KYMPIN HOIDOISTA PLUSSANNEET!

maricce ONNEA!!!
Minulla synnytys 4.5v sitten kesti n.6h, en myöskään ehtinut mitään kivunlievityksiä saada. Nyt tämä sitten tuli taas luomuna ja vajaassa tunnissa. Että luultavasti sullakin ens kerralla tullaan vieläkin vauhdikkaammin ja turha haaveilla epiduraalista;)

irene IHANAA!! Onnittelut!
Sinun pimullasi sitten ilmeisesti myös tukkaa löytyy, niin myös täällä:heart:
Missä kunnossa pikkusen jalat on?

Molempien synnytyskertomuksia odottelen!

Rouva Papunen, iik!! Onnea ihan hurjasti sinne! Huomenna Taiston päivä, olisko pojulle kiva nimi;) Tänään Kustaa Aadolfin päivä...

Masumöyrijöitten kanssa odottaville kovasti jaksamista!

Onkohan duffy linjoilla, kuin menee?

Onnellinen kirma&muru 3vkoa3pv
 
RP, juu kyllä se sinun veikkaus piti aivan täysin paikkansa :D! Mähän silloin sanoinkin, että älä muuta sitä.
Sielläkin taitaa olla nyytti jo kainalossa, toivottavasti kaikki meni hyvin.

Kirma, hiuksia löytyy ja ihanan tummatkin on. Koko pakkaus on niin ihana ja ihanan tuoksuinen :heart:. Nyt kun tuota taivalta miettii taaksepäin niin tulee ajatus, että onneksi tämän kaiken sai kokea vaikeuksista huolimatta. Ei tuota pakahduttavaa rakkauden määrää osaa edes sanoin kuvailla.
Jalat olivat tavallaan väärä hälytys eli ovat hiukan sisäänpäin kääntyneet, mutta nyt on pari viikkoa sellaiset tukikengät mitkä kääntävät jalat oikeaan asentoon. Nilkat on ihan taipuisat ja jalat kääntyvät jumpalla ihan oikeaan asentoon ja luut oli ihan oikeilla kohdillaan. Joten kipsauksia ja lastenkirurgia ei sitten tarvittukaan, hyvä niin.


No nyt sitten sitä synnytyskertomusta:
Eli silloin lauantaina, kun tänne viimeksi ilmoittelin, että aamulla oli supistukset oli alkanu niin niitä tuli sitten koko päivän ja seuraavat yöunetkin jäivät vähän vähiin, mutta kyllä niitten kanssa pärjäsi. Sunnuntaina ajeltiin sitten Taysiin, kun halusin tietää oliko niistä supistuksista ollu mitään hyötyä. Siellä päästiin sitten käyrille ja kätilö totesi, että sormelle auki ja kaulaa jäljellä 0,5 cm. Ja eikun kotiin sitten sieltä...
Seuraavat kaksi yötä "nukuinkin" sitten sohvalla istuma-asennossa, kun ei makuullaan enää supistuksilta voinu olla. Tiistaina kolmen jälkeen päivällä lähdettiin sitten taas Taysiin, kun kotona olosta ei enää tullut yhtään mitään ja aloin olla jo aika puhkikin. Siellä sitten käyrille ja tuloksena kahdelle sormelle auki ja kaula hävinnyt. Ottivat sisään, huokaisin helpotuksesta.... Siellä sitten talsin käytävällä geelipussin kanssa ja odottelin, että jotain tapahtus. Sitten yheksän jälkeen illalla ottivat käyrille uudestaan ja kuulin, kun puhuvat, että jos ei mitään edistystä ole tapahtunut niin voisin lähteä kotiinkin. Mä olin ihan, että voi paska... Siellä vaihtu sitten onneksi yövuoroon kätilö, joka vähän pyöräytti paikkoja ja totesi, että kolme senttiä auki ja vedet saattaa mennä kohta. Pääsin käytävälle niin vedet valahti lattialle. Synnytyssaliin päästiin puol yheltätoista ja sainkin sitten ilokaasua, mikä autto ihan mukavasti ja sillä pärjäsinkin. Puol kolmelta yöllä sain epiduraalin (oli muuten ihanaa) ja paikat oli auki 4 cm. Siinä sitten sain mukavasti puol toista tuntia nukuttua ja herättyäni todettiin, että paikat on täysin auki. Nukkuminen oli siis tehnyt hyvää. Kello viideltä aamulla alko aktiivinen ponnistaminen ja tyttö oli siis maailmassa klo 05:15. Repeämiä ei tullut yhtään eli tikeiltä säästyttiin.

Synnyksestä jäi hyvä mieli, vaikkaki alku oli niin helkkarin hidas. Kätilö oli aivan mahtava ja osin hänen ansiostaankin synnytyksestä jäi todella hyvä mieli.

Että tällainen tarina täällä... Huh huh mikä sepustus.
 
Moikka!!

Täällä poitsu syntyi eilen aamusta 6.11 kello 4.55 mitat 3600g ja 49cm...olo on kuin jyrän alle jäänyt vaikka tikeiltä täälläkin säilyttiin :) eli yksi ainut käynnistyspilleri tarvittiin meidän pojan tuloon :) siitä meni 12h niin poju oli maailmassa :) vaikka sairaalaan mentiin kello 14 mutta lääkäriä odotellessa ja lääkärin päätöstä puhkastaanko kalvot vai otetaanko pilleri...

päivittelen kun on paremmin aikaa :)

RP&poju
 
RouvaPapuselle onnittelut pikku prinssistä! Ihana kuulla, että kaikki meni hyvin! Lisää kuulumisia sitten, kun jaksat ja maltat.

Irenelläkin synnytys on sujunut mallikkaasti hitaasta alusta huolimatta, kiva kuulla! Ihania vauvantuoksuisia hetkiä sinne!

Kirma kuinkas teidän esikoinen on suhtautunut pikku sisareen? Mielenkiinnolla kyselen, kun meille lasten välinen ikäero tulee olemaan reilu 3v. Poika kyllä jo kovasti veikkaa odottelee.

