Kyselen teitin 1-vuotiaista!!??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1vee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1vee

Vieras
Kaikennäköistä kyselisin...

Elikkäs syödäänkö teillä jo itse, tai yritetäänkö jo lusikalla syöntiä? Syökö leivän miten? Meillä mutustetaan leipää niin, että toisella kädellä otetaan pieniä paloja ja toisella pidetään kiinni. Lusikalla s yöminen on vielä kaukainen ajatus... ;)

Leikitäänkö teillä jo hiekkalaatikoilla lapion kanssa? Meillä ei... vaan tungetaan käsin hiekkaa suuhun ja sekös on kivaa.. =)

Joko tulee selviä sanoja ja joko kävellään? Meillä ei kumpaakaan... tätätätätää tulee kyllä paljon. Kärryn kanssa kävelee, mutta ei itse vielä seiso edes ilman tukea.

Mikä on teidän 1-vuotiaiden lempitouhua?

Meidän yks vuotias oppi kävelemään samana päivänä ku täytti ja osaa sanan heppa, isi, äiti, kukka, tät,i kissa ja kakka :D ei syö itse vielä eikä varmaan syökkään hetkeen vielä. hiekkalaatikolla ei muuta ku syö sitä hielkkaa :D

Eilen alkoi itse sörkkimään ruokalautasta lusikalla ja tänään sitä jo meni vähän suuhun. Tuli ihan yllättäen, ennen vaan leikki lusikalla!
Leipää syö siten että teen palasia pöydälle ja itse noukkii niitä suuhunsa.

Ei olla edes testattu hiekkalaatikkoa, todennäköisesti menis hiekat suuhun. Tykkää vetää nurtsia sekä pikkukivet ovat kivoja =) Yleensä ottaa nyrkkiin pari kiveä ja kuljettaa sitten niitä mukanaan!

Ei tule sanoja. Vauva-sanaa kyllä tavoittelee kun näyttää valokuvia, en tosin tiedä osaako sitten tarkoituksella sanoa? Ilman tukea menee kymmenkunta askelta, mutta pääasiassa vielä konttaa.

Lempitouhua hmm... Ulkona tykkää hirveästi olla, juuri konttailla ja tutkia paikkoja. Sisällä kiva on painella tv:n nappuloita, tyhjentää muoviastiakaappia, leikkiä piilosta, rymytä äitin tai iskän päällä lattialla, kävellä taaperokärryn kanssa, työntää keittiön tuoleja pitkin lattiaa... Nuo on lemppareita mitä nyt ekaks tuli mieleen!

Kävelemään oppi 9,5kk vanhana, ei syö itse lusikalla eikä varmaan ihan heti syökkään, hiekkaaatikolla kyl lapioi ihan vaan hiekkaa eikä laita suuhun. Sanoo annaanna ja ankka ja kakka. Rakastaa tanssimista fröbelinpalikoiden tahtiin. Ainii ja oppi kiipeämään sohvalle :headwall: Ja täyttää vuoden ens kuussa. EIKÄ NUKU ÖITÄÄN KUNNOLLA!!!!

Meidän poitsu täyttää ens viikolla vuoden ja kovasti yritetään syödä itse. Menee kyllä aika sotkemiseksi, mutta lusikka menee kuitenkin suuhun. Hiekkalaatikolla ei vielä leiki lapiolla, eikä millään muullakaan. Mieluiten on keinussa kun ollaan puistossa. Poika on kävellyt reilun pari kuukautta ja ekat sanat tuli pari viikkoa sitten. Pojan lempipuuhaa taitaa olla pallolla leikkiminen.

Meillä kun ei vielä kävellä niin ulkona liikutaan rattailla. Tyttö ei halua missään nimessä kontata hiekalla tai nurtsilla, vaan paniikki meinaa iskeä!! Onko muilla ollut tällaista?

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Elikkäs syödäänkö teillä jo itse, tai yritetäänkö jo lusikalla syöntiä?
Syö hyvin itse lusikalla, ei juurikaan tarvitse apua. Tosin jos olen juuri siivonnut en anna itse syödä koska sotkee joka paikan mutta yleensä kumminki syö itse ja minä rapsutan loput lautaselta.

Syökö leivän miten?
Laitan leivän päälle voita ja makkaraa. Syö makkaran ensin. Sitten nuolee voit. Leivän murustelee lattialla :kieh:

Leikitäänkö teillä jo hiekkalaatikoilla lapion kanssa?
Ei. Ei oikeen osaa tuota hommaa. Ulkona tykkää olla ja asuis siellä varmaan jos sais mutta pääsääntöisesti vaan kuljeskelee ees taas, kerää voikukkia, jahtaa muurahaisia ja tunkee kiviä suuhun.

