KYMPIN HOIDOISTA PLUSSANNEET!

Hei vaan kaikille!

Ekaksi onnittelut Vadelmaunelmalle ja Kielovaimolle plussasta :heart:
Sekä Discoverylle tervetuloa jutustelemaan :)

Annabell: hieno juttu, ettei oireesi olleetkaan raskausmyrkytyksestä johtuvia :heart:

Kirma: meidän poju nukkuu pääsääntöisesti päivät, aamusta on pieni jumppatuokio. Yöt mennään sitten päinvastoin, eli pääsääntöisesti heiluessa...

Duffy: hienoa, että pikkuinen oli kääntynyt raivotarjontaan, minulla oli esikko aikoinaan sitkeästi perätilassa. Kääntyi joskus rv 37 raivotarjontaan.

Irenelle myöhästyneet synttärionnittelut :flower:

Mikähän Oviksella mahtaa olla vointi? :hug:

Maricce taisi kysellä mielialoista.. täällä on ainakin yksi joka on tosi tosi herkkis.. ei tartte oikeastaan juurikaan liikuttua/ pahoittaa mielensä, kun kyyneleet jo tulee.. Tosi ärsyttävää välillä... toisaalta sitten olen huomannut, että pinnakin on lyhyempi, tulee tiuskittua herkästi... ja sitten nolottaa... :ashamed:

Kielovaimo taisi kysellä varhaisultrasta, esikon aikana se oli joskus rv 8+ tietämillä ja tästä pikkukakkosesta se oli rv 7+ jotain.

Sitten omaa napaa:
Tiistaina oli lääkärineuvola, sairasloma jatkuu 3 viikkoa ja sitten on taas kontrollikäynti. Kohdunsuulla ei onneksi ollut tapahtunut enää lisää muutoksia, eli saikku on auttanut.
Hb oli tippunut 120.stä 112.sta ja aloitan nyt ottamaan Obsidania joka toinen päivä.
Paino oli vähän pudonnut, viimeksi 65 ja nyt 64,3.
Verenpaine 127/77
Pissa puhdas
Sf-mitta 28
Vauvan syke oli 145

Keskiviikkona kävin sitten sokerirasituksessa, arvot oli ok. Eli paastoarvo 4.4, yhden tunnin arvo 8.1 ja kahden tunnin arvo 5.9. Olin ihan varma, että arvot on liian korkeat, koska olen nyt flunssassa ja olen aika paljon juonut viinimarjamehuja tukkoiseen oloon.

Supistukset ja kohdunsuun viillot ovat vähentyneet, mutta heti huomaa olossa, jos on ollut liian rasittava päivä. Särkee mahaa ja selkää. Onkin ollut melkoista opettelua että on osannut olla vaan.. Koko ajan sormet syyhyäisi johonkin hommaan.. puutarhatöistä puhumattakaan :ashamed:

Mukavaa syksyn jatkoa kaikille!

Nipsu + muru rv 28+0 :heart:
 
Annabell ja Duffy onnittelut! On varmaan helpottavaa tietää, että muruset ovat kääntyneet oikein päin. Toivotaan, että raivotarjonnassa myös pysyvät :)

nonnii hienoa, että uikkariviritelmä toimi noin hyvin. Vedessä oleminen on ihanan kevyttä ja kivaa, aamulla juuri tein visiitin halille. Voin uskoa, että teidän esikoinen oli innoissaan päästessään äitin ja isin kanssa uimaan. Meillä ainakin kotona yksi innokas pikkukalanen :)

Salvia koitahan malttaa nyt keskittyä omaan oloosi ja perheeseen, muut ehtivät odottaa. Mukava kuulla, että olo jo parempi - ainakin ajoittain. Kovasti jaksuja!

Kuinkahan ovis mahtaa jaksella? Toivottavasti siellä kaikki hyvin!

Nipsu kiva kuulla, että sokrut oli puhtaat ja saikku on auttanut. Nyt vaan maltat pitää itsesi pois puutarhahommista tai toimit ainoastaan työnjohtajana :) Jaksuja myös sinne!

(.) *POKS* 32+0, huisaa kuin taas on yksi viikko vierähtänyt! Olo about ok, aamulla kävin tosiaan vähän uimassa ja hyvää teki. Selkä ilmoittelee itsestään aina iltaisin työpäivän jälkeen, samoin jalat turvotuksen kera. Pitkä istuminen on ihan .... Onneksi ei ole enää kuin 14 työpäivää jäljellä ja sitten alkaa mammis :D
Ihanan aurinkoista perjantaita kaikille & viikonloppuja!
Sannis & surprise rv32+0
 
Paljon Onnea plussanneet Vadelmaunelma ja kielovaimo!!! Tervetuloa! Kylla teita varmaan sielta hoitojen puolelta tiputtelee tanne lisaakin, niinhan me kaikki on tultu :) Mielestani itse olin juuri noilla viikoilla ja kovin epauskoisena, nyt tanaan kuitenkin jo rv24.

Uiminen on kylla ainut liikuntamuoto mista nauttii, useammin pitais vaan veteen paasta. Pahemmin ei supistele, tai ehka jotain pienta on huomattavissa jus lenkilla, mutta ei kipuja kuitenkaan. Suurin murhe on vasymys, kun oisin ei uni tahdo tulla. Ja sita on jatkunut jo mooonta kuukautta.

4D- ultraan ollaan menossa ens torstaina. Jannittavaa...esikoisen aikana ei kayty, kun herasin siihen vahan turhan myohaan.