Kateellisena täällä lueskelen teidän tarinoitanne ja paisun samalla vaan isommaksi ja isommaksi. Aamulla lenkitin koiran kunnon mäkisessä metsämaastossa ja siihen päälle vielä imuroin koko kämpän, eikä missään tunnu, että mitään oisin tehnytkään. Olo on kypsä ja koko ajan kiukuttaa, ärsyttää jo nyt tiistain tuleva neuvolakäynti.

Aurinkoista sunnuntaita toivotellen Sannis & surprise 40+2
 
=) Onnea uusille äideille! Kohtahan kaikki ovat jo jakaantuneetkin :D niin se aika vierähtää! :)

Omaa synnytyskertomusta:

Minähän menin sairaalaan torstaina 28.10 kun supistukset olivat säännöllisiä ja ikäviä. Vauvakin liikkui vähemmän. Päästiin käyrille, vauvalla kaikki ok, itse olin 2 cm auki, mutta kaulaa oli hiutusen jäljellä. Laittoivat takaisin kotiin.

No, oltiin oltu kotona 1/2 h, kun suihkukaan ei enää auttanut, ja kärvistelin tuskissani. Ei muuta kuin takaisin tyksiin. No, nyt oli kaula hävinnyt, olin edelleen 2 cm auki, ja kohdun suu jotenkin takana. Supparit sen verran tehokkaita että päästiin synnytyshuoneeseen. Ei muuta kuin ilokaasulle, ja hetken päästä jotain pillereitä auttamaan. Olo oli niiden kanssa kohtuullinen. Siellä sitten oltiin, super supistuskäyrän kanssa. Kätilöt sanoivat ettei enää mene kauaa ku vauva syntyy... No joo-o. Tutkittiin ja ronkittiin. Sattui sikana!!! Vauvan pää oli niin alhalla, että kun koittivat päästä "taka-asennossa olevalle>" kohdunsuulle, se sattui niin että itkin.. :'( Ronkintojen jälkeen aloin vuotamaan verta ihan kivasti :( No, yö meni siinä, ja ja mitään ei tapahtunut... aamulla supistukset laantuivat, ja lopulta hävisivät kokonaan :(

Perjantaina 29. pv olin edelleen synnärillä, ja pistivät meidät 2 h kävelylenkille suppareita hakemaan. No, tulihan niitä, muttei tarpeeksi. 3 cm auki, ja siirrettiin osastolle odottamaan supistusten tuloa. Yö siellä, ja yöllä niitä alkoikin tulla, muttei vieläkään tarpeeksi tiuhaan...

Lauantaina 30. pv supistukset voimistuivat. Suihkuttelin, ja 18 maissa siirryin takaisin synnärille, kun kivut alkoivat olla sen verta ikäviä. Ilokaasulla mentiin, josta ei enää mitään iloa. Lopulta supparit olivat niiiiiiin ikäviä että kykenin vain nyyhkyttämään sängyllä. No, tukitiin, ja olin 4 cm auki, supparit säännöllisiä ja epiduraalin aika! HALLELUUJA! :) Puhkaistiin myös kalvot. Epiduraali auttoi niin, että sain hieman nukuttuakin, olin siis jo keskiviikosta alkaen valvonut yöt suppareiden takia ja olin melkolailla väsynyt. Aukeneminen tyssäsi 5 cm:iin, tässä lukemassa jumitettiin ties miten kauan, kunnes lääkäri päätti laittaa oksitosiinia nopeuttamaan asioita. No, menikin reilu 1/2 h ja olin täysin auki. Tässä välissä olin saanut epiduraalia kipupumpulla yhden pumpun loppuun, ja sitten sain jonkun lisäannoksen vielä.

Sunnuntai aamulla 31.10 9 nurkilla oli jo aikamoinen ponnistamisen tarve. Kätilöllämme oli valitettavasti toinenkin synnytys samaan aikaan joten saimme miehen kanssa kahdestaan odotella.... Oli tosi kamalaa kun olisi ollut pakko saada ponnistaa ja ketään ei ollut misään. Pelotti aika lailla. Mies paineli soittokelloa ja aina tuli joku vaan sanomaan että kätilömme tulee "ihan just". Supistukset oli oksitosiinin takia jäätäviä. Ja sainkin anestesialääkärin vielä laittamaan puudutusta jotenkin enemmän "alaspäin". Se auttoi vähäsen.. 9.30 kätilömme vihdoin tuli! Ja varsinainen ponnistaminen sai alkaa. Osasinkin sen hyvin, mutta vauvan pää oli sen verran iso, ja omat paikat piukat, että väliliha piti leikata. Sen jälkeen poika melkein pian syntyikin, 43 minuutin ponnistamisen jälkeen. Käsi kasvojen edessä ;) Muutama repeämäkin tuli.

Siinä sitten tikattiin, ja ihmeteltiin kun vuodan aina vaan... vuoto jatkui ja jatkui istukan tulon jälkeenkin. sain tipaan supistuslääkeitä, ja supponakin, ja aina vaan vuoti. Olin niin heikkona että meidät kärrättiin sängyssä äiti lapsi vuodeosastolle, jossa yhä vaan "kylvin veressä"... Lopulta verentulo kuitenkin laantui. Olin niin pyörällä etten edes päässyt vessaan moneen tuntiin.

Seuraavana päivänä otettin hb joka oli 69. Olin menettänyt yli litran verta. Tarvittiin 2 verensiirtoa. Ne auttoivatkin oloon, joka yhä oli kuitenkin heikko verenpaineen ollessa 90/50. Olo alkoi kuitenkin kohenemaan.

