoret mammat! :-)

Tein ihan vain siksi, että olisi kiva tietää jotain teistä muistakin nuorista mamoista ja olisi
mukava jakaa kokemuksia näistä :)

1. Minkä ikäinen olet?
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
4. Millä viikoilla olet?
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)

Jos joku haluaa tähän vastata niin lisätkää kysymyksiä tai kertokaa asioita enemmänkin it
sestänne ja kokemuksianne raskaana olosta/vauvan kanssa olemisesta!

Odotan ensimmäistäni syntyväksi kesäkuussa 2013 ja tekisi mieli kysyä vielä montaakin asiaa
ja saada "vertaistukea" joltakulta yms :D
 
1. 19
2. Ei tullu ees outoa katsetta kun syntymäaikaa kyseltiin :)
3. Molempien vanhemmille kerrottiin melkein heti. Puhelimen välityksellä kerrottiin, kun asutaan niin kaukana vanhemmista.
4. 21+1
5. Suunniteltu vahinko. Me ajateltiin alottaa yrittäminen vasta vuoden päästä, mutta vähitellen jäi ehkäisy vähemmäksi.
6. Ei oikeastaan kertaakaan.
7. Ystävät on suhtautunut tosi innolla :) Vähän jo kuulemma odottelivatkin :D
8. En.
9. Aviopuolison kanssa :)
10. En oo ehtinyt ees miettimään tommosia. Uskon että ihan hyvin pärjätään, kun ollaan tähänkin asti pärjätty :D

Meilläkin siis ensimmäinen tulossa kesäkuussa :D
 
Miten teidän vanhemmat suhtautu? :eek: tuntuu, että omat on kovin huolissaan meidän jaksamisesta (toisaalta ihan ymmärrettävää.. vanhemmat n.40 vuotiaita niin oonhan mä niiden silmissä vielä niiden oma pikku tyttö :D)
ja tohon 10. että onko sun mies töissä vai koulussa? : ) entäs sinä itse?
 
1. Helmikuussa 19
2. Neuvolassa ikää kommentoitu vain positiivisessa mielessä
3. Äidille kerroin kasvotusten ja pelotti ihan kamalasti, mutta hetken sulateltua hää hyväksy asian ja oli ihan iloinenkin. Isälle kerroin puhelimitse, koska ei enää olla niin paljon tekemisissä.
4. Viikkoja 20+1
5. Meillä myös ns. suunniteltu vahinko, ehkäisy jätettiin pois aikanaan ja elettiin ajatuksella "tulee jos on tullakseen".
6. En varsinaisesti ole noin asiaa miettinyt, vaan enimmäkseen sitä että miten itse tulen jaksamam, kun oon aika herkkä yms. Mut sekin oli silloin alussa.
7. Ystävät suhtautuvat asiaan todella hyvin.
8. Aluksi kyllä, kun olin aika peloissani, mutta päätös tehtiin parissa päivässä ja en voi kun todeta että oikea päätös tehtiinkin.
9. Avopuolisoni kanssa.
10. Hieman huolissani olen, mutta ainahan sitä vähän huolehtiikin, eikä se väärin ole. :)

Ja meillä myös kesäkuussa laskettuaika ensimmäiselle! :) Tuntuu jotenkin että kauheasti ois kesävauvoja tuloillaan :D
 
1. Helmikuussa 20
2. Ei, meillä ainakin kehuttiin että "Ihanaa että nuoretkin haluavat tehdä lapsia nykyään!"
3. Ihan kasvotustetan ja olivat onnellisia, kun tiesivät että haluamme lapsen :) Isäni itki onnesta :)
4. 32 alkoi juuri tänään :)
5. Suunniteltu, ensimmäisellä yrittämällä tärppäsi :)
6. Väillä tulee juuri sellainen olo, että olenko valmis äidiksi? Mutta onneksi mieheni aina panikointiini sanoo, että minusta tulee maailman paras äiti :)
7. Kaksi ystävääni ovat ihan onneissaan, ja yhden ystävän menetin heti siitä lähtien kun kerroin hänelle.
8. En koskaan, sillä tätä minä olen halunnut :)
9. Avomieheni kanssa asustelen.
10. Olen ainakin nyt aluksi, sillä itse olen ollut työtön jo jonkin aikaa ja äippäloma alkaa kohta ja mieheni on pienipalkkaisessa työssä. Mutta emme jaksa stressata raha asioista. Mieheni on alkanut hakemaan uusia töitä ja itse alan hakemaan töitä ensi talvena, vähän ennenkuin vanhempainvapaa loppuu.
 