Talla hetkella vaan ollaan jumissa taalla pohjois-ruotsissa, kun auto seisoo korjaamolla, vika viela selvittamatta...Mahdollisesti saadaan vuokra-auto milla paastaan kotiin, kunhan ensin selvitetaan miten huonot kulkuyhteydet taalta on julkisilla tuonne etela-pohjanmaalle.. hohhoijaa. Noh, jannitysta elamaan.

Anteeksi kun en jaksa nyt komentoida, oon kylla lukenut teidan kuulumisia lahes paivittain. Ajattelin vain ilmoitella etta taalla ollaan ja yhtena palana viela :)
 
Viimeksi muokattu:
Pikainen päivitys...
Kiitos kaikille tsemppauksista, se olikin tarpeen. Oli hieman pelottava kokemus...
Eli torstaina neuvolalääkäri sitten soitti ja kerroin supistusten jatkuneen edellisestä päivästä ja hän käski lähteä suoraan synnytyssaliin! Olin ihan hämmentynyt että "ai siis äippäpolille?", "ei kun heti synnytyssaliin ja olisi pitänyt mennä jo illalla tai yöllä!". Tietysti mies oli vielä työreisussa joten kädet täristen tilasin taksin ja läksin sairaalaan. Siellä pääsinkin heti hyvään hoitoon, laittoivat vauvan monitoriin seurantaan ja antoivat piikin, jonka pitäis lopettaa supistukset. Se ei kuitenkaan vaikuttanut joten jouduin jäämään sairaalaan vuodelepoon. Myöhemmin sain vielä toisen piikin, jonka jälkeen vatsa alkoi rentoutua ja kipeitä supistuksia ei juurikaan enää tullut. Nyt ollaan sitten kotona lepäilemässä ja toivotaan ettei sama toistu. Ei todellakaan haluis joutua sairaalaan viikkokausiksi makaamaan! Onneksi vauvalla kaikki oli hyvin ja painoarvio oli 1200g.

Ens viikon oon saikulla ja sitten katsotaan miksi tilanne kehittyy. Hiukan tylsää kun ei voi puuhastella mitään, mutta on tää vauva niin arvokas että makaan vaikka jalat katosta roikkuen jos siitä on apua :|

Hyviä vointeja kaikille!!
Ovis ja vauveli 28+1
 
Huomenta!:wave:

ovis ja nipsu hyvä että kuitenkin kaikki hyvin :) kun se vauva nyt hetken pysyisi vielä masussa :)

katjuzka ja sannis uiminen on kyllä tosi hyvää varsinkin lonkille sen huomasin kesän aikana..nyt ei ole ollut mitään ongelmaa lonkkien kanssa :)

pikaisesti omaa napaa :)
tänään taas neuvola jossa kyllä meinaan kysyä näistä selkäsuppareista uudelta neuvolantädiltä..ei nää nyt kovin normaaleja voi olla...lauantaina ei tahtonut millään edes mennä ohi ja tuntui illalla että vauveli olisi hieman laskeutunutkin???sokeriarvot on kyllä ollut viime viikon ihan ok etten usko että äippäpolikeikkaa tulee..oon vaan jättänyt yksinkertaisesti sokerin pois kokonaan en oo juonut mehuja tai syönyt mitään missä on ollut lisättyä sokeria ja se on riittänyt mulle kun on vaan kunnon kotiruokaa syönyt :) tein jopa sämpylöitäkin itse (tais olla jokin mielenhäiriö):LOL:

RP&karatekid 32+6
 
Heippa taas pitkästä aikaa :wave:!

Oli hieman kirjautumis vaikeuksia, joten en viime viikolla päässyt kuulumisia päivittään.

Kiitoksia kaikille helpotusvinkeistä levottomiin jalkoihin. Duffyn vinkki villasukista on helpottanut oloa ja nyt saan jo pitempään öisin nukuttua.

Mulla oli se neuvolalääkäri siis viime ke ja nyt ollaankin sit s-lomalla. Vaikeaa vieläkään ymmärtää, että töihin menen seuraavan kerran ehkä ensi vuonna :confused:!
Kohdunkaulaa oli jäljellä 3 cm, mutta se oli pehmeä ja sormelle auki, joten kyllä ne supparit on jotain tuolla alakerrassa saanut aikaan. Kotona olo on hyvä, kun aina välillä muistaa sohvalla maata. Pitempään, kun jotain hommaa niin alkaa supistaa.

Hui, Oviksellakin ollut jännät paikat, mutta onneksi kaikki on nyt kuitenkin hyvin.

RP:lle jaksamista selkäsuppareiden kanssa :heart:!

Hyvä, kun nonnii pääsit uimaan ja siten hetkeksi helpottamaan oloa. Oli varmaan ihanaa!


Ensimmäisillä se laskettuaika sitten lähenee, ei siihen itselläkään olis enää ku seitsemän viikkoa, AARGH :D. Rupee jo pikkuhiljaa jänskättämään. Toivon kuitenkin, että Töpseli päättäisi tulla maailmaan lasketunajan tienoilla eikä hirveästi menis yli. Noh, ainahan sitä saa toivoa :LOL:!


Irene ja Töpseli rv 33 *POKS POKS*
 
Moikka moi kaikille:wave:

Täällä rupeaa tuo synnytys pyörimään enemmän ja enemmän päässä. Tässä kun on kuunnellut ystävien ja tuttavien kokemuksia ja lukenut netistä keskusteluja, päällimmäiseksi kysymykseski on tullut yllättäen synnyts paikka.