Seuraava takapakki oli etten pystynyt pissimään :( Katetrointeja tehtiin 7 kertaa ennen kuin sain riittävästi itse tulemaan. Tosi kurjaa tuo katetrointi kun muutenkin alapää tikkejä täynnä :(

Sitten sainkin jo keskittyä imetysharjoituksiin ja vauvaan toden teolla :) Tosi vaikealta tuntui imetys aluksi. Vauvakin sai lisämaitoa sairaalassa kun oli niin nälkäinen. Oma maitoni tuli hitaammin kun menin niin heikkoon kuntoon synnytyksessä. 4:nä päivänä sitä kuitenkin tuli jo, ja sain vinguttua meidät kotiin. Olisivat pitäneet vielä päivän, mutta kun en edelleenkään saanut sairaalassa nukuttua kun vauvat itkivät kaikki yöt, niin totesin että kotona parempi :)

Täällä on tissibaari meininkiä. Viime yönä vauva söi tunnin välein :D Pieniä mahanpurujakin on ollut, mutta tosi kiltti vauva hän on :) Alapää on TODELLA kipeä, eikä istua saa eikä pysty. Pelkäänpä että jotain tulehdustakin koittaa pukata :( Tissinpäätkin sain sitten auki ;) imetyskumeilla mennään taas.... >( sairaalassakin testattiin). Mutta olen niiiiiiiiiin onnellinen ja rakastunut pikkuiseen. Miten joku voikaan viedä äidin sydämmen niiin täysin :heart: Alkupäivät vain tuijotinkin häntä ja itkin onnesta! :) ( hormoonit) Tänään käytiin ekaa kertaa vaunujen kanssa vartti ulkoilemassa ja ah kun oli ihanaa :) Tästä se kaikki alkaa....

Toivottavasti jaksoitte lukea piiiiiiiiiiiitköän sepustuksen :)
 
Voi Annabell kuinka sua on koeteltu, aika huisi kokemus varmasti. Toivottavasti nyt ei enää tule mitään tulehdusta tuohon päälle vaan paranet mitä pikimmin. Hormoneilla on onneksi hyvin parantava vaikutus ja taitaapi siihen auttaa nuo ihanaiset nyytit, joita on pitkään ja hartaudella odotettu. Onnittelut vielä kerran poitsun johdosta :heart:

Täällä odottelu jatkuu... Tein eilen kaksi pitkää metsälenkkiä, kiipeilin kalliolla ja imuroin. Illalla kävin vielä saunomassa, eikä missään tosiaan edes tuntunut rehkimiset. Mietin vaan, että aikooko tää napero haluta täältä ulos ollenkaan. Iltasella kaveri piti sellaiset juhlat mahassa ettei tosikaan, heilutteli peppuaan puolelta toiselle ja potki todella kipeesti oikealle kylkeen. Mies oli ihan innoissaan, kun kaikki näkyi ja tuntui niin selvästi. Toivoisin moisten juhlien kuitenkin siirtyvän jo mahan ulkopuolelle :)

Aurinkoista viikon alkua kaikille toivottelee S&S 40+3
 
onnea vauvan saaneille!!
Pikaisesti itsekkin ilmoittamaan että tyttö syntyi 1.11 klo 18.08, 4235g ja 52cm

Synnytys meni kokoon nähden hyvin. lauantaina lokakuunpuolella hiippailin koko päivän pitkin taysin käytäviä ja odoteltiin että supistukset tihenis, mitään muuta ei kuitenkaan tapahtunut kuin kivut koveni mutta väli pysyi tiukasti 9min välein. Edellisen yön ja päivän olin valvonut kotona ja alkoi voimat hiipumaan ja sainkin kipupiikin, taju läks ja niin supistuksetkin. No sain jäädä osastolle yöski ettei tarttenu pahoinvoivana matkustaa 50 km. Sunnuntaina sit kotiin ja ma kontrolliaika muutettiin käynnistysajaksi. Ma aamuna puol 9 alettiin tipalla käynnistämään, 14.15 kirjattiin synnytys alkaneeksi, sain epiduraalin, joka tällä kertaa auttoi. Ponnistuvaihe alkoi 17.15 ja 18.08 tyttö oli ulkona. Eppari leikattiin ja isot repeämät tuli siitä huolimatta. Verta menetin aikas paljon ja kun suihkuun piti nousta kursimisen jälkeen niin tajuhan meinas lähtee, kätilö joutu huuhtaseen pikaisesti mut siinä pöntön päällä kun ei jalat kantanut. Sängyllä sit matkustin osastolle.
Seuraavana päivänä sit alkoi jumalaton päänsärky, isumaan ei kyenny tietenkään ja saattajan kans vessaan kun jalat ei kantanu vieläkään kunnolla. Ke sit sain 2 pussia verta ja pääsin spinaalipaikkaan päänsäryn takia. Oli vähän mennyt ohi epiduraali neula ja aiheutti aivonesteen tihkummisen sekäydinkanavaan josta jumalaton päänsärky johtui, se hoitui laittamalla verta epiduraalitilaan ja apu oli heti. Illalla päästiinkin kotiin. To oli touhua täynnä esikoisen kans ja paikathan siinä sit revähti ja istuminen tulii vielä hankalammaksi ja kävely. Pe tulikin mummu ja pappa hätiin ja sain levätä, lauantainaja sunnuntaina esikoinen menikin toiseen mummulaan päiväksi ja sain levätä ja se auttoi paljon kun ei tarttenu nousta ja kyykätä ja passata. Nyt sit pystyy istumaan jo puolella kankulla ja kävelykään ei ole köpöttelyä enään.

Tyttö on aivan ihanan rauhallinen ja nukkuukin 5 tunnin pätkiä. Elämä alkaa taas tuntumaan elämisen arvoiselta kun kipu on hellittäny. Nyt on kokeiltu hätäsektio ja alatiesynnytys ja onneksi ei enempää tarvitse kokeilla, lapsiluku on täynnä. Nyt vaan nautitaan pienokaisista.

Onnea kaikille äideille ja niille joilla synnytys edessä, ei se niin paha ole kun ehkä kertomuksista saa kuvan, kaikki kipu joka synnytyksen aikana tulee koettua unohtuu heti.

Tiltalitti ja mymmeli tasan viikko
 
Onnea Uusille Äideille! Ihanaa, että kaikki on on mennyt hyvin ja pikku nyytit on nyt sylissä.

