kynsilakkaa loppuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mailla

Uusi jäsen
25.08.2010
22
0
1
Siis kannattaako mun laittaa varpaan kynsiin kynsilakkaa, kun laskettu aika on ihan kohta. Ensi viikolla laskettu aika.

Sillä vain, että vaikuttaako varpaissa, jos sattuisi joutumaan sektioon?

Tiedän tiedän tyhmä kysymys, mutta kyvyttävä on =D

Ei se kynsilakka varpaissa voi mitenkään vaikuttaa mihinkään. Saahan raskaana ollessa käyttää monenlaisia lääkkeitäkin. Ei meikit, hiusvärit ja kynsilakat sieltä kohtuun kulkeudu.

[QUOTE="pulla";21995617]Ei se kynsilakka varpaissa voi mitenkään vaikuttaa mihinkään. Saahan raskaana ollessa käyttää monenlaisia lääkkeitäkin. Ei meikit, hiusvärit ja kynsilakat sieltä kohtuun kulkeudu.[/QUOTE]

Tästä ei tainnutkaan olla kyse, vaan siitä, että kynsistä näkee hyvin verenkierron ja hapetuksen (mahdollisen) leikkauksen aikana. Tästä syystä kynsilakka pyydetään useissa leikkaukseen valmistautumisohjeissa poistamaan.

[QUOTE="vieras";21995702]Verenkiertoa ei kyllä mistään varpaiden väristä katsota vaan sormeen laitettavasta valoon perustuvasta lukijasta.[/QUOTE]

Sinä näköjään tiedät asiasta, mulla on vaan kuulopuheisiin perustuvaa tietoa. Miksiköhän leikkausohjeissa käsketään sitten poistaa kynsilakat? Vai koskeeko se vain sormien kynsiä? Olen joskus miettinyt mihin tämä perustuu, osaatko sanoa?

Sinä näköjään tiedät asiasta, mulla on vaan kuulopuheisiin perustuvaa tietoa. Miksiköhän leikkausohjeissa käsketään sitten poistaa kynsilakat? Vai koskeeko se vain sormien kynsiä? Olen joskus miettinyt mihin tämä perustuu, osaatko sanoa?

Sormeen laitettava pulssioksimetri, joka mittaa hapetusta, saattaa näyttää väärin jos on kynsilakkaa. Ohje tarkoittaa sormien kynsiä, ei varpaita.

No linkitäpää ne leikkausohjeet tänne niin voidaan nähdä ettei tarvitse leikkiä kuulopuheilla.

Olen ollut useamman kerran leikkauksissa ja nukutettuna ja sormeeni on aina laitettu "pyykkipoika" joka lukee valon absorbanssista (hemoglobiini) veren happisaturaation.

Pulssioksimetri ei anna välttämättä oikeaa happeutumisarvoa, jos kynsissä on lakkaa. Kylläpä ne siellä sairaalassakin saa sen poistettua, jos on tarve. Fiksuahan on toki poistaa lakka, jos leikkaukseen on menossa.

Varpaankynsistä happeutumista ei mitata, eli niissä voi lakkaa olla niin paljon kun laittaa haluaa.

Tämmösiä löytyy, ei siis ole omaa kokemusta (sektio tehty mutta ei voinut valmistautua kun oli kiireellinen - mut ei ollu lakkaa kynsissäkään):

http://www.pulssi.fi/fin/sairaala_pulssi/leikkaukseen_valmistautuminen/

http://www.helistin.fi/?page=2116407&id=5748684#

http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2789/4862/

[QUOTE="nanna84";21995784]Sormeen laitettava pulssioksimetri, joka mittaa hapetusta, saattaa näyttää väärin jos on kynsilakkaa. Ohje tarkoittaa sormien kynsiä, ei varpaita.[/QUOTE]

Tätä minä juuri mietin. ELi varpaankynnet uskallan lakata =)

Sen hapetusarvon voi mitata ihan mainiosti korva-anturillakin jos kynsistä ei lukemaa saa. Siinä mielessä toi on ihan huuhaata toi ohjeistus että kynsistä pitäis lakka poistaa.

Niin, mutta kun kaikkialla ei ole välttämättä noita korvamittareita. Tai ei käytetä kun on totuttu sormenpäästä mittaaviin. Ja jos kynsilakka on vähänkään lohkeillut, niin se on oiva alusta mikrobeille. Vaikka yleensähän noi kynsilakkaohjeet mikrobeihin liittyen koskeekin hoitohenkilökuntaa, ei potilaita.

[QUOTE="nanna84";21996107]Niin, mutta kun kaikkialla ei ole välttämättä noita korvamittareita. [/QUOTE]

No aivan saletisti on, eikä se ole eri laite kun vaan anturi vaihdetaan itse vitaalimonitoriin.

Yhteistyössä