Irene Sinähän olet kanssa täältä Tampereen lähitöltä, oletko itse miettinyt synnytyspaikaksi TAYS:sia vai Vammalaa? Minua on ruvennut päivä päivältä, enemmän kiehtomaan Vammala! Sen perhe- ja vauvalähtöisyys kiehtoo minua hirveästi (ja perhehuone) , ainoana jarruna on tuo tehohoito tai siis sen puute. Kyllähän siis sielläkin hoidetaan tavallisimmat jutut, mutta jos jotain erikoisempaa hätää on niin sieltä lähetettään ambulanssilla TAYS:siin.

Kaikkien tuttavien kokemukset on kyllä todella positiivisia Vammalasta, kun taas TAYS:si on ollut se pohjanoteeraus.: / Tampereella kuulema aina ruuhkaa, kukaan ei keskity täysillä sinuun, amme saatavilla todella niukasti, ei perhehuoneita, ei kunnollista imetysohjausta, pahimmassa tapauksessa joudut käytävälle tilan puuteen vuoksi yms. Vaikeita päätöksiä.
No pitää varmaan odotella tuota rv 37 ultraa ja lääkäriä ja jos siellä sanotaan, että on kaikki edellytykset normaaliin alatiesynnytykseen niin sitten varmaan H-hetkellä suunnataan TAYS:sin sijasta Vammalaan.

Eilen oltiin Minnin liikeiden vähyyden takia synnytyspolilla ja silloin kantani vaan vahvistui. Jonot olivat hirvittävät, synnytyssalit täynnä ja sinnekkin piti jonottaa vaikka tilanne oli jo se ettei olis enää kestänyt kipua ja tarpeeksi auki (kuulin viereiseltä sängyltä käytyä kätilön ja potilaan keskustelua) ja muutama synnyttäjä oli siellä käytävällä pedissä odottelemassa kun tultiin ja vielä sinne jäivät kun me lähdettiin. Meidän reissu siis kesti 3 tuntia, vaikka vain nopeasti piti käydä käyrillä, perkuleen jonot! Tuli vain sellainen olo, että tänne liukuhihnalle en ainakaan halua synnyttämään! Muutenkin pelottaa ensimmäinen synnytys ja sitä kaipaa kaiken mahdollisen tuen ja turvan.

Niin Minnillä kaikki hyvin vaikkei liikeitä ollutkaan paljon tuntunut päivän mittaan. Käyrän ja ultran mukaan liikkui vilkkaasti ja sydän sykki hienosti. On vain nyt siellä jalat mun selkärankaan päin ja potkut ei niin välttämättä tunnu.

Huomenna neuvola ja pääsee jutteleen onneksi näistä jutuista sinne.

Onko muille järjestetty ns. vauvakutsuja? Minulla oli ylläri sellaiset eilen =) Ei siis mitään "amerikahörsötys" tyylisiä vaan vain yhdessä oloa läheisten kanssa ja hyvää syötävää. Sisarukset ilmesty vain ovelle ja sanoi, että sun varmaan tarvis mennä suihkuun koska tunnin päästä tulee vieraita.

Lahjaksi sain "äidinhemmottelurahastoon" rahaa, kun olen kuulema sellainen hamsteri noiden vauvan tavaroiden kanssa, että mulle olis ollut ihan turha ostaa mitään vauvan vaatteita tai muuta tavaraa!:p Juu, myönnetään. Vaatteita on todellakin varmaan jo yli tarpeen ja melkein kaikki muutkin tavarat on jo hankittuna. Nyt vain pitäisi ruveta pesemään vaatteet käyttökuntoon ja laittaa hyllyt seinälle ja järjestellä tavarat.

Varasin sitten 2 viikoa ennen laskettua-aikaa jalka- ja kasvohoidon. Nättinä synnyttämään=) Ja ajattelin, että siinä jalkahoidossa pyydän sitten hieman "kovakouraisemmin" käsittelemään jalan akupisteitä, josko vaikka neiti saataisiin tulemaan ajoissa, ettei menisi 2 viikoa yli niin kuin meidän suvun kaikki muut synnytyksen on mennyt.

Maricce ja Minni rv 32+6 =) Huomenna poksuu!
 
Viimeksi muokattu:
Maricce, en ole liiemmin tuota synnytyssairaala asiaa miettinyt. Taysiin ollaan kuitenkin suuntaamassa, osin siksikin, kun Töpselin jaloista se asentovirhe ilmeni niin lastenkirurgi tulee paikalle heti synnytyksen jälkeen tarkastamaan tilanteen ja silloin niiden hoito aloitetaan myöskin heti.
Ruuhkaa siellä on varmasti ja eihän tuo mitenkään kivalta kuullostanut mitä siellä näit ja yksityisyyttähän siellä on turha varmaan kaivata. Lehdistäkin olen paljon tuosta Taysin tilanteesta lukenut, mutta lohduttaudun kuitenkin pikaisella kotiutumisella.

Jonkun Vammalassa synnyttäneen synnytyskertomusta luin kesällä ja hän mainitsi, että Vammalassa ei ole kuin yksi ilokaasulaite, joten on arpapeliä saako siitä sitten tarpeen tullen kivunlievitystä. Minä ainakin haluan kaiken mahdollisen kivunlievityksen ja olisi kamalaa, jos sitä ei olisi sitten saatavilla. Hän myös mainitsi, että silloin oli Vammalassakin ruuhkaa ja yksin ei huoneeseen päässyt.