Mulla on huomenna synnytystapa-arvio ja samalla poksutaan huomenna pikku L täysaikaiseksi! :)

AaVee ja pikku L 36+6
 
oi ihanaa tänään päästään kotiin :) jee!!!tässä odotellaan lastenlääkäriä ja sitten pakataan kamat ja kotiin :) oltais varmaan huomenna vasta päästy mutta osasto on vissiin aika täynnä ja tarvitaan tilaa :) onneksi imetys onnistuu vaikka nännit alkaa olemaan aika hellinä :) rintakumit täytyy ottaa kotona kyllä käyttöön...

sannis eikö se sun poitsus nyt jo pian tule :) olis jo aika!!sekin taitaa vaan nauttia mahassa olosta...

aavee sullakin alkaa olla synnytys jo aika lähellä tsemppiä!!!

tsemppiä kaikille muillekin odottajille...päivittelen tietoja kun pääsen kotiin "juicen" kanssa :D

RP&juice (raukalla ei ollut kovin paljoa etutukkaa oli kaikki niskassa ihan tummanruskeana joten siitä nimi juice :D tai siis kätilö sen jo nimes :D)
 
rouvaPapunen, poju tuli sitten Kustaa Aadolfin päivänä, onnea kovasti pikkujätkästä!! Ei tainnut sinulla käynnistys olla mitenkään paha juttu, siitäkin kun kuulee niin paljon niitä pelottelujuttuja.
Meillä esikoinen syntyi Helgan päivänä, puoli sukua kutsui vauvaa ristiäisiin asti sillä nimellä. olivat sitten vähäsen pettyneitä kun siitä ei virallista nimeä tullutkaan.

irene, huh, ompa kiva kuulla, ettei jaloissa pahempaa häikkää ollutkaan!
Vitist kun sulla oli hidas alku synnytyksessä, kuin myös annabell, mutta onneksi kaikki nyt onnellisesti takana ja kullat kainalossa!

tiltalitti, ONNEA!!
Meillä on tyttövoittoinen pino, muistelen, että meitä edeltäneessä syntyi enemmän poikia.

sannis, esikoinen on nyt 4v4kk. On ollut ihan alusta asti tosi onnellinen vauvasta, pussailee ja halailee, haluaa osallistua hoitamiseen. Mutta jo ekana päivänä kotiintulosta alko ihan älytön kiukuttelu, joka ikisestä asiasta piti tehä kauhea numero: ei onnistunut pukeminen, ei syöminen, ulos lähtöä vastaan kauheat kiukuttelut, sisälle sitten ei taas millään. ja nukkumaan meno oli kaikista pahin, ihan kauhea sota siitäkin. Mitään ei voinut tehdä ite, vaikka aikasemmin on ollut tosi reipas ja oma-alotteinen.
Että kyllä se kuitenkin taisi koville ottaa, pitkään hallinnassa ollut ykköspaikan menetys. Nyt, kun pikkumuru alkaa olla 4vkoa, on isommallakin pahimmat tuskat taisteltu ja elämä alkaa olla vähän sitä mitä se oli ennen vauvaa. Onneks, mun hermo tahtoo olla aika lyhyt, ja jatkuvat taistelut vei voimia.
Mulle neuvolassa th sanoi, että noin se just menee, ensin supistelee reilusti sillon kun ei missään nimessä sais ja sitten kun sais niin ei mitään. Arveli sen littyvän jotenkin stressaamiseen, että se aiheuttaa supisteluja ja niiden pahenemista. Loppuajasta stressi sitten helpottuu, kun viikot on jo turvalliset. Jaksamista!

AaVee, niin ne tuli viikot täyteen sinullakin, onnea siitä, loppu lähenee!

annabell, sulla poju tekee maitotilausta kun tunnin välein lutkuttaa! Muista vuorata tissit kunnolla kun menet pihalle, tulehdus voi tulla tosi herkästi kylmettymisestä.
Kumma ettei ne sulle osastolla antaneet nukkumislääkettä. Minä sain sillon 4v sitten ihan pyytämättäkin, ja nytkin tarjosivat ja toi kyllä ihanat unet. Vauva oli sen ajan kätilöillä.

Mulla on imetysliivit hakusessa. Noista carriwelleista tuli kauheat tukokset toiseen rintaan kainalon puolelle, olin tosi tuskissani eilisen. Se "ylimääräinen kangasliuska" vissiin jotenkin painoi. Sain onneks tukokset auki kaurapussilla, hieromisella ja kainalon puolelta imettämisellä.
Tämä imetyksen alku on kyllä semmosta taistelua välillä, vaikka vauva saakin hyvin syödyksi niin tuntuu, että koko ajan on tissien kanssa jonkunlainen tilanne päällä!

Mä vuodan vieläkin! Esikosta kesti 4vkoa, nyt pästään varmaan sinne kuuteen! Soitin jo neuvolaankin, että onko tää vielä normaalia ja jos ei tulehdusmerkkejä ole, niin se pari viikkoa tässä voi vielä mennä. Onneks ei ole kesähelle, nyt jo ahistaa tuo jatkuva rätti pöksyissä!

Hiustenlähtö on alkanut, jihaa!

kirma&muru 3vkoa5pv
 
Hurjan paljon onnea vauvatuneille ! Meillä tyttö tuli eilen jo 5 viikkoa "vanhaksi". Tänään käytiin neuvolassa ja painoa oli tullut syntymäpainoon 1,5 kg ! eli neiti painoi jo hulppeat 4,6 kg. Täytyy myöntää, ettei tämä kaikki ole ihan tissimaidolla hankittua, mutta so what. Pääasia, että saa rakkautta riittävästi. Yölläkin pusutellaan kahdestaan, kun nuo valvomisjaksot ajoittuvat iltayöhön.

Täällä vuoto jatkuu jo niin kuin aiemminkin kuudetta viikkoa. Ensi viikolla on jo jälkitarkastus, niin että kai siihen mennessä loppuu. Saa kuulemma siitä jatkua vielä pari viikkoa. Välillä haava vielä kipuilee, etenkin jos joutuu paljon raskasta nostelemaan.

Minullakin on hiukset jotenkin läts raskausaikaan verrattuna. Tytöllä kasvaa hiukset niin, että suhisee. Hemppa oli jo hienot 136.

Helppoja synnytyksiä ja vauvoja hoidon kannalta...