Noni kiva et teil on hyviä kokemuksia :)
Onko täällä ketään kenen kohdalla vauva olisi ollut vahinko? Meillä oli näin ja välillä tuntuu, että jonkun mielestä vahingosta ei saisi olla iloinen tai innoissaan! Mm. neuvolantäti tais kommentoida vähän nuivasti asiaan kun tuli puheeksi, että raskaus ei ollut suunniteltu!
 
1. Minkä ikäinen olet? olen 19 vuotias, kun vauva syntyy 20v
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms? ikääni ei ole kommentoitu negatiivisesti neuvolassa
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio? olemme kertoneet minun vanhemmilleni ja niin se tieto levisi koko suvulle :) pelkäsin että äitini olisi vihainen mutta ylitty kaikki odotukset ja pomppi innosta että hänestä tulee mummi ennen kuin on 40 vuotta ja nyt tulee käyttöä puolisiskoni tavaroille
4. Millä viikoilla olet? 7+2
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko? pillereiden läpi näin pääsi käymään
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : ) ei kertaakaan, mietin raha asioita aluksi mutta enään en jaksa stressata edes niistä, tienaamme kuitenki hyvin
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan? en ole kertonut kuin lähesimmälle ystävälleni ja hän pomppii innosta että meille tulee vauva :)
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan? rehellisesti, olen miettinyt tällaista tilannette (ystävilläni on ollut) että en voisi tehdä kuten he, tottakai olen ollut järkyttynyt mutta mikään muu kun lapsen pitäminen ei ole käynyt mielessäni
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa? poikaystäväni kanssa
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms) en ole huolissani, valmistun tänä keväänä, koulu on siis pois alta ihan juuri... ja työt aina pääsee takaisin työelämään olen kuitenki paiskinyt ja paiskin töitä vieläkin niin raha ei huoleta, huolettaisi enemmän jos tietäisin että kaikki vauvan tavarat pitäis ostaa mutta tulemma saamaan suurimman osan (pikkusiskoni vanhoja ja kuin uusi ja hienoja!!! :))

meillä laskettu aika syyskuussa :)
 
Viimeksi muokattu:
1. Minkä ikäinen olet? 18
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms? Ei ole tullut ikävää kohtelua mistään.
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio? Ultra kuvalla ja sain kukkasia äipältä myöhemmin sinä päivänä, onnellinen oli.
4. Millä viikoilla olet? Lapsi on puoli vuotias
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko? Suunniteltu
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? No välillä on ollu sellanen en vaan jaksa, silloin olen tosin lykännyt vauvan miehelle ja touhuillut omiani. Mutta en ole jaksamistani epäillyt. Suurin epätoivo iski synnytyksen jälkeen, kun sain tulehduksen josta seurasi todella kovia kipuja, mutta epätoivo ja siihen liittyvä masennus johtuivat kivuista, vauvan kanssa meni hyvin.
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan? Pari ystävää mitä on ollut, otti asian hyvin. Muutama taas raivostuttaa lähinnä. Vituttaa suoraan sanottuna mennä baariin, kun et kuule mitään muuta kun: "Äitiii, ethän sä saa juoda" "sattuko synnytys" "Äiti meeppäs kotiin siitä hoitamaan lasta" sillon tulee sellanen jpshjrpdhrzejhäp vittu mä olen silti ihminen vaikka mulla on lapsi mun ei tarvi nyt hoitaa sitä mun mies osaa kyllä!!! Mutta joo. Eli joistain kavereista voi tulla vaan hemmetin ärsyttäviä, koska sä et muka ole enää ihminen vaan ÄITI. Eli et saa juoda tai tehdä mitään muutakaan vapaa-ajalla, koska lapsi..
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan? En.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa? Mies oli vierellä ja on edelleen.
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? Mies on työssä joten rahojen suhteen pärjäillään. Mulla koulu kesken ja sen suhteen ainoa huoli on puuttuva motivaatio. Mutta tarkotus olis palata vuoden päästä sinne, kun 1 kokonainen vuosi kesken ja sitte pari kurssia toiselta vuodelta jääny. Mutta jatkan pikkuhiljaa käyden ensin toisen vuoden pari kurssia ja sitten kun tyttö on 2v niin käyn viimesen vuoden ja sitte töihin.. Tai toinen lapsi. :)