Varmaan on puolensa molemmissa paikoissa sekä hyvät että huonot. Olen myös jo täysin varautunut siihen, että lähden synnytyssairaalaan yksikseni. Miehelläni on niin epämääräinen kolmivuorotyö, että olen jo asennoitunut siihen, että hän on töissä, kun minulla tositoimet koittaa. Siksikin yksin on helpompaa mennä tuohon lähelle kuin lähteä jonnekin kauemmas. On sitten miehenkin helpompi tulla perästä.

Tällaisia ajatuksia minulla tällä kertaa....

Irene
 
Maricce ja muut pirkanmaalaiset. Itse synnytin pojat Taysissa ja ihan oli positiivinen kokemus. Huone oli koko ajan lähes tyhjä. Yliaikaisia ja käynnistettäviä käväisi hetken ajan. Totesin uusille tulijoille, että ei minun seurassani ole kukaan kauaa viihtynyt... Toisaalta turvallista, että jos jotain vaativampaa on, niin saa suoraan hoidon siellä. Minullakin toisella kaksosista sydänvikaa ja huomattiin onneksi heti. Meillä pojat olivat kaksi viikkoa tehotarkkailussa. Imetysoppia en saanut, mutten toisaalta tarvinnutkaan. Nyt Vammala välillä vähän kiinnostikin, mutta Taysiin taas menossa. Minulla viides synnytys ja aion poistua pikaisesti, jos vaan mahdollista.

Toiveissa on päästä käynnistykseen 29.9., jolloinka viikkoja 38+3, ellei aikaisemmin tule tarvetta. Verenpaineet nyt nousussa ja samoin turvotus iski pahana lauantaista lähtien. Terkkari pelkää enteilevän toksemiaa. Minulla viimeksi, muttei kai kovin helpolla uusiudu ? Torstaina uusi kontrolli.

Discovery 36+1 (pojat leikattiin juuri tänä "raskauspäivänä")
 
Moikka!

kuulumiset neuvolasta...sokeria ei tarvitse enään mittailla huh :whistle: riittää kun vaan välttää nyt sitä sokeria sitten loppuajan...nauvolalääkärin sain pikkuisen aiemmin kyseisten supistusten vuoksi jotka on vaan pahentunut vaikka ei nyt joka päivä tulekaan mutta varmuuden vuoksi katsotaan aiemmin paikat jo parin viikon päästä :) mä olen tosi tyytyväinen tähän uuteen neuvolantätiin :) on tosi mukava ja ottaa vakavasti asiat..neuvoi mua myös jos supistukset lisääntyy ottamaan yhteyttä jopa synnytyssaliin jos siltä tuntuu...tai sitten neuvolaan ja aikaistetaan lääkäriaikaa :)
Alkas vain jänskättämään että jos se syntyykin ennemmin :eek: ei nyt ihan vielä tarvitsis...pääkin kuulemma jo oli aika alhaalla lantiossa kun nt kokeili...apua!siis nää viikot menee ihan hirveen nopeeta...ens viikolla olis synnytyssalikierros/synnytysvalmennus...

irene pidä kans jalat ristissä ettei se tule ennemmin ulos :D täällä kans yritetään levätä!

Huomenna sitten poksuis :)

RP&karatekid 32+6
 
Anteeksi nyt tulee töiden keskeltä oma napainen kirjoitus..

Perjantai oli ihan kamala päivä. Tai pitäiskö sanoo ilta. Olin töiden jälkeen niin loppu katki, et en voinut muuta ku itkeä. Miehelleki sanoin et jonku on nyt vaan otettava toi lapsi pois tuolta mahasta ku mä en kestä enää. Onneksi ymmärtäväinen mies ja yöunet (joita herätyskello ei keskeytä) auttoi ja lauantaina oli jo parempi mieli ja vauva saa pitää yksiönsä. :)

Sitten meille tuli kaverin poika (9-v.) yökylään lauantaina ja taas oli unet "pilalla" ku se poika heräs sunnuntai aamuna jo klo 7! :headwall: Olin sit eilisen päivän kotona lepäämässä ku su-ma yö oli yhtä hereillä oloa. Tänään jaksoi taas ihan kivasti herätä töihin. :)

Eilen sain maalattua pikku L:n huoneenkin! Vielä on harkinnassa tuleeko sinne jotain tehoste raitoja/kuvia maalaamalla vai hoitaako tehoste puolen taulut. Uskonpa, et taulut saa ajaa sen tehoste puolen. Oli sen verran kettumaista tän mahan kanssa maalailla. :) Nyt mies saa vaan viimeistellä katon rajat jotta ne on vatupassi suorat ja sit meillä on vielä fixauksen alla vauvan huoneen vaatehuone. Sit huone onkin "remonttien" osalta valmis ja tavarat saa laittaa paikalleen. Ihanaa!

Tänään poksuu taas viikot! Uskomatonta, että kolmaskymmenes viikko käynnistyi! Kohta on välietappi täynnä taas ja sit voikin laittaa uuden välietappi tavoitteen. :) Töitäkin on jäljellä enää tasan 20 päivää (työpäivää siis). Ei kauaa tarvi kärvistellä.

AaVee ja pikku L 29+0
 
moikka!

ensiksi aavee ja todennäköisesti se sun itkus pahenee vielä...täällä on tullut itkettyä myös tosi paljon varsinkin nyt viime rv :D koiran kanssakin olin lenkillä ja tippa tuli linssiin usein ilman mitään syytä :D ja väsymys raivostuttaa...

omaa napaa
mulla on alkanut ihan hirveä aamukuvotus uudestaan :x mikään ei laske....en tiedä kuuluuko asiaan mutta ihan hirveetä...täytyypäs vähän nostella kun oltiin tiputtu :)

mitäs mullu ja kirma puuhailee??