Discovery ja Amalia 5 vkoa
 
Kiitos Kirma! Tietää edes vähän mitä odottaa, kun tämä vauveli nyt joskus suvaitsee syntyä. Kiva kuulla, että nyt alkaa pahin olla ohi ja arki palaa uomiinsa. Veikkaisin, että meillä alkaa myös tuo pukeminen ja unille meno olla vaikeaa varsinkin, jos äiti on paljon kiinni vauvassa. Mulla myös tuppaa tuo hermo olemaan kovilla varsinkin silloin, jos koen kiukuttelun olevan ns. turhaa. Ihanaa, että teillä arki jo sujuu noin kivasti :)

Onnittelut tiltalitti, mikäli en ole aikaisemmin vielä onnitellut :) Aikamoisen hurja kokemus, mutta onneksi nyt kaikki hyvin :)

AaVee onnittelut täysiaikaisuudesta! Toivottavasti sulla ennustukset pitävät paikkansa ja saat pienokaisen ennen laskettua aikaa syliisi tai ainakin viimeistään silloin :)

(.) Neuvolassa käyty jälleen ja alla arvoja:
Sf huikeat 37 - poika tosin pungersi juuri mittauksen aikaan peppuaan kohti kylkiä, mutta iso on!
Pissa -
Paino + 0.5kg
Turvotus +
RR 132/91 - ja nousi vielä lisää uudelleen mitattaessa joten pe kontrolliin
Tila: RT ja pää kuulemma viime viikkoa paremmin alhaalla

Muutoin olo on edelleen sama kuin tähänkin asti. Tosin alkaa kyllästyttämään neuvolan samat jutut joka ikinen viikko, kyllä se sieltä syntyy ja aika alkaa olla jo ihan käsillä - :mad: kun se aika oli JO! Sangen turhauttavaa siis kertoa samat jutut uudelleen ja uudelleen, mutta minkäs teet. Nyt on vaan alkanut tuleva synnytys ahdistamaan, kun kukaan ei osaa arvioida koko tms. En aio edes yrittää yli 4kg vauvan synnytystä, kun sain jo alle 3kg vauvasta toisen asteen repeämät, jotka meinasi loppu viimeeksi vielä tulehtua. Anteeksi valitus, mutta olo alkaa olla niin tuskallisen turhauttavan tukala tämän isoakin isomman mahan kanssa, eikä tuo jatkuva möyriminen helpota oloa.

Jaksuja odottaville ja ihania vauvantuoksuisia hetkiä nyyttinsä saaneille!
Sannis & surprise 40+4
 
Hei, tuli mieleen kysymys muille synnyttäneille ( mikä unohtui mainita synnytyskertomuksessa)... Oksensitteko te synnytyksen yhteydessä? Itsellä tuli kaikki ylös jo kun päästiin käyrille... sama jatkui avautumisvaiheessa. Juottivat mulle mehua, mutta kaikki tuli ylös. lopulta sain jotain lääkettä tippaan joka sulki mahalaukun portit, ja sit helpotti...:x

Meillä oli tänään neuvolan täti käymässä. Vielä ei ollut pojalla paino syntymäpainossa, mutta hyvällä mallilla kuulemma. Itse joudun sitte antibioottikuurille kun kohdussa on jotain alkavaa tulehdusta :( Muuten kaikki ihan jees.

Eilen oli luxus ilta kun poika nukahti jo 20 maissa ja heräsi puolilta öin 3 tunniksi, ja piti sitten vielä pari tunnin syöntitaukoa, ja heräsi kunnolla 11 maissa vasta. sai nukuttua pidempiä pätkiä. Nyt on nukkunut melkein koko päivän, eli taidetaan valvoa koko yö :D

Sannikselle ja Aaveelle tsemppiä lähestyvään synnytykseen! :)
 
Poks 37+0! Mahtavuutta!

Tänään oli synnytystapa-arvio ja siellä kaikki hyvin. Verenpaine 122/68, pissa puhdas, liikkeet + ja tarjonta edelleen se sama 1RT. Vauvan painoksi arvioitiin 2970g. Vauva lääkärin ja ultranneen kätilön mukaan erittäin matalalla ja pää kiinnittynyt. Kohdun kaula kadonnut kokonaan ja kohdunsuu auki sentin. Lapsivettä oli vähän ja sen takia menen sit ens viikolla uudelleen ultraan. Jos ens viikolla sama juttu niin sit ei kuulemma yliaikaiseksi päästetä vaan tarvittaessa käynnistetään. Mut vauvalla kaikki hyvin niin se on pääasia. :)

AaVee ja pikku L 37+0
 
Hienoa AaVee :) Tosi hyvä, että seuraavat tilannetta ja toimivat, mikäli siihen on aihetta. Sullakin taitaa sitten olla nyytti sylissä ennen mua, kun mä vaan edelleen jatkan odottelua.

Täällä ei siis tapahdu niin mitään : / Poitsu ei eilen tykännyt pään kokeilemisesta ja kosti sen kaiken illan mittaan mammalle, ei tuntunut kivalle ei. Veikkaan, että perjantain verenpainekontrolli on ok ja saan varata itselleni ajan ensi viikolle yliaikakontrolliin. Pitänee viedä terkkarille ja harjoittelijalle jo valmiiksi kukkia pe, kun oon niin kiukkuinen koko ajan. Aaarrgghhhh!

