Kysely nuoret mammat! :-)

1. Minkä ikäinen olet? täytän kesäkuussa 21
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms? No ei, ku oon kuitenkin jo yli teini-iän ja muutenkin "kypsä".
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio? Sanoin puhelimessa, äiti rupes nauramaan, ja on todella iloinen, miehen vanhemmat on vielä iloisempia ja sanoivat että salaa ovat toivoneetkin tätä :)
4. Millä viikoilla olet? 12+0 <3
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko? Vahinko. :D Ajateltiin vuoden päästä rueta yrittämään, mutta hän päättikin tulla minipillereiden läpitse.
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? No hän ei ole vielä syntynyt niin ei voi tietää millanen kaveri sieltä on tulossa, mutta en ole epäillyt hetkeäkään, lasten ja vauvojen kanssa olo tulee mulle niin luonnollisesti. Enemmän jännittää tuon miehen olo :D hän on hiukan herkkä (unien yms suhteen). :D
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan? Todella hienosti, vaikka pelkäsinkin kertomistä sillä parhaalla ystävälläni on abrotti takana viime kesältä, mutta hän on innolla mukana odotuksessa. (tulee mm, nt-ultraan ym.
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan? EN.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa? Kihlattuni kanssa.
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms) Koulu jää kesken, mutta palaan opintielle vielä, sitten ku aika on sopiva, mies on töissä niin auttaa raha-asioissa. Kyllä me pärjätään meinigillä :)

kirsikka ja naukkis 12+0
 
1. Minkä ikäinen olet? 17
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms? ei, muualla kylläkin
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio? soitin äidille ku sain tietää, se kerto isille ja molemmat oli tosi ilosia
4. Millä viikoilla olet? 19+6
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko? vahinko
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa, että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : ) no välillä mut menny tosi nopee ohi :)
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan? hurjan hyvin! ne myötäelää ja ressaa mun puolesta :D
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan? en.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa? yksin
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms) no en sinäällään :) koulusta pidän välivuoden ja kyllä noi raha-asiatki jotenki järkkääntyy koska mulla on älyttömän hyvä tukiverkosto joka jeesaa!

Baby, welcome! tässä mun blogi jos joku haluaa käydä lueskeleen ! :)
 
1. Minkä ikäinen olet? Kohta 17
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms? ei neuvolassa, mutta pari on sanonut että "etkai sä aijo pitää sitä?"
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio? Tökkäsin positiivisen raskaustestin äipän nenän eteen ja siitä se itku sirkus alkoikin, onneksi se kesti vaan pari viikkoa :)
4. Millä viikoilla olet?15+6
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?Vahinko
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa, että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )Eipä oikeastaan, muutama päivä sitten tajusin vasta että ei helvetti, meille on tulossa vauva :D
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?Suurella innolla
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?Kyllä
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?Kihloissa olen ollut mieheni kanssa jo 7kk :)
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)En oikeastaan, tiedän että aina on vanhemmat tukemassa jos menee huonosti ja koulusta pidän välivuoden sitten kun vauva syntyy :)
 
1. Minkä ikäinen olet?
- 19
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
- ei ole missään vaiheessa, päinvastoin =)
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
- äiti oli iloinen, isä katkaisi välit ja toivoi minulle keskenmenoa.
4. Millä viikoilla olet?
14
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
- suunniteltu vahinko jos niin voi sanoa :D
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )
- ei ole tullut ja toivottavasti ei tule =)
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- todella innoissaan vauvasta ! =)
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
- en.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
- poikaystävän kanssa.
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
- kyllähän se vähän stressaa, mutta asioilla on tapana järjestyä. =)
 
1. Minkä ikäinen olet?
-19 vuotta :)
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
-ei ollenkaan ikävästi, kiva neuvolatäti oli:)
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
-puhelimessa :D isä oli iloinen mut äiti sitte sai vähän sätkyn, mutta nyt ihan hyvillä mielin ajattelee asiaa :)
4. Millä viikoilla olet?
-10 viikolla
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
-suunniteltu
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )
-En oikeestaan, tottakai on vähän miettinyt että miten pärjää, mutta uskon että pärjätään hyvin!
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
-ihan hyvin :)
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
-en kertaakaan
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
-kihlatun kanssa
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
-en. Valmistun nyt parin kuukauden päästä ja kesätöitä ym on tiedossa ja mies vakituisessa paikassa joten uskon että hyvin pärjätään :)
 