RP&karatekid 33+1
 
Päivää tupaan! täällähän on aika mukavasti asiat porukalla, ihana lukea :)
Mulla ollut supistuksia puoliväliltä asti, useimmiten kivuttomia, mutta nyt tulleet jo vaihtelevasti hieman kipujen kanssa. Ja pohjekramppeja aamuöisin silloin tällöin, tosin jostain syystä tuntuu, että ne ovat muuttuneet kivuttomiksi :D tai sitten tuohon kramppailukipuun vatsassa verrattuna ne eivät enää vaan tunnu miltään... Pikkuinen kasvaa ja venyttää masua minkä ehtii, potkii ja pyörii ja potkii taas. Onnistuin jopa kutittelemaan vatsan läpi, ja sain vastaukseksi hervottoman rimpuilukohtauksen :D
Vauvan asennosta ei ole aavistustakaan, ei sitä ole kukaan vielä tarkistanut. Seuraava neuvolakäynti kuun lopussa ja lääkärit sen jälkeen joskus. Tsemppiä kaikille supistelujen ja ajankulun sietoon!
Bitter ja Pikkuinen 31+5
 
No ei ole Discovery sinulla enää pitkä aika mahdolliseen käynnitykseen, tasan kaksi vikkoa, niin ne viikot vaan vierii.

RP hyvä, että pääsit sokrujen mittauksesta eroon, varmaan helpottaa elämää =)! Juu, pidetään vaan jalat ristissä ja eihän meidän vuoroon enää kauaa mene. Saas nähdä kummalla tositoimet koittaa aiemmin. Minä ainakin aion tehdä kaikkeni rv 38 jälkeen, että tositoimiin päästäisiin :D. Minäkö malttamaton, en suinkaan :LOL:.

Aaveelle jaksamista olotilojen kanssa. Olen todennut, että nyt kun kotia jäin niin mielikin on parempi, kun saa päiväunia nukkua milloin haluaa. Ei sullakaan montaa työpäivää enää olis. Jaksuja :heart:!


(.) Me käytiin eilen autokaupoilla Jyväskylässä ja kuinka sattuikaan, että siinä liikkeen yläpuolella oli vekaratori lastenkirppis. Sieltähän sitten tarttui mukaan jonkin verran tavaraa, oli todella hyvänlaatuista. Ostin Cirafin melki käyttämättömän toppahaalarin, se oli ihanan ruskeanvärinen ja nyt olen sitä tuolla hypistellyt. Puku oli tosin kokoa 56, joten toivotaan, että se menee Töpselille edes jonkin aikaa. Muuten täytyy säilöä se seuraavaa tulokasta varten :D! Sit tarttui mukaan muutamat vanuhaalarit ja potkarit. Vanuhaalarit oli sinisiä, mutta ajattelin, että vaikka tulokas olisi tyttökin niin kyllä ne menee, vaikka sen värisiä ovatkin. Pojalle ei oikein vaaleanpunaista viitsisi laittaa, sille tulisi kuitenkin joku kriisi asiasta sitten myöhemmällä iällä :LOL:!

Koko päivä siis oltiin menossa ja illalla olin sitten ihan rättipuhki poikki. Töpseli on nyt tänää ja eilen järjestänyt sellaset tsembalot ja pyörinät masussa, että jo säikähdin sen kääntyvän istuma-asentoon, mutta onneksi hikka kuitenkin tuntuu vielä tuolla navan alapuolella.
Töpselin pylly muuten tuntuu tuossa navan kohdalla, sitten kun sitä taputtelee niin pikkupylly heilahtaa navan toiselle puolelle. On se vaan niin ihanaa :heart:!

Tänään pitäs mennä ukkelin kanssa neuvollaan kuuntelemaan imetyksestä ja vauvanhoidosta, saas nähdä mitä sielläkin ois sit luvassa. Ja sit ois 4.10 tilaisuus jossa kerrotaan synnytyksestä, mutta siinäpä ne sitten onkin meidän kunnan osalta ja niillä on sitten pärjättävä.


Irene ja Töpseli rv 33+2
 
irene mä oon suunnitellut ihan samaa vk 38 alkaen mä teen ihan kaikkeni :D kuulin lisänä tälläisen vinkin yhdeltä vanhalta mieslääkäriltä joka on jo eläkkeellä,että sitten kun ahdistaa raskaus tosi kovaa ja haluaa vauvan tulevan pihalle niin juo pari pulloa olutta max. oluessa on kuulemma jotain mikä aiheuttaa supisteluita ja kuulemma toimii!yksi kaverini kokeili tätä ja seuraavana päivänä oli jo synnärillä??oliko sitten sattumaa tai ei??:confused: elikkäs niitä onkin 4 isoa S:ää :D saunaolut kuuluu myös mukaan :D ajattelin kyllä kokeilla :D
 
Hellou mammat:wave:

Mä olen ollut (mukamas) niin kiireinen, etten kirjottamaan ole ehtinyt. Päivisin oon häärännyt sitä sun tätä (=kaapit on siivottu, jihaa!) ja iltasin oon sitten rötköttänyt sohvalla. Ja aikasin sänkyyn. Vaikkei siitä sänkyyn menosta kyllä mitään hyötyä ole, unet kun edelleen hukuksissa.
Lukemassa olentäällä käynyt, muten ole saanut kirjotetuksi.