Ärtyisä ja kiukkuinen Sannis supriksensa kanssa 40+5
 
Oma synnytyskertomus (vihdoinkin!):
Torstaina 28.10. ei ollut mitään tuntemuksia että synnytys olisi lähellä. Puunasin kylppärin perusteellisesti ja iltapäivällä lähdin kävelylenkille, ongelmitta, mutta käännyin kuitenkin aika pian takaisin kun sadekuuro yllätti. Illalla katsottiin miehen kanssa joku leffa telkkarista, se loppui klo 23.30, ja menin vessaan. Alkaessani pesemään käsiä tunsin jotain hulahtavan housuihin, istahdin taas pöntölle ja totesin että tämän täytyy olla lapsivettä. Ilmoitin asiasta miehelle, hän toi puhtaat alkkarit ja laitoin siteen, ja sitten soitin synnärille. Sovittiin että tulisimme aamulla klo 8.30 tarkistettavaksi. Tein iltatoimet, ja kävin nukkumaan vähän jälkeen puolenyön.
Pari tuntia myöhemmin heräsin kun alkkarit kastuivat kunnolla, lapsivettä roiskui joka puolelle. Sieppasin lakanan alta pyyhkeen jonka olin sinne laittanut varmuuden vuoksi, ja säntäsin se jalkovälissä vessaan. Siellä totesin lapsiveden värin muuttuneen ruskeaksi. Kello oli 2.10 kun soitin uudestaan synnärille, ja he kehottivat tulemaan sinne heti. Mies siivoili paikkoja, minä kävin pikasuihkussa ja vaihdoin puhdasta ylle, ja sitten vaan napattiin jo valmiiksi pakatut kassit mukaan. Klo 2.45 olimme perillä ja odotimme vuoroamme ehkä noin varttitunnin. Mitään suppareita en tuntenut. Pääsin käyrille vähän yli kolme ja olin siinä melkein tunnin, vauvalla kaikki hyvin, mutta minulla ei edelleenkään suppareita. Olin kahdelle sormelle auki, ja kohdunkaula hävinnyt, joten minut siirrettiin synnytyssaliin sen jälkeen kun olin saanut *ah niin "ihanan"* peräsuolen tyhjennyksen.
Sain oksitosiinitipan ja johan niitä suppareita sitten alkoi tullakin pikkuhiljaa. Alussa meni ihan hyvin kivunsiedon kanssa, sain lämpötyynyn ja se helpotti, ja lopulta ilokaasua. Kätilövuoro vaihtui, ja uusi kätilö teki sisätutkimuksen: olin avautunut vain 3 cm:iin! Hän suositteli ehdottomasti epiduraalia hitaan avautumisen takia - sanoi että menee pitkään ennen kuin vauva syntyy, joten voimiani säästääkseni epiduraali olisi ehdottomasti paras vaihtoehto. Suostuin, ja sen laitto onnistui toisella yrityksellä. Oli kyllä hankalaa istua selkä kyyryssä etunojassa pää rintakehää kohti ison mahan kanssa! Mulla tuntui jokin kramppi vasemmassa lonkassa vaikka epiduraali oli laitettu, anestesialääkäri ihmetteli sitä, ja minä luulin että epiduraalin laitto ei ollut vieläkään onnistunut! Mutta onneksi oli, ja pian alkoi helpottamaan - kyllä tuli autuas olo!!
Sain aamiaista ja aloin sen jälkeen lepäilemään. Ennen epiduraalin laittoa olin käynyt vessassa, lisää ruskeanvihreää lapsivettä holahti taas, ja vauvan päähän laitettiin anturi sykettä mittaamaan. Aamiaisen jälkeen lepäilin ja taisin torkahtaakin, olo oli todella hyvä ja raukea kiitos epiduraalin! Sain suolaliuosta suoneen, ja sitten vaihtui kätilö. Aloin tuntemaan ponnistustarvetta, ja kätilö katetroi. Söin vähän. Kello oli silloin 14.15.
Taas vaihtui kätilö, ja sain tietää että nyt on sitten samat henkilöt loppuajan. Olikin jo kyseessä viides saapumisestani lähtien! Lähes valmis kätilöopiskelija teki pääasiassa hommia kanssani, tukenaan kokenut kätilö. Oksitosiinitippaa lisättiin, edelleen tuli vihreää lapsivettä. Jotta vauva laskeutuisi, minut kehotettiin sängyllä kontalleen säkkituolia vasten ja keinuttamaan itseäni puolelta toiselle. Taisin tulla siitä merisairaaksi, koska alkoi oksettamaan. Tosin paljon mitään ei tullut ylös.
Kuume oli noussut (38,1). Synnytyslääkäri otti vauvan päästä verinäytteen pH:n mittaamista varten, vauvalla oli onneksi happitilanne hyvä. Sain 1 g panodilia kuumeen takia (minulla on penisilliiniallergia joten sitä ei voinut antaa). Mutta olin vihdoinkin täysin auki, ja ponnistusvaihe saattoi alkaa!
Se kesti 1 h 55 min, viittä minuutia myöhemmin synnytyslääkäri olisi tullut imukupin kanssa. Oksensin reilusti kahteen otteeseen. Poika syntyi toinen käsi kasvojen vieressä, ilmankos otti niin koville saada kultakimpaleemme ulos. Ponnistussupistusten välillä otin lisähappea, koska alussa vauvan syke putosi. Mutta kaikki kipu ja vaiva oli heti poispyyhitty kun sain rakkaamme rinnalleni, ja hän päästi ensimmäiset äänensä!! :heart: Ja se intensiivinen katse... sulatti äidin sydämen!!
Poika alkoi hyvin tekemään imuharjoituksia tissillä, ponnistin istukan ulos ja välilihan repeytymäni tikattiin sen kokeneen kätilön toimesta, kätilöopiskelija ei enää paikalle tullut (sain myöhemmin tietää että hän oli saanut päänsärkykohtauksen ja joutunut lähtemään kotiin).

Poika sain 10 pistettä, mitat laitoinkin jo aiemmin. Minua ja häntä tarkkailtiin kuumeeni takia osastolla, ja verenpainettani myöskin, kun alapaine huiteli koko ajan satasen paikkeilla. Univajetta tuli reilusti jo sairaalassa, ja maanantaina 1.11. olimme kypsiä lähtemään kotiin. Minulta ei onneksi tarvinnut ottaa verikokeita verenpaineen takia, vaan sain luvan lähteä kotiin ilman sen kummempia tarkkailuja.

Alku on ollut vähän vaativa kun poika on kova imemään ja maitoa ei aluksi noussut tarpeeksi, mutta nyt se on OK. Rintakumeja en ole ottanut käyttöön, olin apteekista ostanut nännirasvaa joka on osoittautunut tosi hyväksi. Mies on ollut todella huolehtivainen :heart: ja ollut huolissaan yöunistani, sillä seurauksella että meistä ei sitten kumpikaan ole saanut nukuttua öitä kunnolla, kun olemme yrittäneet vuorotellen hoitaa junioria yötä myöten. Toissa- ja sitä edellinen yö menivät täysin riuvaamiseksi, juniori valvoi eikä meinannut millään rauhoittua. Viime yöksi päätimme että nukun pojan kanssa koko yön, ja se osoittautui oikeaksi ratkaisuksi: yö meni todella hienosti!

