Kypsentääkö joku oikeesti jauhelihan ennen pakastamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

WompaTiger

Aktiivinen jäsen
05.06.2008
4 305
0
36
Mä en ole ikinä pakastanut, oonkos mä nyt sit jotenkin saastunut? Ja siis jauhelihaa meidän opiskelijaperheessä syödään PALJON, useimmiten pakkasen kautta. Ja ihan pakkauksessaan, raakana olen pakastanut ja jopa jääkaapissa ja vesihauteessakin sulatellut. Olen jopa huoneenlämpöön nostanut sulamaan. Ikinä ei mitään vatsanväänteitä tai vastaavia ole tullut ja ihan sika-nautaa on. Mitä siitä pitäisi tulla?

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Mä en ole ikinä pakastanut, oonkos mä nyt sit jotenkin saastunut? Ja siis jauhelihaa meidän opiskelijaperheessä syödään PALJON, useimmiten pakkasen kautta. Ja ihan pakkauksessaan, raakana olen pakastanut ja jopa jääkaapissa ja vesihauteessakin sulatellut. Olen jopa huoneenlämpöön nostanut sulamaan. Ikinä ei mitään vatsanväänteitä tai vastaavia ole tullut ja ihan sika-nautaa on. Mitä siitä pitäisi tulla?

näin meilläkin tehdään
=)

säilyvyys kärsii, siis kun sen kypsentää ensin niin pakastusaika on pidempi..oon mäkin joskus raakana pakastanut, mut on vaan niin paljon helpompaa käyttää valmiiksi paistettua jauhelihaa pakkasesta, kun sen voi jäisenä nakata sopan tai kastikkeen sekaan, eikä tartte sulatella erikseen..

Mä paistan aina ja pakastan pakastuspusseissa sillä lailla, että painelen littanaksi. Silloin se sulaa nopeammin ja voin viskata sen suoraan vaikka kastikkeeseen tai keittoon sinällään eikä tarvii alkaa paistelemaan enää.

Minä paistan sen takia, että ostan niitä 700 gramman paketteja ja käytän kerrallaan vain puolet. Eli paistan kaikki kerralla ja puolet pakastimeen ja puolet käytän heti. Pakastan kyllä joskus raakanakin.

joskus joo.toisinaan taas en.
se alkuperäisen pakkauksen kansi pitäs rikkoa ennen pakastamista jotta suojakaasut jotka estää lihan pilaantumisen pääsee pois koska ne hidastaa jauhelihan pakastumista jolloin liaha voi mennä pilalle jopa pakastumisen vaiheissa tjs. olen kuullut.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
säilyvyys kärsii, siis kun sen kypsentää ensin niin pakastusaika on pidempi..oon mäkin joskus raakana pakastanut, mut on vaan niin paljon helpompaa käyttää valmiiksi paistettua jauhelihaa pakkasesta, kun sen voi jäisenä nakata sopan tai kastikkeen sekaan, eikä tartte sulatella erikseen..

peesaan tätä

mun mielestä maistuu pahalle jauheliha jos eka paistaa ja laittaa sit pakkaseen.en mä erikseen ruskista jauhelihaa vaan heitän suorilla kattilaan raakana.kypsyy ne keittämälläkin ja säästyy kaloreita...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun mielestä maistuu pahalle jauheliha jos eka paistaa ja laittaa sit pakkaseen.en mä erikseen ruskista jauhelihaa vaan heitän suorilla kattilaan raakana.kypsyy ne keittämälläkin ja säästyy kaloreita...

eihän siitä paistamisesta mitään kaloreita lisää tuu, ku ei mitään rasvaa tarvitse lisätä paistaessa..niin ja mä tykkään siksikin paistaa pannulla, et saa ne suurimmat rasvat kipata pois lihasta, kun sitä siihen pannulle kertyy, ainakin noista valmiista paketeista..