1. Minkä ikäinen olet?
-Täytän 20 tossa toukokuussa :)
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
- No eipä oikeastaan ole mitään sanottu.
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
- En aio kertoa vielä, mieskään ei pääse vielä Suomeen. Eivät he varmaan kovin innoissaan ole nelikymppisinä isovanhemmiksi tulosta (ainakin olen kuullut äidin sanovan leikillään näin), mutta eihän heillä ole asiaan mitään sanomista ja luulen, että uutinen ei ole mikään suuri järkytys heille :)
4. Millä viikoilla olet?
- 9+5 :)
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
- Pitkään suunniteltu :)
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa, että mihin olitkaan ryhtymässä?
- No en jaksa vaivata päätäni sellaisilla vaan mennään päivä kerrallaan :D On vähän muitakin huolia juuri nyt.. Koen olevani valmis tähän, ja odotan innolla :) Vähän on ehkä tullut mietittyä, että miten opiskelut sun muut sitten menee, mutta luotan siihen, että asiat menee niin kuin on tarkoitettu :) (huh joka lauseelle tulee hymypääte, on tämä vaan niin ihana asia ;) )
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- En ole kertonut ystäville, eikä minulla niitä kyllä hirveästi olekaan :D Ensin haluan kertoa omalle perheelle ja miehen perheelle, sitten muille :)
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
- En todellakaan.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
- Tulevan miehen kanssa :) Oltiin liian malttamattomia :D Hän ei kyllä voi olla fyysisesti samassa paikassa tällä hetkellä :/
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken, niin niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms.)
- Noh, kuten jo sanoin niin vähän mietin, että miten asiat menee, mutta enpä olisi ensimmäinen, joka näistäkin joutuu selviytymään ;)
 
Ai niin, syy miksi en halua kertoa vanhemmille enkä muillekaan vielä, on ehkä pelko siitä että jos se reaktio ei ookaan positiivinen, niin sitten tulee turhaa painetta ja stressiä siitä, enkä todellakaan tarvii sitä just nyt :D
 
1. Minkä ikäinen olet?
-20
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
- ei ollenkaan
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
- äitille laitoin viestin että ois tärkeetä asiaa, se sitten soitti heti takas ja arvas mikä asia oli kyseessä, hieman vaikeaa on ollut sillä olen sellasessa uskonnossa jossa ei opeteta avoliittoon saatika lapsen saamiseen avioliiton ulkopuolella
4. Millä viikoilla olet?
- 16+2
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
- sanottasko että suunniteltu vahinko ;D eli ihan tietonen riski otettiin :)
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )
- välillä joo mutta nyt ei vaan malta odottaa enää
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- hyvin
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
- en ikinä
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
-kihlatun kanssa
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
- kyllä, raha-asioiden kanssa, mutta koitan olla ajattelematta asiaa vielä
 
1. Minkä ikäinen olet? - 19
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms? - Ei kommentoitu
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio? - sanoin vaan suoraan että oon paksuna, tietty pieni järkytys oli mut suhtautu kumminki hyvin :)
4. Millä viikoilla olet? - nyt on jo puolivuotias ipana :)
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko? - vahinko
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : ) - kerran n viikko ennen synnytystä tuli pieni paniikkikohtaus, mut siihen jäi :)
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan? - oli varsin yllättyneitä :)
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan? - harkitsin :(
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa? - odotin yksin, ja ollaan edelleen, tai no kasin, ipanan kans ;D
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms) - en ole enää huolissaan, asioilla on tapana aina järjestyä :) koulu käydään loppuun kun aika tulee ja eiköhän sitä jotai työtäkin löydy kun tarvii. :)
 