Viime torstaina 4.11. terveydenhoitaja kävi ja punnitsi jo +200 g syntymäpainoon nähden. Terve ja rauhallinen poika kuulema (näytti tietysti vieraalle tädille parhaat puolensa, se hurmuri :heart: :) ). Ainut huolenaihe on kuulotesti jota hän ei 1.11. läpäissyt, tänään menemme uusintatestiin. Luulemme kyllä että kuulonsa on OK, alussa oli vaan sikiörasvaa korvakäytävissä joka nyt lienee liuonnut. Olemme kylvettäneet hänet kaksi kertaa ja eilisiltainen kylpy oli hänelle todellinen nautinto! :heart:

Onnittelut kaikille vauvautuneille, koitos on ohi vaikka aikamoisia kokemuksia on ollut. :hug: teille jokaiselle!

Ja Sannis ymmärrän tuskaisen turhautumisesi täysin, toivon että synnytyksesi lähtee PIAN käyntiin!!

Jospa tämä meidän vauva-arki lähtisi nyt vähän paremmin pyörimään, niin jaksaisin kommentoida useammin. Tähän mennessä olen käyttänyt joka liikenevän hetken lepäilyyn ja nukkumiseen - ja onhan niitä asioita edelleen hoidettavana, vaikka mies nyt isyyslomallaan pyörittääkin huushollia. Hän on aivan mahtavan hyvä kokki!! :) :heart:

Tällaista täällä, oikein hyvää vointia mammoille ja vauvoilleen, ja pikaista ja mahdollisimman tuskatonta synnytystä vielä nyyttiään odottaville!

Rakkain terkuin
Mullu ja juniori vajaa 12 pvää
 
Onnittelut uusille vauvoille ja tuoreille äideille!!:flower:

Mullu kiitos synnytyskertomuksesta, tuo epiduraali alkaa kuulostaa aina vaan houkuttelevammalta;) Hienoa, että kaikki meni lopulta hyvin.

AaVeelle onnittelut täysiaikaisuudesta, täältä tullaan lauantaina perässä! Sulla kuulostaa asiat olevan jo hyvällä mallilla synnytyksen suhteen, ja onneksi ei tarvi ainakaan yliaikaiseksi kärvistellä. Kohdunkaulakin jo hävinnyt, voi olla että pikku L tuleekin jo pian!

Tänään oli taas neuvola eikä siellä mitään erikoista, paino oli onneks pudonnut -400g viime viikkoisen järkytyksen jälkeen. Alkaahan sitä jo turvotustakin vähän olla että kai sekin painoa tekee. Viikon päästä on sitten meillä synnytystapa-arvio äippäpolilla ja ollaan taas viisaampia. Tuntuu oudolta kun tässä on pari kuukautta pelätty vauvan syntyvän ja nyt kun se sais tulla niin ei osaa oikein rentoutua ja miettiä muita asioita. Koko ajan vaan odottaa että millon tulee lähtö synnärille. Supistukset voimistuu aina illalla, päivällä pystyn olemaan aika hyvin liikkeelläkin. Ei vaan malttais odottaa että saa pienen nyytin syliin!:xmas:

Sannis toivottavasti vauveli nyt päättää tulla ominensa ulos lähipäivinä, mutta toisaalta kiva että täällä on vielä muitakin odottajia ;)

Hyviä vointeja kaikille!

Ovis 36+4
 
Ovis eipä kestä! Juu hannasin itsekin epiduraalia, olin tehnyt valmiiksi listan toivomastani kivunlievityksestä (vesiallas, akupunktio, vesirakkulat selkään, ilokaasu, ja vain jos ehdottomasti tarvitaan, epiduraali) mutta vesiallasta en saanut tipan takia, akupunktiota ei aamulla/aamupäivällä ollut kätilö osannut laittaa, ilokaasua sain mutta oksitosiinitippaa kun lisättiin se ei tuntunut tarpeeksi auttavan. Kun sain epiduraalin, koko avautumisvaihe meni kivuitta. Pystyin lepäilemään, juomaan, syömään ja jopa vitsailemaan - sanoin yhdessä vaiheessa että täähän on ihan "piece of cake". No, ponnistusvaiheessa niitä voimia sitten todella tarvittiinkin!
 
Mullu kiva kuulla, että juniorilla kaikki hyvin ja kuulokin normaali. Aika pitkään se on sinullakin tuo synnytys kestänyt, huh! Itse olen ehdottomasti epiduraalin kannattaja, auttoi esikoisen aikaan todella paljon, kun ilokaasua mulle ei voinut antaa pelkkien selkäsuppareiden vuoksi - ei siis piirtynyt ollenkaan supistuskäyrää vaikka supistelikin :) Kuullosti tosi lyhyeltä tuo napanuora, joten ei siitä olisi tainnut benjihyppyyn olla. Vesiallas voisi olla kokeilemisen arvoinen, edellisellä kerralla taisi olla varattuna ja mulla eteni synnytys niin nopsaan (kesto 3,5h).

Ovis kivaahan se on, että meitä muitakin odottajia vielä on, mutta nää omat viikot alkavat jo ahdistaa. Huomenna poksuu jo rv41, eikä enää jaksa moisesta lukemasta innostua. Kiva kuulla, että itse olet selvinnyt näin pitkälle ja vauvan on turvallinen syntyä. Sulla matka on varmasti ollut pitkääkin pidempi, kun matkan varrelle on mahtunut sen verran huolta. Onneksi nyt kaikki hyvin!