Viimeviikolla sairastin hiivatulehduksen, meni onneks sitten yhdellä kuurilla ohi. Neuvollassa kävin eilen ja ihmettelen kyllä mistä tuota painoa oli oikeen tullut +500g/vk, kun melkein syömättä olen ollut. Tuntuu ettei mitään tee mieli ja maha sitten täyttyy ihan lastenannoksella. Kaikkiaan tullut 10kg.
Vauvan pää tuntuu jo melko matalalla, mutta liikkuu vielä, ettei ole kiinnittynyt. Olenki huomannut, ettei hengittäminen ole niin työlästä enää. Ja housut on alkanu ahistaa vyötärönauhasta ja sf-käyrä kääntynyt laskuun, että jep jep, laskeutunut maha on!

Supisteluja ollut oikeestaan tosi vähän, vaikka päivät on välillä ollut ihan työpäiviin verrattavissa tuon siivouksen kanssa, paitsi sitten viimeyönä! Just neuvolassa th sano eilen, että hyvät on viikot, vauvan syntymää ei estellä, niin enköhän mä sitten supistele koko yön aika kipeesti. Ja reilun 5min välein aamu viiteen asti. Tiesin kyllä ettei ne mitään synnytyssupisteluja ole, mutta silti kyllä pelotti. Tänään sitten pääsin käymään neuvolalääkärillä niin kaulaa 2cm jälellä ja kohdunsuu kiinni ja pehmeä. Nyt päivälläkin on supistanut, muttei enää säännöllisesti.
Normaalielämää saa elää oman voinnin mukaan, muuta ei lääkäri neuvonut.
Perjantaina olis meillä lähtö sinne perhelomalle Tampereelle. Sinnekin sain luvan lähteä, kunhan muistan pakata neuvolakortin mukaan, jos vaikka Tayssiin jouduttais. Täytyy nyt sitten huominen päivä ja etenkin ens yö tutkia tätä oloa ja päätetään sitten reissataanko vai ei.
Tähän asti kyllä olo on ollut tosi hyvä, ei oikeestaan ole ollut mitään vaivoja. Noilla olemattomilla yöunillakin pärjää ihmeen hyvin. Että voi kun olis ihana lähteä vielä käymään reissussa!

Muru on edelleenkin tosi, tosi aktiivinen. Pikkupyllyä on tosiaan kiva kutitella ja taputella, siitä sitten kaveri innostuu ja sätkii sitten ihan tosissaan:D Kantapäät on niinku terävät pikkukivet tuossa oikeessa kylessä, täytyy painaa kädellä vastaan kun se oikeen niitä pyörittää.

Vaatteet olen saanut pestyä, kaikki 50-68cm:n kokoset. Loput on vielä laatikossa. Mammalootasänky on vielä petaamatta ja jännään nyt, että ehtiikö mun netistä tilaama kaukalopussi tulla ennen tosilähtöä, siinä oli toimitus tän kuun lopulla. Sitten joutuu mies haalariostoksille jos ei ehi, mitään paksumpaa asua kun en ole vauvalle ostanut. Meinasin, että tarkenee kyllä sillä pussilla+villahaalarilla ainakin pakkasiin asti. Mutta nyt tuleekin tuo aika vastaan!
En ollut ottanut näissä mun järjestelyissä huomioon, että tämä vauva saattaa syntyä ihan eri aikataululla kun siskonsa, se synty 39+4. Mulla on vielä sairaalakassikin pakkaamatta. Ja parturiaika varattuna 5.10, sinne on pakko ehtiä! Jalkahoidossa jo kävin.

kirma&muru 35+4
 
Pikaisesti oma napainen päivitys. Syysflunssa on iskenyt meikäläiseen. Kuivayskä ja räkänenä... Poskiontelotkin tuntuu taas täyttyvän. Täytyy siis kaivaa toi kannu ja mennä puhdistamaan röörit. Loppu viikon oon pois töistä. Onneksi tässä saa samalla nukuttua jos vaikka osan univeloista sais kuitattua.

AaVee & pikku L 29+2
 
Hei vaan hei kaikille :wave:

RP onpas kiva kuulla, ettei sokruja tarvitse enää mittailla. Kotiruualla on ihmeellinen vaikutus :) Meillä taisi esikoisen syntymää auttaa ihan puhtaasti sauna ja seksi, kun syntyi vkolla 38+3. Ajattelin kokeilla tämän kanssa samaa yhdistelmää, josko auttaisi. Golfaamaan ei taida enää lokakuun lopussa päästä, joten sen joudun jättämään väliin.

Irene kuinka sopivasti sattuikin tuo liike kohilleen :) Hyviä löytöjä olet tehnyt. Me ei olla ostettu suprikselle vielä muuta kuin yksi potkari, body ja 6 kpl riepuja sekä muutama ensi tutti. Esikoiselta on kaikki niin hyvin vielä tallessa, että mennään niillä alkuun. Kiusaus olisi suuri, mutta kun kaapit on jo nyt täynnä hyväkuntoisia ja lähes uusia vaatteita, niin ei olla uusia osteltu. Eiköhän mummut ja sisarukset sitten hoida sen puolen :)

Kirma HUI! Sulla on viikot jo noin pitkällä :eek: Kohta saadaan tänne varmaan jo ensimmäiset pienokaiset pinoon, ihkua! Toivottavasti pääsette sinne perhelomalle Tampereelle, tekee varmasti ihan hyvää.

AaVee jaksuja olemisen ja flunssan kanssa. Onneksi sulla ei kans ole enää montaa työpäivää jäljellä. Nyt vaan parantelet itsesi rauhassa. Mullekin meinasi nuhaa pukata päälle, mutta taitaa nyt sitten kuitenkin mennä onnellisesti ohi, I hope.