1. Olen 19v :)
2. Ei ole, yllättävää kyllä.
3. Puhelimessa kerroin vaikka asian olisin mielummin kasvotusten halunnut kertoa. Siihen ei kuitenkaan silloin ollut mahdollisuutta, kun eri paikkakunnalla asun. Shokkihan se ensimmäisen päivän verran oli, mutta jo toisena päivänä isovanhemmat olivat tohkeissaan ja todella innostuneita :)
4. Olen 5kk pojan äiti, joten en millään viikoilla :)
5. Ei ollut suunniteltu vaan täysi yllätys. Pillerilapsi kun oli. En ollut unohtanut yhden yhtä pilleriä ja otin joka päivä samaan aikaan. Ihana yllätys oli joka tapauksessa <3
6. En oikeastaan ole epäillyt missään vaiheessa, koska mieheni on kyllä todella upeasti ollut pojan hoidossa mukana. Alkuvaihehan se raskainta on, kun kaikki on uutta ja uuden opettelimista ja ne yösyötöt.
7. Mahtavasti! Ystäväni olivat koko raskausajan tukenani ja edelleen, kun poika kasvaa :) Tälläisessä elämänmuutoksessa se tosiystävyys punnitaan :)
8. REHELLISESTI, ei käynyt edes sekunttia minun tai mieheni mielessä. Olimme jo 16 vuotiaina asiasta puhuneet, jos "vahinko" sattuisi pitäisimme lapsen ehdottomasti.
9. Kihlattuni ollut koko ajan tukenani ja on edelleen :)
10. Kyllähän omat opiskelut mietityttää, kun ne kesken jäivät, mutta pystyn niitä hyvin jatkamaan siitä, mihin jäin ja toivon, että oppisopimuksella niin on sitten opiskelut ja työ hoidettu samalls kertaa. Ennenkuin äitiyslomalle jäin, olin töissä melkein vuoden oppisopimuksella. Mutta minulla on hyvä se, että aina on tuki miehestäni joka täissä käy toisin kuin yh-äipillä, jos sitä koulutusta ei vielä esimerkiksi ole :/
Ja tosissaan raskaaksi tulin 17veenä, pojan sain 18veenä ja nyt olen sen 19 ja kihlattuni 20v. Poika täyttää kohta 5kk :)
 
1. Minkä ikäinen olet? 19, kohta 20
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms? ei odotus aikana kertaakaan, lasten neuvolassa eräs vanhempi terveydenhoitaja kommentoi typerästi, että nykyään on vähän liikaa näitä nuoria äitejä, onneksi vaihtui hoitaja.
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio? he olivat heti innoissaan ja odotuksessa mukana, vaikka aluksi jännitikin asiasta kertoa
4. Millä viikoilla olet? vauva on nyt 4kk
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko? suuniteltu
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloaettä mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : ): alkuun oli rankkaa, kun yö unet jäivät 1-3h per. yö ja päivät vauva huuti mahaansa ja närästystä (refluksia). mutta nyt on onneksi niistä ajoista rauhoituttu ja yöllä herättää vain 2-3 kertaa :) Täytyy myöntää, että ekat 3kk mietin, että olenko enää täysjärkinen jos tämä jatkuu vielä pitkään.
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan? osa suhtauti oiken hyvin, mutta parasystäväni tuli kateelliseksi ja pikkuhiljaa jouduin katkaisemaan häneen välit mm. toivoi minulle keskenmenoa, taustalla oli että hän toivoi omaa lasta.
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan? en
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa? odotin yhdessä kihlattuni kanssa.
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms) en ole sinällään huolissani, toivon vaan että rahatilanne antaa jossain vaiheessa sen verran periksi, että pääsisi jatko-opiskelemaan :)
 