Joko tulee selviä sanoja ja joko kävellään?
Ihan muutama selvä sana tulee. Kävelemään oppi 9.5kk:n ikäsenä ja vasta sen jälkeen alko kunnolla edes jokeltelemaan.

Vaatteiden hiplaaminen. Penkoo vaatekorit ja etsii vetskareita joita voi räpliä. Kenkähyllyn tyhjentää kun niitä on kiva sovitella jalkaan. Vessankaapista hakee mun kaulakorut, niitä hällä roikkuu aina kaulassa vähintään 3kpl ja käy vaihtamassa erilaisia tilalle kun entisiin kyllästyy :laugh:

Meillä ei kävellä. Kiipeilee joka paikkaan, suosikki on kaikista kielletyin eli keittiön tuolille ja siitä pöydälle, josta näkee ikkunasta ulos.

Syö leipää, lusikalla reenailee mutta kun tuskastuu siihen ettei ruokaa mene suuhun toivottua tahtia, ojentaa lusikan mulle ja sanoo et auttaa.
Hiekkalaatikolla leikkii lapiolla, siirtele hiekkaa, paukuttaa sankoja, ajelee autoilla.. imitoi veljeään.

Joitain sanoja tulee, kovasti selittää. Laulelee ja leikkii mm.kerhossa opittuja laululeikkejä ja kikattelee niille itsekseen. :D
Lempitouhua on veukun kanssa touhuilu, autoleikkien häirintä, kaikkialle kiipeily, lehtien "lukeminen", tykkää myös lukea omia kirjojaan.
Ja syliin pitää päästä tiuhaan, isin syli on paras iltaisin.

Elikkäs syödäänkö teillä jo itse, tai yritetäänkö jo lusikalla syöntiä?
ei syö ite lusikalla, en anna ruveta sotkemaan. sitten saa alkaa syödä kun ei sotke. näin olen jokaisen kanssa tehnyt ja säästänyt omia hermojani.

Syökö leivän miten?
ilman voita, palasina suuhun ite tai haukkaa ite leipäpalaa.

Leikitäänkö teillä jo hiekkalaatikoilla lapion kanssa?
leikkii, koittaa tehä kakkuja, kantaa hiekkaa lapiolla, täyttää ämpäriä lapiolla.

Joko tulee selviä sanoja ja joko kävellään?
kävelemään aloi 10kk iässä muutaman askeleen, 1 vee jo ihan ok kävelyä. nyt 1 vee ja 2 kk ja puhetta tulee aivan solkenaan, matkii kaiken mitä puhutaan (r ja s ei tuu). laulaa muutamia lauluja.

kirjojen kattominen, laatikoiden perkaus, leikkiastioilla kokkaaminen, pihahommat, tiskikoneen tyhjennys, sotkeminen eli lelujen levitys, tanssiminen ja laulaminen.

Kävellyt 10kk iästä. Ja kiipeilee kauheesti. Oikeestaan se kävely on harvinaista herkkua, meillä juostaan (1v2kk) Lusikalla yrittää kovasti, aina ei oo oikee siistii hommaa ;-)
Leivät ym syö ite...
Hiekkalaatikolla leikkii kauheesti, lapioi autonlavalle ym hiekkaa...toki joskus lentää minnesattuu...
Sanoja on jokunen: äiti, iti, kakka, kala, kato, anna...

Meillä poika täyttää perjantaina 1v ja kävelee(oppi viime tiistaina).

Leipää syö siten että avaa suun ja odottaa että laitan sinne palan :whistle: Tai noukkii sopivia paloja ja laittaa itse suuhun. Mutta jos käteen antaa isomman leivän niin se löytyy murusina lattialta:) Lusikalla ei syö itse.

Lapiolla hakkaa ämpäriä ja maata, ei oikeastaan kaiva hiekkaa... hiekkalaatikolla yleensä vaan möyritään ympäriinsä ja nuuskitaan kaikkea mahdollista. Suuhun menee kävyt ja kivet ja tikut...

Selviä sanoja on äätin ja isin lisäksi Aappo(lemmikin nimi), totti(tutti), kakka, anna, ei, hei, mämmä(nälkä), tätä, auto. Lisäksi tulee vielä selvittämättömiä sanoja:)

Lempitouhuja on yleisestikin vaan touhuaminen, viipeltää paikasta toiseen, tutkii kaikkea eteen sattuvaa, rakastaa pallon heittelyä, musiikin tahdissa tanssimista ja kaikenlaisten esineiden paukuttamista. Hetkeäkään ei suostu paikoillaan istumaan, paitsi rattaissa jos on mielenkiintoista katseltavaa esim kaupungilla. Tykkää eläimistä ja varsinkin koirista. Ei enää viihdy sylissä, mutta tykkää kieriskellä lattialla ja "painia"samalla pitää miehekästä ärinää ja murinaa! Osaa kiivetä matalalle sohvalle ja tulla alas peppu edellä.