(.) Eilen oli neuvola ja siellä kaikki kohillaan. Pissa puhdas, rr 120/77, sf 30 ja rt. Kohdun kasvu on ollut super tasainen koko raskauden ajan. Th ihali mahan ihoa, kun on niin siloinen ja kimmoisa :LOL: ja kyseli miten ihoani hoidan - ihan perusravalla aina suihkun jälkeen. Nahkaa taitaa olla sen verran, ettei pääse pahasti venymään ja paukkumaan - heh, heh! Niin, ja painoa on tullut nyt about 10kg. Enempää ei tarttis tullakaan, ainakaan omasta mielestä.
Töitä olisi jäljellä tasan 2 viikkoa eli mammis alkaa perjantaina 1.10. JIPPII!!!

Touhukasta torstaita kaikille & hyvää tulevaa viikonloppua!
Sannis & surprise 32+6 (huomenna POKS rv33).
 
Heippa!

täällä vaivaa ihan hirveä väsymys,mutta kun ei saa nukuttua ollenkaan :( sitten eilen illalla mötikkä painoi oikein kunnolla keuhkoja ja hengittäminenkin oli vaikeaa,vaikka siis suihkussa kävi niin tuskanhiki valui kun ei saanut hengitettyä...nyt pitää yrittää ottaa pikku päikkärit...

sannis
kyllä mäkin aloitan tuolla saunalla ja seksillä ja sitten jos ne ei auta otetaan viimeiset keinot käyttöön :D mulla on vaan sellainen tunne että lokakuun puolella tämä varmasti syntyy ilman apujakin...ens viikolla onkin sitten synnytysvalmennus ja synnytyssaliin tutustuminen joten sen jälkeen mun puolesta vois jo tulla :D

aavee nyt sun tulee sitten varmasti levättyä jos flunssa on iskenyt...pikaista paranemista!!

kirma jee hyvältä vaikuttaa pian varmasti saadaan eka vauveli pinoon :) sullakaan ei ole kuin kuukausi enään laskettuunaikaan :) ihanaa...

RP&mötikkä 33+2
 
Heps!

Piti tulla äkkiä muuttokiireiden keskeltä kirjottelemaan :D
Eilen muutettiin kaikki suurimmat tavarat ja nyt sitten noita laatikoita ja pusseja raahaillaan. Minähän en voi raahata enkä kantaa yhtään mitään, muuten alkaa helkkarinmoiset supistelut ja kivut nivusessa.
Minä oon kans suunnitellu että rv38 jälkeen teen kaikkea mahdollista että vauveli alkas syntymään :D Tissien hieronta kuulemma kans voi auttaa, aiheuttaa suppareita hih!

Minä oon mittaillu nyt noita verenpaineita ku neuvolakäynnillä huiteli alapaine 92:ssa, mutta eipä ne kotona nouse aina edes 80:een.
Ens viikolla ois tiistaina sitten neuvola-lääkäri, jännityksellä odotan miltä paikat näyttää ja missä on vauvelin pää :D
Ai niin, joudun netti-pimentoon nyt hetkeksi, meillä katkeaa huomenna tämä liittymä ja uusi ei ole vielä tullut, että minäpäs palaan asiaan heti kun pystyn :D

Duffy ja Oula 35+6

muoks. ai niin, meillähän tulee kirman kanssa kisa, kumpi synnyttää aiemmin :LOL:
 
Heissan

Ultra taas takana. Vauvat kasvaneet taasen hyvin :) Kantajalla vaan alkaa olla tiukat paikat :( Vauvojen painoarviot olivat 2,1kg ja 2,2kg. Istukan paino n. 2 kg ja samoin lapsiveden, joten kantamista alkaa olla. Kumpainenkin edelleen perätilassa ja makoilevat päät vierekkäin toooosiii alhaalla, toisen pylly kohdunsuun päällä. Häpyluun päältä piti ultrata, niin alhaalla olivat ja hoitajan kommentti oli, että voi, kohtahan tuo sinun masusi putoaa :) Kohdunkaulaa oli jäljellä n. 3,5 cm, kohdunsuu kiinni, mutta pehmennyt jo :) Kahdenviikon päästä taas katsellaan tilannetta uudelleen.

Kyselin synnytysvaihtoehdoista ja tulos oli, että jos molemmat on perätilassa, voidaan vauvojen koosta riippuen harkita perätilasynnytystä alakautta, mutta masujen täytyy silloin olla kasvanut päiden ohi eli masu tekee silloin tilaa päälle. Nyt vielä päät hillittömän isot, vaarana jäädä päästä sitten jumiin. Muutoin on edessä sektio, mikä kuulemma on yleistä kaksosraskauksissa joskin hieman vaarallisempaa äidille, kuin yksösraskaudessa, kun kohtu on venynyt hillittömän isoksi. Jos alempi vauva on kääntynyt pää edelle tulemaan, voidaan synnytys käynnistää alakautta normaalisti, jos ei itsestään käynnisty. A vauva siis syntyy silloin ensin ja on isompi kuin B vauva ja yleensä kuulemma B tulee sieltä vanavedessä, kun A vauva on tehnyt sille tien isompana.

Että sellaisia kuulumisia täältä! Terveisiä ja hyviä vointeja kaikille!

nonnii ja piiperoiset rv 33 + 2
 
:attn: Pikainen kysymys Duffylle ja Kirmalle jotka olette vähän pidemmällä kuin minä...