1. Minkä ikäinen olet?
-16
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
-ei mitenkään negatiivisesti
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
-Äidilleni kerroin ihan suoraan ja isälle puhelimessa koska asuu sen verran kauempana. Äitini oli vahvasti sitä mieltä että tekisin abortin mutta kun kerroin että aion lapsen pitää niin hän hyväksyi asian ja on nyt tukenut minua paljon.
4. Millä viikoilla olet?
-39+4
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
-Vahinko mutta jokatapauksessa rakastettu ja nyt odotettu:)
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )
- onha sitä tullu muutamaa otteesee mietittyy.
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- he suhtautuivat hyvin ja ovat tukeneet parhaansa mukaan.
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
en, olin jo ennen varmistumista päättänyt että tämä lapsi pidetään.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
-poikaystävän kanssa joka myös 16v
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
-koulu jatkuu kun on jatkuakseen :)
 
1. Minkä ikäinen olet?
- 18
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
- ei olla vielä käyty
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
- en ole vielä kertonut
4. Millä viikoilla olet?
- rv 5
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
- suunniteltu
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista
oloa, että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )
-pelottaa ja jännittää
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- eivät tiedä vielä hekään
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
- EN!
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
- miehen kanssa <3
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken
niin niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
- hieman jänskättää kaikki mutta eiköhän tämä tästä
 
1. Minkä ikäinen olet?
- 94 syntynyt eli 18v

2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
- Vain positiivisella tavalla.

3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
- Kirjeellä, koska jo pienenä aina kirjoittelin äipälle kaikenlaisia kirjeitä. Sain kukkia ja onnittelut.

4. Millä viikoilla olet?
- tyttö on 11kk ja toisesta ei ole vielä kuulunut.

5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
- Suunniteltu.

6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )
- Varmasti jokainen vanhempi kokee niitä hetkiä joskus ja ne kuuluvatkin asiaan.

7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- No pari oli ihan innoissaan, mut iso osa hävisi kuvioista. Ja viihteelle baariin ei huvita lähteä, kun saa kuulla vaan "hyviä" vitsejä ja huutelua et mee kotiis, äitii, äiti et sä saa olla tääl, mee hoitaa lastas jne.

8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
- En.

9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
Odotin avopuolison ja tulen odottamaan myös pikkukakkosta avopuolison kanssa.

10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
En. Mies käy töissä, mulla on koulu kesken. Käyn sen sitten kun ehdin. Nyt keskityn tärkeämpiin juttuihin.

Pomputtaa
 
Viimeksi muokattu:
1. Minkä ikäinen olet?
- 20
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
- Ei ole kommentoitu.
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
- Eipä siinä muuta kuin kerroin vain. Äiti on kummallakin kerralla ollut tosi iloinen ja innoissaan, isäni taas järkyttynyt ja innostunut vasta myöhemmin.
4. Millä viikoilla olet?
- Esikoinen 6kk ja tää toinen rv 9+3<3
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
- Esikoinen oli ns. suunniteltu yllätys, mutta tää toinen vahinko: ehkäisy petti.
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa, että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )
- Mun mielestä tuommoinen epävarmuus ja olo on varmaan lähes jokaisella äidillä :D Eli ihan on asiaan kuuluva juttu, mutta menee kyllä ohi.
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- Hyvin ja ne, jotka tietää tästä toisesta jo niin on myös olleet tukena.
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
- Esikoisen kohdalla en. Tokan kohdalla kyllä, koska mietin että pystynkö tähän. Varsinkin, kun emme ole enää miehen kanssa yhdessä. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, etten pystyisi olemaan sinut itseni kanssa jos tekisin abortin. Ja kuitenkin, mulla on jo nyt niin vahva tunneside tähän vauvaan. Niin, en pysty edes ajattelemaan sitä jonain solumönttinä vaan mulle se on vauva.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
- Tällä kertaa yksin.
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
- Tietysti oon huolissani, varsinkin mulla iltalukio vaiheessa. Oon kuitenkin varma, että me pärjätään. Enkä kuitenkaan varsinaisesti yksin ole, kun mulla on sen verran hyvä tukiverkosto.
 