Irene hienoa, ettei teidän pikkuinen tarvitse leikkauksia tai isompia tukia jalkoihin :)

(.) Varasin itselleni kampaajan iltapäiväksi, kun ei täällä mitään tapahdu :) Onpahan mamma sitten kauneimmillaan, kun supris syntyy :LOL:
Huomenna sitten verenpaineesta kontrolliin, muutoin ei sen ihmeellisempää. Ärsyttävää voida näinkin hyvin näillä viikoilla. Toivottavasti tämä odotus edes palkitaan tosi nopealla synnytyksellä, ei kuitenkaan ihan niin nopealla kuin Kirmalla oli :D

Touhukasta torstaita toivottaa Sannis & Surprise 40+6
 
no niin nyt on päivitetty taas :)

voisin tässä kirjoittaa synnytyskertomusta kun poju nukkuu :)

elikkäs siis perjantaina tuli lähtö käynnistykseen ja olimme sairaalassa miehen kanssa klo 14 aikoina.siitä sitten käyrille,sen jälkeen peräruiske ja suoraan saliin kalvon puhkaisuun,mutta sisätutkimuksen tehdessä vauvan pää liikkui vielä eikä kätilö uskaltanut puhkaista ilman lääkärin lupaa.
siinä sitten odoteltiin olisko tunti lääkäriä joka sitten tuli ja teki tosi kovakouraisen sisätutkimuksen ja päätti että synnytys käynnistetään pillerillä eikä kalvojen puhkaisulla..sain siis pillerin puoli viiden aikoina päivällä ja supistukset oli aika lieviä käyrällä..lääkäri sanoikin ettei se vielä ensi yönä synny ehkä lähempänä sunnuntaita ;) ja määräsi mulle vielä seuraavaksi aamuksi uuden pillerin :D
siinä sitten miehen kanssa salissa vietettiin aikaa..mies alkoi olla kärsimätön siihen odotteluun ja käskin kotiin seitsemän jälkeen illalla kun supistuksetkin oli aika lieviä...ja eihän se kuulemma vielä ensi yönä synny :) yksin siinä sitten jumppailin jumppapallolla ja kävin kävelemässä rappusia sekä keinutuolissa istuskelin...mut laitettiin sitten käyrille vuoronvaihdon aikoina eli siinä yhdeksän aikoina mutta tosi lieviä supistuksia tuli...
uusi kätilö saapui ja teki sisätutkimuksen 4cm auki mutta kanavaa enää hyvin vähän jäljellä ja sanoi että sentti vielä niin puhkaistaan kalvot.soitin heti miehelle ja varoittelin että voi olla että tulee lähtö sitten tänä yönä takaisin sairaalaan.no ajattelin siinä taas jumpata vähän jumppapallolla ennen uutta käyrää joka laitettiin siis puoli kahdentoista jälkeen.kätilö kyseli multa oonko miettinyt kivunlievitystä ja sanoin etten ole ja kyllä nyt ainakin vielä pärjään ilman..istahdin siihen keinutuolille ja ihan kuin olis kuulunut poksahdus no en sitten välittänyt ja kätilö lähti...eka supistus tuli niin olin että ohhoh olipas voimakas...ja seuraavat vain paheni!sitten päätin soittaa kätilön paikalle että en enää tätä kipua kestä ja supistuksia tuli aika tiheästi nousin keinutuolista ja johan lorahti!!kätilö teki sisätutkimuksen 4cm auki mutta kanava kadonnut ja alkoi valmistamaan mulle epiduraalia..minä paniikissa soittamaan miehelle että nyt meni vedet äkkiä tänne!!
olin ihan shokissa kun mies saapui tärisin ja olin kylmissäni kovista supistuksista puristin miehen kättä siihen asti tosi kovaa ennen kuin epiduraali alkasi vaikuttamaan...huoh!siis ihan mahtava huume!:D kaksi tuntia meni ja olin auki 7cm ja kipu alkoi tuntua taas joten sain hieman lisää epiduraalia joka tekikin sitten tunnissa paikat täysin avoimeksi,mutta supistukset olivat vielä sen verran lieviä että kätilö laittoi hieman oksitoonitippaa apuun.klo 04.15 aloin ponnistamaan pikkuhiljaa kylkiasennossa vauvaa alaspäin joka oli ihan turha asento mulle ja ei tullut tulosta..vaihdettiin puoli-istuvaan jolloin alkasi tapahtumaan ja vauva oli 20minuutissa pihalla 04.55 napanuora oli tosi lyhyt että en ihan heti saanut vauvaa syliin mutta ihana oli mies ei voinut kun itkeä.minä itse olin niin väsynyt ja puoliunessa etten tajunnut koko asiaa :D...
loppujen lopuksi ponnistusvaihetta oli kirjattu 50min??vaikka omasta mielestä kyllä aloitin vähän myöhemmin ponnistamisen ja turhaa työtä siinä tuli puolet ajasta sen kylkiasennon vuoksi mikä vei vaan voimia tuohon aikaan aamusta kun ei vuorokauteen ollut tullut nukuttua...ja ihanaa ei tikin tikkiä!
vauvan mitoiksi mitattiin siis 3600g ja 49cm,pituus siis mitattiin uudestaan hoitajan pyynnöstä kun sanoi vauvan olevan niin pitkän oloinen ja pituutta oli loppujen lopuksi 50,5cm tai sitten meidän jätkä on tosi nopea kasvamaan :D
meidän sairaalassa oli tuosta imetyksestä tehty hirveen suuri numero joten kaikki erit hoitajat kävi väkisin työntämään nänniä poitsun suuhun vaikka imi kyllä hyvin niin mun nännit alkoi olemaan niin verillä ja rintakumikaan ei enään auttanut joten pumpattu on nyt kun kotiin on päästy näistä meijereistä..nyt eilen kokeilin taas kumia hetken aikaa joka meni ihan ok paitsi toi jätkä imee kuin viimeistä päivää että tuntuu imevän multa ihan aivolimatkin :D

mutta muuten poju on kyllä vienyt sekä äidin että isin sydämet :heart::heart: niin ja myös sukulaistenkin :):heart:

olipas tarina :D

RouvaPapunen & juice 5vrk

ps. sais jo tää jälkivuoto loppua!!
 
:headwall: Tämä aika ei kulu mihinkään!!! Mä tylsistyn ja haluan jo synnyttämään! Toivon kovasti, että päättävät ens viikolla, et synnytys käynnistetään eikä päästetä yliaikaiseksi. Onneksi viikonloppu on täynnä hommaa niin on edes jotain tekemistä. :)

Ai niin ja oikein paljon onnea kaikki vauvan saaneille. :heart:

AaVee ja pikku L 37+3
 

Yhteistyössä