Ja tosiaan, jos käyttäydyt asiallisesti saat asiallista kohtelua. Uskon, että pitkälti se noin menee monien neuvola ym. työntekijöiden kanssa vaikka poikkeuksia onkin. Sairaalassa sanoin kerran yhdelle tädille, että viihdyttiin hyvin, kun meihin suhtauduttiin hyvin. Se totesi vaan, että miksikäs ei. Kun noin fiksuja nuoria vanhempia on asiakkaana jotka noin itsenäisesti ja reippaasti pärjää ja jaksaa. Tosiaan pelkkiä kehuja ollaan saatu joka puolelta, vaikka mä pidän itsestään selvyytenä tätä, että lapsi hoidetaan kunnolla itse ja näin. Se on paljon myös asenteesta kiinni :) Kannattaa ottaa asenne, että mähän pärjään, niin hyvin se menee! Onnea tuleville vanhemmille! :)
 
1. 19v
2. Kyllä raskausaikana neuvolassa oli joskus vanhempi hoitaja joka kärttyisesti kommentoi
3. Suoraan sanoen kasvotusten, öö.. Taisi siinä muutama kirosana tulla mutta ihan ok otti
4. Olen synnyttänyt jo :) pian 2v poika
5. Vahinko
6. Kyllä joskus tuntui kun vauva huutaa 3h putkeen mutta ei kai muuten.
7. Parhaat ystävät jäi
8. Taisi se juolahtaa mielessä mutta en harkinnut
9. Odotin yksin ja pojan isä ei halua.olla tekemisissä
10. En juuri saan opiskelut kesällä loppuun ja työpaikkakin on jo 98% varma. Käyn koulua vielä ja teen töitä satunnnisesti ja säästöjä on ollut. Oma isäni.myös tukee.

Ei kannata huolia muiden kommenteista joillain on vain niin pieni elämä :/ ja vittumaisuuttaan. Yhden kerran neukussa sain haukut vaikka kuinka olun asiallinen.
Hyvin kaikki menee, on ihana saada pieni tuhisija viereen :)
 
Me ei olla vielä kerrottu kummankaan vanhemmille, tiedän kyllä että iloisia ovat :) Jännittää tosi paljon vaan vieläkin se vauvan syntymä ja on outo, mutta ihana ajatus, että kohta meit onkin kolme! Miten teillä jo synnyttäneillä nuorilla mammoilla on synnytykset menny?
 
1. Minkä ikäinen olet?
- 17
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
- Ei ikävästi mutta yllättyen "ai sä oon NIIN nuori!"
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
- Kerroin vähän pakon sanelemana, reaktio ei ollut miellyttävä. Riitaa ja ahdistusta oli ensimmäiset viikot, mutta sitten helpotti :)
4. Millä viikoilla olet?
- .... poika on seitsemän kuukautta...
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
- Vahinko
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )
- Juu olen epäillyt ja järkyttynytkin siitä millaista arki vauvan kanssa oikeasti on. Välillä on niin helelellelelevetin rankkaa ettei mitään rajaa. Ja sitten on taas aikoja kun kaikki on ihanaa ja poika on rakas ja suloinen. (Ja enemmän niitä hyviä aikoja on kuin huonoja)
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- Aika nihkeästi. Ei kukaan mitään pahaa suoraan ole sanonut, mutta kyllä niistä huomasi ettei olisi minusta uskonut.
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
- Juu.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
- Mies oli ja on edelleen :)
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
- Hmm. En varsinaisesti huolissani vaan enemmänkin tuleivaisuus vaatii enemmän suunnittelua. Mies on töissä ja minä jatkan koulua keväällä :)

Viima Nuutti Leilei!

tuossa blogi, siellä vertaistuki :)
 