Oletteko jossain kohtaa huomannut vauvanne liikkeiden muuttuvan? Meillä tuli viime viikolla semmonen muutos, että selkeä rytmi ei enää ollutkaan selkeä. Oli pari super aktiivista päivää, ja sitten pari hiljaista päivää, sama on toistunut. Nyt menossa parin hiljaisemman päivän jakso. Vauveli siis kyllä liikkuu pitkin päivää, lähinnä kääntyilee, mutta selkeitä potkuja ei niinkään tunnu, ja illan hyper mahan heilutukset ovat poissa.. Saan jopa nukkua koko yön vasemmalla kyljellä, kun ennen siitä monotettiin kunnolla... :O Stressaa, että onko tämä nyt sitä normaalia tilanpuutteesta johtuvaa vähenemistä, vai jotain muuta?

Huolestunut Annabell ja skorppari 34+4
 
annabell, rytminmuutosta en ole huomannut missään vaiheessa, koko ajan ollut päivät aktiivista liikettä ja yöt nukutaan. Ja rauhallisempia päiviä on kans välillä. ja just niinku kerroit, liikkeet on enempi kääntyilyä, puolenvaihteluita, pyllyn pynkäämistä, potkuja ei kyllä erota, ehken vaan ne terävät kantapäät pyörii tuossa kylessä.
Musta sun on turha ressata (jep, helppo toisen sanoa), pääasia, että sieltä mahasta tuntuu sitä elämää. Eihän se pikkunen enää, joka on kasvanut jo aika isoksi tuolla, mahdu enää oikasemaan kinttujaan niin paljon, että vois potkasta:)
Muutenkin oon lukenut aika paljon kirjotuksia siitä, että vauva muuttuu rauhallisemmaks näin loppuajasta.

nonnii, voi kun kiva kuulla, että siellä kaikki hyvin! Tosi mielenkiinnolla seuraan tuplaodotusta näinkin läheltä.

duffy, sullehan sanottiin sillon ultrassa, että vauva voi syntyä vähän aikasemmin, että hitsit kun siellä varmaan jo alkaa jännittää:D Onko koti jo vauvavalmis?
Onnittelut muuten raivotarjonnasta! Synnytätkö kuitenkin Oyssissa, vaikuttaako rd siihen?

sannis
, voi vitsit..sä pystyt vielä töissä olemaan. Vaikka sf on jo korkealla. Mä en ole vieläkään päässyt 30cm:iin, oli 29 tällä viikolla. Ja nyt kun on alkanut jo laskeutumaan niin tuskin pääsenkään.

rouva papunen, täällä kans jatkuva väsy. Mutta kun sänkyyn meet illalla jo hyvissä ajoin, niin antaa uni ootattaa melko kauan.
Viimeyö tosin oli melko juhlaa, kun kävin vaan kerran vessassa. Säikähin oikeen, että kuis näin. Mutta sitteppä heräsinkin ennen viittä kun mies nous töihin, enkä sen jälkeen enää nukkunut. Mutta 6h unta yhellä herätyksellä on silti mulle aika saavutus!

irenen innottamana mennään huomenna Jklään ja meinaan koluta sen kirpparin, oikeen syyhyän jo päästä sinne! Löysittekös muuten autoa vai oliko vaan ihailureissu?

(.) Ei sitten lähetty reissuun. Mies oli sitä mieltä, että jätetään välistä. Se ei jaksa mua sillon kun ressaan ja oon huonoilla unilla;), että ehken parempi näin. Meinattiin, että jos vaikka jouluostoksille sitten lähettäis sinne, tissivauvan kans kun on kaikista kätevintä reissata. Kuhan vaan ei tulis koliikkia!
 
Viimeksi muokattu:
hei kaikille taas, olipahan taas vaikeeta päästä taas tälle saitille....kirjautuminen ei menny läpi millään.

No nyt pikaisesti omaa napaa...
Supisteluja jokapäivä ja kipeät osuu aina yö aikaan, joka aiheuttaa väsymystä joka aiheuttaa lisää supistuksia...huoh. Ma olis taas neuvola ja pitäs alkaa tulemaan jo kutsua synnytystapa arvioon sektion jäljltä. Likka istua tököttää tiukasti ja pökkii päällään kylkiluiden alle. Saas nähä syntyykö tämä ennen laskettuaikaa, kiire ulos tuntuu olevan vaikka kääntynyt ei olekkaan. Harmittaa jos joutuu taas sektioon...mut mitä sitä ei tekis lapsensa eteen.
lepoa pitäsi saada mutta työntekijä pääsee aloittamaan vasta 1.10 joten siihen asti on painettava, toivottavasti likka pysyy masussa lokakuun puolelle;-)
Kukakohan kerkeis meillä laittaa vauvan kamat paikoilleen ja pesemään ne ja silittämään ne ja viikkaamaan kaappiin. tässä kirjoittaessani tajusin just et enhän ole ees käyny ostaan vaippoja, ym sälää mitä tarttee....voisko joku myydä muutaman tunnin vuorokauteen lisää??
noh, kaippa se siitä kun lokakuussa voi jäädä lomalle.

onnea plussanneille!!!!!!!!!!
tiltalitti ja mymmeli 35+3
 
Mehän oltiin vallan tiputtu toiselle sivulle...

Pikaisesti tulin vain pyörähtämään ennen kun aloitan keittiön raivauksen. :)
Tänne ei kuulu mitään kummempaa joten toivottelen kaikille vain oikein mukavaa sunnuntaipäivää!

AaVee ja L 29+5
 

Yhteistyössä