Viimeksi muokattu:
1. 19, tänä vuonna 20.
2. Ei, todella mukavia ovat olleet.
3. Puhelimitse, kun ei isän kanssa samalla paikkakunnalla asuta. Alkuun kovasti järkyttyi, mutta nyt todella onnellinen ukiksi tulemisesta ja on tukenut täysillä.
4. 27+3
5. Suunniteltu.
6. Alussa, kun asia oli niin uusi ja jännittävä niin kyllä. Nyt en epäröi hetkeäkään ja kovasti odotellaan tulokasta maailmaan <3
7. Hyvin! Olleet aidosti onnellisia meidän puolesta. Kuultu on myös kateellisten panettelua, mutta tässä olikin kyse YSTÄVISTÄ ;)
8. En.
9. Mieheni kanssa. :)
10. En yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
1. Minkä ikäinen olet? 17, lokakuussa täytän 18
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms? Ei ollenkaan
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio? Äitille aina ollu helppo kertoo ja puhua asioista joten aika helposti se kävi ja iloisia molemmat :)
4. Millä viikoilla olet? 28+4
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko? Vahinko
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? En oikeastaan, suurin huoli raha-asiat
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan? Kaikki todella innoissaan :)
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan? En, olen aina tiennyt että jos raskaaksi satun tulemaan niin en ikinä pystyisi aborttiin, vaikka en myöskään halveksi heitä jotka niitä tekevät mutta itse en siihen henkisesti pystyisi
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa? Poikaystävän
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms) Juu raha-asiat ja se että nyt mahd. nopeesti saatais oma asunto kun ei vielä ole s:
 
1. Minkä ikäinen olet?
- 17v

2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
- Ekan kerran kun neuvolaan soitin, niin ikäni kuullessaan ensimmäinen kysymys oli : "niin siis halusit varata ajan keskeytykseen?". Ja tottakai kylällä puhuvat omia versioitaan asioista, kuten epäilevät pärjäämistäni yms.. Oikeat ystävät ovat olleet innoissaan ja iloisia puolestani, ja heihin pidänkin yhteyttä :)

3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
- Lapsen isä laittoi viestillä (joo tiedän, huonoin tapa hoitaa asia..) ja kadun nyt etten sitä kasvotusten tehnyt. Shokkihan se heille oli, mutta ajan kanssa tottuivat ajatukseen ja innostuivat tulevasta mummoudestaan ja ukkiudestaan :)

4. Millä viikoilla olet?
- En millään viikoilla, lapsi pian 7kk :)

5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
- Vahinko, söin pillereitä silloin.

6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )
- Kyllähän sitä mietti, mutta olen luottanut itseeni koko ajan. Ohimeneviä ajatuksia.

7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- Osa "kavereista" alkoi puhua huonoon sävyyn minusta, mutta he ovat karsiutuneet seurastani. Hyvät ystävät käyvät edelleen melkein päivittäin meillä :) Ovat hekin sanoneet, että eivät olisi minusta uskoneet, olin kuulemma niin epä-äidillinen ennen raskautta.

8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
- Alusta asti oli selvää, että pidän lapsen. En pystyisi aborttiin.

9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
- Odotin poikaystävän kanssa, mutta häntä ei ole näkynyt huhtikuun jälkeen, jolloin lapsi oli vasta 2,5kk.

10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
- En ole huolissani, en muutenkaan suunnittele yleensä viikkoa pidemmälle :D Uskon ja tiedän meidän pärjäävän. Koulua jatkan nyt syksyllä, aloittelen hitaasti, joten sekään ei huoleta.