1. Minkä ikäinen olet? 19-vuotias.
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms? Ei ole, olen saanut pelkästään asiallista ja ystävällistä kohtelua.
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?Kerroin äidilleni ja samalla näytin ultra kuvat, todella hyvin kaikki suhtaununeet ja omat vanhemmat jo innolla odottavat että heistä tulisi mummi ja ukki.
4. Millä viikoilla olet? Nyt viikolla 23+4.
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko? Ihan suunniteltu lapsi. :)
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : ) - Joskus, erittäin väsyneenä kyllä.. Tai jos nään kiukuttelevia pikkulapsia silloin tulee kyllä mieleen..
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan? - Hyvin, tosin aika monia ystäviä lähtenyt/ hävinnyt raskauden aikana.
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan? - En.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa? - Miehen kanssa odotellaan.
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms) - Joskus, mutta se on hyvä pohtia asioita.
 
1. Minkä ikäinen olet? - 17
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?- Ei onneksi :)
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio? - Hyvä molemmilla.
4. Millä viikoilla olet? - 30+4
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko? - Vahinko.
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa, että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : ) - Joo, mutta ne on mennyt nopeesti ohi :D
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan? - Hyvin! Kaikki on ilosia mun puolesta :)
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan? - En.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa? - Poikaystävän kanssa :)
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms) - No vähän... Mut hyvin me tulllaan pärjäämään :)

Becoming a teenmommy

Tässä mun blogi jos kiinnostaa :D
 
1. Minkä ikäinen olet?
-18 vuotta
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
-Ei oo ikävästi. Neuvola täti sano vaan että parempihan lapset on nuorena tehä et jaksaa touhuta niitten kanssa :D
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
-Kerroin puhelimessa koska asutaan eri paikkakunnilla. Äiti oli aika huolissaan aluks ja iskä meni ilmeisesti johonki shokkitilaan :D Mut nyt ne oottaa isovanhemmiks tuloa tosi paljon!
4. Millä viikoilla olet?
-29+4
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
-Vahinko. Oltiin kyllä puhuttu lapsesta, mutta ei ihan tähän ajankohtaan :)
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa, että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )
-Ei oo tullu.
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
-Parasystävä/tuleva sylikummi tosi hyvin ja on aidosti ilonen mun puolesta. Kavereista tietty löytyy kans näitä keitä ei näytä kiinnostavan, mut empä mä siitä jaksa välittää :)
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
-En
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
-Miehen kanssa ootellaan
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
-En mä oikeestaa :) mies käy töissä ja koulussa on paikka oottamassa mua, eli ei oikeestaan oo mitää syytä suotta huolehtia.
 
1. Minkä ikäinen olet? 18
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms? Ei onneks :)
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio? Kerron vast sitte kun alkaa näkymää:)
4. Millä viikoilla olet? 10+6
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko? Suunniteltu
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : ) kyllä. Ja se on ihan normaalii esikoista odottavalle.
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan? En oo kaikille vielä kertonu mut suurin osa hyvin :)
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan? En.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa? Avopuolison kanssa
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
En jaksa ottaa stressiä raha-asioista tai koulusta... Hyvin ollaan tähänki asti pärjätty.
 
1. Minkä ikäinen olet?
- 17
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
- Ei ole, neuvolaan soittaessa kyllä ikää kysyessä yllättyi ja sain ikäni takia käynnin heti seuraavalle päivälle.
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
- Purskahdin vain itkuun ja äitini kysyi mikä on. Ensin sanoin, että en pysty sanomaan, koska suutut, mutta lopulta kerroin ja sain rahat raskaustestiin. Seuraavana aamuna ne tein ja molemmista tuli tumma viiva ja äiti huuteli oven takana, että tuleeko musta mummo. Positiivinen ja tukea antava hän on ollut raskauttani kohtaan sen jälkeen :)
4. Millä viikoilla olet?
- 18+1
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
- Vahinko.
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa, että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä?
- Kyllähän se joskus mielessä käy, mutta en ole huolissani ettenkö jaksaisi/pystyisi.
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- Yksi parhaimmista ystävistäni oli super iloinen, sillä oli pyöräyttänyt oman pienokaisensa jo viime vuoden lokakuussa. Aina välillä nauretaan, että jos synnytän tytön niin siinäpä hyvä tyttöystävä hänen lapselleen tulevaisuudessa :D
Muilla ei ole myöskään ollut mitään huono sanottava asiasta.
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
- En, en olisi pystynyt viemään pieneltä henkeä oman tyhmyyteni takia.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
- Yksin perjaatteessa, asiat ovat liian monimutkaisia täällä selitettäviksi.
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
- Raha asiat huolettavat joo ja aika useastikkin, mutta minulla on äiti ja mummuni apuna. Mummu tuossa jossain vaiheessa sanoikin, että et sä sen lapsen kanssa nälkää tule koskaan näkemään, älä huoli siitä.
 
