kynsien pureskelusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katrillix
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Katrillix

Jäsen
06.12.2004
212
0
16
Onko muilla lapsia, jotka keksineet tämän, ah, niin mukavan harrastuksen? Meillä tyttö 3v.9kk. pureskelee jopa varpaan kynsiään... Huokaus... Sitten ovat aina kipeät, kun liian lyhyet ja kynsinauhat auki...

Olisko jollakin jotain kikkaa tähän vaivaan? Saakohan apteekista vielä jotain pahammakuista ainetta kynsiin?

Oon luvannut, et saa kokeilla kynsilakkaa, kunhan kynnet eka kasvaa pidemmiksi, et ne voi leikata kauniiksi, mut ei tehoa... Kovasti houkuttaa, mut taitaa olla jotenkin alkukantaista ja refleksinomaista tuo pureskelu...

Meidän 5v esikoinen keksi ton harrastuksen joskus 4v täytettyään. En ole useinkaan saanut kiinni itse teosta, mutta kun kerran viikossa leikkaan kolmen lapsen kynnet, huomaan, että vanhin tyttö on purrut omansa :( . Olen yrittänyt puhua ja selittää, mutta eipä kai siihen mikään auta. Muistan, että itsekin pureskelin kynsiä joskus ala-asteella. Toisilla se jää päälle ja jatkuu aikuisikään, mikä ei kovin kivalta kyllä ajatuksena tunnu.

Kynneliä kai saa yhä apteekista, mutta sitä kai suositellaan 6 ikävuodesta ylöspäin. Itse kyllä ajattelin kyseistä ainetta ostaa, jos sormet menee vereslihalle. Vielä ei ihan niin pitkälle olla ehditty...

Kiusallinen probleema kieltämättä, mutten usko, että mikään kovin harvinainen näiden pientenkään keskuuudessa. Odottelenpa siis minäkin muiden kommentteja ja vinkkejä... :)

Minä jouduin muutama vuosi sitten laittamaan tyttärelle Kynneliä, koska ei hyvät eikä pahat puheet auttaneet. Uskokaa vaan, kaikki konstit kokeiltiin! Kynneliä ei tarvinnut laittaa kuin pari kertaa, sen jälkeen tehosi uhkaus "jos puret, laitan Kynneliä". :whistle: Neuvolalääkäri sanoi, että sitä voi kokeilla, vaikka ikärajoitus onkin korkeampi, sillä ei ole hyväksi sekään, että lapsi puree kyntensä tulehdukseen asti...

Myöhemmin on riittänyt nätti kynsilakka, jota lapsi ei raaski pureskella. :)

Kovasti on nyt 8v tyttö purrut kaikkia kynsiään. Luulempa että ei enää tyttö saa kauniita pitkiä kynsiä. Oliko tuo kynneliä vai mitä mutta ihan kynsilakkaosastolta marketista löytyi ainetta kynsien pureskeluun. Taisi olla Mavalan hyllystä...Jonkin verran tuo aine tehosi, mutta lopullusta ratkaisua meillä näyttää vasta ikä tuovan. Huomauttelu tuohon vaivaan ei tuntunut auttavan, saattoi jopa pahentaa.

Silloin nuorempana tein näin: jos vielä syöt kynsiä niin joku yö sun kynnet on muuttunu pahan makuisiksi. Pahamaku ainetta kynsiin toisen nukkuessa. Aamulla kun heräsi ja pisti sormensa suuhun oli kynnet niin pahan makuiset että oksennus tuli. Tuon jälkeen ei ihan heti syönyt. Voi siis tehota sellaisille kenellä puremisvietti ei ole ihan kamala.

meillä kohta 4v. tyttö, purru kynsiä 2v. asti. Ostin sillon jo kynneliä.. ei auttanut eikä auta nykään. Pahan makuista se on mut ei tehonnu meillä.
kai iän kaa menee ohi!

Itse kynsiäni pureskelleena voin kertoa, ettei kynneli auttanut, vaikka sitä useita kertoja kokeiltiin. Vasta aikuisena ja lapset tehtyäni kypsyi päätös, että nyt se on loppu. Ensimmäisen lapsen saatuani sain lopetettua tupakoinnin ja tuplapotin saatuani loppui kynsien nakertelu. Nyt tuntuisi oudolta alkaa samaa hommaa uudestaan, vaikka kuinka hermostuttaisi.

Yhteistyössä