Not a human being but a human doing
 
IMN
1. 20
2. Ei. Toki on kysytty kaikenlaista tulevaisuuden suunnitelmista ja sen sellaista, mutta ei mitään negatiivista.
3. Puhelimitse "pakko kertoa nyt heti"-paniikin seurauksena, vaikka tarkoitus oli kertoa kasvotusten vasta "turvallisilla" viikoilla. Esikoisesta saimme heti osaksemme onnitteluja (tosin isältäni asian sulatteluun meni pari päivää), emmekä yhtään epäilevää sanaa. Toisen lapsen ilmoitettua tulostaan äitini ensimmäiset sanat taisivat olla "voi herranjumala", mutta seuraavaksi tokaisi että kyllähän niitä lapsia maailmaan mahtuu ja homma meni taas ylenpalttiseksi onnitteluksi.
4. Esikoinen piakkoin 4-vuotias ja kuopus 10kk.
5. Molemmat suunniteltuja.
6. Uskoakseni kaikki tulevat tuota miettineeksi, iästä riippumatta :) Lapsi muuttaa aina elämää radikaalisti, oli sitten 16- tai 36-vuotias.
7. Hyvin. Useimmilla ystävillänikin on jo lapsi/lapsia. Itse olin ystäväpiiristämme toinen joka sai esikoisen, sekä myös toinen joka sai toisen lapsensa.
8. En.
9. Avomies on ollut mukana alusta asti.
10. Välillä on tullut kausia kun kaikki stressaa, mutta eiköhän me olla jo todistettu että kaikesta selviää kun vain yrittää :) Aloitin ammattikouluopinnot kun esikoinen oli 11kk ikäinen ja jäin vaikean (alku)raskauden takia sairauslomalle hänen ollessaan n. 2,5-vuotias. Olin sairauslomalla äippäloman alkuun saakka ja nyt sen loputtua - kuopuksen ollessa 10kk - jatkoin opintojani. Raha-asiat toki opiskelijana stressaavat kun omat kuukausituloni ovat vain lapsilisät 220e+opintotuki 240e, mutta mieheni onneksi on keskituloinen ja ilta-/yö-/vkl-/tulpavuorolisät tuovat aina kivaa extraa :) Miehekkeen ei kuitenkaan tarvitse 24/7 olla töissä, jotta tulemme toimeen.

Kun valmistautuu siihen että tulevat vuodet tuovat mukanaan sekä ala- että ylämäkiä, sekä siihen että vauva-arki ei ole mitään vaaleanpunaista hattarapilveä, niin hyvin siitä selviää. En ikinä olisi uskonut että olen 20 vuotta täyttäessäni avoliitossa, kahden lapsen äiti, sekä asunnon omistaja, mutta tässä sitä vain ollaan! Olen onnellinen ja rakastan tuota ukonretaletta, lapsiani, sekä elämää yleensäkkin :)
 
1. 16
2. Vähän on katottu säälivästi ja tuimasti. Synnytyslaitoksella samassa huoneessa oleva nainen tuomitsi :D
3. Soitin puhelun kesken äiten työpäivän, eikä reaktio ollut mitenkään ihmeellinen.
4. 7
5. Tämä oli suunniteltu, ikävä sanoa että ensimmäinen oli vahinko. Mutta en ajattele asiaa niin. Rakastan lastani.
6. Aika useasti, mutta hyvin tässä jaksaa =)
7. Aika moni pisti välit poikki koska he eivät voi olla teiniäidin kavereita ;(.
8. en edellisellä kerralla, enkä tälläkään.
9. poikaystävän kanssa tätä tulevaa, ensimmäistä odotin yksin. silloinen poikaystävä jätti heti kun kerroin tilanteen
10. En ole huolissani mistään. Olen tähän asti pärjännyt ensimmäisen kanssa niin luotan siihen että pärjään myös toisen.
 
1. Minkä ikäinen olet? -17
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?- Ei kertaakaan.
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio? -Erään tutun ihmisen kanssa kerroin äidille, iskä sai äidiltä tietää. Noh, tietysti oli semmonen alkujärkytys, joka nopeasti ohi meni. Molemmat oli hyvin innoissaan sen jälkeen. :)
4. Millä viikoilla olet? -Tyttö 6kk.<3
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko? -Raskaus vahinko, lapsi odotettu. :)
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : ) - Ei, mut tietenkin mielessä kävi, et kuinkahan tässä tulee sit pärjäämään.
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan? -Yllättyneesti, mutta hyvin.
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan? -Joo, alussa. En mä kyllä kovin tosissani sitä miettiny.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa? -Poikaystävä-kihlatun.
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms) -En. Mä uskon, että kaikki menee omalla painollaan. :) Koulupaikka mulla on edelleen.
 