1. Minkä ikäinen olet?
-21
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
-ei
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
- äidille laitoin kännykällä testistä kuvan ja isälle näytin testipuikkkoa
4. Millä viikoilla olet?
-11+3
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
- suunniteltu vahinko
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa, että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä?
- Välillä ollut niin huono olo, että toivonut ettei olis ollenkaan raskaana, mutta en missään vaiheessa kuitenkaan vakavissaan sitä tarkoittanut. Enkä epäile, ettenkö jaksaisi vauvan kanssa, oon halunnut lasta jo 5 vuotta ja elänyt lasten ympäröimänä aina :)
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- Heistä se on tosi jännä ja outo juttu, kun ei kukaan muu ole vielä tässä vaiheessa, että osaisivat ajatella itsensä raskaana. Mutta iloisia ovat puolestani
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
- en
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
- alussa yhdessä, nyt yksin
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
- En, kerkeän saada ammatin ennen kuin vauva syntyy ja aina sitä voi myöhemmin mennä töihin, lapset haluan tehdä nuorena :)
 
Mäki päätin tänne tulla vastailemaan

1. Minkä ikäinen olet? 18 vuotta kun vauva syntyy niin 19 :)
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms? Ei ole on oltu tosi mukavia kaikkialla :)
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio? Asun tällä hetkellä tampereella mutta muutan vanhempien lähelle Espooseen Soittamalla ja sieltä tuli samantien rohkasevat lauseet et tukee mitä ikkinäpäätänkin :)
4. Millä viikoilla olet? 12+5 rv
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko? "vahinko " mutta toivottu ja haluttu
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : ) Ei oo vielä ainaskaan . Tiedän saavani tukea hirmuisesti :)
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan? Todella onnellisi joka ikinen :)
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan? Plussaus päivänän mietin vaihto ehdot mutta ei tullu kysymyksenkään
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa? Yksin .
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms) En ollenkaan :)

Hei ois ihana löytää joitan hengen heimolaisii jotka ois suunniilleen samoilla viikoilla mun kanssa :)) Ja vie parempi jso ois vähä sama kaltane tilanne et odottaa yksi :)))
 
1. Minkä ikäinen olet?
- 19v ja tämä on toinen raskaus, esikoinen 1v3kk.
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
- Eipä oikeastaan. Kun äitipolille soittelin tämän toisen raskauden alettua, silloin sain vähän törkeää ja v*ttuilevaa kommenttia, mutta ei muuten.
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
- Ihan suoraan vaan. Reaktiot olleet molemmilla kerroilla ihan hyvät, vaikka vähän hämmentyneet.
4. Millä viikoilla olet?
- 27+1.
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
- Ensimmäinen oli ns. tietoinen ja toivottu "vahinko", toinen oikeastaan suunniteltu. :)
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )

- Ei. Kyllähän se aluksi rankkaa on, mutta ehdottomasti sen arvoista! Nyt kun toinen lapsi kyseessä, niin vähän jännittää.
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- Tosi hyvin.
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
- En.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
- Kihlatun/avokin kanssa. :)
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)

- En jaksa turhia murehtia.
 
1. Minkä ikäinen olet?
- 18, mutta 19 kun lapsi syntyy.
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
- Mukavasti ovat kohdelleet.
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
- Äitini arvasi että olen raskaana (vaisto), oli todella iloinen ja isäni otti asian hyvin.
4. Millä viikoilla olet?
- 25
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
-Olen pitkään miettinyt että haluan oman lapsen. Yllätyksenä tuli.
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )
- Joo, mutta eiköhän sekin ihan normaalia, kertaakaan en silti ole katunut.
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- Jotkut jättäneet rauhaan mutta parhaat ystävät säilyneet!
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
- En.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
- Yksin, mutta lapsen isä haluaa jotenkin olla mukana.
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
- Ei tällä hetkellä askarruta
 

Yhteistyössä