kypsynyt

Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa päivähoidon kanssa? Tyttäreni meni viime syyskuussa päiväkotiin täytettyään 3v. Nyt on 4 kk takana, mutta huuto päikkärissä jatkuu yhä. Tyttö ei tunnu sopeutuvan millään, vaikka kaikkea olen yrittänyt. Tämä rupeaa olemaan jo hermoja raastavaa!!!

Nyt ihmeessä soitat päiväkodista vastaavalle ohjaajalle ja kysyt tiukasti mikä siellä mättää. Tädit eivät aina välttämättä kerro koko totuutta, koska jossain on vikaa. Ei lasta noin kauan saa huudattaa. Ja täditkin ovat usein välinpitämättömiä, jos vanhemmat eivät vaadi. Minä esim. tänä aamuna omaani hoitoon viedessäni nostin ovelta tieltä pois paniikissa isänsä perään huutavan yksivuotiaan, joka on tullut hoitoon tämän viikon alussa. Sen pojan paikka olisi ollut hoitajan sylissä, eikä ovella huutamassa. Mutta vanhemmat eivät ole totuttaneet lastaan hoitoon lainkaan, vaan lapsi ilmeisesti tuotiin kylmästi kokopäiväiseen hoitoon ja työnnettiin ovesta sisälle (itse näin kun samaan aikaan tulin). Ainakin ensimmäisen päivän huutoa kuului koko päivän. Tämä on rasittavaa muille lapsille. Minä jätin omani toisena päivänä kotiin ja jos huuto jatkuu on siihen puututtava ilmeisesti. Eli jälleen kerran, missä lienee hoitajien ammattitaito ja työmoraali.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2005 klo 10:00 vieras kirjoitti:
Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa päivähoidon kanssa? Tyttäreni meni viime syyskuussa päiväkotiin täytettyään 3v. Nyt on 4 kk takana, mutta huuto päikkärissä jatkuu yhä. Tyttö ei tunnu sopeutuvan millään, vaikka kaikkea olen yrittänyt. Tämä rupeaa olemaan jo hermoja raastavaa!!!
:wave: täällä yksi ongelmaisen äiti. Viime kevät meni itkien ja luulin kesäloman helpottavan tätä asiaa. No huutoa ei enää ole, mutta käytöshäiriöitä sitäkin enemmän. Lapsi on muuttunut todella kiukkuiseksi persoonaksi. Harkinnassa on jo pienempi hoitopaikka. Ikää nyt 3v5kk.

Hei!
Meillä ei kestänyt ihan noin kauaa huuto. Esikoinen ei itkenyt mut nuorempi itki kaksi viikkoa perään. Meillä maaginen sana oli " Äiti lähtee...". Itsellä oli paha mieli mutta itku kuulemma loppui yleensä kun minä häivyin näköpiiristä. Ja eräs hoitaja lohdutti sanomalla:"on hyvä että kuitenkin omiensa perään kaipaa." Mikä on ihan tosi. En haluais kokea samaa poishakiessa. :/

pkssa työskennellyt
Itse kun olen nähnyt nuo äidin/isän perään itkut sieltä toiselta puolelta kun olin pk:ssa töissä niin olisin myös sitä mieltä et kysy josko voisit jutella henkilökunnan kanssa ihan kaksistaan ilman lasta ja miettiä sit yhdessä et miten voisitte helpottaa lapsen hoitoon jäämistä. Keinoina voisi käyttää vaikka hoitajan syliin menemistä, jonkun kivan tekemisen keksimistä kun tulee hoitoon yhdessä hoitajan kanssa. Omasta kokemuksesta voin sanoa et suurimmalle osalle lapsista auttaa kun saavat tarpeeksi huomiota hoitajilta hoitoon tulleessaan ja tietysti koko päivän ajan.

Itsekin voit (varmasti olet kaikkea yrittänytkin) vaikuttaa lapsen hoitoon sopeutumiseen olemalla lapsen aikana hiukan yli riepaskin ja korostamalla kuinka kivaa on päästä leikkimään muiden lasten kanssa jne.

Ja kuten tuossa aikaisemmin oli mainittu miettisin myös noinkin pienen kohdalla vaihtoehtona vaikka ryhmäperhepäivähoitoa tai perhepäivähoitoa, päiväkodin ryhmät kun ovat usein liian isoja ja hälyisiä 3v:lle joka vasta aloittaa päivähoitoansa.

Tsemppiä teille ja toivottavasti löydätte ratkaisun ettei aina tarvi itkun kanssa hoitoon jäädä :hug: !

sofia-josefiina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2005 klo 09:06 vieras kirjoitti:
Nyt ihmeessä soitat päiväkodista vastaavalle ohjaajalle ja kysyt tiukasti mikä siellä mättää. Tädit eivät aina välttämättä kerro koko totuutta, koska jossain on vikaa. Ei lasta noin kauan saa huudattaa. Ja täditkin ovat usein välinpitämättömiä, jos vanhemmat eivät vaadi. Minä esim. tänä aamuna omaani hoitoon viedessäni nostin ovelta tieltä pois paniikissa isänsä perään huutavan yksivuotiaan, joka on tullut hoitoon tämän viikon alussa. Sen pojan paikka olisi ollut hoitajan sylissä, eikä ovella huutamassa. Mutta vanhemmat eivät ole totuttaneet lastaan hoitoon lainkaan, vaan lapsi ilmeisesti tuotiin kylmästi kokopäiväiseen hoitoon ja työnnettiin ovesta sisälle (itse näin kun samaan aikaan tulin). Ainakin ensimmäisen päivän huutoa kuului koko päivän. Tämä on rasittavaa muille lapsille. Minä jätin omani toisena päivänä kotiin ja jos huuto jatkuu on siihen puututtava ilmeisesti. Eli jälleen kerran, missä lienee hoitajien ammattitaito ja työmoraali.
Eräs tuttavani työskentelee päiväkodissa ja nimenomaan pienten puolella. Hän jutteli ja oli huolissaan pienistä lapsista päiväkodissa. Hoitajilla ei ole voimavaroja hoivata kaikkia yhtaikaa, lapset ovat levottomia suuressa ryhmässä, kaikki tarvitsisivat syliä yhtaikaa, paljon kinasteluja ja tappeluja,lisää hoitajia tarvittaisiin tai ryhmiä pienemmiksi. huh-huh, voimia päiväkodin työntekijöille :flower:

Yhteistyössä