1. Minkä ikäinen olet? 19
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms? Ei ole, mulla on aivan ihanat neuvolapalvelut ollut täällä :)
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio? Soitin aamulla äidilleni, kun olin plussannut. Reaktio oli juuri se mitä odotinkin, onnellisia molemmat ja yllättyneitä. Taisi siinä muutama onnen kyynelkin äidiltä vierähtää ;)
4. Millä viikoilla olet? 22
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko? Täysin suunniteltu ja ekalla sitten heti tärppäsikin! <3
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : ) - Oikeastaan ei. Minulla on niin hyvät tukijoukot ja maailman ihanin mies, että en ole epäillyt jaksamistani :)
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan? - Iloisia puolestani !
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan? - En!
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa? - Avomieheni kanssa
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms) - Raha asioista en niinkään, mutta ammattia minulla ei vielä ole. Olen käynyt kyllä jos jonkinlaista alaa, mutta mikään ei silloin tuntunut siltä omalta alalta. Päätin viime keväänä sitten hakea töihin ja hetken miettiä sitä omaa alaa, ja nyt sitä ollaankin tässä, puolessa välissä raskautta ja maailman onnellisimpana <3 kyllä niitä kouluja vielä ehtii käymään!
 
1. Minkä ikäinen olet?
-18
2. Onko ikääsi kommentoitu ikävästi neuvolassa yms?
- Ei sitten kertaakaan, kaikki on aina ollut mukavia :)
3. Miten kerroit vanhemmille raskaudestasi ja mikä oli reaktio?
- Pelkäsin ihan hirmuisesti kertomista ja taisin olla viikoilla 14 kun kerroin siskolleni. Hän Oli iloinen ja rohkaisi kertomaan. Seuraavana päivänä tuli sitten soitto häneltä että äiti oli arvannut ettei kaikki ole hyvin ja sisko oli sitten sille kertonut. Vanhempien reaktio oli järkyttynyt alkuun mutta on ne alusta asti ollut iloisia.
4. Millä viikoilla olet?
- 29+5
5. Oliko lapsi suunniteltu vai vahinko?
- Vahinko, e-pillerit pettivät.
6. Oletko kertaakaan epäillut jaksamistasi vauvan kanssa? Tai onko tullut sellaista oloa,
että mihin helvettiin olitkaan ryhtymässä? : )
- Monesti, varsinkin sen takia kun poikaystäväni on lähdössä tammikuussa armeijaan. (laskettu aikani on 20.12.)
7. Miten ystäväsi ovat suhtautuneet asiaan?
- Innoissaan ovat :)
8. REHELLISESTI, harkitsitko raskauden keskeyttämistä kertaakaan?
- Harkitsin, vaikka en sitä missään vaiheessa pitänytkään vaihtoehtona.
9. Odotatko yksin vai tyttö/poikaystävän kanssa?
- Poikaystävän (avokin) kanssa :)
10. Oletko huolissasi tulevaisuudesta vauvan kanssa? (raha-asiat, jos koulut kesken niin
niiden käyminen loppuun, työ-elämä yms)
- En ole jaksanut murehtia, kaikki selkenee aikanaan.
 
1. 18, kohta 19.
2. Neuvolassa en oo vielä käyny mut tk:ssa kun raskaus varmistettiin niin ensimmäiseks sanottiin että " Positiivinen. Aiotko pitää?" Mikä oli mun mielestä aika törkeesti sanottu, varsinkin ku hoitaja ei edes onnitellu kun kuitenki ihan tosi hyvä juttu meille oli toi plussa!
3. Käväsin porukoille viemässä auton ja kerroin, jännitti kyllä kamalasti kertoo kun oon kuitenki esikonen.. No reaktiohan oli tosi ilonen ja onnellinen ja molemmat tosi innoissaan tulossa isovanhemmiks. Oikein yllätyin niiiin hyvästä reaktiosta!
4. n. 6+2
5. Suunniteltu.
6. Ei kertaakaan, hyvillä fiiliksillä mennään!
7. Hyvin, kaikki tosi ilosia asiasta.
8. En.
9. Avomiehen kanssa odotellaan!
10. En, koska mies on töissä (yrittäjä) ja itse valmistun muutaman kuukauden päästä ammattikoulusta.
 

Yhteistyössä