Alkuperäinen kirjoittaja lihatiskin täti:
suurin osa jauhelihoista tehdään PAKASTETUSTA lihasta. siksi ruskistan ensin ja sit pakastan.

Tehäänkö sellaset kylmäaltaiden valmispakettienkin? Eikös siinä sillon pitäisi jo lukea ohje, että älä pakasta uudelleen raakana?

suurin osa jauhelihoista tehdään PAKASTETUSTA lihasta. siksi ruskistan ensin ja sit pakastan.

Tehäänkö sellaset kylmäaltaiden valmispakettienkin? Eikös siinä sillon pitäisi jo lukea ohje, että älä pakasta uudelleen raakana?

kyllä niissä melkein kaikissa on, eikä sitä tarvitse ilmoittaa mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

kyllä niissä melkein kaikissa on, eikä sitä tarvitse ilmoittaa mitenkään.

Snellmanin lihoissa taas sanotaan erikseen, että ei sisällä pakastettua lihaa.

Minä pakastan jauhelihan raakana.

Kuusi seitsemästä valmistuttajasta käyttää pakastettua lihaa

Pakastettua lihaa saa lain mukaan käyttää teollisesti valmistetussa jauhelihassa, vaikka paketin kyljessä ei lue pakastetusta lihasta sanaakaan.

Kysyimme seitsemältä eri suojakaasuun pakatun jauhelihan valmistajalta, käyttävätkö ne jauhelihassaan pakastettua lihaa. Suurimmat valmistajat Atria, Snellman ja HK Ruokatalo kertovat käyttävänsä ainakin satunnaisesti pakastettua lihaa. Snellman kertoi, että pakastetun lihan osuus voi olla jopa 20 prosenttia tuotteesta.

Vain Saarioinen vastasi, ettei käytä pakastettua jauhelihaa lainkaan.

Käyttääkö pakastettua lihaa?

Snellman - kyllä
HK - Kyllä
Järvi Suomen Portti - Kyllä
Saarioinen - EI
Atria - kyllä
Tamminen - kyllä
Pirkka - kyllä

Kiitos vinkistä. Alnpa minäkin ensin paistamaan ja sipulitkin joukkoon ja sitten pakkaseen. Enpäs ole tajunnutkaan ennen kuin paljon helpompaa ja puoli vuosisataa jo täällä tallannut. Kiitos paljon:)

Mie useesti ostan sellasen 750g paketin ja ruskistan sen. Käytän ruoanlaittoon vain noin puolet ja toisen puolen pakastan. Tosi helppoa ja nopeeta seuraavan kerran tehdä ruokaa jauhelihasta kun se on jo valmiiksi paistettu, maustettu ja sipulit on seassa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Kuusi seitsemästä valmistuttajasta käyttää pakastettua lihaa

Pakastettua lihaa saa lain mukaan käyttää teollisesti valmistetussa jauhelihassa, vaikka paketin kyljessä ei lue pakastetusta lihasta sanaakaan.

Kysyimme seitsemältä eri suojakaasuun pakatun jauhelihan valmistajalta, käyttävätkö ne jauhelihassaan pakastettua lihaa. Suurimmat valmistajat Atria, Snellman ja HK Ruokatalo kertovat käyttävänsä ainakin satunnaisesti pakastettua lihaa. Snellman kertoi, että pakastetun lihan osuus voi olla jopa 20 prosenttia tuotteesta.

Vain Saarioinen vastasi, ettei käytä pakastettua jauhelihaa lainkaan.

Käyttääkö pakastettua lihaa?

Snellman - kyllä
HK - Kyllä
Järvi Suomen Portti - Kyllä
Saarioinen - EI
Atria - kyllä
Tamminen - kyllä
Pirkka - kyllä

Nykyään Snellman nimenomaan mainostaa jauhelihansa olevan "Kunnon jauhelihaa", johon ei käytetä pakastettua lihaa lainkaan.

Yhteistyössä